- 1 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (238 opinii)
- 2 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (433 opinie)
- 3 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (73 opinie)
- 4 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (72 opinie)
- 5 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (443 opinie)
- 6 Długie Ogrody: ogłoszono konkurs na zmianę (323 opinie)
"Kiedy SKM rozprawi się z palaczami w przedziałach?"
- Chciałbym zapytać o zasadność zakazu palenia w pociągach SKM, skoro przewoźnik nie ma żadnych narzędzi egzekwowania tego zakazu ani procedur, które pozwoliłyby takie sytuacje skutecznie rozwiązywać - pisze w liście do naszej redakcji pan Paweł, proponując jednocześnie konkretne działania, które powinny być w momencie zauważenia palaczy podjęte.
Oto jego spostrzeżenia:
Nieliczne interwencje patrolu SOK zwykle wywoływały politowanie innych pasażerów i były obiektem żartów ze strony łamiących prawo. Oczywiście i tym razem nie liczyłem na natychmiastową reakcję, ale miałem cień nadziei, że w mojej piętnastoletniej historii jazdy kolejkami SKM będę świadkiem ukarania kogoś za tak szkodliwe społecznie wykroczenie.
Czytaj też: Impreza w SKM a ochrona nie reaguje
Oczywiście jednak takiego szczęścia nie miałem, ale wysiadając na SKM Przymorze skorzystałem z dłuższego postoju kolejki na przystanku i podszedłem do maszynisty i kierownika pociągu z informacją o paleniu papierosów. I tu spotkały mnie następujące zaskoczenia:
1. Kierownik i maszynista nic o tym nie wiedzieli (przez pięć minut od informacji o wykroczeniu, informacja o tym nie dotarła z SOK do kierownika pociągu),
2. Kierownik i maszynista powiedzieli, że nic z tym nie zamierzają zrobić, bo to nie ich sprawa,
3. W przedziale służbowym przebywało przynajmniej dwóch innych pracowników SKM, którzy przysłuchiwali się rozmowie i też nie zaoferowali żadnej woli interwencji.
W związku z tym mam pytanie o zasadność zakazu palenia w pociągach SKM, skoro przewoźnik nie ma żadnych narzędzi egzekwowania tego zakazu ani procedur, które pozwoliłyby takie sytuacje skutecznie rozwiązywać.
Zobacz też: "Ochrona SKM udaje, że pilnuje porządku"
Od razu uprzedzam standardową odpowiedź o ograniczonej liczbie patroli i ograniczonych środkach. Taka odpowiedź do najzwyklejsze mydlenie oczu podatnikom i pasażerom. Rzeczywiste przestrzeganie przepisów porządkowych i bezpieczeństwo pasażerów w żadnym stopniu nie zależy od liczby patroli! Liczba patroli i kamery to tylko działania pozorne i na dodatek kosztowne dla pasażerów i podatników, które nie przynosi niemal żadnych zauważalnych korzyści.
Zdaję sobie sprawę z oporu takich instytucji jak SKM we wdrażaniu radykalnych, ale sprawdzonych rozwiązań. Ale bez tego nie uda się tego typu problemów rozwiązać.
Chętnie spotkam się z osobą, która twierdzi inaczej i poznam jej merytoryczne i poparte badaniami naukowymi argumenty. Ja ze swojej strony przedstawię aktualną wiedzę naukową na temat prewencji w zakresie wykroczeń i chuligaństwa. Myślę, że osobie odpowiedzialnej za bezpieczeństwo w firmie SKM ta wiedza bardzo się przyda i może zaowocować nie tylko rzeczywistą poprawą bezpieczeństwa, ale także oszczędnością środków.
Zdaję sobie sprawę z oporu takich instytucji jak SKM we wdrażaniu radykalnych, ale sprawdzonych rozwiązań. Ale bez tego nie uda się tego typu problemów rozwiązać.
Co według mnie mogło (a nawet powinno) się wydarzyć w tej konkretnej dzisiejszej sytuacji?
1. SOK SKM zaraz po otrzymaniu informacji informuje kierownika pociągu o wybryku chuligańskim.
2. SOK SKM zawiadamia Policję lub inne organy uprawnione o zdarzeniu i prosi o interwencję na najbliższym przystanku.
3. Kierownik pociągu zatrzymuje pociąg na najbliższym przystanku i udaje się do miejsca zdarzenia.
4. Pociąg oczekuje na interwencję organów uprawnionych.
5. Osoby naruszające przepisy zostają ukarane (mandat, skierowanie sprawy do sądu) oraz obciążone kosztami wykroczenia. I to te koszty mają w dużej mierze dotknąć osobę popełniającą wykroczenia. A nietrudno sobie wyobrazić, że wstrzymanie ruchu kolejek SKM nawet na 10 minut takim sporym kosztem jest.
6. SKM wydaje odpowiedni komunikat do mediów z wyjaśnieniem sprawy.
Chętnie poznam powody, dla których w ramach polskich realiów nie można wdrożyć takiej procedury. Jestem gotowy na spotkanie osobiste i konstruktywną pomoc przy przezwyciężaniu niebywałych trudności. Nie mówię, że będzie łatwo, ale przynajmniej będzie nadzieja na poprawę.
W obecnej sytuacji i przy obecnym pobłażliwym podejściu SKM do chuliganów (palenie na peronach, graffiti, obwieszanie peronów ulotkami chwilówek) nic się nie zmieni, bez względu na zainwestowane pieniądze.
Impreza pod okiem SOK zarejestrowana w SKM przez jednego z pasażerów we wrześniu.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Miejsca
Opinie (350) ponad 10 zablokowanych
-
2015-11-17 05:49
Sam jestem palaczem, ale.. (1)
...denerwują mnie ludzie palący w pociągach. Aż tak ciężko wytrzymać?
Ok, w dalekobieżnych przydałyby się strefy dla palących po to, aby ludzie nie palili w WC - na przykład przedział z dobrym wyciągiem, ale w pociągach kolei podmiejskiej wlepiałbym surowe mandaty.- 6 0
-
2015-11-18 11:06
bilety w tych przedziałach powinny byc droższe
OK, ale tylko jeśli bilety w tych przedziałach będą droższe ( w końcu takie wyciągi kosztują a te koszty palacze powinni ponosić sami)
- 0 1
-
2015-11-17 06:12
Ciekawy facet
Kilkanaście zgłoszeń razem z żoną ? To nie ma co innego do roboty ?Mają ludzie zainteresowania.
- 8 3
-
2015-11-17 07:03
Zazwyczaj ochrona skm daje tylko upomnienia tak samo z pociem
- 0 0
-
2015-11-17 08:59
Trzeba być BURAKIEM
Trzeba być BURAKIEM, żeby palić albo pić w komunikacji miejskiej. Żądasz czystości? to sam szanuj i zostaw to miejsce w takim stanie w jakim chciałbyś je zastać! - takie tabliczki można było napotkać jeszcze w latach 90-tych... Myślę, że potrzebne są nowe . Potrzeba też od dziecka wpajać naszym maluchom, że jak upuściłeś papierek , innego śmiecia - to PODNIEŚ! i do kosza... nie ma kosza? to schowaj i wyzuć jak napotkasz lub wyrzucisz w domu.
- 6 1
-
2015-11-17 12:28
... (1)
Leczą mnie ludzie którzy tylko czekają a wręcz wyszukują w każdym miejscu problemu. 15 lat? Człowieku zacznij żyć!
- 1 0
-
2015-11-17 12:31
...
Poza tym z tego co pamiętam to jeszcze jak był SOK to normalnie wystawiali mandaty. Piątka w czoło dla społeczniaka.
- 0 0
-
2015-11-17 13:37
należy wstawić czujki
należy wstawić czujki. Zadziała to prysznic zimny. Oduczą się chuligani
- 2 0
-
2015-11-18 12:36
Jak się nie akceptuje pasażerów Warsu
to się w Warsie nie jeździ. idź chłopie z żonką i g*wniakami do pierwszego wagonu i będziesz miał spokoj i świeże powietrze.
- 1 1
-
2015-11-18 15:47
SOK
faktycznie ochrona SKM jest bez skuteczna chodzą sprawdzają rozglądają się ale w taki sposób żeby nic nie widzieć niestety
- 2 1
-
2015-11-18 15:54
Wpuścić Funkcjonariuszy z pałami i niech sprzedadzą kilka wychowawczych klapsów kopcącym w pociągach!!!
- 1 1
-
2015-11-18 16:00
SOK
Jeszcze chciałbym dodać że czasami chodzą jak nosorożce które widzą tylko do przodu a po bokach nie
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.