• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy i motorniczowie testowani na narkotyki

Szymon Zięba
6 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Narkotesty od 2019 roku stosuje Gdynia (na zdjęciu). Narkotesty od 2019 roku stosuje Gdynia (na zdjęciu).

Gdańskie Autobusy i Tramwaje kupiły sto certyfikowanych narkotestów, które - w razie potrzeby - mogą zostać wykorzystane do zbadania kierowców i motorniczych. Do tej pory wykorzystano je w trzech przypadkach. Jak zastrzega przewoźnik - zrobiono to prewencyjnie i żaden z nich nie wykazał zażycia narkotyków. Kontrole były również w Gdyni. Także nie wykryto nieprawidłowości.



Kary za posiadanie narkotyków

O tym, że GAiT zamierza stworzyć sobie możliwość wyrywkowych testów kierowców i motorniczych na obecność narkotyków pisaliśmy w ubiegłym roku.

Było to poniekąd pokłosie tragicznych wydarzeń w Warszawie, kiedy to autobus miejski spadł z wiaduktu, a media podały informację o tym, że jego kierowca znajdować się miał pod wpływem amfetaminy.

Temat kontroli kierowców wrócił jak bumerang przy okazji kolejnej tragedii, związanej z potrąceniem przez autobus katowickiej komunikacji miejskiej 19-letniej dziewczyny.

Według medialnych doniesień, mężczyzna siedzący za kierownica pojazdu był pod wpływem silnych antydepresantów i innych leków. Czy miały one wpływ na jego zachowanie - to ustalają śledczy.

Narkotesty za prawie 4 tys. zł



Tymczasem Gdańskie Autobusy i Tramwaje zakupiły zapowiadane narkotesty. Ze stu sztuk, na które wydano 3780 zł brutto, wykorzystano już kilka.

- Dotychczas były trzy przypadki, w których prewencyjnie zastosowano testy. Żadne z badań nie wykazało zażycia narkotyków - mówi Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT.
Przedstawicielka przewoźnika zastrzega, że pracownicy spółki odpowiedzialnej za transport mieszkańców, mający codzienny, bezpośredni bieżący kontakt z prowadzącymi pojazdy, przeszli dodatkowe specjalistyczne szkolenie.

Chodzi o rozpoznawanie i postępowanie w sytuacji podejrzenia, że pracownik znajdować może się pod wpływem środków psychoaktywnych.

GAiT stawia na prewencję



- Codzienna praca i zachowanie naszych kierowców oraz motorniczych poddawane są uważnej ocenie, by ewentualne zagrożenia związane z ich zachowaniem w porę wychwycić i im zapobiec - podkreśla Dobrowolska. - Bezpieczeństwo naszych pasażerów i innych użytkowników dróg jest dla nas priorytetem, dlatego działamy prewencyjnie i wielotorowo - mówi.
Rzeczniczka GAiT podkreśla, że już podczas rekrutacji nowych pracowników angażowany jest psycholog kliniczny, specjalista z zakresu psychologii transportu oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.

- Dokładamy wszelkiej staranności, żeby na stanowiska kierowców i motorniczych przyjmowane były osoby z odpowiednimi kwalifikacjami i predyspozycjami. Stworzona procedura rekrutacyjna zwraca uwagę na konkretne predyspozycje potrzebne w tych zawodach, w tym m.in. przeprowadzane są testy dotyczące stylu reakcji w stresie, reakcji w trudnych sytuacjach, zdolności przewidywania, dojrzałości społecznej i odpowiedzialności. Niezależnie od tego, każdy z przyjętych kandydatów kierowany jest jeszcze na badania psychotechniczne - wyjaśnia nasza rozmówczyni.

Leczenie uzależnień. Terapeuci w Gdańsku, Gdyni i Sopocie



Co więcej, codzienna praca i zachowanie kierowców oraz motorniczych GAiT poddawane są ocenie przez osoby przeszkolone pod kątem rozpoznawania i reagowania w sytuacji podejrzenia, że pracownik może znajdować się pod wpływem substancji psychoaktywnych.

Kierowcy sprawdzani nie tylko narkotestami, ale i alkomatami



Standardem jest wykonywanie każdorazowo przed wyjazdem z zajezdni badań na obecność alkoholu. Przed pobraniem dokumentów pojazdu kierowcy i motorniczowie przechodzą badanie na obecność alkoholu. Badania te wykonywane są w zajezdniach, za pomocą stacjonarnych alkomatów.

Narkotesty od 2019 roku stosuje Gdynia (na zdjęciu). Narkotesty od 2019 roku stosuje Gdynia (na zdjęciu).
- Niezależnie kontrole przeprowadzone są także przez nasze służby na terenie miasta, podczas postojów. Natomiast jeżeli zachodzi jakiekolwiek podejrzenie, że pracownik może znajdować się pod wpływem substancji psychoaktywnych niezwłocznie poddawany jest badaniu na ich ewentualną obecność. Wykrycie obecności narkotyków jednoznaczne byłoby z niedopuszczeniem do pracy i w efekcie rozwiązaniem umowy o pracę. Do tej pory nie wystąpił taki przypadek - podkreśla.

Szkolenia dla kierowców z psychologiem klinicznym



Podczas szkoleń BHP oraz innych cyklicznie organizowanych szkoleń dla kierowców i motorniczych GAiT, w tym także szkoleń i spotkań z psychologiem klinicznym specjalistą z zakresu psychologii transportu oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego, temat związany z bezwzględnym zakazem zażywania narkotyków oraz skutkami ich zażywania jest zawsze bardzo wyraźnie eksponowany.

- Podczas szkoleń przeznaczonych dla prowadzących pojazdy poruszane są wszystkie aspekty ich pracy, w tym także, co bardzo istotne, psychoprofilaktyka. Co ważne, nasi kierowcy i motorniczowie mają zapewnione również indywidualne wsparcie psychologiczne - podsumowuje Anna Dobrowolska.

Gdynia narkotesty ma od 2019 roku



Narkotesty przy kontroli kierowców komunikacji miejskiej wykorzystywane są także w Gdyni - i to już od 2019 roku. Jak przekazał nam Marcin GromadzkiZKM, m.in. w ostatnich dniach wytypowano różne trasy i pory, na których sprawdzani byli kierujący trolejbusami i autobusami.

Dotychczas nigdy nie trafiono na kierowcę, który znajdowałby się pod wpływem narkotyków.

Miejsca

Opinie (146) 6 zablokowanych

  • ankieta: 1. kary sa zbyt surowe.. 2. kary sa zbyt ostre.. hahahaha gratuluje redakcji

    • 4 1

  • (1)

    Jeździłem już po różnych specyfikach i żaden nie dorównuje zmęczeniu i stresowi, tak samo rozmowa przez telefon mimo zestawu głośnomówiącego to gorzej niż pół litra, nie czuć tego póki się coś nagle nie stanie. Może by tak badać zmęczenie i stan psychiczny a nie ze ktoś sobie wczoraj jonita przysmarzyl. Co z tego ze czas kierowcy liczony na tacho jak wstałem o 4 rano jechałem do pracy a po pracy osobówka do 20 załatwiam sprawy. To przypomina ta zasr*na pandemie zamiast się konkretnie wziąć zamknąć granice, leczyć i izolować Naprawdę ludzi to się robi testy na odpie..ol, może zaczniecie szczepić kierowców przeciw uzależnienia a jak nie to kary. Prawda jest taka ze kierowcy zawodowi dorównują ćpaniem i chlanie tylko barmanom i kelnerom.

    • 11 1

    • A masz pan racje

      Tak jest

      • 0 0

  • Ankieta

    Panie Zięba z tą ankieta to żart?

    • 7 1

  • Jak to

    A dlaczego pasażerowie nie są testowani? Jak w Katowicach ludzie mieli bójkę na środku ulicy to jakoś policji nie było, a kierowca autobusu bał się o swoje życie i potrącił kobietę i nagle policja się w mig znalazła. Przypominam, to nie kierowca wjechał na chodnik tylko ludzie robili rozróbę na jezdni... Zrobiliście im testy chociaż?

    • 14 0

  • Kto ogranicza moją wolność do zażywania na co mam ochotę ?

    Karol

    • 5 2

  • testy

    Czy te zdjęcia to nie jest aby kryptoreklama? Właściwie nawet nie krypto.

    • 2 1

  • A gdzie jest prewencja, a nie znowu działanie po fakcie?

    • 2 0

  • Może tak zamiast wymagań to też dajcie odpowiednie zarobki (26)

    Ciekawe czy pilot samolotów rejsowych latałby np. za 5 000 zł miesięcznie. Ludzie wymagania wszystkiego, kultury, znajomości przepisów, języków, dobrej aparycji, wypoczętych, najlepiej wysportowanych ludzi i dajecie im za wstawanie o 3 w nocy 2 800 zł. Zlitujcie się, bo czytać się tego nie chce!!!

    • 154 11

    • W samolotach (2)

      są droższe bilety i ludzi na jeden rejs 200 - 500. Autobus pomieści góra 60 osób z biletami po 3 zeta

      • 3 27

      • Bilety w komunikacji miejskiej nie pokrywają kosztów geniuszu

        Komunikacja miejska jest dotowana z naszych podatków , a ty myślisz że jak kupisz bilet za 3 zł to zapłaciłeś za koszt przejazdu .

        • 8 0

      • Autobusy są bardziej pojemne niż przeciętne samoloty na Rebiechowie, tak tylko dodam, bo ktoś nie wie chyba jak te maszyny wyglądają

        • 0 0

    • (5)

      Kierowcę porównujesz z pilotem? Brawo ty! Haha

      • 4 22

      • Po wypowiedzi (4)

        widać, że nie jesteś w stanie zrozumieć odpowiedzialności...niedojrzały umysłowo...

        • 14 3

        • (2)

          na ziemi nie ma odpowiedzialności?Chyba łatwiej na ziemi o kolizję niż w powietrzu

          • 3 0

          • Jak po drodze jeżdżą kierowcy z tak wysokorozwiniętą empatią i rozumkiem jaką prezentujesz, to potem taki kierowca musi być przygotowany na wszystko, a i tak często to nie wystarczy...

            • 0 0

          • tak, tylko skutki inne i następstwa, choćby ekonomiczne

            Nie pamiętam żadnego wypadku autobusu miejskiego w którym zginęliby wszyscy pasażerowie a koszta liczone by były na kilkaset milionów dolarów.

            • 1 1

        • pensja pilota nie wynika tylko z odpowiedzialności ale też z środków jakie przeznaczył na szkolenie

          niewielu jest w stanie przeznaczyć na to minimum 200 tys. złotych (ba zależnie od samolotu takie szkolenie potrafi nawet 400k kosztować) i to bez type ratingu za kolejne, minimum 100 tys. zł. Stąd też różne zarobki. Do tego dochodzi międzynarodowy charakter pracy lotnika, zatem i rynek międzynarodowy a więc i pensje. Pilot zachodnich linii zarabia mniej więcej tyle co zachodni inżynier. A teraz ile kosztuje wyszkolenie kierowcy autobusu?

          • 1 0

    • a może poPiSowo odebrać siłą majątki politykom (1)

      i dać kierowcom autobusów
      ale co na to pielęgniarki?

      • 3 2

      • starczyło

        by dla wszystkich i wszystkich służb, zapewniam

        • 0 0

    • kierowcy autobusow powinni miec jeszcze garnitury (3)

      koszula i krawat to za malo

      • 3 7

      • (1)

        garnitur jest strasznie niiewygodny do pracy wymagającej operowania ramionami

        • 1 1

        • zgadzam się, im żonobijka wystarczy

          • 1 2

      • Mało!

        Prochowiec, złote spinki i buty na wysoki połysk

        • 0 0

    • Brawo

      Najlepiej leżeć i nic nie robić

      • 2 0

    • Jestes idealnym przykładem dzbanka z trójmiasta.Porównujesz pilota samolotu do tramwaju ,autobusu?hahaha (5)

      Ale najlepsza jest ankieta 36% twierdzi ze posiadanie narkotyków powinno być legalne :)
      Ale co tam w końcu takie jest tęczowe bezmózgowie.
      Do prowadzenia tramwaju obecnie przyjmowane są nawet emerytki bo mogła go i małpa prowadzić, ale i tak powodują wypadki jak wczoraj Poznaniu .

      • 1 5

      • (1)

        pilocik sobie leci w powietrzu na autopilocie serio to takie trudne?Jak się ogląda katastrofy w przestworzach to rzeczywiście wielu pilocików to typy jeszcze gorsze od tej emerytki z tramwaju

        • 1 5

        • czerpanie wiedzy o pilotażu z "katastrof w przestworzach" to jak czerpanie wiedzy o zawodzie kapitana statku liniowego na podstawie filmu "Titanic"

          • 1 1

      • Przestań się powtarzać dzbanku jak chcesz zobaczyć małpy to do zoo zapraszam trochę szacunku dla ludzi i ich pracy

        • 1 1

      • hahaha wyszkolenie jednego pilota kosztuje 500tys zł minimum Ale inteligenci nie widzą róznicy (1)

        Miedzy samolotem a tramwajem :) To jak porównanie sprzątaczki do inżyniera ,ale co tam na takim poziomie umysłowym jak sprzątaczka są właśnie obecnie niepotrzebni motorniczy czy kierowcy autobusu.

        • 3 4

        • da się zmieścić w 3 stówach razem z TR

          niemniej wymaga to zdania wielu wielu egzaminów w ULC. Najpierw zdajemy na licencję pilota turystycznego PPL, trzeba się nauczyć solidnie, już nie pamiętam ilu bo dawno robiłem ale około 10 przedmiotów. Potem nalot i w miarę jego wzrostu możesz robić kolejne uprawnienia m.in. multi engine mepl, ifr (do latania wg instrumentów w warunkach IMC czyli bez widoczności), multi engine w ifr, cpl (commercial pilot licence). W tym momencie masz już 200 godzin nalotu dowódczego. W międzyczasie jak miałeś czas mogłeś zacząć robić ATPLA czyli licencję liniową. Nauka ze zdaniem egzaminów to około 2 lata i dostajesz po zdaniu CPLa licencję ATPL frozen. W międzyczasie musiałeś już mieć zdany lotniczy angielski, ale to nie problem. Zrobisz jeszcze multi crew czyli MCC i jak cię wreszcie zaproszą na rozmowę i zaproponują pracę to za swoje musisz zrobić Type Rating na dany typ samolotu za minimum 100 tys zł bo tyle wynosi mniej więcej najtańszy. Boeing 737 czy Airbus A320 są droższe. Niemniej nie możesz sobie wybrać bo dana linia ma max 2-3 typy samolotów a oni ci oferują pracę na konkretnym. O większych nie wspominam. Jak ci się powiedzie to za 3 stówy masz to wszystko. Ale czasy gdy przyjmowano pilotów z 200h nalotu to przeszłość. Teraz jest kryzys i trzeba mieć dużo więcej. Może z 400-500h by kogoś na prawy fotel zatrudnili. Godzina lotu to 500zł w aeroklubie Gdańskim na najtańszej Cessnie 150. A poważniejsze samoloty typu Piper Seneca 2 silnikowy to 1500zł za godzinę. Może nie porównałbym nauki pilotażu ze studiami inżynierkismi na politechnice ale z licencjatem jak najbardziej. Do tego kupa utopionej kasy i ryzyko że się nie znajdzie roboty. Stąd wynikają te zarobki wśród pilotów.

          • 0 0

    • W europie zachodniej juz w komunikacji wprowadzaja autobusy autonomiczne.

      A w zasciankowie gdzie jeszcze mamy tramwaje czyli relikt PRLu można bez problemu wprowadzić autonomiczne tramwaje .Koszt ich utrzymania zmniejszył by się sporo i niebyło by wypadków więcej z ich udziałem .Bo elektronika jest niezawodna a jak pokazują statystyki wypadki tramwajów i autobusów to głownie wina ich kierowców i motorniczych .wiec wywalić ich niech sprzątają ulice bo tylko do tego się nadają

      • 1 4

    • Dajcie mi 5 tys na reke to przestane cpac, powaznie?

      Dajcie mi 5 tys na reke to przestane cpac, powaznie?

      • 0 0

    • Dokładnie

      Robią wszystko żeby ominąć problem za niskich zarobków , a i tak pewnie użyją narko testów na pewniakach którzy nie biorą czyli panowie 50+ , ale spokojnie nigdzie nie ma ludzi jak nie zaczną płacić to będzie więcej tragedii .

      • 0 0

    • dodaj do tego jeszcze

      tysiąc lekko. 2800 to ma podstawy jak robi dodatki tylko po parę h dziennie. Także nie piszmy bzdur.

      • 0 0

  • myslalem ze dla pasazerow hahahahaaha

    niestety zarcie dla szczurow jest popularne i wali w leb

    • 3 0

  • A kierowce i motornicze? One nie są testowane?

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane