• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy SKM kupi nowe pociągi?

Michał Brancewicz
9 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Ostatnim zakupem SKM są dwa pociągi Impuls z Newagu, które pojawiły się w Trójmieście rok temu. Ostatnim zakupem SKM są dwa pociągi Impuls z Newagu, które pojawiły się w Trójmieście rok temu.

Władze SKM od dawna zapowiadają zakup 10 nowych, wieloczłonowych pociągów. Jednak by warta ok. 300 mln zł inwestycja była możliwa do zrealizowania, kolejarze potrzebują umowy przewozowej na 15 lub przynajmniej 10 lat. Urząd Marszałkowski jest gotowy ją podpisać dopiero wtedy, gdy stanie się większościowym udziałowcem spółki SKM, ale na razie się na to nie zanosi.



Jak oceniasz stan pociągów SKM?

Szybka Kolej Miejska wozi pasażerów na najważniejszych szlakach na Pomorzu. Jej pociągi kursują po całym Trójmieście i dalej aż do Słupska. Od niespełna dwóch lat SKM obsługuje też pasażerów na nowo wybudowanej trasie PKM do Kartuz i Kościerzyny. To wszystko złożyło się na wynik blisko 42 mln przewiezionych osób w zeszłym roku.

Jednym z najczęstszych zarzutów, jaki pasażerowie mają wobec SKM, jest stan taboru, który, mimo modernizacji ponad 20 składów i zakupu dwóch nowych pociągów, wciąż pozostawia wiele do życzenia.

Dlatego kolejarze od dłuższego czasu zapowiadają, że w nowym rozdaniu unijnych środków (na lata 2014-2020) chcą kupić 10 pojazdów, które mają mieć od 5 do 7 członów. Dzięki temu można będzie wyłączyć z użycia ok. 20 najstarszych składów.

O tym jakie ostatecznie mają być parametry pociągów, zdecyduje będące na ukończeniu studium wykonalności. Zakup jest jednak uzależniony od tego na ile zostanie przedłużona umowa przewozowa między SKM a Urzędem Marszałkowskim. Obecna kończy się w grudniu tego roku.

SKM chce umowy długoterminowej

- Zgodnie z wytycznymi unijnymi, tabor musi być amortyzowany w czasie trwania umowy. Jeśli zawrzemy ją na pięć lat to całe przedsięwzięcie będziemy musieli rozliczyć w takim czasie, a jeśli na dłużej, to będzie mieli go więcej, co oznacza mniejsze obciążenie dla naszej spółki - tłumaczy Maciej Lignowski, prezes PKP SKM Trójmiasto. - Dla nas idealnie byłoby pozyskanie umowy na 15 lat, a minimalnie na 10.
Problem w tym, że na razie na to się nie zanosi. Urzędnicy marszałka informują, że najszybszym terminem zawarcia wieloletniej umowy może być okres począwszy od grudnia 2018 roku, chociaż i ten jest wątpliwy. Dlaczego?

Urzędnicy chcą większej władzy w SKM

- Zawarcie długoterminowej umowy jest uzależnione od usamorządowienia spółki SKM, o co zabiegamy od dawna. Co prawda jesteśmy jej współwłaścicielem, ale w zbyt mało znaczącym stopniu - przyznaje Ryszard Świlski, członek zarządu Województwa Pomorskiego. - Chcemy mieć decydujący wpływ na działanie spółki, dlatego prowadzimy rozmowy z PKP i ministerstwem, by stać się większościowym udziałowcem. Moglibyśmy wtedy połączyć spółkę SKM z PKM.
Obecnie najwięcej do powiedzenia w spółce mają Polskie Koleje Państwowe, które posiadają 51,2 proc. udziałów w SKM. Drugi w kolejności Skarb Państwa ma ich 17,5 proc. Potem jest miasto Gdańsk - 12,99 proc. i dopiero później Województwo Pomorskie - 10,51 proc.

Ten temat jest przedmiotem rozmów między właścicielami od wielu lat, jednak na razie nie prowadzi do żadnych konkretów. Czy ten pat oznacza, że SKM nie ma co liczyć na długoterminową umowę, a co za tym idzie, pod znakiem zapytania stanie zakup nowych pociągów?

Nowych pociągów może być mniej

- Będziemy starali się pozyskać środki z innych źródeł. Rozmawiamy z bankami, aby pozyskać finansowanie na wkład własny lub na całość. Jeśli nie otrzymamy dofinansowania, to niewykluczone, że konieczne będzie podzielenie zamówienia na mniejsze części lub ogłoszenie przetargu na kilka pojazdów z możliwością rozszerzenia zakresu - mówi Lignowski. - To wszystko sprawi jednak, że cały proces pozyskiwania nowego taboru może się wydłużyć.
Na razie nie zostały jeszcze ogłoszone konkursy unijne na zakup taboru w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, gdzie SKM chce aplikować. Dlatego m.in. potrzebne jest spółce wspomniane studium wykonalności. Ma ono ujrzeć światło dzienne na przełomie marca i kwietnia.

Urząd Marszałkowski, nie mogąc zagwarantować długoterminowej umowy, zamierza wykonać inny gest wobec spółki SKM i nie startować w tym samym konkursie, by nie być dla niej konkurencją.

Szacuje się, że zakup 10 wieloczłonowych pociągów pochłonie ponad 300 mln zł. Dofinansowanie unijne może wynieść od 50 do nawet 80 proc.

Miejsca

Opinie (167) 4 zablokowane

  • Wymienić to trzeba przede wszystkim betonowy zarząd SKM.

    Potem będzie już z górki.

    • 25 0

  • A jakie udziały w spółce ma Wielkie Miasto Gdynia? (1)

    Metropolia Gdynia jest ponad plebejski SKM...

    • 9 2

    • Gdynia jest taka biedna, że jej nie stać na większe udziały w SKM. Szczurek woli na imprezy wydawać czy na lotnisko

      • 8 0

  • (1)

    Za co oni biorą pieniądze? Inni przewoźnicy cały czas wymieniają tabor, więc SKM przez te wszystkie lata na tym sporo zaoszczędziło - gdzie są te pieniądze? Co, przejedli na premie i stąd ta podwyżka? Kiedy te tumany w końcu sobie uświadomią że ludzie jeżdżą SKM tylko dlatego że nie mają wyboru, i jakby wpuścić innego przewoźnika na ich tory to większość odeszłaby od nich?

    Marszałek też ciamajda, godzi się na wszystko zamiast walnąć pięścią w stół i ukrócić tą farsę, bo inaczej obecnej polityki SKM nie da się nazwać.

    • 23 0

    • Chłopie daj spokój. Ta kasta jest nie do ruszenia. Dalej będzie ciasno, niepunktualnie i drogo... Szkoda nerwów.

      • 0 0

  • Czyli jak pisałem

    podwyżki biletów będą, nowych pociągów nie będzie (albo będzie b. mało)

    • 12 0

  • nowe SKM (1)

    Tylko niech ktos wreszcie pójdzie po rozum do głowy i dokona zakupu kolejek miejskich !!!! A nie podmiejskich- przecież te ostatnie zakupy / co z tego że ładne/ się nie nadają !!!! Muszą to być wagony typu metro ! - takie jak jeżdziły te z berlina z sb-anu !!!

    • 19 1

    • Prezes skm ostatnio w wywiadzie powiedział, że miejskie mu się nie podobają i dalej będzie kupował tabor jak w kolejach regionalnych. Trzeba go wymienić i tyle bo inaczej SKM dalej będzie zarządzane jak obecnie

      • 8 1

  • w żadnym kraju UE niema takiego złomu jak w Gdańsku!!! (1)

    Podzielili majątek państwa na 500 spółek i n8emoga się urzędy dogadać między sobą!!! Dlatego Polska jest zasciankiem Europy !!! W takim tempie to dogonimy zachód za 50 lat ale do poziomu jaki mają obecnie

    • 17 0

    • Akurat siedzibe to SKM ma w Gdyni

      • 2 0

  • Kończy się umowa z Urzędem Marszałkowskim

    To już wiadomo, czemu podnoszą ceny biletów. Dadzą w łapę, żeby pozyskać umowę.

    • 8 1

  • Parodia (3)

    To jest ku@wa parodia że dziś o 8:35 w redlowie nie mogę wsiąść z rowerem do pociągu bo ludzi jest w środku tyle że tłoczą się już w drzwiach wejściowych. Czy kadra zarządzająca mogłaby łaskawie choć raz zrezygnować z samochodu i przejechać się tym czym zarządza? Czy SKM naprawdę dopiero wtedy osiąga próg rentowności, kiedy wagony są naładowane prawie tak, jak były naładowane przy zsyłce Polaków na Sybir? A najlepsze jest to że kolejny pociąg jest za 20 minut. Cholerne 1/3 godziny stania na peronie! Rano kiedy ludzie jeżdżą do pracy. Puszczają pociągi rzadko i tym samym skazują ludzi na jazdę w warunkach urągających ludzkiej godności, lub pozostanie na peronie i liczenie na to że kolejna SKM będzie luźniejsze. Co to za imbecyle tak rzadko puszczają te pociągi?

    • 19 0

    • Parodia? To jest Armagedon i żenada. Ja przez te zatłoczone kolejki zrezygnowałam z dojazdów na 8:00 do pracy, prosząc szefa o zmianę godzin pracy. Na szczęście nie było z tym problemów, ale kurna ja się pytam za co ja płace tyle hajsu? Przecież to poniżej godności człowieka jeździć w takich warunkach. Ludzie zaglądają sobie w dziurki od nosa, ogrzewanie włączone na całą pi#$ę. Nie raz byłam bliska omdlenia.
      Wstydzilibyście się jeszcze za coś takiego podwyżki wprowadzać.

      • 5 0

    • Przecież to jest rentowne

      Nie ma takiej możliwości żeby przy 34 milionach pasażerów ta kolej była nierentowna! A to, że samorząd do tego dopłaca to inna sprawa.

      • 1 0

    • A na grzyba ten rower taszczysz, matole? Bez instalacji łatwiej bylo by wsiąść, nawet jak jest tlok...

      • 0 0

  • Beton z SKM trzeba jak najszybciej wymienić

    SKM powinno być własnością samorządu a nie PKP (tak jak jest w Warszawie). Tylko tak mamy szansę na wspólny bilet w normalnej cenie i normalny tabor przystosowany do ruchu miejskiego a nie do przewozów regionalnych do Słupska

    • 13 0

  • ".władze SKM od dawno zapowiadają..."

    z zapowiedzi SKM najlepiej sprawdzają się nowe ceny biletów., na które wcale nie trzeba długo czekać Niedawno była zapowiedź podwyżki od 1IV

    • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane