• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy SKM kupi nowe pociągi?

Michał Brancewicz
9 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Ostatnim zakupem SKM są dwa pociągi Impuls z Newagu, które pojawiły się w Trójmieście rok temu. Ostatnim zakupem SKM są dwa pociągi Impuls z Newagu, które pojawiły się w Trójmieście rok temu.

Władze SKM od dawna zapowiadają zakup 10 nowych, wieloczłonowych pociągów. Jednak by warta ok. 300 mln zł inwestycja była możliwa do zrealizowania, kolejarze potrzebują umowy przewozowej na 15 lub przynajmniej 10 lat. Urząd Marszałkowski jest gotowy ją podpisać dopiero wtedy, gdy stanie się większościowym udziałowcem spółki SKM, ale na razie się na to nie zanosi.



Jak oceniasz stan pociągów SKM?

Szybka Kolej Miejska wozi pasażerów na najważniejszych szlakach na Pomorzu. Jej pociągi kursują po całym Trójmieście i dalej aż do Słupska. Od niespełna dwóch lat SKM obsługuje też pasażerów na nowo wybudowanej trasie PKM do Kartuz i Kościerzyny. To wszystko złożyło się na wynik blisko 42 mln przewiezionych osób w zeszłym roku.

Jednym z najczęstszych zarzutów, jaki pasażerowie mają wobec SKM, jest stan taboru, który, mimo modernizacji ponad 20 składów i zakupu dwóch nowych pociągów, wciąż pozostawia wiele do życzenia.

Dlatego kolejarze od dłuższego czasu zapowiadają, że w nowym rozdaniu unijnych środków (na lata 2014-2020) chcą kupić 10 pojazdów, które mają mieć od 5 do 7 członów. Dzięki temu można będzie wyłączyć z użycia ok. 20 najstarszych składów.

O tym jakie ostatecznie mają być parametry pociągów, zdecyduje będące na ukończeniu studium wykonalności. Zakup jest jednak uzależniony od tego na ile zostanie przedłużona umowa przewozowa między SKM a Urzędem Marszałkowskim. Obecna kończy się w grudniu tego roku.

SKM chce umowy długoterminowej

- Zgodnie z wytycznymi unijnymi, tabor musi być amortyzowany w czasie trwania umowy. Jeśli zawrzemy ją na pięć lat to całe przedsięwzięcie będziemy musieli rozliczyć w takim czasie, a jeśli na dłużej, to będzie mieli go więcej, co oznacza mniejsze obciążenie dla naszej spółki - tłumaczy Maciej Lignowski, prezes PKP SKM Trójmiasto. - Dla nas idealnie byłoby pozyskanie umowy na 15 lat, a minimalnie na 10.
Problem w tym, że na razie na to się nie zanosi. Urzędnicy marszałka informują, że najszybszym terminem zawarcia wieloletniej umowy może być okres począwszy od grudnia 2018 roku, chociaż i ten jest wątpliwy. Dlaczego?

Urzędnicy chcą większej władzy w SKM

- Zawarcie długoterminowej umowy jest uzależnione od usamorządowienia spółki SKM, o co zabiegamy od dawna. Co prawda jesteśmy jej współwłaścicielem, ale w zbyt mało znaczącym stopniu - przyznaje Ryszard Świlski, członek zarządu Województwa Pomorskiego. - Chcemy mieć decydujący wpływ na działanie spółki, dlatego prowadzimy rozmowy z PKP i ministerstwem, by stać się większościowym udziałowcem. Moglibyśmy wtedy połączyć spółkę SKM z PKM.
Obecnie najwięcej do powiedzenia w spółce mają Polskie Koleje Państwowe, które posiadają 51,2 proc. udziałów w SKM. Drugi w kolejności Skarb Państwa ma ich 17,5 proc. Potem jest miasto Gdańsk - 12,99 proc. i dopiero później Województwo Pomorskie - 10,51 proc.

Ten temat jest przedmiotem rozmów między właścicielami od wielu lat, jednak na razie nie prowadzi do żadnych konkretów. Czy ten pat oznacza, że SKM nie ma co liczyć na długoterminową umowę, a co za tym idzie, pod znakiem zapytania stanie zakup nowych pociągów?

Nowych pociągów może być mniej

- Będziemy starali się pozyskać środki z innych źródeł. Rozmawiamy z bankami, aby pozyskać finansowanie na wkład własny lub na całość. Jeśli nie otrzymamy dofinansowania, to niewykluczone, że konieczne będzie podzielenie zamówienia na mniejsze części lub ogłoszenie przetargu na kilka pojazdów z możliwością rozszerzenia zakresu - mówi Lignowski. - To wszystko sprawi jednak, że cały proces pozyskiwania nowego taboru może się wydłużyć.
Na razie nie zostały jeszcze ogłoszone konkursy unijne na zakup taboru w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, gdzie SKM chce aplikować. Dlatego m.in. potrzebne jest spółce wspomniane studium wykonalności. Ma ono ujrzeć światło dzienne na przełomie marca i kwietnia.

Urząd Marszałkowski, nie mogąc zagwarantować długoterminowej umowy, zamierza wykonać inny gest wobec spółki SKM i nie startować w tym samym konkursie, by nie być dla niej konkurencją.

Szacuje się, że zakup 10 wieloczłonowych pociągów pochłonie ponad 300 mln zł. Dofinansowanie unijne może wynieść od 50 do nawet 80 proc.

Miejsca

Opinie (167) 4 zablokowane

  • to ja już wolę obecny tabor

    niż ZNOWU podwyżki cen biletów

    • 8 2

  • kiedy wróci połączenie z Nowym Portem? (3)

    • 15 0

    • nie wróci (1)

      tory od Zaspy Towarowej idą pod palnik

      • 1 0

      • Nik oniecznie.

        Odkąd wiadomo, że ma się w Letnicy budować wielkie osiedle mieszkaniowe to koncepcja powrotu SKM do Nowego Portu jest nie tylko realna ale i prawdopodobna.

        • 4 1

    • Po co ma wrócić ??

      To chyba mało rozwojowa część Gdańska.

      • 0 2

  • (1)

    No jasne musimy się złożyć płacąc w cenie wciąż drozejacego biletu na nowe składy by śmierdziele- koszardy mogli wygodnie siedzieć w nich i za darmo mieszkać!!!! Siedzą w zas ... gaciach wygodnie roznoszą zarazki nikt ich nie rusza i miło.... To takie urozmaicenie dla pasażerów? To po to są te składy by im było wygodniej? Nie ma dnia bym na takich powiedzmy ludzi nie natrafił. Bardziej higieniczne są siedzenia plastikowe bo łatwo umyć i okazić a nie te tapicerowane fotele zwłaszcza w nowych składach....

    • 22 0

    • Siadasz w czystym pachnacym proszkiem ubraniu

      A po podróży tylek y ebie mordorem trollami i orkami naraz.

      • 8 0

  • SKM TO Nasze Metro. (4)

    Kto wie, może kiedyś znowu będzie przewozić 170 mln. osób rocznie...

    Gdańsk w innym badaniu zajął 3 miejsce w Europie - atrakcyjność dla turysty. Przypomnę, ze w Gdańsku nie ma smogu, nie ma korków - w porównaniu do innych miast - jest najlepsza woda w kranach - twarda - najzdrowsza - i z każdego kranu w mieście nadaje się do picia. Gdańsk-badanie przedwojenne - posiadał najwięcej zieleni z wszystkich miast Europejskich a teraz jest jej jeszcze więcej bo miasto zajęło leśne tereny i okoliczne wsie z lasami. Sam Jarmark Dominika odwiedza 7 mln osób. Teraz budują u nas nową, ogromną, Galerię Forum Radunię a z naszego lotniska lata połowa Polski - wystarczy ?
    a, i jeszcze coś, jak nie ma dobrej pogody to w małej miejscowość masz zepsuty urlop a u nas przez kilkadziesiąt - urlopów - lat - masz co robić i zwiedzać nawet jak leje deszcz.
    Pozdrawiam Polaków w odwiedziny i zapraszam do zamieszkania u nas na stałe.

    • 15 18

    • papier przyjmie wszystko te bzdury robione na zamówienie dla władz miasta

      • 9 2

    • Woda ze Straszyna najzdrowsza?

      Chyba drobne przegrzanie styków od nadmiarów chloru...

      • 1 0

    • pierdu pierdu

      • 3 0

    • Ładnie ci głowę orają

      • 0 0

  • Dofinansowanie

    Ceny biletów idą w górę uzasadnieniem inwestycjami w tabor i infrastrukturę, a jak mowa o kupnie lub remoncie to sięgają po pieniądze do marszałka województwa albo unii

    • 16 2

  • psi obowiązek Marszałka (1)

    Zapewnić transport w województwie i niech nie stawia warunków bo wiadomo że chodzi o posadki

    • 10 8

    • niech stawia, SKM to beton mentalny

      • 2 0

  • najpierw trzeba od ludzi

    Wyciągnąć brawo

    • 11 1

  • problemem SKM jest zarządzanie, kolejarski beton

    Podwyżki cen, rozdętą administracja, cięcia kursów, pogarda dla pasażerów,niedostosowany tabor.

    • 31 0

  • Kupicie Pese Stradivarius? (1)

    • 1 1

    • Lepszy newag mniej sie psuje

      • 2 0

  • Kupią 10 dłuższych ale wycofują 20 starych.... (3)

    ..... już wiem co się stanie z częstotliwością kursowania.
    Przynajmniej zamieścimy się w długich składach. Inna sprawa czy perony nie będą za krótkie.....

    • 22 0

    • (1)

      Ja bym zrobił skład długi z Gdańska do Wejherowa.Nie trzeba by było zużywać prądu bo kolejka by ciągle stała i nie zużywała by się.

      • 4 0

      • Bardzo dobry pomysł

        Kontrolę biletów na każdej stacji

        • 2 0

    • A te no we połączą po dwa

      I zostanie...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane