• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kasa na nową SKM

Michał Tusk
25 kwietnia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Rząd chce dać Trójmiastu pół miliarda złotych na budowę nowej linii SKM. Dotacja ma nam pomóc dobrze przygotować się do przyjęcia kibiców Euro 2012. Gdynia i władze województwa nie mogą się doczekać, Gdańsk jest niezdecydowany.



- Poważnie rozważamy wpisanie Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej do programu inwestycyjnego związanego z organizacją piłkarskich Mistrzostw Europy w 2012 roku - przyznaje "Gazecie" Jakub Doński-Lesiuk z departamentu transportu kolejowego Ministerstwa Transportu.

Nieoficjalne informacje są jeszcze bardziej krzepiące: - Umieszczenie kolei metropolitalnej na listach ministerstwa jest prawie pewne - mówi jedna z osób zaangażowanych w projekt. - Choćby wczoraj mieliśmy pozytywne telefony z Warszawy.

Pod hasłem Trójmiejska Kolej Metropolitalna kryje się kilka nowych rozwiązań komunikacyjnych dla aglomeracji i regionu. Wszystkie jednak wiążą się z odbudową linii kolejowej Wrzeszcz - Kokoszki i modernizacją istniejącego odcinka Gdynia - Osowa (wraz z bocznicą do lotniska w Rębiechowie). Po zakończeniu prac uruchomiona zostałaby druga linia SKM obsługująca "górny taras" Trójmiasta (jej trasa w ramce) - z Zaspy przez lotnisko w Rębiechowie, gdyńską Osowę i Karwiny do lotniska w Babich Dołach.

Do zeszłego roku projekt ten był nierealny. Koszty były nieznane, a do tego Gdańsk całkowicie pominął możliwość budowy nowej linii w swoich planach zagospodarowania przestrzennego. W zeszłym roku poznaliśmy "cenę" nowej linii: - zespół prof. Bożysława Bogdaniuka, Andrzeja Massela, prof. Stanisława MiecznikowskiegoMarcina Wołka przygotował wstępne studium wykonalności inwestycji - koszt trasy to ok. 600 milionów zł. Specjaliści przekonali do pomysłu przedstawicieli PKP PLK i Ministerstwo Transportu. Projekt spodobał się wiceministrowi ds. kolei Mirosławowi Chaberkowi. Problemem pozostały pieniądze. Ale po 18 kwietnia - kiedy okazało się, że w Gdańsku odbędą się mecze w ramach Euro 2012 - wszystko się zmieniło. Ministerstwo przygotowuje bowiem listę inwestycji, które wcześniej nie były istotne, a teraz w związku z decyzją UEFA muszą zostać zrealizowane. Ministerstwo może dać na budowę drugiej linii SKM do 80 proc. kosztów inwestycji - czyli aż 500 milionów złotych.

Najlepiej połączyć Gdańsk z lotniskiem:

Ciągle do projektu nie do końca przekonany jest Gdańsk. Biuro Rozwoju Gdańska, które przygotowuje plany urbanistyczne, dotychczas stawiało na tramwaje, które miałyby z lotniska jechać do centrum przez Jasień, Łostowice i Chełm. Nowa SKM od strony Gdyni kończyłaby się więc w Rębiechowie. Ludzie jadący z Osowej lub Karwin do Gdańska musieliby przesiadać się na lotnisku z pociągów do tramwaju. Kolei odbudować do samego Wrzeszcza według BRG nie można, bo jego inżynierowie zaprojektowali na nasypie ul. Nową Abrahama, a poza tym nie przewidzieli miejsca na wiadukt przy budowie ul. Rakoczego.

- Tramwaj na lotnisko to bzdura, niespotykana nigdzie na świecie. Standard to połączenie kolejowe - przyznają w kuluarach magistratu gdańscy urzędnicy. Mimo to w przygotowywanych właśnie przez BRG planach zagospodarowania przestrzennego nie ma ani słowa o odbudowie linii kolejowej, jest za to cały czas ul. Nowa Abrahama i tramwaj na lotnisko. Jeśli zgodnie z zapowiedziami Warszawa przyśle pieniądze, będzie trzeba je ekspresowo zmieniać.

Rozmowa z Marcinem Szpakiem, zastępcą prezydenta Gdańska

Michał Tusk: Budowa kolei metropolitalnej staje się coraz bardziej realna, a Gdańsk - jak nie był zdecydowany, tak nie jest.

Marcin Szpak: To nie tak. Czekamy na dokładne dane o przedsięwzięciu. Jeśli okaże się, że jest to technicznie wykonalne i ekonomicznie uzasadnione, będziemy za.

Gdańscy urzędnicy robią wszystko, by projekt storpedować. Forsują budowę tramwaju na lotnisko przez Chełm zamiast odbudowy kolei, a na jej nasypie planuje się bezkolizyjną trasę - Nową Abrahama.

Jeśli ta koncepcja zostanie zrealizowana, to w bardzo dalekiej przyszłości. Nie ma zagrożenia, że ktoś zaraz wybuduje na nasypie drogę.

Ale przygotowywane plany zagospodarowania zakładają budowę drogi, a o kolei nie wspominają.

Gdy zapoznamy się z projektem kolei i uznamy go za sensowny, to zmienimy plany rozwoju miasta.

A jeśli rząd zechce sfinansować w większości projekt kolei?

To będzie oczywisty argument za budową. Znaleźlibyśmy kilkadziesiąt milionów na naszą część wkładu własnego.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (268) ponad 500 zablokowanych

  • a to se blokujcie. a SKM-kę tam i tak wybudują. Co najwyżej policja was usunie. Stary nasyp nie jest az tak blisko okien, poza tym jak już pisałem bliskość kolei wcale nie jest uciążliwa. Przez jakiś czas tak mieszkałem w Londynie i było ok. Spokojnie i cicho, nawet jak przejeżdżal pociąg to nie bylo tak odczuwalne. Pewnie duzo dawały tu ekrany. A na pewno zamontuja ekrany. Jakby tam puscili droge, to by dopiero było głosno!!!! No i te spaliny!!

    • 0 0

  • skrytozerczym SKMkom mowimy NIE!!!

    to ciekawe ze urzednicy wypowiadajacy sie w kuluarach nie wiedza ze na swiecie jezdza tramwaje na lotnisko- oczywiscie nie takie jak nasza 6 czy 12 ale nowoczesne, szybkie i ciche:-) SKM na lotnisko jest bez sensu- nie po to ktos kupowal mieszkanie przy lesie zeby teraz czuc sie jak na Zaspie albo Przymorzu i sluchac miarowego stukotu kolejki do Kartuz, Gdyni i bog wie dokad...
    A co z lasem i ptakami i zwierzetami? tu naprawde jeszcze sa sarny, zajace i lisy.....jak wczesniej ktos dobrze zauwazyl - jak sie pozwoli na inwazyjna kolej to i inwazyjni developerzy wejda z blokami do lasu...
    Poza tym miasto musi liczyc sie z ty ze beda protesty- a nawet sprawy w sadzie! Jezeli ktos kupil mieszkanie w czasie gdy plan zagospodarowania miasta nie przewidywal SKM moze domagac sie od miasta odszkodowania i ile by sie o tym nie dyskutowalo czy sie nalezy czy nie Strasburg i tak przyznaje pieniazki:-)

    • 0 0

  • BĘDZIEMY PROSTESTOWAĆ

    nie damy zniszczyć Moreny jakimiś SKM-kami ! ! !

    • 0 0

  • JESTEM "ZA"

    Uważam że zrekonstruowanie trasy SKM na odcinku z Wrzeszcza do (nawet) Kartuz przez Kokoszki jest w owym czasie bardzo racjonalna i to nawet nie ze względu na zbliżające się mistrzostwa choć to niewątpliwie dla nas wielki zaszczyt ale również na rozwijające się miasto i magistralne korki a co za tym idzie długi czas przejazdu. Kolejka SKM zrobiła by tu optymistyczne zmiany i dałyby korzyści dla każdej ze stron. Odbudowanie bocznicy do lotniska od strony Kokoszek i Wrzszcza jak i "puszczenie" jej dalej przez Osowę do Gdyni też jest bardzo dobrym pomysłem. Ogólnie rzecz biorąc trzymam kciuki za zrealizowanie tych planów. Na pewno będą całemu miastu potrzebne.

    • 0 0

  • różnie można nazywa

    Nie ważne jak nazwiemy połączenie na lotnisko i Osową. Czy to bedzię SKM, czy to będzie tramwaj. Potrzebne jest szybkie połączenie szynowe z lotniskiem i wysoko położonymi dzielnicami Gdańska. Jedni mówią o nowoczesnej lekkiej SKMce inni o nowoczesnym szybkim tramwaju i praktycznie dochodzimy do tego samego. Musza byc tory by byla to alternatywa dla korkow na drogach.
    Za skladami poruszajacymi sie po szynach o wymiarach kolei przemawia juz gotowy odcinek z Gdyni do Gdanska Osowej i jednak wieksze odcinki pomiedzy przystankami (nie 500m jak w tramwaju w miescie, ale ok 2 km).I jesli sklady beda nowoczesne a torowisko dobrze polozone to nie sadze by wystepowala uciazliwosc dla otoczenia.
    Czesto jezdze na rowerze w okolicach lini kolejowej z Osowej do Gdyni i kilka razy zdarzylo mi sie spotkac tam pociag linii Gdynia - Koscierzyna. Naprawde poruszal sie cicho, szczegolnie gdy byl to autobus szynowy. Czesto najpierw go widzialem a dopiero pozniej dawalo sie go uslyszec.
    Sadze, ze w polaczeniu z ekranami dzwiekowymi argument o uciazliwosci tej linii dla otoczenia odpada. A uruchomienie tej linii powinno zmniejszyc korki na Slowackiego, Spacerowej i innych drogach laczacych obwodnice z centrum rowniez w Gdyni. Sam czekam by dojezdzac w ten sposob do pracy zamiast samochodem. Czas, pieniadze i EKOLOGIA!

    • 0 0

  • LEPIEJ SKM NIŻ TRAMWAJ

    Zapomniałem dodać że w stu procentach lepszym pomysłem byłoby "puszczenie" SKM-ki niż tramwaju. Popieram tutaj wypowiedź kolegi Mariusza że tramwaj jest dobry na krótkie trasy. Nawet gdyby to był tak zwany szybki tramwaj nie dałby takiego "zadowolenia" co SKM-ka. Tak więc ja osobiście jestem za kolejka i oddaję jej wszystkie możliwe głosy.

    • 0 0

  • KOLEI STOP

    TE tory przechodzą przez modną teraz dzielnicę KLUKOWO. Masę ludzi kupiło tam działki i budują piękne domy. Nie wyobrażam sobie tam kolei. Na pewno będziemy protestować, wcześniej nie było żadnych planów z tym związanych. Nie wierzę że ekrany coś dadzą.

    • 0 0

  • Tramwaj szynowy

    -cichutki- tak to widzę. Mieszkam na Karwinach przy ul,Nałkowskiej a eweuntualny przystanek juz od lat jest planowany niedaleko mojego bloku (TBS) . Czekam na takie rozwiązanie, Dojazd zwłaszcza z centrum Gdyni to w szczycie 25-35 min. Nowa kolejką byłoby 10-13m minut i bez koooooorków !! Ale marzy mi się wspólny miesięczny bilet ZKM-SKM w cenie ZKM :)

    • 0 0

  • SKMka na Hel

    Wszystko pieknie, szkoda tylko, ze nikt nie pomyslal o lini skm odbijajacej z Redy na Hel. Tory sa, perony tez a po sezonie letnim jezdza ze 4 pociagi dziennie i to tylko do Gdyni. jako studentka dojezdzajaca z Wladyslawowa do Oliwy musze sie w Gdyni przesiadac bo pociag juz dalej nie jedzie. Jakby stworzyli chociaz ze 3 skmki dziennie jadace az do Gdanska Glownego to wszystkim dojezdzajacym z okolic polwyspu zyloby sie latwiej. Albo chociaz bezposredni pociag. Skoro Slupsk moze miec skm to czemu Wladyslawowo nie?

    • 0 0

  • Tak a co z elektryfikacja odcinka z Redy do Helu?Choc pomysl dobry.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane