• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kasobranie na Pomorzu

Alina Wiśniewska
7 marca 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Nastąpił już podział pieniędzy przyznanych Polsce przez Unię na lata 2007 - 2013. Tylko z samego Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pomorskie ma mieć do dyspozycji 3,5 mld zł.

A może więcej

- Nie było jeszcze w historii województwa tylu pieniędzy do wydania - mówi Radomir Matczak, zastępca dyrektora Departamentu Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego Urzędu Marszałkowskiego. Dyr. Matczak uważa, że na 3,5 mld się nie skończy. Możliwe jest chociażby potrojenie tej sumy, ponieważ pomorskie będzie się ubiegało o fundusze ponadregionalne.

Urzędnicy pracują właśnie nad tym, jak wydać pieniądze przeznaczone na rozwój regionu.

Wersje podziału

Przygotowane są dwie wersje podziału, które w najbliższych miesiącach będą konsultowane w poszczególnych powiatach, a potem przedstawione Komisji Europejskiej do akceptacji.

Obie wersje przewidują, że 800 mln zł będzie zagwarantowane na drogi.

- Jest szansa, że dzięki tym funduszom powstanie np. Obwodnica Północna, która połączy Trójmiasto z drogą nr 216, omijając Rumię i Redę - mówi Jan Kozłowski, marszałek woj. pomorskiego.

Powinny się też znaleźć środki na Obwodnicę Południową, która ma pozwolić na skomunikowanie portów z drogą krajową nr 7 (Gdańsk - Warszawa). W ten sposób ciężkie samochody transportowe będą omijać centrum miasta. Jeśli obwodnica powstanie, będzie miała duże znaczenie międzynarodowe.

Około 180 mln zł jest zagwarantowane na podniesienie atrakcyjności turystycznej regionu. Tu mają szansę zabytki, które pełnią funkcję użytkową, np. gdański kościół św. Jana, zabytki na Wyspie Spichrzów, Europejskie Centrum Solidarności. Ponad 500 mln zł trafi też do przedsiębiorców.

Zależy od nas

Jaka suma z unijnych miliardów zostanie wykorzystana w Trójmieście?

- Nie ma w tej chwili możliwości, żeby to określić - uważa Radomir Matczak. - Wszystko zależy od tego, jak dobre będą zgłaszane do nas projekty i jak ważne dla regionu.

Patrząc na szacunkową tabelę wydatków w latach 2007 - 2013, można by się jednak pokusić o stwierdzenie, że będzie to minimum 1,5 mld zł, bo taka suma jest zagwarantowana na rozwój metropolii, innowacyjność i przedsiębiorczość.
Echo MiastaAlina Wiśniewska

Opinie (86) 6 zablokowanych

  • olo

    1. Biuletyn Zamówień Publicznych Nr 27 z dnia 2006.01.30
    POZYCJA 5542, musisz to wyszukac na stronie www.uzp.gov.pl
    2. sporo cennych informacji na ten temat znajdziesz też tu (sporo wizualizacji i szczegółów technicznych):
    z tego co sie orientuje głowny koszt to budowa estakady niegnącej ok 30 metrów nad ziemią a także budowa potężnych murów oporowych na wzgórzu)
    http://www.skyscrapercity.com//showthread.php?t=120766

    • 0 0

  • Marcin
    Dzięki za namiary na forum. Dużo informacji o trasie ale też bardzo dużo niopokojących, poczynając od przesuwanego terminu rozpoczęcia inwestycji a koncząc na odcieciu Chwarzna od obwodnicy.
    Ja szukam informacji o warunkach które postawiono projektantom, oraz informacji o projektach które zgłoszono do konkursu.
    Nadal nie znalazłem sensownego wyjaśnienia dlaczego ta inwestycja jest tak droga, i czy nie można było przyjać innego rozwiazania.

    • 0 0

  • na pewno były tak jakieś alternatywne rozwiązania, ale nie sądze że były one korzystne. Pewnie, można było po prostu zniwelowac teren i poprowadzić trasę bez żadnych estakad, co było by rozwiązaniem tańszym, tunel rozwiązaniem drożyszym.
    Trasa przebiega przez trójmiejski park krajobrazowy i nigdy nie zgodzono by się na przecięcie obszaru pod ochroną. Ekolodzy i tak przez wiele lat blokowali próby dokończenia tej inwestycji. Obecny projekt jest zapewnie jakimś tam kompromisem.

    • 0 0

  • Obecny projekt jest zapewnie jakimś tam kompromisem

    Własnie to mnie interesuje.Jaki to był kompromis?

    • 0 0

  • Wredny PIS pewnie nie da na wybudowanie 3 mln mieszkań w woj. Pomorskim! To jego wina!

    • 0 0

  • kompromisem pomiędzy wymogami związaymi z ochroną środowiska a aspektami ekonomicznymi,
    pozdr.

    • 0 0

  • Marcin i olo

    Mam serdeczną poważną do Was prośbę, głównie do Marcina.
    Ponieważ w artykule mówi się o Obwodnicy Północnej, a nic o Trasie Kwiatkowskiego, a ja żywo jako „fanatyk” ekolog jestem zainteresowany tematem tejże trasy (głównie III-go etapu) i Marcin podaje namiary na UZP oraz na wizualizację tegoż odcinka, ale niestety żadne zdjęcia nie są dostępne (chuba z 2004 roku). Czyżby tylko u mnie? czy są jakieś inne zdjęcia?

    Widzę, że obaj jesteście obeznani z tym tematem i interesujecie się trasą, ja też się interesuję, jednakże z przeciwnego punktu. Przyłączam się do zapytań Ola o ów kompromis, a także o wpływ tejże inwestycji na środowisko. Czy są jakieś opracowania na ten temat? Niezależne, nie robione przez UM w Gdyni?

    Olo mówi coś o odcięciu Chwarzna od Obwodnicy. Na czym to ma polegać ?

    No i na koniec pytanie o to co łączy Obwodnicę Północną z Trasą Kwiatkowskiego? Czy ma to jakiś związek?
    Pozdrawiam

    • 0 0

  • Nastapił podział pieniędzy na Pomorzu pomiedzy PiS i PiS

    • 0 0

  • Bądźmy czujni !

    Jak na razie pieniądze na Pomorzu dzieli PO, a dzieli tak, że nasz region się cofa w stosunku do reszty kraju.

    Trwa propagnda sukcesu. Obietnice, których spełnienie ma nastąpić za 7-10 lat, to bomba zegarowa dla następców PO.

    Oczywiście, za te fantazje zapłacimy my, czyli Pani, Pan i Pan i ja.
    Unia wstrzyma dotacje, a nasz "wkład własny" będzie juz w kieszeniach krewnych i znajomków.

    Warto mieć otwarte oczy.

    Dla jasności, nie jestem zwolennikiem PiS-u, ani żadnej innej partii.

    • 0 0

  • Drogi

    Jestem mieszkańcem Gdańska i stwierdzam, że zamiast tych obwodnic przydałby się KAPITALNY REMONT WIELU ulic W 3Mieście. W końcu są one również WIZYTÓWKĄ Trójmiasta.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane