- 1 Dostał 5 mandatów naraz (33 opinie)
- 2 Były senator PiS trafił do więzienia (257 opinii)
- 3 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (110 opinii)
- 4 Wstrzymano zmiany na Marynarki Polskiej (34 opinie)
- 5 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (182 opinie)
- 6 Winda, która wygląda jak kapliczka (16 opinii)
Kiedy SKM kupi nowe pociągi?
Władze SKM od dawna zapowiadają zakup 10 nowych, wieloczłonowych pociągów. Jednak by warta ok. 300 mln zł inwestycja była możliwa do zrealizowania, kolejarze potrzebują umowy przewozowej na 15 lub przynajmniej 10 lat. Urząd Marszałkowski jest gotowy ją podpisać dopiero wtedy, gdy stanie się większościowym udziałowcem spółki SKM, ale na razie się na to nie zanosi.
Jednym z najczęstszych zarzutów, jaki pasażerowie mają wobec SKM, jest stan taboru, który, mimo modernizacji ponad 20 składów i zakupu dwóch nowych pociągów, wciąż pozostawia wiele do życzenia.
Dlatego kolejarze od dłuższego czasu zapowiadają, że w nowym rozdaniu unijnych środków (na lata 2014-2020) chcą kupić 10 pojazdów, które mają mieć od 5 do 7 członów. Dzięki temu można będzie wyłączyć z użycia ok. 20 najstarszych składów.
O tym jakie ostatecznie mają być parametry pociągów, zdecyduje będące na ukończeniu studium wykonalności. Zakup jest jednak uzależniony od tego na ile zostanie przedłużona umowa przewozowa między SKM a Urzędem Marszałkowskim. Obecna kończy się w grudniu tego roku.
SKM chce umowy długoterminowej
- Zgodnie z wytycznymi unijnymi, tabor musi być amortyzowany w czasie trwania umowy. Jeśli zawrzemy ją na pięć lat to całe przedsięwzięcie będziemy musieli rozliczyć w takim czasie, a jeśli na dłużej, to będzie mieli go więcej, co oznacza mniejsze obciążenie dla naszej spółki - tłumaczy Maciej Lignowski, prezes PKP SKM Trójmiasto. - Dla nas idealnie byłoby pozyskanie umowy na 15 lat, a minimalnie na 10.
Problem w tym, że na razie na to się nie zanosi. Urzędnicy marszałka informują, że najszybszym terminem zawarcia wieloletniej umowy może być okres począwszy od grudnia 2018 roku, chociaż i ten jest wątpliwy. Dlaczego?
Urzędnicy chcą większej władzy w SKM
- Zawarcie długoterminowej umowy jest uzależnione od usamorządowienia spółki SKM, o co zabiegamy od dawna. Co prawda jesteśmy jej współwłaścicielem, ale w zbyt mało znaczącym stopniu - przyznaje Ryszard Świlski, członek zarządu Województwa Pomorskiego. - Chcemy mieć decydujący wpływ na działanie spółki, dlatego prowadzimy rozmowy z PKP i ministerstwem, by stać się większościowym udziałowcem. Moglibyśmy wtedy połączyć spółkę SKM z PKM.
Obecnie najwięcej do powiedzenia w spółce mają Polskie Koleje Państwowe, które posiadają 51,2 proc. udziałów w SKM. Drugi w kolejności Skarb Państwa ma ich 17,5 proc. Potem jest miasto Gdańsk - 12,99 proc. i dopiero później Województwo Pomorskie - 10,51 proc.
Ten temat jest przedmiotem rozmów między właścicielami od wielu lat, jednak na razie nie prowadzi do żadnych konkretów. Czy ten pat oznacza, że SKM nie ma co liczyć na długoterminową umowę, a co za tym idzie, pod znakiem zapytania stanie zakup nowych pociągów?
Nowych pociągów może być mniej
- Będziemy starali się pozyskać środki z innych źródeł. Rozmawiamy z bankami, aby pozyskać finansowanie na wkład własny lub na całość. Jeśli nie otrzymamy dofinansowania, to niewykluczone, że konieczne będzie podzielenie zamówienia na mniejsze części lub ogłoszenie przetargu na kilka pojazdów z możliwością rozszerzenia zakresu - mówi Lignowski. - To wszystko sprawi jednak, że cały proces pozyskiwania nowego taboru może się wydłużyć.
Na razie nie zostały jeszcze ogłoszone konkursy unijne na zakup taboru w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, gdzie SKM chce aplikować. Dlatego m.in. potrzebne jest spółce wspomniane studium wykonalności. Ma ono ujrzeć światło dzienne na przełomie marca i kwietnia.
Urząd Marszałkowski, nie mogąc zagwarantować długoterminowej umowy, zamierza wykonać inny gest wobec spółki SKM i nie startować w tym samym konkursie, by nie być dla niej konkurencją.
Szacuje się, że zakup 10 wieloczłonowych pociągów pochłonie ponad 300 mln zł. Dofinansowanie unijne może wynieść od 50 do nawet 80 proc.
Miejsca
Opinie (167) 4 zablokowane
-
2017-03-09 08:56
coraz mniej interesują mnie takie newsy
dotyczące skm-ki bo dawno juz straciłem nadzieje, że komunikacja w trójmieście będzie SENSOWNA
- 9 0
-
2017-03-09 08:59
Hej7 (3)
Mamy najgorszy tabor w całej Polsce. Dlaczego wszyscy potrafią sie porozumieć w sprawie taboru tylko nie tu na pomorzu. Bardzo dziwne.
- 12 0
-
2017-03-09 09:09
Bo tylko u nas SKM należy do PKP (2)
- 3 0
-
2017-03-09 10:54
Nie tylko (1)
W Wrszawie Koleje Mazowieckie naleza do PKP i tam jakos potrafili sie dogadac co do wspolnych taryf i biletów . i teraz KM planuje zakup okolo 70 nowych Impulsów a u Nas SKM sie podnieca ze kupilo 2 i planuje kolejne 10 ....
- 1 0
-
2017-03-09 12:20
Ale
przyznać trzeba że planują najlepiej w Polsce a strikte bilety drożeją od kwietnia
- 0 0
-
2017-03-09 09:03
(2)
SKM to chyba ludzie jeżdżą tylko dlatego, że nie ma alternatywy. Potrzebny jest wspólny bilet w normalnej cenie, a by to osiągnąć SKM nie może należeć do PKP tylko do samorządu jak w Warszawie
- 6 1
-
2017-03-09 10:33
(1)
SKM w Warszawie nie jest glownym przewoznikiem. W ogole porownanie Warszawy do Trojmiasta mija sie z celem. GA-S-GD sa rozciagniete wiec najlepszym rozwiazaniem jest pociag. W jak normalne miasto jest okragle i tam glone srodki transportu to metro,tramwaj,autobus.
- 1 3
-
2017-03-10 06:21
Ta, oczywiście. Trójmiasta nie można w ogóle do niczego porównać dlatego koniecznie musi być gorzej i drożej, nie?
- 1 0
-
2017-03-09 09:17
30 lat eksploatowali składy.
Dziś się budzą i jęczą, że kupili by nowe ale muszą zacząć zbierać kasę.
Za takie planowanie cały zarząd powinien poleciec na bruk i prokuratura powinna się zająć marnotrawstwem.- 10 1
-
2017-03-09 09:20
%%
Tak narzekają na UE a kase to chętnie biorą. Zobaczymy dzisiaj czy Tusk wygra z PiS.
- 1 3
-
2017-03-09 09:35
kiedyś siedzenia w skm były wygodne (1)
im nowszy pojazd tym gorzej, co się stało?
- 7 1
-
2017-03-09 10:59
Masz za szerowkie d*psko to Ci się nie miesci
W najnowszym składzie SKM są bardzo wygodne fotele. Miejsca jest więcej niż w WizzAir :)
- 2 0
-
2017-03-09 09:37
O tak jak najszybciej
Uwolnić SKM z rąk PKP, oni mają zbyt głęboko nas pasażerów, zwłaszcza tych lokalnych żeby liczyć na jakąkolwiek poprawę.
- 7 0
-
2017-03-09 09:44
4 x 2 (2)
Chciałbym przypomnieć, że pociągi SKM powinny mieć optymalnie po 4 pary drzwi. Stare, berlińskie składy z S-Bahnu takie były. Pociągi z Pesy czy Newagu nie spełniają tego podstawowego warunku.
- 8 2
-
2017-03-09 09:54
nie da się
Polacy nie potrafią!
- 1 0
-
2017-03-09 09:58
Nie zgadzam sie. Powinny byc rozne wersje na rozne trasy, ale jeden producent i rodzaj pociagu
- 0 2
-
2017-03-09 09:54
Czas wreszcie wprowadzic Leo-ekspress do trojmiasta
Dzielnie walczy o trase Warszawa - Bohumin, a tutaj na Wybrzezu taki kawal tortu jest do wyjecia. Chodzcie do nas i jezdzijcie nawet po trasie dalekobieznej, jak SKM sie nie zgodzi, napewno na tym nie stracimy. Pasazerowie kolejnych stacji: Wejherowo-Reda-Rumia-Chylonia-Gdynia-Orlowo-Sopot-Oliwa-Wrzesz-Gdansk czekaja na Wasze nowoczesne i szybkie pociagi z otwartymi rekoma.
- 1 0
-
2017-03-09 09:57
zmienic przewoznika... nie jezdzic do Słupska i Wejherowa zlikwidowac dziure! (2)
- 4 3
-
2017-03-09 14:13
Nie jeździć do Wejherowa? (1)
Ty normalny jesteś? Widziałeś ile ludzi tym dojrzdża? Jak mieliby dojechać do pracy bo samochodami wszyscy nie daliby rady.
- 1 0
-
2017-03-09 17:51
To jest jeden, z tych ludzi "sukcesu" których, osiągnięciem życiowym było zamieszkać na Ujeścisku czy innym Suchaninie. Jego móżdżek, nie może strawić, że 360 letnie miasto, należy do aglomeracji. Taka to choroba...
P.S. Tzw. "małe trójmiasto" to ponad 120 tysięcy mieszkańców i wciąż rośnie. SKM samo podało dane, że był tam największy przyrost pasażerów. I zamiast rozwijać ten rynek to jeszcze obcinają kursy... Ten cały zarząd SKM to jest największa, kula u nogi tego przedsiębiorstwa...- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.