• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy SKM kupi nowe pociągi?

Michał Brancewicz
9 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Ostatnim zakupem SKM są dwa pociągi Impuls z Newagu, które pojawiły się w Trójmieście rok temu. Ostatnim zakupem SKM są dwa pociągi Impuls z Newagu, które pojawiły się w Trójmieście rok temu.

Władze SKM od dawna zapowiadają zakup 10 nowych, wieloczłonowych pociągów. Jednak by warta ok. 300 mln zł inwestycja była możliwa do zrealizowania, kolejarze potrzebują umowy przewozowej na 15 lub przynajmniej 10 lat. Urząd Marszałkowski jest gotowy ją podpisać dopiero wtedy, gdy stanie się większościowym udziałowcem spółki SKM, ale na razie się na to nie zanosi.



Jak oceniasz stan pociągów SKM?

Szybka Kolej Miejska wozi pasażerów na najważniejszych szlakach na Pomorzu. Jej pociągi kursują po całym Trójmieście i dalej aż do Słupska. Od niespełna dwóch lat SKM obsługuje też pasażerów na nowo wybudowanej trasie PKM do Kartuz i Kościerzyny. To wszystko złożyło się na wynik blisko 42 mln przewiezionych osób w zeszłym roku.

Jednym z najczęstszych zarzutów, jaki pasażerowie mają wobec SKM, jest stan taboru, który, mimo modernizacji ponad 20 składów i zakupu dwóch nowych pociągów, wciąż pozostawia wiele do życzenia.

Dlatego kolejarze od dłuższego czasu zapowiadają, że w nowym rozdaniu unijnych środków (na lata 2014-2020) chcą kupić 10 pojazdów, które mają mieć od 5 do 7 członów. Dzięki temu można będzie wyłączyć z użycia ok. 20 najstarszych składów.

O tym jakie ostatecznie mają być parametry pociągów, zdecyduje będące na ukończeniu studium wykonalności. Zakup jest jednak uzależniony od tego na ile zostanie przedłużona umowa przewozowa między SKM a Urzędem Marszałkowskim. Obecna kończy się w grudniu tego roku.

SKM chce umowy długoterminowej

- Zgodnie z wytycznymi unijnymi, tabor musi być amortyzowany w czasie trwania umowy. Jeśli zawrzemy ją na pięć lat to całe przedsięwzięcie będziemy musieli rozliczyć w takim czasie, a jeśli na dłużej, to będzie mieli go więcej, co oznacza mniejsze obciążenie dla naszej spółki - tłumaczy Maciej Lignowski, prezes PKP SKM Trójmiasto. - Dla nas idealnie byłoby pozyskanie umowy na 15 lat, a minimalnie na 10.
Problem w tym, że na razie na to się nie zanosi. Urzędnicy marszałka informują, że najszybszym terminem zawarcia wieloletniej umowy może być okres począwszy od grudnia 2018 roku, chociaż i ten jest wątpliwy. Dlaczego?

Urzędnicy chcą większej władzy w SKM

- Zawarcie długoterminowej umowy jest uzależnione od usamorządowienia spółki SKM, o co zabiegamy od dawna. Co prawda jesteśmy jej współwłaścicielem, ale w zbyt mało znaczącym stopniu - przyznaje Ryszard Świlski, członek zarządu Województwa Pomorskiego. - Chcemy mieć decydujący wpływ na działanie spółki, dlatego prowadzimy rozmowy z PKP i ministerstwem, by stać się większościowym udziałowcem. Moglibyśmy wtedy połączyć spółkę SKM z PKM.
Obecnie najwięcej do powiedzenia w spółce mają Polskie Koleje Państwowe, które posiadają 51,2 proc. udziałów w SKM. Drugi w kolejności Skarb Państwa ma ich 17,5 proc. Potem jest miasto Gdańsk - 12,99 proc. i dopiero później Województwo Pomorskie - 10,51 proc.

Ten temat jest przedmiotem rozmów między właścicielami od wielu lat, jednak na razie nie prowadzi do żadnych konkretów. Czy ten pat oznacza, że SKM nie ma co liczyć na długoterminową umowę, a co za tym idzie, pod znakiem zapytania stanie zakup nowych pociągów?

Nowych pociągów może być mniej

- Będziemy starali się pozyskać środki z innych źródeł. Rozmawiamy z bankami, aby pozyskać finansowanie na wkład własny lub na całość. Jeśli nie otrzymamy dofinansowania, to niewykluczone, że konieczne będzie podzielenie zamówienia na mniejsze części lub ogłoszenie przetargu na kilka pojazdów z możliwością rozszerzenia zakresu - mówi Lignowski. - To wszystko sprawi jednak, że cały proces pozyskiwania nowego taboru może się wydłużyć.
Na razie nie zostały jeszcze ogłoszone konkursy unijne na zakup taboru w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, gdzie SKM chce aplikować. Dlatego m.in. potrzebne jest spółce wspomniane studium wykonalności. Ma ono ujrzeć światło dzienne na przełomie marca i kwietnia.

Urząd Marszałkowski, nie mogąc zagwarantować długoterminowej umowy, zamierza wykonać inny gest wobec spółki SKM i nie startować w tym samym konkursie, by nie być dla niej konkurencją.

Szacuje się, że zakup 10 wieloczłonowych pociągów pochłonie ponad 300 mln zł. Dofinansowanie unijne może wynieść od 50 do nawet 80 proc.

Miejsca

Opinie (167) 4 zablokowane

  • Jak to "kiedy"? - Nigdy

    Głu(p)szek i s-ka okopali się na pozycjach i ta Straszna Kolej Miejska jakoś się kula,
    raz lepiej raz gorzej,
    a czego się tu spodziewać jak prezesem PKP został najgłupszy kolejowy zwiąchol Mamiński - idiota bez szkół, dobry kumpel tego ministra od budownictwa - tłuka Adamczyka, po budowlanej zawodówie, który jako radny w Galicji nakradł niezłą kasę, teraz dalej kradnie jak ten Szyszko,
    ale macie PiS...

    • 5 1

  • takie to skm

    Pociągów nie będzie a bilety i tak drożeją mimo ze podwyżka miała sfinansować właśnie pociągi! Takie to skm

    • 4 0

  • Makabra, kolejki przepełnione, brudne.Tak jest teraz,a co jak przyjadą turyści???

    • 4 1

  • taa na przetarg nie ma szans na umowę też, a bilety droższe i ściema, że to dlatego bo zbieramy na nowy tabor!!! do śmierci SKm nie uzbieracie!!

    • 3 0

  • Cebula cebula

    Kupić nowego taboru "nie można", ale o zwiększeniu cen biletów nie zapomnieli.

    • 7 0

  • Po co nowe sklady? Zeby menele dalje pili i palili w przedzialavch dla rowerow?

    • 2 0

  • Nic sie nie zmieni jak jedni beda robic specjalnie pod gorke drugim. A cierpia na tym pasazerowie i cala wina na SKM. Jak to ma byc ze WP chce wiekszosciowego pakietu a nie wlozylo nic w infrastrukture ? Z najmniejszego udzialowca chca byc najwiekszym, a skad wezma pieniadze ?

    • 5 0

  • zaraz jakiś PISlamski warchoł zablokuje dopłaty i figa z makiem zostanie jak z drogi do Słupska (1)

    to jest przestępcza organizacja na usługach kremla

    • 3 5

    • pis to zdrajcy i sprzedawczyki i kręca lody gdzie się da

      • 1 1

  • Zamiast szukać od 20 lat ogromnej kasy

    Można kupować po 1 sztuce co rok. Prościej przecież. To trzeba hurt od razu?
    Jakby zaczęli 5lat temu to już 5 by jedzilo nowych składów a tak słyszymy tylko ze się zbierają. ..

    • 2 2

  • Odwracanie "kota ogonem"

    Artykuł dzisiejszy to zwykłe "zamydlanie" oczu klientom SKM. Wczoraj było o podwyżce i komentarze się posypały pod adresem SKM a dzisiaj oczywiście wybielanie całej sytuacji. Niestety PR SKM leci w dół na łeb na szyję. Gdyby tak SKM zakupiło chociażby jeszcze jedne porządny skład i wypuściłoby go na tory i wtedy zapowiedziało podwyżkę to sytuacja miałaby inny przebieg. Niestety wymaganie haraczu i poźniej obiecywanki nigdy nie wychodziły nikomu na dobre. COŚ lub KTOŚ się musi zmienić w zarządzie SKM.

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane