• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy chcą więcej zielonego światła na Gospody

Maciej Naskręt
18 lipca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Zakorkowany wyjazd z ul. Gospody.
  • Zakorkowany wyjazd z ul. Gospody.
  • Zakorkowany wyjazd z ul. Gospody.

Kierowcy narzekają na zbyt krótkie zielone światło podczas wyjazdu z ul. Gospody w kierunku Przymorza zobacz na mapie Gdańska. Argumentują, że na krzyżującej się z nią ul. Pomorskiej ruch jest niewielki, więc zielone można wydłużyć. Zapytaliśmy miejskich inżynierów ruchu, czy jest na to szansa.



Ile dziennie czasu tracisz w korkach?

Po wybudowaniu fragmentu Drogi Zielonej przy Ergo Arenie i remoncie ul. Łokietka, ulica Gospody na Żabiance stała się elementem trasy łączącej Sopot z Gdańskiem. Gdy budowano Ergo Arenę urzędnicy planowali poszerzenie tej ulicy z jednej do dwóch jezdni, ale mieszkańcy Żabianki zablokowali tę rozbudowę. Obawiali się, że inwestycja będzie wiązała się z wycinką drzew.

Upływ czasu jednak pokazuje, że coraz trudniej przejechać za dnia ulicą Gospody. Ponieważ miasto nie wróci już do planów sprzed lat (brak pieniędzy), kierowcy proszą o rozwiązanie doraźne - wydłużenie zielonego światła dla wyjeżdżających z ul. Gospody w stronę Przymorza.

- Mimo że przy wyjeździe z ul. Gospody w kierunku Przymorza są dwa pasy ruchu, to i tak sprzed świateł wyjeżdża tam niewiele samochodów. Zielone światło jest zbyt krótkie. Sytuacja jest frustrująca tym bardziej, że ul. Pomorską, która krzyżuje się z ul. Gospody, porusza się nią niewiele samochodów - opowiada pan Michał, nasz czytelnik.
Naprawy wymaga też przejazd przez tory od strony ul. Gospody. Wielu kierowców zwalnia tutaj z obawy o zawieszenie, przez co mniej samochodów wyjeżdża ze wspomnianej ulicy. Naprawy wymaga też przejazd przez tory od strony ul. Gospody. Wielu kierowców zwalnia tutaj z obawy o zawieszenie, przez co mniej samochodów wyjeżdża ze wspomnianej ulicy.
ZDiZ: zielone światło jest już maksymalnie wydłużone

W tej sprawie skontaktowaliśmy się z miejskimi inżynierami ruchu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku. Ustaliliśmy, że sygnalizacja świetlna w tym miejscu ma charakter acykliczny, co znaczy, że nie ma stałej długości cyklu sygnalizacyjnego. Jest on zmienny i maksymalnie może wynieść 116 s (w okresie największego ruchu drogowego). Długość ta jest przyjęta m.in. z uwagi na konieczność zapewnienie przepustowości tramwajom.

- Na wlotach skrzyżowania umieszczone są pętle indukcyjne rejestrujące obecność pojazdów, które w sytuacji ciągłości ruchu powodują wydłużenie wyświetlania sygnału zielonego. W chwili obecnej długość sygnału zielonego na wyjeździe z ul. Gospody może wynieść od 19 do 25 s., na wyjeździe z ul. Chłopskiej od 15 do 36 s., zaś na wlotach ul. Pomorskiej od 13 do 16 s. - wylicza Maciej Rodowicz, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdańsku.
Inżynierowie ruchu podkreślają, że wymienione czasy minimalne wynikają przede wszystkim z konieczności zapewnienia wymaganej przepisami długości sygnału zielonego dla pieszych. Czasy maksymalne wykorzystywane są wtedy, gdy na skrzyżowanie wjeżdża sznur pojazdów lub gdy na skrzyżowaniu nie pojawia się tramwaj.

- Z uwagi na te uwarunkowania nie ma możliwości skrócenia sygnałów zielonych na którejkolwiek z faz i przeniesienia powstałych w ten sposób rezerw na wlot ul. Gospody - tłumaczy Rodowicz.
Czas włączonego zielonego światła na poszczególnych kierunkach jazdy. Czas włączonego zielonego światła na poszczególnych kierunkach jazdy.

Sygnalizacja na skrzyżowaniu ul. Pomorskiej i ul. Gospody pracuje w oparciu o pięciofazowy program sygnalizacji świetlnej.

W fazie pierwszej sygnał zielony otrzymują pojazdy na wlotach ul. Pomorskiej, tramwaje jadące równolegle do tej ulicy oraz przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe przez ulicę Gospody i wlot ul. Chłopskiej. W fazie drugiej sygnał zielony otrzymują pojazdy na wlocie ul. Gospody oraz tramwaje jadące od strony Jelitkowa w relacji Pomorska-Chłopska (i odwrotnie).

W fazie trzeciej natomiast w dalszym ciągu trwa sygnał zielony dla pojazdów wyjeżdżających z ul. Gospody, a sygnał zielony otrzymują również przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe przez ulicę Pomorską (wlot i wylot wschodni, wylot zachodni), wlot ul. Chłopskiej.

W fazie czwartej sygnał zielony otrzymują tramwaje jadące od strony al. Grunwaldzkiej w relacji Pomorska-Chłopska (i odwrotnie) oraz przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe przez ul. Chłopską, ul. Pomorską (wlot i wylot zachodni, wylot wschodni). W fazie piątej sygnał zielony otrzymują pojazdy na wlocie ul. Chłopskiej oraz przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe na wlotach ul. Pomorskiej i Gospody oraz wylocie ul. Chłopskiej. Taki układ faz wynika między innymi z konieczności zapewnienia bezpiecznej obsługi ruchu pieszego i tramwajowego.

Miejsca

Opinie (151) 2 zablokowane

  • zielone

    od kilku(nastu) miesięcy bezsensownie palą się światła dla tramwajów skręcających z Oliwy w Chłopską i z Chłopskie w stronę Oliwy, gdy tych tramwajów nie ma. Onegdaj, gdy pracował w ZDiZ jakiś bardziej łebski inżynier ruchu, gdy nie było tramwaju na skrzyżowaniu w takiej relacji, to od razu zapalało się zielone dla samochodów zjeżdżających z Chłopskiej, było kilkanaście sekund "do przodu".
    No ale teraz ZDiZ ma to wszystko "pod kontrolą" czyli w głębokim poważaniu

    • 3 0

  • (1)

    niech sobie zaczną jeździć gdzie indziej!!!
    przez Gospody nie idzie przejść w pewnych porach, a jak jest jakaś impreza w Ergo Arenie, to brak miejsc do zaparkowania dla mieszkańców...

    • 3 0

    • Proponuję wymusić ustawienie świateł na każdym z czterech przejść dla pieszych. Będzie bezpieczniej i zniechęci do jazdy

      • 2 0

  • najlepsze jest

    jak chcę z postoju taksówek na tym skrzyżowaniu zawrócić w stronę Sopotu. Trwa to czasem 5 min., bo co skręt to trzeba stać na kolejnych światłach, (nie licząc tego, że często nie chcą wpuścić wyjeżdżającego z postoju i jeszcze jeden cykl więcej się robi).. Tak samo jest na nawrotce na Grunwaldzkiej między Gdańskiem a Sopotem, z tym, że jest mniej cykli, więc idzie szybciej.

    • 0 0

  • Dodajcie więcej zielonego na skrzyżowaniu Pomorska/Subisława.. (1)

    Tam skręcając z ronda z Pomorskiej trzeba spooro odczekać.. A jest zmiana kiedy nic nie jedzie.
    Gdy zdarza się awaria oświetlenia na tym skrzyżowaniu to ludzie sobie świetnie radę dają i nikt nie stoi i nie czeka jak głup

    • 1 2

    • ta zmiana gdy nic nie jedzie jest dla tramwaju

      gdańscy inżynierkowie nie znają się na automatyce więc ustawili wszystko na sztywno

      • 0 0

  • Więcej zielonego na Czarnym Dworze.

    Odpowiednio na skrzyżowaniach z Jana Pawła i Hallera. Ustawia się tam sztuczny korek w stronę tunelu. Ze strony Jana Pawła i Hallera ruchu praktycznie nie ma. Wystarczy poprawka w ustawieniach światła i ruch się rozładuje. Jeśli miasto chce wydawać ciężkie miliony na robienie tam trasy ekspresowej to może należałoby jednak zacząć od wyregulowania świateł.

    • 2 2

  • wiecej czerwonego PLS

    • 0 0

  • ja w moim bmw mam luźną gumę

    mogę sobie czekać ile się da na czerwonym świetle, klima odpalona, muzyczka leci.. co za problem? :]]]

    • 0 1

  • RUSZAĆ Du*y z pod świateł jak się zapala zielone

    • 3 0

  • a piesi chcą mieć więcej zielonego światła na Subisława

    Na początku, gdy zainstalowano światła na przejściu dla pieszych wiodącym od stacji SKM na Żabiankę było OK, czekało się krótko, ale z jakiś powodów ulepszono i teraz jest tak, że nic nie jedzie, a ludzie stoją i czekają, aż nadjedzie pojedyńczy samochód i dostanie czerwone, wreszcie można przejść ;-)

    • 2 0

  • miasto chcialo poszerzyc to kmioty oprotestowaly przebudowe jezdni dla kilku starych drzew.

    jak się ulica zatkala to,teraz placz . ZDIZ niech nie idzie na żadne ustępstwa i jeszcze skróci cykl swiatel. wiecznie protestujących kmiotów karac jak tylko się da.
    teraz kmioty w swoich furach mogą podziwiać te stare lipy które ocalili.
    co za narod.....dasz to w reke ugryzie ,nie dasz to będzie cale zycie nazekac.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane