• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy powstanie przejście naziemne przy dworcu PKP?

Aleksandra Nietopiel
11 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (800)
18 września - to kolejna już data wyznaczona na otwarcie ofert w przetargu na budowę przejścia naziemnego przy dworcu. Postępowanie ruszyło  w kwietniu. 18 września - to kolejna już data wyznaczona na otwarcie ofert w przetargu na budowę przejścia naziemnego przy dworcu. Postępowanie ruszyło  w kwietniu.

W kwietniu ogłoszono przetarg, ale cztery miesiące później wciąż nie wyłoniono wykonawcy. Chodzi o budowę przejścia naziemnego dla pieszych przez Podwale GrodzkieMapka przy dworcu PKP Gdańsk Główny. Wykonawcę poznamy prawdopodobnie jesienią.



Czy czekasz na przejście naziemne przy dworcu w Gdańsku?

Po oddaniu - z prawie dwuletnim opóźnieniem, ale jednak - wyremontowanego budynku dworca kolejowego Gdańsk Główny, wraca pytanie o start prac przy budowie przejścia dla pieszych przez Podwale Grodzkie.

Przejście ma powstać w ramach budowy węzła integracyjnego Gdańsk Główny. Prace budowlane mają potrwać prawie pół roku (24 tygodnie). Zanim jednak ruszą, trzeba znaleźć wykonawcę. A tego nie udało się zrobić od kwietnia.

Informacja o przetargu na platformie zakupowej pojawiła się 19 kwietnia. Od tamtego czasu termin złożenia ofert przekładano już kilka razy. Dlaczego? Powodem były pytania zadawane przez firmy zainteresowane udziałem w przetargu. Zadano ich niemal 100. Skutkowały one także zmianami w SWZ-ie, czyli specyfikacji warunków zamówienia, kluczowym dla przetargu dokumencie.

Rusza przetarg na budowę przejścia przy dworcu Rusza przetarg na budowę przejścia przy dworcu

Usprawnienie komunikacji i większa dostępność



Nowe przejście dla pieszych ma ułatwić dostanie się pieszych na przystanki tramwajowe i autobusowe na wysokości dworca oraz do samej stacji kolejowej. Ma się ono pojawić mniej więcej na wysokości dawnego kina KrewetkaMapka, a więc na przedłużeniu ul. ElżbietańskiejMapka.

W ramach budowy węzła integracyjnego Gdańsk Główny zaplanowano m.in:

  • budowę przejścia pieszego i przejazdu rowerowego przez Podwale Grodzkie,
  • wyznaczenie miejsc postojowych typu kiss&ride,
  • wydłużenie istniejących peronów tramwajowych,
  • nasadzenie niskiej zieleni
  • montaż ławek, donic, koszy na śmieci

Sygnalizacja na nowym przejściu ma być zsynchronizowana z sygnalizacją świetlną obsługującą Hucisko. Drogowcy zakładają więc, że nie spowoduje ono utrudnień w ruchu samochodów.

- Przedłużenie peronów to otwarcie na osoby, które korzystają z komunikacji miejskiej. Projekt jest tak dostosowany, by zminimalizować przebudowę infrastruktury podziemnej. Spodziewamy się, że realizacja robót zakończy się jeszcze w tym roku - mówił w kwietniu Karol Kalinowski, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Wiadomo jednak, że dziś ten termin na wykonanie inwestycji jest niemożliwy do utrzymania.



Otwarcie kopert z ofertami najwcześniej 18 września



Pierwszy termin otwarcia ofert zaplanowano 23 maja, potem były kolejne zmiany daty. Teraz termin składania ofert ustalono na 18 września.

Oby tego terminu wreszcie udało się dotrzymać.

Negatywne zaopiniowanie projektu



Co jest przyczyną przedłużającej się procedury? Jak dowiadujemy się nieoficjalnie problemem, oprócz pytań zadawanych w przetargu, jest kwestia uzyskania opinii do ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, który dwukrotnie negatywnie zaopiniował projekt.

Miasto odwołuje się od tej decyzji i nie rezygnuje z inwestycji, która ma zwiększyć dostępność tego miejsca.

Miejsca

Opinie (800) ponad 20 zablokowanych

  • W ten sposób chcą przekonać ludzi do komunikacji miejskiej ?? (1)

    Może prościej - mandat 1000zł za wjazd do centrum - to tak żeby się nauczyli.

    • 7 13

    • Ludzie nie chcą wjeżdżać do centrum.

      Trasa przy dworcu to przelotówka.

      • 0 0

  • jaja

    zakazać wjazdu wszystkiego na kółkach !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 7 5

  • Naziemne... (1)

    Oby nigdy.
    Bezpieczeństwo przede wszystkim.
    Po to powstało przejście podziemne, żeby nie kolidował ruch pieszy z samochodowym. Ale cóż, idąc do przodu cofamy się o 50 lat...

    • 31 14

    • To ile już tych wypadków było przy Bramie Wyżynnej na przejściu?

      • 3 3

  • Zróbcie deptak po co się rozdrabniać. (4)

    Wolałbym znowu jeździć po Gdańsku Trabantem jak kiedyś ale żeby było jak dawniej.Zablokować jedyną przelotową drogę przez Trójmiasto,to kim trzeba być żeby to zrozumieć.

    • 26 5

    • Centrum miasta nie powinno służyć jako przelotówka (3)

      Jestem za deptakiem

      • 6 5

      • OK. To zdaj auto na złom i chodź pieszo (1)

        • 0 2

        • ja chodzę i nogi mi nie odpadły, spróbuj, może i Tobie się uda

          • 3 1

      • Jakie centrum miasta? skąd tu przyjechałeś że piszesz o okolicach dworca kolejowego centrum miasta?

        • 4 1

  • Jedno to za mało tam przy hotelu

    drugie powinno być obowiązkowo przy KFC żeby skręcające pojazdy komunikacji miejskiej mogły od razu blokować ruch we wszystkich kierunkach stając w poprzek ,bo przecież raz na 3h znajdzie się chętny pieszy

    • 20 3

  • Opinia wyróżniona

    Przejście naziemne powinno być przy "KFC" a nie tak daleko od SKMki i przystanków tramwajowych. (30)

    Znów ktoś nie pomyślał o funkcjonalności. Przecież ludzie z bagażami, żeby skorzystać z przejścia będą się musieli przedzierać przez zapełnione pasażerami przystanki autobusowe i do tego zasuwać spory kawał drogi. W Gdańsku jak widać stabilnie i bez sensu.

    • 455 108

    • sam nie znasz sensu, bo nie jeździsz tramwajem tylko blachosmrodem. (9)

      Przejście jest niezbędne by tłum z peronów tramwajowych rozdzielić. Obecnie wszyscy idą w kierunku tunelu i się tłoczą.

      • 27 85

      • (2)

        Gdy ktoś pisze blachemrodem ,dalsza dyskusja nie ma sensu.Wiadomo ze to czub.

        • 99 21

        • Cud

          • 2 2

        • Pieknie napisane XD

          • 2 0

      • W mieście tylko rower i piesi a reszta za obwodnicę! (3)

        • 9 22

        • ta... szczególnie rowerkowcy ... (2)

          zaraza!

          • 10 3

          • zaraza? uzależnienie od samochodu jest przyczyną wielu groźnych chorób (1)

            przejazd rowerem jest bliższym substytutem przejazdu samochodem niż spacer pieszy lub przejazd tramwajem lub autobusem. Pozytywne emocje wiążące się z jazdą rowerem mogą być zaraźliwe - dlatego tak napisałeś ? (podejrzewam że wątpię, raczej dałeś wyraz swojemu autoholizmowi).

            • 1 12

            • Polska rowerami stoi!

              • 0 1

      • a na peronie SKM mogą się tłoczyć?

        • 4 0

      • Wracaj do psychiatryka

        Leki nie działają i dalej używasz tego określenia na samochód

        • 7 0

    • wydaje mi sie ze urzednicy umiescil to przejscie specjalnie w tym miejscu. chca pokazac ze jest ono niepotrzebne. to podobny mechanizm jak kiedys zrobiono z skm na letnice. tak poustawiano kursy aby wykazac ze skm jest niepotrzebne.

      • 25 10

    • "nie tak daleko od... przystanków tramwajowych? (7)

      ALe ono będzie tuż przy przystankach tramwajowych. Nawet będzie się z nimi łączyć.

      • 16 8

      • czy ty jestes slepy wyraznie widac na zdjecieu ze bedzie oddalone od przystanku tramwajowego i bedzie od niego oddzielone (6)

        wiec poco sie głupota chwalisz

        • 9 12

        • (5)

          Mają przedłużyć przystanki aby się połączyły z przejściem...

          • 14 3

          • To od razu niech zlikwidują przystanki przy Bramie Wyżynnej (4)

            bo po co ma się tramwaj zatrzymywać co kilka metrów.

            • 14 4

            • (3)

              Bo Gdańsk nie lubi szybkiej komunikacji tramwajowej. Wystarczy spojrzyć na Nową Warszawską, gdzie na tak krótkim odcinku są 3 przystanki, z czego dwa minutę drogi pieszo od siebie, a kolejny po drugiej stronie ulicy od Przemyskiej.

              • 18 2

              • I tak tramwaj jedzie tam dwa razy szybciej niż samochód... (2)

                • 4 7

              • Chyba w godzinach szczytu (1)

                Średnia prędkość tramwajów w Gdańsku jest poniżej 20km/h

                • 10 2

              • Byłeś kiedyś na Warszawskiej?

                Zdarzało mi się zostawić samochód pod Lidlem i iść z buta, bo tak szybciej :)

                • 7 2

    • Nie (1)

      Przejście naziemne powinno być na Helu, ,ara, obok tunelu koło Latarni Morskiej

      • 14 5

      • Jednak jesteś głupszy niż zepsute radio.

        Twoje kochane Prawo i ZPRawiedliwość zrobi obok łąki pod Baranowem.

        • 1 5

    • Dobrze mówi, polać mu

      • 5 3

    • Ludzie przemieszczają się nie tylko SKM.

      Ci którzy korzystają z komunikacji autobusowej podmiejskiej w kierunku Pruszcza Gdańskiego, Tczewa, Kolbud, Lublewa, czy też Rotmanki, Borkowa i Straszyna, muszą z powodu obecnego rozwiązania cofnąć się w kierunku przejścia podziemnego by dojść do przystanku przy Podwalu Grodzkim. To zajmuje więcej czasu, przez co z powodu w niektórych przypadkach nawet godzinnych przerw pomiędzy kursami autobusów, powoduje znaczny problem dla podróżnych, którzy jeśli nie zdążą na autobus, to są zmuszeni czekać godzinę na następny kurs na przystanku, na którym potrafi się zebrać spora grupa pasażerów dla których jest przeznaczona tylko jedna mała wiata, wąski chodnik i świry na hulajnogach elektrycznych przed którymi trzeba robić uniki. Jeśli tobie pasuje taki scenariusz, to zapraszam do towarzystwa, postoisz z ludźmi godzinkę w deszczu, albo w upalny dzień, lub w podczas mrozu i intensywnych opadów śniegu kiedy nawet autobusy nie jeżdżą zgodnie z rozkładem jazdy. Stój i czekaj. Wypatruj autobusu i miej oczy z tyłu głowy czy z góry nie najedzie na ciebie świr na hulajnodze elektrycznej. Miłego dnia Ci życzę.

      • 11 8

    • Podziemia dworca powinny być połczone z głównym tunelem- dlaczego nie są? (2)

      Przy okazji remontu powinni to zrobić- wielka szkoda.

      • 4 8

      • ... (1)

        Przecież właśnie to zrobili przy remoncie

        • 7 3

        • ok nie było mnie tam po remoncie- zwracam honor

          jw

          • 4 4

    • Mogłyby być dwa. Jedno przy KFC i kolejne jak w artykule. Nie dostrzegam konfliktu. (2)

      • 4 8

      • trzy powinny być, kolejne na wysokości dawnej poczty!

        a zupełnie optymalnie to cztery.

        • 7 3

      • To już może zrobić jedno wielkie przejście, od KFC do Krewetki

        Taką wyniesioną platformę.
        I zastosować zasady jak przy otwieraniu mostów na Motławie: sygnał czerwony i samochody stoją 2 min a w tym czasie piesi chodzą jak chcą po platformie

        • 4 1

    • Przejście nie jest dla pieszych a tym bardziej dla podróżnych. Jest po to by utrudnić ruch samochodów w Gdańsku.

      Jeśli rzeczywistość jest sprzeczna z ideologią, tym gorzej dla rzeczywistości. Władze Gdańska to fanatycy opętani autofobią.

      • 3 0

  • Oby nigdy

    • 25 8

  • Jak jeszcze raz ich wybierzecie to zrobią przejście z jezdni od Gdańska do Gdyni.

    Już przy Akademii tramwaj chłopaka potrącił ale do złego słowa nic nie dotrze.

    • 16 5

  • Każde potrącenie idzie na konto pana Kalinowskiego (2)

    • 21 9

    • (1)

      Ile potraconych jest kolo Lotu? Tysiac, dwa?

      • 1 2

      • Wystarczy jedno

        • 2 0

  • A ja bardziej czekam na równe chodniki i jezdnie bez dziur! (2)

    Dzisiaj znowu strasznie śmierdzi z Szodolek! Może tym trzeba się zająć?

    • 39 1

    • Trzeba (1)

      Ale fajnie że zajmują się też usprawnianiem ruchu pieszych. Wszystko po kolei

      • 1 3

      • Jeżeli już tyle lat walczą ze smrodem Szodolek to o czym to świadczy?

        U nich nie widzę żadnego sukcesu tylko same porażki!

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane