• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy powstanie przejście naziemne przy dworcu PKP?

Aleksandra Nietopiel
11 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (800)
18 września - to kolejna już data wyznaczona na otwarcie ofert w przetargu na budowę przejścia naziemnego przy dworcu. Postępowanie ruszyło  w kwietniu. 18 września - to kolejna już data wyznaczona na otwarcie ofert w przetargu na budowę przejścia naziemnego przy dworcu. Postępowanie ruszyło  w kwietniu.

W kwietniu ogłoszono przetarg, ale cztery miesiące później wciąż nie wyłoniono wykonawcy. Chodzi o budowę przejścia naziemnego dla pieszych przez Podwale GrodzkieMapka przy dworcu PKP Gdańsk Główny. Wykonawcę poznamy prawdopodobnie jesienią.



Czy czekasz na przejście naziemne przy dworcu w Gdańsku?

Po oddaniu - z prawie dwuletnim opóźnieniem, ale jednak - wyremontowanego budynku dworca kolejowego Gdańsk Główny, wraca pytanie o start prac przy budowie przejścia dla pieszych przez Podwale Grodzkie.

Przejście ma powstać w ramach budowy węzła integracyjnego Gdańsk Główny. Prace budowlane mają potrwać prawie pół roku (24 tygodnie). Zanim jednak ruszą, trzeba znaleźć wykonawcę. A tego nie udało się zrobić od kwietnia.

Informacja o przetargu na platformie zakupowej pojawiła się 19 kwietnia. Od tamtego czasu termin złożenia ofert przekładano już kilka razy. Dlaczego? Powodem były pytania zadawane przez firmy zainteresowane udziałem w przetargu. Zadano ich niemal 100. Skutkowały one także zmianami w SWZ-ie, czyli specyfikacji warunków zamówienia, kluczowym dla przetargu dokumencie.

Rusza przetarg na budowę przejścia przy dworcu Rusza przetarg na budowę przejścia przy dworcu

Usprawnienie komunikacji i większa dostępność



Nowe przejście dla pieszych ma ułatwić dostanie się pieszych na przystanki tramwajowe i autobusowe na wysokości dworca oraz do samej stacji kolejowej. Ma się ono pojawić mniej więcej na wysokości dawnego kina KrewetkaMapka, a więc na przedłużeniu ul. ElżbietańskiejMapka.

W ramach budowy węzła integracyjnego Gdańsk Główny zaplanowano m.in:

  • budowę przejścia pieszego i przejazdu rowerowego przez Podwale Grodzkie,
  • wyznaczenie miejsc postojowych typu kiss&ride,
  • wydłużenie istniejących peronów tramwajowych,
  • nasadzenie niskiej zieleni
  • montaż ławek, donic, koszy na śmieci

Sygnalizacja na nowym przejściu ma być zsynchronizowana z sygnalizacją świetlną obsługującą Hucisko. Drogowcy zakładają więc, że nie spowoduje ono utrudnień w ruchu samochodów.

- Przedłużenie peronów to otwarcie na osoby, które korzystają z komunikacji miejskiej. Projekt jest tak dostosowany, by zminimalizować przebudowę infrastruktury podziemnej. Spodziewamy się, że realizacja robót zakończy się jeszcze w tym roku - mówił w kwietniu Karol Kalinowski, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Wiadomo jednak, że dziś ten termin na wykonanie inwestycji jest niemożliwy do utrzymania.



Otwarcie kopert z ofertami najwcześniej 18 września



Pierwszy termin otwarcia ofert zaplanowano 23 maja, potem były kolejne zmiany daty. Teraz termin składania ofert ustalono na 18 września.

Oby tego terminu wreszcie udało się dotrzymać.

Negatywne zaopiniowanie projektu



Co jest przyczyną przedłużającej się procedury? Jak dowiadujemy się nieoficjalnie problemem, oprócz pytań zadawanych w przetargu, jest kwestia uzyskania opinii do ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, który dwukrotnie negatywnie zaopiniował projekt.

Miasto odwołuje się od tej decyzji i nie rezygnuje z inwestycji, która ma zwiększyć dostępność tego miejsca.

Miejsca

Opinie (800) ponad 20 zablokowanych

  • Gdańsk zajął pierwsze miejsce, (3)

    w rankingu miast najbardziej przyjaznych kierowcom. Po ogromnej większości wpisów chyba nikt się nie dziwi dlaczego.

    • 4 3

    • A zostal dlatego, ze ma najwiecej ladowarek do elektrykow i sciezek rowerowych. (1)

      • 2 1

      • Dlatego dostał!

        "Kategorii jest kilka, a miasta były oceniane pod kątem m.in. szybkości przemieszczania zmotoryzowanych, liczby odnotowanych kolizji, infrastruktury parkingowej (m.in. wysokości opłat), liczby ładowarek dla aut elektrycznych i hybrydowych, transportu współdzielonego (carsharing), cen paliw na stacjach i u wulkanizatorów, a także wysokości stawek OC. "

        • 2 1

    • im lepsze warunki ruchu pieszych i rowerzystów tym mniej niepotrzebnych przejazdów samochodem

      im mniej samochodów na ulicach, tym lepsze warunki ruchu i parkowania samochodów. Proste jak konstrukcja cepa. Poprawiając warunki ruchu pieszym i rowerzystom poprawiamy warunki poruszania się wszystkich mieszkańców, bez względu na to, jak się poruszają.

      • 0 1

  • Całe szczęście że konserwator zabytków negatywnie opiniuje to przejście. Oby się nie ugiął i skutecznie zablokował tą zbędną inwestycję.

    • 6 5

  • sylwia (2)

    Najdurniejsze możliwe pomysly powstały w ostatnim czasie podczas pełnienia funkcji prezydent przez Panią Dulkiewicz

    Pamiętajcie państwo, że urzędnikiem się bywa a nie jest na stałe
    Do wyborów

    • 9 4

    • Nie w Gdańsku.

      Jeśli alternatywą znów będzie PiS-owiec, to będziemy w tym g*wnie tkwili do emerytury pani Oli.

      • 0 1

    • ten pomysł cieszy się poparciem niemałej liczby mieszkańców

      trolle jak trollowały tak trollują. Autoholizm się leczy.

      • 0 0

  • Jak zawsze

    Bezsensownie wydane pieniądze, jeszcze większe korki i wiecej spalin w centrum miasta...

    • 5 4

  • Kładka tak przejście naziemne spowoduje jeszcze większe korki

    • 2 3

  • kolejny wybryk zafiksowanej na rowery Oli (1)

    budowanie przejścia naziemnego gdy poniżej jest przejście podziemne to stwarzanie zagrożenia dla pieszych, zawsze znajdzie się uczestnik ruchu który przeskoczy na czerwonym i nieszczęście gotowe. Jak ciężko pieszym niech wybudują ruchome schody będzie taniej.

    • 9 4

    • wyjście na przystanki tramwajowe są za wąskie na schody ruchome

      przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej nie potwierdza Twoich prognoz.

      • 0 1

  • d**ilny pomysł... Korki będą jeszcze większe.

    Gdańskie władze genialnie dezorganizują ruch w mieście. Absolutnie nic nie robią by upłynnić ruch na gdańskich ulicach. Przeciwnie, robią wszystko by utrudnić i spowolnić poruszanie się po Gdańsku. To oczywiste działanie na szkodę wszystkich mieszkańców Gdańska, także pieszych. Nie tylko autobusy stoją w korkach, ale także piesi oddychają bardziej zanieczyszczonym powietrzem. Samochody stojąc w korkach (w większości) nadal spalają paliwo. To nie tylko zwiększa koszty, ale powoduje większe zanieczyszczenie środowiska. Nie wiem jaka chora ideologia kieruje dezorganizatorami ruchu w Gdański, ale na pewno nie jest to ekologia i dobro człowieka.

    • 3 4

  • Oby Nigdy

    Oby Nigdy nie powstało, tam wystarczająco żle jeżdzi się już teraz....

    • 5 4

  • Oby nigdy ta bzdura nie ujrzała światła dziennego!!!

    • 5 4

  • Oby nigdy do tego poronionego pomysłu nie doszło

    • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane