- 1 Ubywa mieszkańców i rozwodów (234 opinie)
- 2 Niespokojna noc na gdańskich drogach (153 opinie)
- 3 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (319 opinii)
- 4 Reklamy wideo na przystankach w Gdyni (53 opinie)
- 5 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (866 opinii)
- 6 Kultowa "Górka" i widok na morze (178 opinii)
Kiedyś pieszy trakt dla pielgrzymek, dziś najważniejsza arteria Gdyni
Ma ponad 8 km długości, przecina aż 5 różnych dzielnic Gdyni i posiada aż 24 skrzyżowania - dziś ul. Morska to jedna z głównych arterii Trójmiasta. Najstarsi mieszkańcy mogą ją jednak pamiętać jako niezbyt uczęszczaną, brukowaną drogę. Przypominamy historię tej niezwykłej ulicy.
- Zaczęło się od Szosy Gdańskiej
- Nazwa na część Państwowej Szkoły Morskiej
- Leśna ścieżka równoległa do Chylońskiej
- Dopiero lata 60. przyniosły zmiany
Zaczęło się od Szosy Gdańskiej
- Była to brukowana droga wybudowana przez niemieckich budowniczych z okolic Lipska z iście chirurgiczną precyzją. Charakteryzowała się doskonale wytyczonymi zakrętami, stabilizacją bruku, dodatkowymi kamykami i rowami przeciwdeszczowymi, co nie było wcale tak powszechne w tamtych czasach. Budowę drogi ukończono w latach 1820-1823 - mówi Michał Miegoń z Muzeum Miasta Gdyni.
Szosa zastąpiła dawny szlak prowadzący z Gdańska do Wejherowa przez Sopot, Kolibki, Mały Kack, nieistniejącą już osadę Święty Jan, Grabówek, Chylonię, Cisową i okolice Zagórskiej Strugi.
- Nanosząc szosę na współczesny plan miasta, z łatwością można zauważyć, iż jej bieg pokrywa się z obecną Aleją Zwycięstwa, by później łagodnym łukiem połączyć się z ul. Śląską. Ona z kolei przeobraża się na wysokości Węzła Pokoju w ulicę Morską. Warto tu dodać, że w ówczesnych czasach Szosa Gdańska była również ważnym szlakiem pielgrzymkowym na trasie Oliwa - Wejherowo. Przy niej mieściły się też liczne karczmy, oferujące nocleg oraz odpoczynek strudzonym piechurom - opowiada Miegoń.
Nazwa na część Państwowej Szkoły Morskiej
Co ciekawe, jeszcze w czasach 20-lecia międzywojennego dzisiejsza ul. Morska była głównie szlakiem... pieszym. Automobile pojawiały się na niej sporadycznie - częściej można było zobaczyć pojazdy konne.
Okres międzywojenny to też czas, kiedy na mapie po raz pierwszy pojawia się dzisiejsza nazwa ulicy. Tak nazwano ją w roku 1930, co było związane z powstaniem przy niej budynków Państwowej Szkoły Morskiej (dziś Uniwersytetu Morskiego).
- Wówczas też zmodernizowano część jezdni, przykrywając ją tzw. grosspflastrem - bardzo grubym brukiem wytrzymującym wzmożony ruch samochodowy, pod którym leżała warstwa utwardzonego żwiru. W tym samym czasie rozdzielono też praktycznie Szosę Gdańską, dzieląc ją na kilka ulic, tak jak jest to widoczne na obecnych mapach - mówi Miegoń.
Leśna ścieżka równoległa do Chylońskiej
Sama ul. Morska była wówczas zdecydowanie węższa niż dziś.
Część dzisiejszej ulicy była też... cóż, leśną ścieżką przebiegającą obok leśniczówki. Tak w latach 30. ub. w. wyglądał odcinek ul. Morskiej równoległy do ul. Chylońskiej, która była wówczas główną drogą przelotową na zachód.
Obie ulice rolami zamieniły się dopiero w latach 60. Wcześniej jednak, tuż po wojnie, zmieniła się nazwa ul. Morskiej. W latach 1945-1990 była to ul. Czerwonych Kosynierów. Nazwa ta - choć z dzisiejszego punktu widzenia kontrowersyjna - pochodziła od Gdyńskich Kosynierów, czyli oddziałów biorących udział w walach o Gdynię w pierwszych dniach II wojny światowej.
Dopiero lata 60. przyniosły zmiany
Dzisiejszy kształt ul. Morska zaczęła uzyskiwać dopiero w roku 1963. Wtedy to rozpoczęto prace związane z jej poszerzeniem. Powstał drugi pas ruchu, poszerzono również chodniki.
Zwiększenie przepustowości ul. Morskiej miało zresztą kilka skutków ubocznych. Jednym z nich była zmiana dość odczuwalna na terenie Chyloni. W latach 70., podczas prac nad poszerzaniem ulicy Morskiej, robotnicy niechcący zasypali odpływ Chylonki.
Skutek był taki, że zupełnie zniknął ogromny staw, który znajdował się w miejscu, gdzie dziś mamy park Kiloński.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Mieszkania w okolicy ul. Morskiej
W ostatnich dekadach sama ul. Morska przechodziła zmiany raczej kosmetyczne - poprawiano niektóre skrzyżowania, dodawano buspasy w kilku miejscach. Nie da się też ukryć, że największą zmianą w jej rejonie było stworzenie pełnej estakady Kwiatkowskiego. Jej historię opisaliśmy w innym tekście.
Opinie (130) ponad 10 zablokowanych
-
2023-03-11 10:02
Jak chodziłem do szkoły średniej "Zespół Szkół Mechanicznych" (3)
to ulica Morska była ulicą Czerwonych Kosynierów.
- 15 0
-
2023-03-11 10:31
a stocznia w której pracowałeś (2)
była Stocznią im. Komuny Paryskiej
- 4 1
-
2023-03-11 11:26
ciekawe dlaczego zmienili akurat te nazwy (1)
- 3 0
-
2023-03-11 12:45
no i komu to przeszkadzało?
- 4 2
-
2023-03-11 10:12
Uczciwość nie jest mile widziana
- 2 2
-
2023-03-11 10:27
ul. Morska, a na niej dorożka, rower i piesi (9)
I to jest najważniejsza informacja dzisiejszego artykułu. Musimy odebrać, to co zostało zabrane dorożkarzom, rowerzystom i pieszym. ul. Morska powinna być przebudowana w deptak z uspokojonym ruchem, wyniesionymi skrzyżowaniami i zwężonymi jezdniami, bo teraz jazda rowerem Morską jest bardzo niebezpieczna.
- 17 74
-
2023-03-11 10:45
Nie mam pewnosci czy to tak zaawansowany sarkazm, ze go nie wyczuwam czy to szczere slowa, wiec wstrzymuje sie od glosu
- 22 1
-
2023-03-11 11:05
Słaby trolling
Ale faktycznie istnieją tacy psychopaci, którzy chcą zabierać ulice ruchowi samochodowemu i przeznaczać je na "ruch rowerowy", który w praktyce oznacza średnio jeden rower na godzinę.
- 22 2
-
2023-03-11 11:26
Niech będzie tak "ładnie " jak przy hali
- 4 0
-
2023-03-11 11:29
na Morskiej jest jeden tunel dla pieszych i o jeden za dużo
Gdynia powinna brać przykład z Gdańska i innych europejskich metropolii, zasypując to przejście podziemne i budując dwa przejścia dla pieszych na powierzchni bez sygnalizacji, bo pieszy i tak ma pierwszeństwo, w ramach zrównoważonego rozwoju infrastruktury drogowej przystosowanej dla niechronionych uczestników ruchu drogowego.
- 6 10
-
2023-03-11 12:30
Poczekaj aż UE nałoży podatek od metanu
Będziesz musiał zamontować filtr w majtki w innym przypadku zapłacisz wysoką karę.
- 5 2
-
2023-03-11 13:49
Oczywiście, zwłaszcza o dorożkarzy trzeba zadbać, bo ostatnio już prawie wyginęli!
- 3 0
-
2023-03-11 16:06
Znowu Ci się TICO zepsuło ?
- 1 1
-
2023-03-12 08:19
(1)
Chyba czas udać się do okulisty, bo nie zauważyłeś ścieżek rowerowych.
- 0 0
-
2023-03-12 12:09
Ten oddzielony białą linią chodnik nazywasz ścieżką?
Prawidłowo, bo on nie ma nic wspólnego z Drogą Dla Rowerów i przez to rowerzyści są zmuszeni jechać jezdnią.
- 0 0
-
2023-03-11 10:28
Fajny tekst
- 10 1
-
2023-03-11 10:30
To na pewno wina rowerzystów, że kierowczyki przejmują kilometr za kilometrem pod swoje cuchnące dizle. (8)
To co teraz wyburzyć pod asfalt? Plażę na parking zamienić? Teatr też wyburzyć? Skwer to i tak już parking, najcenniejsze miejsce Gdyni jest parkingiem. Nie wiem czy śmiać się czy płakać.
TrZeba też poszerzyć Władysława IV, proponuję po 18 pasów w każdą stronę.
TPK też wyciąć i asfalt wylać.- 11 60
-
2023-03-11 10:45
(2)
Co na to Napoleon z sali obok ?
- 13 2
-
2023-03-11 14:52
Napoleon leży na Nowogrodzkiej otoczony armią milicji. (1)
pilnują bo go naród zbyt mocno kocha.
- 2 3
-
2023-03-11 15:35
Wybierz sie na Madagaskar z tatusiem.
- 4 2
-
2023-03-11 11:01
Wyprowadź się z Gdyni
Podpisano: wszyscy mieszkańcy Gdyni
- 12 4
-
2023-03-11 11:39
Lepiej pozamykać parkingi.
A w ich miejsce zrobić "strefy relaksu" czyli sztandarowy projekt urzędników gdyńskich. Gdynianie potrzebują tylko relaksu na betonowych placach i to się sprawdza. Reszta się nie liczy.
- 10 2
-
2023-03-11 12:29
Idealny przykład stanu umysłu eko terorysty
- 8 2
-
2023-03-11 15:33
Trzeba sobie wlać oleju do pustej głowy.
- 1 2
-
2023-03-11 22:35
Weź się do pracy i kup sobie chociaż TICO. Nie szukaj filozofii dla swojego nieróbstwa.
- 1 0
-
2023-03-11 10:37
Już za chwileczkę (3)
A jak tam najnowsza afera w UM Gdynia. Nikt nic nie napisze. Podobno szóstka Radnych zasiadających w Radzie Miasta nie mieszka w Gdyni? Jest to sprzeczne z ustawą o samorządach. Czyżby wszystkie uchwały tego grona można uznać za nielegalne? Kto odpowie finansowo, gdy okaże się, że decyzje RM są nieprawomocne? Zapłaci gdyńska społeczność. Ja i ty, drogi mieszkańcu Gdyni. Wybory już niedługo, ale wcześniej wejdzie komisarz.
- 19 3
-
2023-03-11 14:15
Komisarz z Nowogrodzkiej? (1)
Czy kominiarz? A może doliniarz?
- 2 5
-
2023-03-11 15:50
Komisarze sa w tvn i gadzinowce wyborczej.
- 4 4
-
2023-03-11 16:12
Niektórzy, co to dom, mieszkanie i pełno lokali wynajmowanych
Wprowadzą się do piwnicy w centrum, by udowodnić, że są mieszkańcami Gdyni. Trzeba było najpierw sprawdzić, gdzie bogacze naprawdé mieszkają, a potem siać panikę. Jedna Wielkanoc wiosny nie czyni.
- 2 1
-
2023-03-11 10:45
Nie ma pielgrzymek jest arteria .
- 3 1
-
2023-03-11 11:12
Polecam książkę Gdynia obiecana. Miasto modernizm modernizacja 1920-1939
Arcydzieło. Grzegorz piatek
- 6 1
-
2023-03-11 12:50
(1)
Budynki na pierwszym zdjęciu z czasów okupacji wciąż stoją. Morska 115.
Szkoda, że już Baru Podmiejskiego nie ma.- 5 1
-
2023-03-11 13:52
Nic się nie zmieniło. Ten barak pod nr 115 dalej stoi i w dodatku obrósł w drewniane budy.
- 2 0
-
2023-03-11 13:09
Gdynia to tragedia
Gdynia to tragedia , wszystko i nic ten główny ciąg wygląda jak z przed 20 lat . Dziura na dziurze,całe miasto okablowane od trolejbusów,wszystko budowane bez przemyślenia . Przejdźmy się chociaż grunwaldzka w Gdańsku ,zatoki postojowe ,asfalt równy ,zieleń .
- 12 10
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.