• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy autobusów bez dostępu do toalet

Maciej Korolczuk
22 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
BP Tour obsługuje głównie linie z gmin ościennych m.in. 207 między Pruszczem Gdańskim a dworcem głównym w Gdańsku. BP Tour obsługuje głównie linie z gmin ościennych m.in. 207 między Pruszczem Gdańskim a dworcem głównym w Gdańsku.

Kierowcy BP Tour, jednego z dwóch największych przewoźników w Gdańsku, od kilku miesięcy nie mają dostępu do toalet na pętlach autobusowych. Właściciel firmy zerwał umowę z GAiT, do którego należą pomieszczenia socjalne, ze względu na zbyt wysokie opłaty naliczane jego pracownikom przez miejską spółkę. Do czasu uzyskania zgody na korzystanie z toalet, kierowcy swoje potrzeby załatwiają między kursami w hotelach, zaprzyjaźnionych restauracjach lub pod chmurką.



Czy twój pracodawca zapewnia ci komfortowe warunki pracy?

Firma BP Tour z Lublina jest jednym z czterech przewoźników realizujących usługi przewozowe dla Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Oprócz niej po ulicach Gdańska jeżdżą autobusy miejskiej spółki GAiT (operator 68 linii), PKS Gdańsk (obsługuje linie 158, 258 i T8) oraz gdyńskiej spółki Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej (linia 171).

Kierowcy autobusów BP Tour wożą pasażerów głównie z ościennych gmin (m.in. z Pruszcza Gdańskiego, Sopotu, Żukowa czy Banina, łącznie na 26 liniach). Wożą i narzekają, bo w ostatnich miesiącach znacznie pogorszył się komfort ich pracy.

- Od pewnego czasu nie mamy zapewnionego zaplecza socjalnego, jak i również dostępu do toalet na przystankach i pętlach końcowych - napisał do nas jeden z kierowców BP Tour.
Toalety są zamykane i otwierane za pomocą specjalnych kart dostępu z chipem. Jak twierdzi nasz rozmówca, wydanych kart dostępu było jednak zbyt mało, a od pewnego czasu nie ma ich wcale.

- Ewidentnie jest jakiś spór pomiędzy GAiT, BP Tour i ZTM, więc musimy się załatwiać "po kątach". Jest to dla nas uciążliwe. Kierowcy rozważają przystąpienie do strajku, podczas którego nie będziemy wyjeżdżać na trasy - dodaje.

Umowa była, ale została zerwana



Obecnie do dyspozycji kierowców jest 14 pomieszczeń socjalnych. Trzy znajdują się na zajezdniach przy ul. Wita Stwosza, al. Hallera i ul. Władysława IV. Kolejne we Wrzeszczu (ul. Dmowskiego), Oliwie (ul. Droszyńskiego, ul. Obrońców Westerplatte), Zaspie (ul. Rzeczypospolitej), Jelitkowie (ul. Pomorska), Chełmie (ul. Witosa), Łostowicach (ul. Świętokrzyska), Jasieniu, Siedlcach, Brętowie i przy ul. Jana z Kolna.

Wszystkie pomieszczenia należą do spółki GAiT i to głównie jej pracownicy korzystają z nich za pomocą legitymacji pracowniczej, w której znajduje się chip do otwierania drzwi.

- Na początku 2018 roku spółka GAiT zawarła z BP Tour umowę, zapewniającą dostęp pracowników BP Tour do pomieszczeń socjalnych będących własnością GAiT na krańcach Wrzeszcz, Droszyńskiego i Oliwa. Umowa obowiązywała do końca roku. Wówczas BP Tour zostało wydanych sześć kart dostępu do pomieszczeń. Umowa zapewniała proporcjonalną partycypację w kosztach związanych z ich utrzymaniem i eksploatacją (woda, ścieki, energia elektryczna, ogrzewanie, utrzymanie czystości w pomieszczeniach i na terenie przyległym, podatek od nieruchomości, wyposażenie w niezbędny sprzęt socjalny, ppoż. i ratowniczy, ubezpieczenie). Umowa przedłużona została następnie do końca 2019 roku. Ostatecznie w sierpniu tego roku umowa ta została przez BP Tour wypowiedziana - mówi Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT .

Cena jak za toaletę na plaży w Sopocie



Jak mówi nam Piotr Brewczak, właściciel BP Tour, umowa została rozwiązana ze względu na wysokie koszty, jakie GAiT naliczał jego firmie za korzystanie z toalet.

- Początkowo stawka wynosiła 3 zł za każde zatrzymanie autobusu na pętli. Podkreślam zatrzymanie, a nie skorzystanie kierowcy z toalety - mówi Piotr Brewczak. - Stawki były dla nas zbyt wysokie i nieadekwatne, bo tyle to kosztuje skorzystanie z toalety na plaży w Sopocie, a nie na pętli autobusowej. Przecież każdorazowe zatrzymanie autobusu nie oznacza, że kierowca od razu biegnie do toalety. GAiT tłumaczył, że nie jest w stanie inaczej wyliczyć tej stawki, dlatego po analizie kosztów, które średnio wynosiły ok. 3 tys. zł miesięcznie. Uznałem, że najwłaściwszym rozwiązaniem, które przyspieszy załatwienie sprawy, jest wypowiedzenie umowy i podjęcie rozmów z miastem na temat jednakowego traktowania przewoźników zarówno miejskich, jak i prywatnych. W innych miastach, jak choćby w Gdyni czy Łodzi, gdzie także świadczymy usługi przewozowe, jest pod tym względem zdecydowanie lepiej. Tam nasi kierowcy mają dostęp do wszystkich toalet bez naliczania opłat.
Do czasu uzyskania pozwolenia na korzystanie z toalet, kierowcy BP Tour swoje potrzeby załatwiają w zaprzyjaźnionych hotelach, restauracjach lub pod chmurką.

ZTM: pracujemy nad porozumieniem



W mediacje z miastem na temat udostępnienia toalet na równych zasadach dla wszystkich przewoźników włączył się Zarząd Transportu Miejskiego.

- W poniedziałek spotykam się w tej sprawie z właścicielem BP Tour - mówi Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM. - Chcę zaprosić do stołu wszystkie strony i tę sprawę jak najszybciej załatwić. Ale ze względów formalno-prawnych nie jest to takie proste, jak się może wydawać. Niemniej chciałbym, aby jeszcze na początku roku udało się wypracować porozumienie, by kierowcy mogli korzystać z toalet na takich samych warunkach.

Miejsca

Opinie (394) ponad 20 zablokowanych

  • W głowie się nie mieści!!!

    Czy ktoś za to beknie ? Nie, nie zapłaci karę, tylko czy ktoś poniesie za to surowe konsekwencje? Bo ktoś jest za to odpowiedzialny! Ze tez pracownicy się na to godzą! Szanujcie się ludzie.....!

    • 7 0

  • Niech leją Lisickiemu do buta!!!!! (3)

    • 14 1

    • (2)

      to nie ta firma.

      • 0 0

      • Czytaj artykuł że zrozumieniem

        To Gait blokuje toalety kierowcom z innych firm , lać mogą tylko swoi

        • 1 1

      • No nie ta co kiedyś

        nawet nazwę zmienili. Co komu przeszkadzał ten ZKM?

        • 0 0

  • (1)

    Polak Polakowi
    Podobno jesteśmy bardzo gościnnym krajem

    Ha

    • 4 2

    • Dla każdego z zewnątrz.

      • 0 0

  • Bardzo ciekawy artykuł.

    Aż się chce czytać do końca.

    • 4 1

  • Kierowcy szukajcie sobie pracy w normalnych warunkach za granicą. Tam was docenią.

    • 9 1

  • To kwestia chęci ! (3)

    Każda zajezdnia tramwajowa czy aurobusowa powinna mieć dyspozytora,czyli człowieka który może przekazać jakąś informację od kierowcy do danych służb,czyli powinien być domek z ludzikiem,a w tym domku -kibelek,aby kierowca mógł zrobić co swoje. Jeżeli nie ma takiej możliwości podpięcia pod wodociągi,to rozwiązaniem wydaje się być przydomowe szambo,czyli dyspozytornia nadal może dobudować przybudówkę- kibelek ale bez odprowadzania sieciowego.A jeśli i na to nie ma zgody miasta czy zarządcy terenu,to przecież postawienie toi-toi leży w interesie dyspozytora zajezdni.Miasto powinno iść na rękę ZTM jako zarządcy zajezdni tramwajowej,czy autobusowej tym bardziej jeżeli mamy mieč "transport metropolitalny".

    • 4 1

    • Transport metropolitalny

      To miał być od 2006 r. Nic w tej kwestii nie poszło do przodu, ale paru "ojców" tego pomysłu dostało awansy oraz cieplejsze posadki.

      • 2 1

    • zajezdnia ma dyapozytora i toalety. Tu chodzi o pętle.

      • 2 0

    • ZTM i Gait to miasto.

      Jednostka budżetowa i spółka miejska.

      • 0 0

  • nie żadne gait tylko ZKM (2)

    grunt że są miliony na pisuary dla psów

    • 6 1

    • (1)

      w Gdańsku nie ma ZKM

      • 3 0

      • Jest tylko jakiś geniusz wydał

        nasze pieniądze na bezsensowną zmianę nazwy.

        • 1 0

  • (1)

    Brak toalet w Polsce to odwieczny problem, chyba niereformowalny.

    • 2 3

    • 21 wiek i aspiracje wielkomiejskie wiochy

      • 0 1

  • (1)

    W GAIT to samo. Na linii 100 trzeba iść zapłacić za toaletę. Na 268 potrzeby w krzakach, na 131 na Olszynce w krzaki, a w Matemblewie po latach postawili Toi Toia

    • 6 1

    • Akurat na dworcu od strony krewetki w toalecie obok Empiku GAiT na umówione że kierowcy wchodzą na plakietkę

      • 0 0

  • BP Tour

    Niech ta firma lepiej się usunie z Trójmiasta i będzie święty spokój jak dla mnie to mogą w gacie robić :D

    • 6 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane