- 1 Ubywa mieszkańców i rozwodów (235 opinii)
- 2 Niespokojna noc na gdańskich drogach (153 opinie)
- 3 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (319 opinii)
- 4 Reklamy wideo na przystankach w Gdyni (55 opinii)
- 5 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (866 opinii)
- 6 Kultowa "Górka" i widok na morze (178 opinii)
Kiedyś pieszy trakt dla pielgrzymek, dziś najważniejsza arteria Gdyni
Ma ponad 8 km długości, przecina aż 5 różnych dzielnic Gdyni i posiada aż 24 skrzyżowania - dziś ul. Morska to jedna z głównych arterii Trójmiasta. Najstarsi mieszkańcy mogą ją jednak pamiętać jako niezbyt uczęszczaną, brukowaną drogę. Przypominamy historię tej niezwykłej ulicy.
- Zaczęło się od Szosy Gdańskiej
- Nazwa na część Państwowej Szkoły Morskiej
- Leśna ścieżka równoległa do Chylońskiej
- Dopiero lata 60. przyniosły zmiany
Zaczęło się od Szosy Gdańskiej
- Była to brukowana droga wybudowana przez niemieckich budowniczych z okolic Lipska z iście chirurgiczną precyzją. Charakteryzowała się doskonale wytyczonymi zakrętami, stabilizacją bruku, dodatkowymi kamykami i rowami przeciwdeszczowymi, co nie było wcale tak powszechne w tamtych czasach. Budowę drogi ukończono w latach 1820-1823 - mówi Michał Miegoń z Muzeum Miasta Gdyni.
Szosa zastąpiła dawny szlak prowadzący z Gdańska do Wejherowa przez Sopot, Kolibki, Mały Kack, nieistniejącą już osadę Święty Jan, Grabówek, Chylonię, Cisową i okolice Zagórskiej Strugi.
- Nanosząc szosę na współczesny plan miasta, z łatwością można zauważyć, iż jej bieg pokrywa się z obecną Aleją Zwycięstwa, by później łagodnym łukiem połączyć się z ul. Śląską. Ona z kolei przeobraża się na wysokości Węzła Pokoju w ulicę Morską. Warto tu dodać, że w ówczesnych czasach Szosa Gdańska była również ważnym szlakiem pielgrzymkowym na trasie Oliwa - Wejherowo. Przy niej mieściły się też liczne karczmy, oferujące nocleg oraz odpoczynek strudzonym piechurom - opowiada Miegoń.
Nazwa na część Państwowej Szkoły Morskiej
Co ciekawe, jeszcze w czasach 20-lecia międzywojennego dzisiejsza ul. Morska była głównie szlakiem... pieszym. Automobile pojawiały się na niej sporadycznie - częściej można było zobaczyć pojazdy konne.
Okres międzywojenny to też czas, kiedy na mapie po raz pierwszy pojawia się dzisiejsza nazwa ulicy. Tak nazwano ją w roku 1930, co było związane z powstaniem przy niej budynków Państwowej Szkoły Morskiej (dziś Uniwersytetu Morskiego).
- Wówczas też zmodernizowano część jezdni, przykrywając ją tzw. grosspflastrem - bardzo grubym brukiem wytrzymującym wzmożony ruch samochodowy, pod którym leżała warstwa utwardzonego żwiru. W tym samym czasie rozdzielono też praktycznie Szosę Gdańską, dzieląc ją na kilka ulic, tak jak jest to widoczne na obecnych mapach - mówi Miegoń.
Leśna ścieżka równoległa do Chylońskiej
Sama ul. Morska była wówczas zdecydowanie węższa niż dziś.
Część dzisiejszej ulicy była też... cóż, leśną ścieżką przebiegającą obok leśniczówki. Tak w latach 30. ub. w. wyglądał odcinek ul. Morskiej równoległy do ul. Chylońskiej, która była wówczas główną drogą przelotową na zachód.
Obie ulice rolami zamieniły się dopiero w latach 60. Wcześniej jednak, tuż po wojnie, zmieniła się nazwa ul. Morskiej. W latach 1945-1990 była to ul. Czerwonych Kosynierów. Nazwa ta - choć z dzisiejszego punktu widzenia kontrowersyjna - pochodziła od Gdyńskich Kosynierów, czyli oddziałów biorących udział w walach o Gdynię w pierwszych dniach II wojny światowej.
Dopiero lata 60. przyniosły zmiany
Dzisiejszy kształt ul. Morska zaczęła uzyskiwać dopiero w roku 1963. Wtedy to rozpoczęto prace związane z jej poszerzeniem. Powstał drugi pas ruchu, poszerzono również chodniki.
Zwiększenie przepustowości ul. Morskiej miało zresztą kilka skutków ubocznych. Jednym z nich była zmiana dość odczuwalna na terenie Chyloni. W latach 70., podczas prac nad poszerzaniem ulicy Morskiej, robotnicy niechcący zasypali odpływ Chylonki.
Skutek był taki, że zupełnie zniknął ogromny staw, który znajdował się w miejscu, gdzie dziś mamy park Kiloński.
W ostatnich dekadach sama ul. Morska przechodziła zmiany raczej kosmetyczne - poprawiano niektóre skrzyżowania, dodawano buspasy w kilku miejscach. Nie da się też ukryć, że największą zmianą w jej rejonie było stworzenie pełnej estakady Kwiatkowskiego. Jej historię opisaliśmy w innym tekście.
Opinie (130) ponad 10 zablokowanych
-
2023-03-11 13:59
Staw w Chyloni nie zniknął w wyniku prac przy poszerzaniu Morskiej. (9)
Od stawu do Morskiej było około 200m, stawek zniknął w trakcie prac porządkujących teren w okolicy obecnego Parku Kilońskiego. Było to w końcówce lat 80-tych i początku lat 90-ty. Staw zabetonowano, puszczając rzeczkę Chylonkę częściowo dawnym jej korytem a częściowo w rurach pod warstwą betonu i nawiezionej ziemi.
- 30 3
-
2023-03-11 14:00
to nie o ten staw chodzi (7)
a jego pozostałości pod lasem
- 2 9
-
2023-03-11 15:30
O ten, o ten (5)
Napisano dokładnie, miejsce gdzie dzisiaj znajduje się Park Kiloński. Natomiast po drugiej stronie pod lasem to był raczej teren bagienny z małym stawkiem, bardziej rozlewiskiem po zimie. Latem fakt można było się tam kąpać, ten stawek był jeszcze w drugiej połowie lat siedemdziesiątych. Później zniknął częściowo w sposób naturalny,częściowo zabudowano przepust pod Morską. Źródełka Chylonki można znaleźć w lesie pomiędzy Świętą Górą a dróżką prowadzącą do Swarzewskiej. Rzeczka sobie spokojnie płynie przez teren nadleśnictwa i parku. Zdjęcie przedstawia staw przy Chylońskiej, naprzeciw dawnego młyna, w oddali widać zabudowania starej leśniczówki. Fotka prawdopodobnie z lat trzydziestych ubiegłego wieku.
- 12 0
-
2023-03-11 16:17
Jeszcze w latach osiemdziesiatych sie tam kompałam. przy przystanku w strone gdyni (4)
- 2 2
-
2023-03-11 17:32
Chyba z kompanem, ale nie w kąpieli
- 4 1
-
2023-03-12 08:09
Bagno
Chyba brałeś błotną kąpiel bo wody tam było może ze 40cm a dno to pół metra torfowego mułu .
- 1 1
-
2023-03-13 20:43
Mogło tak być. (1)
Za tym rozlewiskiem porośniętym moczarką kanadyjską na rogu Morskiej i Rozewskiej w kierunku Gdyni był taki fajny głębszy rów z białym piaskowym dnem. Na obu brzegach były fajne trawnikowe plaże. Wiele dzieci tam latem było. I rodziców z kocykami też.
- 0 0
-
2023-03-14 13:21
masz rację
chodziłem tam z moją starszą córką a w strumyku można było łowić kiełbie....
- 0 0
-
2023-03-14 13:19
ale foto
przedstawia ten staw od strony ulicy Chylońskiej
- 1 0
-
2023-03-12 08:04
Staw
Rzeczwiście tak było a robotnicy jedynie zasypali przelot pod Morską pierwszego z dwóch dopływów rzeczki. Woda z pierwszego ujęcia połączyła się z pozostałymi ciekami wodnymi i spływa obecnie drugim przelotem za nadleśnictwem. Wylot pierwszego przelotu widać w nasypie patrząc od strony nadleśnictwa.
- 2 0
-
2023-03-11 16:05
Było dobrze, nawet b.dobrze, aż 24 lata temu wybrano...No, sami wiecie kogo..
- 14 0
-
2023-03-11 16:54
Jo ! ... (2)
a ja napisza cóś takiego - otóż , policz stacje benzynowe na Morskiej zaczynając od dworca gł. jadąc w kierunku Rumii , i teraz jedż w odwrotnym kierunku ! .Pierwsza i ostatnia stacja benzynowa znajduje się w W Cisowie przy Big Burdel Haus "Bodega" ! , przydała by się po tej stronie chociaż jeszcze jedna , jest fajny plac przy skrzyżowaniu Morskiej ze Swarzewska wis a wis ciastkarni "Renkiego" , Wadze Gdyni oraz koncern Orlen-Lotos mogli by o tym pomyśleć !
- 2 3
-
2023-03-11 18:02
gdynianka
Teren to parking samochodowy dla budynku ul. Gniewskiej 5 vis a vis ciastkarni p. Renkiego należy do Gdyńskiej Spółdzielni Mieszkaniowej .Czy o ten teren chodzi .?
- 0 1
-
2023-03-12 16:32
Ale co w temacie stacji benzynowej wadze Gdyni moga? Mają ją wybudować czy zmusić kogoś do jej wybudowania?
- 0 0
-
2023-03-11 17:01
Dobrze że te drzewa wycięte dopiero by kierowców stadami zabijały
A tak to tylko słupy lamp drogowych zostały na posterunku.
- 1 4
-
2023-03-11 18:39
Gdynia musiala miec PZPR propagande.
W latach 60 tych musiałem do PSM (Szkoły Morskiej) iść ul. Czerwonych Kosynierow ze wstydem . Kocie łby ......
- 0 4
-
2023-03-11 21:05
Zdjęcie nr 5. Trochę przerażający widok tego, jak rozbudowa ulicy i jej podwyższenie praktycznie zasypuje domy po lewej stronie. Makabra.
Ogólnie jaka cisza i spokój, sielanka.
A dziś? Jaki pęd masakryczny- 1 2
-
2023-03-11 22:39
Postuluję 1 pas dla koni !
Rowerzyści w ogóle nie myślą o zwięrzętach :)
- 7 0
-
2023-03-12 08:15
"Lata 70te, Morska tuż po poszerzeniu". Jeżeli, to koniec lat 60. W 73 roku rozpoczął działalność ogólniak, którego tu nie widać - prawy, dolny róg (nawet nie ma wykopów pod fundamenty). Pierwszy wieżowiec za krzyżowaniem z ul Wiejska był gotowy do użytku w roku 1972 a tu nawet nie widać dźwigów.
Historia ze stawem też się nie zgadza. Oj, dużo nieścisłosci panie autorze.- 9 1
-
2023-03-12 08:26
morska
bardzo fajna ulica bez drutow nad glowa jak teraz
- 0 0
-
2023-03-12 09:14
Foto: 1973, przebudowa ulicy
A ja myślałem, ze to 2023 i prace mtm na Karwinach
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.