- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (672 opinie)
- 2 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (82 opinie)
- 3 Kultowa "Górka" i widok na morze (60 opinii)
- 4 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (44 opinie)
- 5 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (17 opinii)
- 6 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (243 opinie)
"Kiedy SKM rozprawi się z palaczami w przedziałach?"
- Chciałbym zapytać o zasadność zakazu palenia w pociągach SKM, skoro przewoźnik nie ma żadnych narzędzi egzekwowania tego zakazu ani procedur, które pozwoliłyby takie sytuacje skutecznie rozwiązywać - pisze w liście do naszej redakcji pan Paweł, proponując jednocześnie konkretne działania, które powinny być w momencie zauważenia palaczy podjęte.
Oto jego spostrzeżenia:
Nieliczne interwencje patrolu SOK zwykle wywoływały politowanie innych pasażerów i były obiektem żartów ze strony łamiących prawo. Oczywiście i tym razem nie liczyłem na natychmiastową reakcję, ale miałem cień nadziei, że w mojej piętnastoletniej historii jazdy kolejkami SKM będę świadkiem ukarania kogoś za tak szkodliwe społecznie wykroczenie.
Czytaj też: Impreza w SKM a ochrona nie reaguje
Oczywiście jednak takiego szczęścia nie miałem, ale wysiadając na SKM Przymorze skorzystałem z dłuższego postoju kolejki na przystanku i podszedłem do maszynisty i kierownika pociągu z informacją o paleniu papierosów. I tu spotkały mnie następujące zaskoczenia:
1. Kierownik i maszynista nic o tym nie wiedzieli (przez pięć minut od informacji o wykroczeniu, informacja o tym nie dotarła z SOK do kierownika pociągu),
2. Kierownik i maszynista powiedzieli, że nic z tym nie zamierzają zrobić, bo to nie ich sprawa,
3. W przedziale służbowym przebywało przynajmniej dwóch innych pracowników SKM, którzy przysłuchiwali się rozmowie i też nie zaoferowali żadnej woli interwencji.
W związku z tym mam pytanie o zasadność zakazu palenia w pociągach SKM, skoro przewoźnik nie ma żadnych narzędzi egzekwowania tego zakazu ani procedur, które pozwoliłyby takie sytuacje skutecznie rozwiązywać.
Zobacz też: "Ochrona SKM udaje, że pilnuje porządku"
Od razu uprzedzam standardową odpowiedź o ograniczonej liczbie patroli i ograniczonych środkach. Taka odpowiedź do najzwyklejsze mydlenie oczu podatnikom i pasażerom. Rzeczywiste przestrzeganie przepisów porządkowych i bezpieczeństwo pasażerów w żadnym stopniu nie zależy od liczby patroli! Liczba patroli i kamery to tylko działania pozorne i na dodatek kosztowne dla pasażerów i podatników, które nie przynosi niemal żadnych zauważalnych korzyści.
Zdaję sobie sprawę z oporu takich instytucji jak SKM we wdrażaniu radykalnych, ale sprawdzonych rozwiązań. Ale bez tego nie uda się tego typu problemów rozwiązać.
Chętnie spotkam się z osobą, która twierdzi inaczej i poznam jej merytoryczne i poparte badaniami naukowymi argumenty. Ja ze swojej strony przedstawię aktualną wiedzę naukową na temat prewencji w zakresie wykroczeń i chuligaństwa. Myślę, że osobie odpowiedzialnej za bezpieczeństwo w firmie SKM ta wiedza bardzo się przyda i może zaowocować nie tylko rzeczywistą poprawą bezpieczeństwa, ale także oszczędnością środków.
Zdaję sobie sprawę z oporu takich instytucji jak SKM we wdrażaniu radykalnych, ale sprawdzonych rozwiązań. Ale bez tego nie uda się tego typu problemów rozwiązać.
Co według mnie mogło (a nawet powinno) się wydarzyć w tej konkretnej dzisiejszej sytuacji?
1. SOK SKM zaraz po otrzymaniu informacji informuje kierownika pociągu o wybryku chuligańskim.
2. SOK SKM zawiadamia Policję lub inne organy uprawnione o zdarzeniu i prosi o interwencję na najbliższym przystanku.
3. Kierownik pociągu zatrzymuje pociąg na najbliższym przystanku i udaje się do miejsca zdarzenia.
4. Pociąg oczekuje na interwencję organów uprawnionych.
5. Osoby naruszające przepisy zostają ukarane (mandat, skierowanie sprawy do sądu) oraz obciążone kosztami wykroczenia. I to te koszty mają w dużej mierze dotknąć osobę popełniającą wykroczenia. A nietrudno sobie wyobrazić, że wstrzymanie ruchu kolejek SKM nawet na 10 minut takim sporym kosztem jest.
6. SKM wydaje odpowiedni komunikat do mediów z wyjaśnieniem sprawy.
Chętnie poznam powody, dla których w ramach polskich realiów nie można wdrożyć takiej procedury. Jestem gotowy na spotkanie osobiste i konstruktywną pomoc przy przezwyciężaniu niebywałych trudności. Nie mówię, że będzie łatwo, ale przynajmniej będzie nadzieja na poprawę.
W obecnej sytuacji i przy obecnym pobłażliwym podejściu SKM do chuliganów (palenie na peronach, graffiti, obwieszanie peronów ulotkami chwilówek) nic się nie zmieni, bez względu na zainwestowane pieniądze.
Impreza pod okiem SOK zarejestrowana w SKM przez jednego z pasażerów we wrześniu.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Miejsca
Opinie (350) ponad 10 zablokowanych
-
2015-11-16 14:23
Najpierw niech się rozprawią z brakiem rozkładu jazdy we Wrzeszczu
- 8 0
-
2015-11-16 14:34
kiedy skm rozprawi się z bydłem które trzyma nogi an siedzeniach?
za trudne to kiedy skm rozprawi się sama z sobą i ciągłymi problemami rodem z Barei? np ogrzewanie na full przy temp + 15- 11 2
-
2015-11-16 14:59
Nie ma kar
Karać,karac i jeszcze raz karać.Mandacik za 500 zł i sie odechce jarania.
- 3 1
-
2015-11-16 15:07
Dajcie już spokuj Pawłowi (1)
bo na łeb dostanie w końcu,obwiesi się trotylem i wysadzi cały skład jak szluga zobaczy.Tylko psychol się zwraca z takim problemem do mediów.
- 8 7
-
2015-11-16 15:16
swoją drogą, nie byłoby wielkiej szkody w społeczeństwie, gdyby jakiś desperado wyebał się w powietrze w tzw bydlęcym wagonie pośród żuli z browarami i śmierdzącymi petami.
- 6 1
-
2015-11-16 15:52
Jak chcesz oddać życie za zura
- 0 0
-
2015-11-16 16:00
Dziwne podejście
Chociaż zgadzam się z tym iż palenie denerwuje i powinno być zakazane jednak nie metodami wpisanym powyżej. Cały ten przebieg spowodował by wielkie opóźnienia w koleji. Jak dla mnie SOK powinno być uprawnione do wystawiania mandatów w obrębie terenów PKP. Chociaż oni się mogą śmiać z mandatu jak za każdym razem wyrzuca ich z pociągu to się może odechce tym bardziej w zimę. Warto podsumowując zmienić podejście SOKu do sprawy a nie angażowanie do tego wyżej opisanych procedur.
- 1 0
-
2015-11-16 16:02
a z czym tu walczyć.
500 zł kary i temat zamknięty.o co wy szum robicie.
- 1 2
-
2015-11-16 16:13
Hołota Hołota i jeszcze raz hołota
Jestem nałogowym palaczem , nie do końca zgadzam się ze wszystkimi zakazami (patrz Niemcy gdzie palący i niepalący żyją w zgodzie) ale wiem jedno palenie w SKM to już nie chamstwo to kur... , Zresztą spójrzmy na to innym okiem kto tam pali , najgorsza swołocz co nie szanuje nikogo najgorszej maści robole (żeby nie było nie obrażam normalnych robotników) i lumpy bo inaczej nie da się nic powiedzieć . Nikt mi nie wmówi ze nie wytrzyma godziny bez papierosa , ale tej hołocie nie da sie tego wytłumaczyć żyją sr*jąc pod siebie i się nie myjąc to o kulturę ich nie proście
- 11 2
-
2015-11-16 16:19
Palacze i SKM
Może autor artykułu zostanie SOK-tą .Wtedy będzie miał możliwość pokazania wszystkim jak powinno się wykonywać swoje obowiązki.Powodzenia.
- 2 3
-
2015-11-16 16:47
A kiedy skm rozprawi sie z opóznieniami?
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.