• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy chcą więcej zielonego światła na Gospody

Maciej Naskręt
18 lipca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Zakorkowany wyjazd z ul. Gospody.
  • Zakorkowany wyjazd z ul. Gospody.
  • Zakorkowany wyjazd z ul. Gospody.

Kierowcy narzekają na zbyt krótkie zielone światło podczas wyjazdu z ul. Gospody w kierunku Przymorza zobacz na mapie Gdańska. Argumentują, że na krzyżującej się z nią ul. Pomorskiej ruch jest niewielki, więc zielone można wydłużyć. Zapytaliśmy miejskich inżynierów ruchu, czy jest na to szansa.



Ile dziennie czasu tracisz w korkach?

Po wybudowaniu fragmentu Drogi Zielonej przy Ergo Arenie i remoncie ul. Łokietka, ulica Gospody na Żabiance stała się elementem trasy łączącej Sopot z Gdańskiem. Gdy budowano Ergo Arenę urzędnicy planowali poszerzenie tej ulicy z jednej do dwóch jezdni, ale mieszkańcy Żabianki zablokowali tę rozbudowę. Obawiali się, że inwestycja będzie wiązała się z wycinką drzew.

Upływ czasu jednak pokazuje, że coraz trudniej przejechać za dnia ulicą Gospody. Ponieważ miasto nie wróci już do planów sprzed lat (brak pieniędzy), kierowcy proszą o rozwiązanie doraźne - wydłużenie zielonego światła dla wyjeżdżających z ul. Gospody w stronę Przymorza.

- Mimo że przy wyjeździe z ul. Gospody w kierunku Przymorza są dwa pasy ruchu, to i tak sprzed świateł wyjeżdża tam niewiele samochodów. Zielone światło jest zbyt krótkie. Sytuacja jest frustrująca tym bardziej, że ul. Pomorską, która krzyżuje się z ul. Gospody, porusza się nią niewiele samochodów - opowiada pan Michał, nasz czytelnik.
Naprawy wymaga też przejazd przez tory od strony ul. Gospody. Wielu kierowców zwalnia tutaj z obawy o zawieszenie, przez co mniej samochodów wyjeżdża ze wspomnianej ulicy. Naprawy wymaga też przejazd przez tory od strony ul. Gospody. Wielu kierowców zwalnia tutaj z obawy o zawieszenie, przez co mniej samochodów wyjeżdża ze wspomnianej ulicy.
ZDiZ: zielone światło jest już maksymalnie wydłużone

W tej sprawie skontaktowaliśmy się z miejskimi inżynierami ruchu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku. Ustaliliśmy, że sygnalizacja świetlna w tym miejscu ma charakter acykliczny, co znaczy, że nie ma stałej długości cyklu sygnalizacyjnego. Jest on zmienny i maksymalnie może wynieść 116 s (w okresie największego ruchu drogowego). Długość ta jest przyjęta m.in. z uwagi na konieczność zapewnienie przepustowości tramwajom.

- Na wlotach skrzyżowania umieszczone są pętle indukcyjne rejestrujące obecność pojazdów, które w sytuacji ciągłości ruchu powodują wydłużenie wyświetlania sygnału zielonego. W chwili obecnej długość sygnału zielonego na wyjeździe z ul. Gospody może wynieść od 19 do 25 s., na wyjeździe z ul. Chłopskiej od 15 do 36 s., zaś na wlotach ul. Pomorskiej od 13 do 16 s. - wylicza Maciej Rodowicz, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdańsku.
Inżynierowie ruchu podkreślają, że wymienione czasy minimalne wynikają przede wszystkim z konieczności zapewnienia wymaganej przepisami długości sygnału zielonego dla pieszych. Czasy maksymalne wykorzystywane są wtedy, gdy na skrzyżowanie wjeżdża sznur pojazdów lub gdy na skrzyżowaniu nie pojawia się tramwaj.

- Z uwagi na te uwarunkowania nie ma możliwości skrócenia sygnałów zielonych na którejkolwiek z faz i przeniesienia powstałych w ten sposób rezerw na wlot ul. Gospody - tłumaczy Rodowicz.
Czas włączonego zielonego światła na poszczególnych kierunkach jazdy. Czas włączonego zielonego światła na poszczególnych kierunkach jazdy.

Sygnalizacja na skrzyżowaniu ul. Pomorskiej i ul. Gospody pracuje w oparciu o pięciofazowy program sygnalizacji świetlnej.

W fazie pierwszej sygnał zielony otrzymują pojazdy na wlotach ul. Pomorskiej, tramwaje jadące równolegle do tej ulicy oraz przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe przez ulicę Gospody i wlot ul. Chłopskiej. W fazie drugiej sygnał zielony otrzymują pojazdy na wlocie ul. Gospody oraz tramwaje jadące od strony Jelitkowa w relacji Pomorska-Chłopska (i odwrotnie).

W fazie trzeciej natomiast w dalszym ciągu trwa sygnał zielony dla pojazdów wyjeżdżających z ul. Gospody, a sygnał zielony otrzymują również przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe przez ulicę Pomorską (wlot i wylot wschodni, wylot zachodni), wlot ul. Chłopskiej.

W fazie czwartej sygnał zielony otrzymują tramwaje jadące od strony al. Grunwaldzkiej w relacji Pomorska-Chłopska (i odwrotnie) oraz przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe przez ul. Chłopską, ul. Pomorską (wlot i wylot zachodni, wylot wschodni). W fazie piątej sygnał zielony otrzymują pojazdy na wlocie ul. Chłopskiej oraz przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe na wlotach ul. Pomorskiej i Gospody oraz wylocie ul. Chłopskiej. Taki układ faz wynika między innymi z konieczności zapewnienia bezpiecznej obsługi ruchu pieszego i tramwajowego.

Miejsca

Opinie (151) 2 zablokowane

  • (2)

    Urzednik zasze wie lepiej choc penie nigdy tam nie byl i nie stql w korku.

    • 4 7

    • Janusz skończ szkołę i zostań urzędnikiem (1)

      Będziesz mógł wtedy decydować o długości zielonego

      • 3 2

      • pewnie

        by się wsydził zostać kimś takim

        • 0 1

  • Nauczyc sie ruszac ze swiatel a nie zamulac

    • 12 1

  • (1)

    Janusze i Grażynki nie umieją prowadzić to stoją w korkach

    • 6 3

    • Januszom i Grażynkom - jeśli jeżdżą po mieście wyłącznie samochodem

      trudno wyobrazić sobie, że można rozważyć poważnie inne opcje sposobów poruszania się po mieście.

      Stanie w korkach często ogranicza horyzonty - przez szybę samochodu niewiele widać, a spaliny pojawiają się także wewnątrz samochodu.

      • 1 1

  • ZDiZ ma ważniejsze sprawy

    niż rozwalona droga z torowiskiem i potężne dziury po opadach deszczu. Oni kasują opłaty z parkingów. Zarząd Lichwy i Zieleni.

    • 12 3

  • Po kiego grzyba o cokolwiek pytać ZDiZ?

    Przecież wg tych "fachoFców" nigdy, nic się nie da. Tak jak jest zawsze optymalnie i najlepiej bo przecież oni tak zrobili/ustawili, no a oni NIGDY się nie mylą.

    • 9 2

  • problem do rozwiazania

    mioze nie wiecej swiatla a wiecej policjantow na skrzyzowaniu pomorska -gospody ,bo debile z lewego pasa jadac w kierunku hali za nic maja strefe 30 i tuz przed przejsciem jada jak by zblizal sie koniec swiata-dobrego psychiatre postawic razem z policja i wreczac skierowania debilom na kompleksowe badania psychiatryczne

    • 2 7

  • Niech miasto tunel tam wybuduje. maszyna przecież czeka.... (2)

    • 2 3

    • w tunelach też często bywają korki, bez względu na jego średnicę. (1)

      koszt jednego kilometra tunelu przypuszczalnie jest porównywalny z kosztem poprawy warunków korzystania ze wszystkich węzłów przesiadkowych komunikacji publicznej w Gdańsku i okolicach.

      • 0 1

      • z mandatów za przekroczenie prędkości można wybudować tunel aż za Gdynię

        • 0 2

  • Są jakieś nazwiska tych kierowców?

    to pewnie ci kierowcy co nie zatrzymują się przed przejściem dla pieszych (aby pieszy mógł przejść przez jezdnią) na ulicy Gospody. Pewnie to ci kierowcy co nie przestrzegają ograniczenia prędkości do 30km/h.

    • 3 5

  • długość świateł powinna być standardowa a nie na każdym winklu inna - dotyczy to też przejść dla pieszych przez które osoby starsze nie mają szans przejść

    • 3 4

  • bo w wielu miejscach (1)

    nastawiano świateł, które robią korki (może miasto ma układ z rafineriami na przepał paliwa przez ukorkowanych kierowców). nie wspomnę o tristarze, który jedyne co umie dobrze zrobić to czerwona fala. ciekaw jestem gdzie są zieloni i ta cała banda od środowiska, czemu teraz nie krzyczą o emisji spalin!!!

    • 3 3

    • rek: zieloni są w różnych miejscach i mają różne poglądy na temat sposobów poprawy przepustowości

      wielu z nich wie, że krzykiem się niewiele osiągnie.

      Jako "zielony" próbowałem się dowiedzieć, jak TRISTAR wpłynął na czas oczekiwania pieszych na przejście przez skrzyżowania w Gdańsku i innych miastach Trójmiasta. Nadal nie uzyskałem odpowiedzi.

      Spaliny to nie jest jedyna forma ujemnego wpływu ruchu samochodów na środowisko: kolejne to np. hałas, który jest tym większy, im większa dopuszczalna i faktyczna prędkość ruchu samochodów.

      Dlatego najpierw trzeba myśleć o sposobach redukcji potrzeby korzystania z samochodów i budować miasto oferujące wygodne i bezpieczne alternatywy poruszania się samochodem po mieście.

      Najbardziej efektywne (sprawdzone w Holandii) jest jednoczesne promowanie chodzenia pieszo, jazdy rowerem i lokalnymi pociągami.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane