- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (540 opinii)
- 2 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (16 opinii)
- 3 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (20 opinii)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (237 opinii)
- 5 Rekordzista dostał 5 mandatów (82 opinie)
- 6 Były senator PiS trafił do więzienia (354 opinie)
"Kiedy SKM rozprawi się z palaczami w przedziałach?"
- Chciałbym zapytać o zasadność zakazu palenia w pociągach SKM, skoro przewoźnik nie ma żadnych narzędzi egzekwowania tego zakazu ani procedur, które pozwoliłyby takie sytuacje skutecznie rozwiązywać - pisze w liście do naszej redakcji pan Paweł, proponując jednocześnie konkretne działania, które powinny być w momencie zauważenia palaczy podjęte.
Oto jego spostrzeżenia:
Nieliczne interwencje patrolu SOK zwykle wywoływały politowanie innych pasażerów i były obiektem żartów ze strony łamiących prawo. Oczywiście i tym razem nie liczyłem na natychmiastową reakcję, ale miałem cień nadziei, że w mojej piętnastoletniej historii jazdy kolejkami SKM będę świadkiem ukarania kogoś za tak szkodliwe społecznie wykroczenie.
Czytaj też: Impreza w SKM a ochrona nie reaguje
Oczywiście jednak takiego szczęścia nie miałem, ale wysiadając na SKM Przymorze skorzystałem z dłuższego postoju kolejki na przystanku i podszedłem do maszynisty i kierownika pociągu z informacją o paleniu papierosów. I tu spotkały mnie następujące zaskoczenia:
1. Kierownik i maszynista nic o tym nie wiedzieli (przez pięć minut od informacji o wykroczeniu, informacja o tym nie dotarła z SOK do kierownika pociągu),
2. Kierownik i maszynista powiedzieli, że nic z tym nie zamierzają zrobić, bo to nie ich sprawa,
3. W przedziale służbowym przebywało przynajmniej dwóch innych pracowników SKM, którzy przysłuchiwali się rozmowie i też nie zaoferowali żadnej woli interwencji.
W związku z tym mam pytanie o zasadność zakazu palenia w pociągach SKM, skoro przewoźnik nie ma żadnych narzędzi egzekwowania tego zakazu ani procedur, które pozwoliłyby takie sytuacje skutecznie rozwiązywać.
Zobacz też: "Ochrona SKM udaje, że pilnuje porządku"
Od razu uprzedzam standardową odpowiedź o ograniczonej liczbie patroli i ograniczonych środkach. Taka odpowiedź do najzwyklejsze mydlenie oczu podatnikom i pasażerom. Rzeczywiste przestrzeganie przepisów porządkowych i bezpieczeństwo pasażerów w żadnym stopniu nie zależy od liczby patroli! Liczba patroli i kamery to tylko działania pozorne i na dodatek kosztowne dla pasażerów i podatników, które nie przynosi niemal żadnych zauważalnych korzyści.
Zdaję sobie sprawę z oporu takich instytucji jak SKM we wdrażaniu radykalnych, ale sprawdzonych rozwiązań. Ale bez tego nie uda się tego typu problemów rozwiązać.
Chętnie spotkam się z osobą, która twierdzi inaczej i poznam jej merytoryczne i poparte badaniami naukowymi argumenty. Ja ze swojej strony przedstawię aktualną wiedzę naukową na temat prewencji w zakresie wykroczeń i chuligaństwa. Myślę, że osobie odpowiedzialnej za bezpieczeństwo w firmie SKM ta wiedza bardzo się przyda i może zaowocować nie tylko rzeczywistą poprawą bezpieczeństwa, ale także oszczędnością środków.
Zdaję sobie sprawę z oporu takich instytucji jak SKM we wdrażaniu radykalnych, ale sprawdzonych rozwiązań. Ale bez tego nie uda się tego typu problemów rozwiązać.
Co według mnie mogło (a nawet powinno) się wydarzyć w tej konkretnej dzisiejszej sytuacji?
1. SOK SKM zaraz po otrzymaniu informacji informuje kierownika pociągu o wybryku chuligańskim.
2. SOK SKM zawiadamia Policję lub inne organy uprawnione o zdarzeniu i prosi o interwencję na najbliższym przystanku.
3. Kierownik pociągu zatrzymuje pociąg na najbliższym przystanku i udaje się do miejsca zdarzenia.
4. Pociąg oczekuje na interwencję organów uprawnionych.
5. Osoby naruszające przepisy zostają ukarane (mandat, skierowanie sprawy do sądu) oraz obciążone kosztami wykroczenia. I to te koszty mają w dużej mierze dotknąć osobę popełniającą wykroczenia. A nietrudno sobie wyobrazić, że wstrzymanie ruchu kolejek SKM nawet na 10 minut takim sporym kosztem jest.
6. SKM wydaje odpowiedni komunikat do mediów z wyjaśnieniem sprawy.
Chętnie poznam powody, dla których w ramach polskich realiów nie można wdrożyć takiej procedury. Jestem gotowy na spotkanie osobiste i konstruktywną pomoc przy przezwyciężaniu niebywałych trudności. Nie mówię, że będzie łatwo, ale przynajmniej będzie nadzieja na poprawę.
W obecnej sytuacji i przy obecnym pobłażliwym podejściu SKM do chuliganów (palenie na peronach, graffiti, obwieszanie peronów ulotkami chwilówek) nic się nie zmieni, bez względu na zainwestowane pieniądze.
Impreza pod okiem SOK zarejestrowana w SKM przez jednego z pasażerów we wrześniu.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Miejsca
Opinie (350) ponad 10 zablokowanych
-
2015-11-16 09:22
Biedaki sie gryzą. Kup samochód i sam bądź stróżem na własnym podwórku.
- 9 6
-
2015-11-16 09:27
"Panie Pawle" wpierw niech pAN pójdzie po rozum do głowy a potem pisze takie brednie ;)
- 6 11
-
2015-11-16 09:30
Czujnik dymu+automatyczne zatrzymanie pociągu.
Za tydzień problem zniknie.- 10 6
-
2015-11-16 09:38
ORMO reaktywacja.
Opór materii a Pan głową w mur uderza. Z czego to wypływa ano ze strachu o własny tylek i konieczności chodzenia potem na przesłuchania w czasie wolnym. Tak to już jest w tym Kraju, że procedury są jakie są. Co to "naukowych" spostrzen Czytelnika Ormowca... Nie chce się tego nawet komentować bo łzy mi w oczy nadplynely ze śmiechu. Żart i z Zona dzwonili.... Przepisy są ale martwe. Klasyczne to w Polsce. Zacznij Pan jeździć Busem. Bo w SKM porządku Pan nie zrobisz.
- 5 8
-
2015-11-16 09:38
lepiej śmierdzi smród papierosów
Niż obsr*ny bezdomny menel- 10 4
-
2015-11-16 09:49
500zl mandatu na dworcach i na przystanku za skutkowało, jak by ludzią chciało się pracować problemu by nie było
- 2 1
-
2015-11-16 09:59
pomysł z zatrzymywaniem chybiony (2)
ale nie da się ukryć, że zachowanie SKM jest skandaliczne
system mógłby obejmowac nie tylko SOK ale i renome (czy kto kontroluje teraz bilety)
manadaty dosyc skutecznie zmieniaja mentalność matołów bez wyobraźni- 9 1
-
2015-11-16 10:23
a oprócz mandatu powinien być NAKAZ opusczenia składu - co prawda SKM jeździ czesto, ale tego typu utrudnienia (jeszcze wypisywanie mandatu przez 30 minut), powodowałyby że przejazd z paleniem trwajacy ponad godzinę mógłby wpłynąć na wyobraźnię aspołecznego tępaka
- 6 0
-
2015-11-16 12:46
taki palacz to zapewne patriota i katolik
- 1 2
-
2015-11-16 10:09
gdy mi coś nie pasuje to ciągnę za hamulec bezpieczeństwa i pociąg stoi (2)
dlatego nie jezdze pociągami bo dzieki temu jeszcze jezdzą
- 7 0
-
2015-11-16 10:24
To jest nas (1)
dwóch.
- 2 1
-
2015-11-16 12:25
to gratuluję
- 1 0
-
2015-11-16 10:26
15 lat skmka...15 lat polowań i nic.
- 4 4
-
2015-11-16 10:27
15 lat skmka...15 lat polowań i nic...
współczuję...
- 5 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.