• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kasa na nową SKM

Michał Tusk
25 kwietnia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Rząd chce dać Trójmiastu pół miliarda złotych na budowę nowej linii SKM. Dotacja ma nam pomóc dobrze przygotować się do przyjęcia kibiców Euro 2012. Gdynia i władze województwa nie mogą się doczekać, Gdańsk jest niezdecydowany.



- Poważnie rozważamy wpisanie Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej do programu inwestycyjnego związanego z organizacją piłkarskich Mistrzostw Europy w 2012 roku - przyznaje "Gazecie" Jakub Doński-Lesiuk z departamentu transportu kolejowego Ministerstwa Transportu.

Nieoficjalne informacje są jeszcze bardziej krzepiące: - Umieszczenie kolei metropolitalnej na listach ministerstwa jest prawie pewne - mówi jedna z osób zaangażowanych w projekt. - Choćby wczoraj mieliśmy pozytywne telefony z Warszawy.

Pod hasłem Trójmiejska Kolej Metropolitalna kryje się kilka nowych rozwiązań komunikacyjnych dla aglomeracji i regionu. Wszystkie jednak wiążą się z odbudową linii kolejowej Wrzeszcz - Kokoszki i modernizacją istniejącego odcinka Gdynia - Osowa (wraz z bocznicą do lotniska w Rębiechowie). Po zakończeniu prac uruchomiona zostałaby druga linia SKM obsługująca "górny taras" Trójmiasta (jej trasa w ramce) - z Zaspy przez lotnisko w Rębiechowie, gdyńską Osowę i Karwiny do lotniska w Babich Dołach.

Do zeszłego roku projekt ten był nierealny. Koszty były nieznane, a do tego Gdańsk całkowicie pominął możliwość budowy nowej linii w swoich planach zagospodarowania przestrzennego. W zeszłym roku poznaliśmy "cenę" nowej linii: - zespół prof. Bożysława Bogdaniuka, Andrzeja Massela, prof. Stanisława MiecznikowskiegoMarcina Wołka przygotował wstępne studium wykonalności inwestycji - koszt trasy to ok. 600 milionów zł. Specjaliści przekonali do pomysłu przedstawicieli PKP PLK i Ministerstwo Transportu. Projekt spodobał się wiceministrowi ds. kolei Mirosławowi Chaberkowi. Problemem pozostały pieniądze. Ale po 18 kwietnia - kiedy okazało się, że w Gdańsku odbędą się mecze w ramach Euro 2012 - wszystko się zmieniło. Ministerstwo przygotowuje bowiem listę inwestycji, które wcześniej nie były istotne, a teraz w związku z decyzją UEFA muszą zostać zrealizowane. Ministerstwo może dać na budowę drugiej linii SKM do 80 proc. kosztów inwestycji - czyli aż 500 milionów złotych.

Najlepiej połączyć Gdańsk z lotniskiem:

Ciągle do projektu nie do końca przekonany jest Gdańsk. Biuro Rozwoju Gdańska, które przygotowuje plany urbanistyczne, dotychczas stawiało na tramwaje, które miałyby z lotniska jechać do centrum przez Jasień, Łostowice i Chełm. Nowa SKM od strony Gdyni kończyłaby się więc w Rębiechowie. Ludzie jadący z Osowej lub Karwin do Gdańska musieliby przesiadać się na lotnisku z pociągów do tramwaju. Kolei odbudować do samego Wrzeszcza według BRG nie można, bo jego inżynierowie zaprojektowali na nasypie ul. Nową Abrahama, a poza tym nie przewidzieli miejsca na wiadukt przy budowie ul. Rakoczego.

- Tramwaj na lotnisko to bzdura, niespotykana nigdzie na świecie. Standard to połączenie kolejowe - przyznają w kuluarach magistratu gdańscy urzędnicy. Mimo to w przygotowywanych właśnie przez BRG planach zagospodarowania przestrzennego nie ma ani słowa o odbudowie linii kolejowej, jest za to cały czas ul. Nowa Abrahama i tramwaj na lotnisko. Jeśli zgodnie z zapowiedziami Warszawa przyśle pieniądze, będzie trzeba je ekspresowo zmieniać.

Rozmowa z Marcinem Szpakiem, zastępcą prezydenta Gdańska

Michał Tusk: Budowa kolei metropolitalnej staje się coraz bardziej realna, a Gdańsk - jak nie był zdecydowany, tak nie jest.

Marcin Szpak: To nie tak. Czekamy na dokładne dane o przedsięwzięciu. Jeśli okaże się, że jest to technicznie wykonalne i ekonomicznie uzasadnione, będziemy za.

Gdańscy urzędnicy robią wszystko, by projekt storpedować. Forsują budowę tramwaju na lotnisko przez Chełm zamiast odbudowy kolei, a na jej nasypie planuje się bezkolizyjną trasę - Nową Abrahama.

Jeśli ta koncepcja zostanie zrealizowana, to w bardzo dalekiej przyszłości. Nie ma zagrożenia, że ktoś zaraz wybuduje na nasypie drogę.

Ale przygotowywane plany zagospodarowania zakładają budowę drogi, a o kolei nie wspominają.

Gdy zapoznamy się z projektem kolei i uznamy go za sensowny, to zmienimy plany rozwoju miasta.

A jeśli rząd zechce sfinansować w większości projekt kolei?

To będzie oczywisty argument za budową. Znaleźlibyśmy kilkadziesiąt milionów na naszą część wkładu własnego.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (268) ponad 500 zablokowanych

  • Czy ktoś może mi podać numer telefonu do informacji kolejowej dot. przyjazdu pociągów ?
    Informacja o numerach 913 188 głuchy telefon !
    Informacja kolejowa 94-36 niema takiego numeru
    721-52-60 cały czas zajęty
    muszę potwierdzić bo w rozkładzie PKP na stronie www zapewne niema uwlględnionych objazdów i zmian przyjazdu !
    MY CHCEMY ORGANIZOWAĆ MASOWE IMPREZY KIEDY ELEMENTARNA SPRAWA INFORMACJI TAK KULEJE ?! O ZGROZO !

    • 0 0

  • Przecież w okolicy nasypu prawie na całej jego długości do najbliższych osiedli jest daleko. Na Morenie, Piecki-Migowo, Wiszące Ogrody. Za to jest las. Nie wierzę, że ludzie będą chętnie chodzić do peronów przez las... Czy to oznacza, że ten piękny las, płuca Gdańska, szlag trafi, bo trzeba będzie go wykarczować, żeby zrobić miejsce dla nowej eskaemki, dla dróg dojazdowych do SMK, dla peronów, a potem będzie parcie deweloperów na te tereny, czyli jeszcze więcej lasu pójdzie pod młotek itd. Zbyt szeroki jest łuk tej skmki, w zbyt dużej części biegnie z dala od osiedli i przez las.

    Z drugiej strony grzechem jest niewykorzystanie nasypu - w końcu kawał pracy, czyli wyrównanie terenu pod tory, został wykonany przez Niemców.

    Nie wiedziałabym co zrobić w takiej sytuacji. Mam nadzieję, że wyjdzie z tego coś fajnego, ale szczerze mam wątpliwości.

    • 0 0

  • Lotnisko Babie Doły

    Moi drodzy Parafianie,

    Wy tu sobie gadacie, a PKP już teraz modernizuje linię kolejową do Babich Dołów. Możecie się przejechać i popatrzeć. SKM, PKP - jeden pies - byle na szynach i jak najszybciej. Sam mieszkam na Wiszących i mam nadzieję, że dotrwam do momentu, że będe mógł dojechać do centrum nie stojąc w gigantycznym korku na Kartuskiej.

    Z pozdrowieniami dla wiecznego malkontenta Galluxa. PS kolej z/na lotnisko jest na przykład na CDG (Charles de Gaulle), ATH (Ateny), JFK (Kennedy), Arlanda (Sztokholm - nie znam kodowego oznaczenia). Kolej to podstawa.

    • 0 0

  • To że nasyp w większości biegnie przez las to właśnie największa jego zaleta. Nie ma problemu wykupu gruntów i wyburzeń ani budowy ekranów. Jeżeli nie będzie zapotrzebowania na budowę leśnych przystanków przy osiedlach, to zyskają na tym mieszkańcy spoza obwodnicy i klienci lotniska, bo szybciej dojadą do celu. Osobiście uważam, że SKM mieszkańcom Moreny do niczego się nie przyda i to nie ze względu na znaczne oddalenie nasypu od większości osiedla ale dlatego, że komunikacja miejska jest w zupełności wystarczająca. Trzeba tylko zlikwidować korki na Słowackiego, Jaśkowej Dolinie, Sobieskiego, Nowolipiu powodowane głównie przez mieszkańców osiedli i miejscowości za obwodnicą zmuszonych (jak ja) do dojazdu samochodem, czyli po prostu "wsadzić" ich w SKM (tzn. sami wsiądą, bo głupi nie są i potrafią liczyć czas i pieniądze)! Niedźwiednik też bardziej potrzebuje przepustowej Słowackiego niż przystanku SKM.

    • 0 0

  • kolej dojazdowa do lotniska może być różna

    nieśmiało wspomnę, że na prawdziwie nowoczesnych lotniskach, połączenie kolejowe czy też metrem (czy jakąkolwiek formą kolei szybkiej łączącej centrum miasta), to jedno - ale są też przystanki szybkiej kolei dalekobieżnej, która służy ludziom, którzy niekoniecznie muszą mieszkać w centrum - mówię o kolei typu TGV

    no ale u nas nawet szybkiej kolei nie ma, więc jesteśmy nadal x lat za Murzynami :)

    • 0 0

  • Popieram

    Bylaby to bardzo malownicza trasa :) A tramwaj to głupi pomysł, nie dość, że dużo mniej pojemny niż kolejka to znacznie woliejszy i potwornie trzesie.

    • 0 0

  • "Bylaby to bardzo malownicza trasa"
    Kurna, kolejny graficiarz!!!

    • 0 0

  • kolej przez lotnisko

    jak przyjrzeć sie fotce to wynika z niej ze kolej bedzie przcinac pas startowy:

    pozostaje jedynie do wyjaśnienia niewielki aspekt: tunelem czy wiaduktem bedzie przcinać pas startowy

    • 0 0

  • bedzie protest !!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • bedziemy protestować i nie pozwolimy

    na puszczenie kolejki czy trwmwaju po starym nasypie pod naszymi oknami nigdy bedziemy blokować i protestować

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane