• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kasobranie na Pomorzu

Alina Wiśniewska
7 marca 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Nastąpił już podział pieniędzy przyznanych Polsce przez Unię na lata 2007 - 2013. Tylko z samego Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pomorskie ma mieć do dyspozycji 3,5 mld zł.

A może więcej

- Nie było jeszcze w historii województwa tylu pieniędzy do wydania - mówi Radomir Matczak, zastępca dyrektora Departamentu Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego Urzędu Marszałkowskiego. Dyr. Matczak uważa, że na 3,5 mld się nie skończy. Możliwe jest chociażby potrojenie tej sumy, ponieważ pomorskie będzie się ubiegało o fundusze ponadregionalne.

Urzędnicy pracują właśnie nad tym, jak wydać pieniądze przeznaczone na rozwój regionu.

Wersje podziału

Przygotowane są dwie wersje podziału, które w najbliższych miesiącach będą konsultowane w poszczególnych powiatach, a potem przedstawione Komisji Europejskiej do akceptacji.

Obie wersje przewidują, że 800 mln zł będzie zagwarantowane na drogi.

- Jest szansa, że dzięki tym funduszom powstanie np. Obwodnica Północna, która połączy Trójmiasto z drogą nr 216, omijając Rumię i Redę - mówi Jan Kozłowski, marszałek woj. pomorskiego.

Powinny się też znaleźć środki na Obwodnicę Południową, która ma pozwolić na skomunikowanie portów z drogą krajową nr 7 (Gdańsk - Warszawa). W ten sposób ciężkie samochody transportowe będą omijać centrum miasta. Jeśli obwodnica powstanie, będzie miała duże znaczenie międzynarodowe.

Około 180 mln zł jest zagwarantowane na podniesienie atrakcyjności turystycznej regionu. Tu mają szansę zabytki, które pełnią funkcję użytkową, np. gdański kościół św. Jana, zabytki na Wyspie Spichrzów, Europejskie Centrum Solidarności. Ponad 500 mln zł trafi też do przedsiębiorców.

Zależy od nas

Jaka suma z unijnych miliardów zostanie wykorzystana w Trójmieście?

- Nie ma w tej chwili możliwości, żeby to określić - uważa Radomir Matczak. - Wszystko zależy od tego, jak dobre będą zgłaszane do nas projekty i jak ważne dla regionu.

Patrząc na szacunkową tabelę wydatków w latach 2007 - 2013, można by się jednak pokusić o stwierdzenie, że będzie to minimum 1,5 mld zł, bo taka suma jest zagwarantowana na rozwój metropolii, innowacyjność i przedsiębiorczość.
Echo MiastaAlina Wiśniewska

Opinie (86) 6 zablokowanych

  • kombatant
    "posiadanie planów nie świadczy o sprawności inwestycyjnej
    o sprawności świadczy zrealizowanie chociaz niewielkich planów ale zrealizowanie"
    Pozwolę sie z Tobą nie zgodzić bo brak planu zagospodarowania zniechęca i odstrasza inwestorów od miasta i spowalnia ewentualną inwestycję bo inwestor musi czekać na wydanie decyzji o warunkach zabudowy a co więcej wówczas inwestor może spotkac sie z ofertą korupcyjną.

    • 0 0

  • Inwestycje Gdańsk, Gdynia

    Gdynia nie ma tyle zabytków co Gdańsk a utrzymanie tego w porządku to ogromna kasa . Zanim coś powstanie to prace archeologiczne ,w Gdyni wbijasz łopate i kopiesz .

    • 0 0

  • olo

    napisałem o zrealizowaniu niewielkich planów nie pisalem o braku planów , pozatym jedna uchwała można je zmienic . Zgadzam sie ze to może trwać ale najważniejsza jest ich realizacja czego w Gdansku nie bardzo widze

    przeżyłem juz tyle planów np. zagospodarowaniea Wyspy Spichrzów , trwa to ok 50 lat - efekt w centrum miasta gruzowisko tak jakby 2 godziny temu skońcvzyla się wojna jedyne odbudowane obiekty to 3 budynki ZUS ale tu inwestorem nie bylo miasto , mial być szlak turystyczno wypoczynkowy na bastionach i co wystarczy pojść na Bastion sw. gertrudy , bramy do podziemi rozwalone , wentylacje zburzone wygląd jakby przed chwila opuścila to miejsce armia czerwona .
    Co z tego ze sa plany i wykonuje sie obecnie zbiorniki retencyjne -Lostowice -Ujećisko- _Orunia - to inwestycja po powodzi z pieniedzy rządowych-a jakie były straty wywolanej przez rozerwanie wału Kanału Raduni

    krótko jakie pieniądze pozyskano z Unii a jakie wydano i na co

    • 0 0

  • olo

    1. odnośnie projektu to poczytaj ogłoszenie o przetargu ktore zawiera zakres , charakter i złożoność prac niezbędnych do wykonania. zupełnie cie nie rozumiem, jak mozna kwestionować fakty, to tak samo jak prawica kwestionowala koszt budowy A1 tylko dlatego że ustaliła go lewica. trzeba sie cieszyc ze w końcu udało się pozyskac tak olbrzymie fundusze i powstanie tak istotna dla komunikacji trasa.
    2. wartośc całego projektu 255.275.260,00 zł, w ogłoszeniu o przetargu na stronach uzp wartośc netto zamówienia to 180 - 200 mln zł

    • 0 0

  • inwestycje drogowe w gdańsku nie wymagaja żanych prac archeologicznych.

    • 0 0

  • kombatant
    myślę ,że mówimy o dwóch różnych planach, Ty pisząc o planach masz na myśli jakieś tam czyjeś projekty /plany na zagospdarowanie terenu a ja o obowiązującym dokumencie który gminy mają obowiązek przygotować tj planie zagospdarowania przestrzenego określonego terenu w którym gmina określa co na tym terenie może każdy z potencjalnych inwestorów wybudować i nie jest zmuszony specjalnie występować do miasta o dokument, który nazywa się decyzja o warunkach zabudowy.
    W jednym sie z Tobą zgadzam ciągle mało sie dzieje nad zagospodarowaniem naszych miast.

    • 0 0

  • Marcin
    Jak Cię czytam to mam wrażenie jakbyś bronił tej astronomicznej kwoty za budowę 1700m, tak jak niepodległości.Dla większości kwota ta jest niewyobrażalna i moze dlatego tak łatwo wszyscy przechodzą do niej jak do normalności.
    Mnie zastanawia jedynie dlaczego przyjęto takie drogie rozwiązanie i czy to rozwiazanie nie było właśnie powodem na brak tej inwestycji.
    Chętnie zapoznam sie z projektem oraz warunkami jakie postawiono projektantom. Gdzie szukać, podpowiedz bo widzę ,że jesteś bardzo zorientowany.

    • 0 0

  • 3,5 mld, no to urzedasy sie cieszą...

    takie fury sobie pokupuja, że szena opadnie, zobaczycie,

    wille sobie postawią, i wogóle bedą panami pełna gębą i w towarzystwie będą się mądrzyc sie, jacy to oni genialni biznemani i biznewumen, ze sie dorobili i , że w dodatku sa takimi społecznikami, że wszyscy powinni im dziekować, że tu mieszkają

    jestem ciekaw który z nich jako pierwszy kupi sobie ferrari albo cos lepszego

    • 0 0

  • Złodziejska ARP znowu swoim da kasę

    I tyle z tego dobra . 20% to pieniadze na korupcję a 80 % dla finansowania swoich kolesi i ich firm.

    • 0 0

  • Blokada

    Jak nie zaczną poprawy komunikacji od robót przy tzw. Trasie Południowej by odciążyć głównie Podwale Przedmiejskie z tego totalnego zapylenia, hałasu, łomotu, trzeba będzie zrobić chodzoną blokadę. I Andrew Leppera z panią Hojarską poprosić o pomoc.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane