• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy i motorniczowie testowani na narkotyki

Szymon Zięba
6 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Narkotesty od 2019 roku stosuje Gdynia (na zdjęciu). Narkotesty od 2019 roku stosuje Gdynia (na zdjęciu).

Gdańskie Autobusy i Tramwaje kupiły sto certyfikowanych narkotestów, które - w razie potrzeby - mogą zostać wykorzystane do zbadania kierowców i motorniczych. Do tej pory wykorzystano je w trzech przypadkach. Jak zastrzega przewoźnik - zrobiono to prewencyjnie i żaden z nich nie wykazał zażycia narkotyków. Kontrole były również w Gdyni. Także nie wykryto nieprawidłowości.



Kary za posiadanie narkotyków

O tym, że GAiT zamierza stworzyć sobie możliwość wyrywkowych testów kierowców i motorniczych na obecność narkotyków pisaliśmy w ubiegłym roku.

Było to poniekąd pokłosie tragicznych wydarzeń w Warszawie, kiedy to autobus miejski spadł z wiaduktu, a media podały informację o tym, że jego kierowca znajdować się miał pod wpływem amfetaminy.

Temat kontroli kierowców wrócił jak bumerang przy okazji kolejnej tragedii, związanej z potrąceniem przez autobus katowickiej komunikacji miejskiej 19-letniej dziewczyny.

Według medialnych doniesień, mężczyzna siedzący za kierownica pojazdu był pod wpływem silnych antydepresantów i innych leków. Czy miały one wpływ na jego zachowanie - to ustalają śledczy.

Narkotesty za prawie 4 tys. zł



Tymczasem Gdańskie Autobusy i Tramwaje zakupiły zapowiadane narkotesty. Ze stu sztuk, na które wydano 3780 zł brutto, wykorzystano już kilka.

- Dotychczas były trzy przypadki, w których prewencyjnie zastosowano testy. Żadne z badań nie wykazało zażycia narkotyków - mówi Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT.
Przedstawicielka przewoźnika zastrzega, że pracownicy spółki odpowiedzialnej za transport mieszkańców, mający codzienny, bezpośredni bieżący kontakt z prowadzącymi pojazdy, przeszli dodatkowe specjalistyczne szkolenie.

Chodzi o rozpoznawanie i postępowanie w sytuacji podejrzenia, że pracownik znajdować może się pod wpływem środków psychoaktywnych.

GAiT stawia na prewencję



- Codzienna praca i zachowanie naszych kierowców oraz motorniczych poddawane są uważnej ocenie, by ewentualne zagrożenia związane z ich zachowaniem w porę wychwycić i im zapobiec - podkreśla Dobrowolska. - Bezpieczeństwo naszych pasażerów i innych użytkowników dróg jest dla nas priorytetem, dlatego działamy prewencyjnie i wielotorowo - mówi.
Rzeczniczka GAiT podkreśla, że już podczas rekrutacji nowych pracowników angażowany jest psycholog kliniczny, specjalista z zakresu psychologii transportu oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.

- Dokładamy wszelkiej staranności, żeby na stanowiska kierowców i motorniczych przyjmowane były osoby z odpowiednimi kwalifikacjami i predyspozycjami. Stworzona procedura rekrutacyjna zwraca uwagę na konkretne predyspozycje potrzebne w tych zawodach, w tym m.in. przeprowadzane są testy dotyczące stylu reakcji w stresie, reakcji w trudnych sytuacjach, zdolności przewidywania, dojrzałości społecznej i odpowiedzialności. Niezależnie od tego, każdy z przyjętych kandydatów kierowany jest jeszcze na badania psychotechniczne - wyjaśnia nasza rozmówczyni.

Leczenie uzależnień. Terapeuci w Gdańsku, Gdyni i Sopocie



Co więcej, codzienna praca i zachowanie kierowców oraz motorniczych GAiT poddawane są ocenie przez osoby przeszkolone pod kątem rozpoznawania i reagowania w sytuacji podejrzenia, że pracownik może znajdować się pod wpływem substancji psychoaktywnych.

Kierowcy sprawdzani nie tylko narkotestami, ale i alkomatami



Standardem jest wykonywanie każdorazowo przed wyjazdem z zajezdni badań na obecność alkoholu. Przed pobraniem dokumentów pojazdu kierowcy i motorniczowie przechodzą badanie na obecność alkoholu. Badania te wykonywane są w zajezdniach, za pomocą stacjonarnych alkomatów.

Narkotesty od 2019 roku stosuje Gdynia (na zdjęciu). Narkotesty od 2019 roku stosuje Gdynia (na zdjęciu).
- Niezależnie kontrole przeprowadzone są także przez nasze służby na terenie miasta, podczas postojów. Natomiast jeżeli zachodzi jakiekolwiek podejrzenie, że pracownik może znajdować się pod wpływem substancji psychoaktywnych niezwłocznie poddawany jest badaniu na ich ewentualną obecność. Wykrycie obecności narkotyków jednoznaczne byłoby z niedopuszczeniem do pracy i w efekcie rozwiązaniem umowy o pracę. Do tej pory nie wystąpił taki przypadek - podkreśla.

Szkolenia dla kierowców z psychologiem klinicznym



Podczas szkoleń BHP oraz innych cyklicznie organizowanych szkoleń dla kierowców i motorniczych GAiT, w tym także szkoleń i spotkań z psychologiem klinicznym specjalistą z zakresu psychologii transportu oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego, temat związany z bezwzględnym zakazem zażywania narkotyków oraz skutkami ich zażywania jest zawsze bardzo wyraźnie eksponowany.

- Podczas szkoleń przeznaczonych dla prowadzących pojazdy poruszane są wszystkie aspekty ich pracy, w tym także, co bardzo istotne, psychoprofilaktyka. Co ważne, nasi kierowcy i motorniczowie mają zapewnione również indywidualne wsparcie psychologiczne - podsumowuje Anna Dobrowolska.

Gdynia narkotesty ma od 2019 roku



Narkotesty przy kontroli kierowców komunikacji miejskiej wykorzystywane są także w Gdyni - i to już od 2019 roku. Jak przekazał nam Marcin GromadzkiZKM, m.in. w ostatnich dniach wytypowano różne trasy i pory, na których sprawdzani byli kierujący trolejbusami i autobusami.

Dotychczas nigdy nie trafiono na kierowcę, który znajdowałby się pod wpływem narkotyków.

Miejsca

Opinie (146) 6 zablokowanych

  • Gdańsk (1)

    Fajny artykuł o Gdańsku

    Ale jest pewien szkopuł i o tym redaktor już nie napisał
    GAiT to spółka miasta i być może są tam częste kontrole ale,
    Po Gdańsku jeżdżą jeszcze autobusy prywatnego przewoźnika BP Tour nad ktorym piecze stanowi organizator ZTM - pytanie czy ZTM sprawdza kierowców BP T?
    Z tego co wiem tam jeżdżą ludzie z przypadku a niejednokrotnie kierowcami są obywatele Ukrainy
    Troj miasto. pl - do dzieła prosimy o rzetelne informacje a nie propagandę

    • 6 0

    • Rzetelne informację, to nie ten adres. Zaraz w ogóle nie będzie informacji tylko przekazy dnia I ogłoszenia parafialne.

      • 0 0

  • Kiedys by zostac kierowcą autobusu czy tramwaju trzeba było miec znajomosci,teraz zatrudniaja kazdego z ulicy (1)

    Jeszcze niedawno podpisywali umowę z agencja pracy niewolniczej by ściągać kierowców z Azji ,ale nic z tego nie wyszło na szczęście .

    • 6 0

    • Za taką kasę to lada dzień sam prezes będzie jeździł. Już jeżdżą dyspozytorzy i pracowni9cy zaplecza technicznego

      • 0 0

  • bardzo dobrze badac!

    • 1 2

  • Jak wezme 4mmc to nikt nie widzi po mnie

    Nawet wyczuleni domownicy. Wolałbym po tym nie jechać.

    • 2 0

  • Wolałbym żeby kierowca był wypoczęty , miał klimatyzację w kabinie i zadowalające wynagrodzenie. Wtedy będę czuć się bezpiecznie. Jeżdżenie ze spoconym, zmęczonym i słabo wynagradzamy frustratem stwarza zagrożenie !!!

    • 10 1

  • Czas pracy i przerwy

    Na 10 godz powinienem za kierownicą spędzić 6 godz a nie prawie 9

    • 3 0

  • Wypierdzielic motorniczych i kierowców i kupic autonimiczne autobusy i tramwaje zmodernizowac (2)

    • 1 4

    • Ty....

      • 0 0

    • Tych z dodatków najszybciej.

      • 0 0

  • Mistrzów, którzy w ankiecie odpowiedzieli "nie powinno być w ogóle karalne" (4)

    należałoby zamknąć w pokoju o gumowych ścianach

    • 3 2

    • Strzel kielicha przy sobocie (2)

      A jutro nie zapomnij przyklinować przed kościołem.

      • 3 2

      • A ty juz pod opalaczach czy zaćpany nie oceniaj innych po sobie. (1)

        • 2 1

        • W takie słońce opalacze stosować?

          • 1 0

    • Zrównywać alkohol do niegroźnej społecznie marihuany, to tak jak zrównywać pilota do kierowcy autobusu, bez urazy. Pewnie, że są substancje których zażycie powoduje odmóżdżenie I stworzenie z takiego królika doświadczalnego niebezpieczny nieprzewidywalny obiekt, ale nadal nie rozumiem czemu takie konopie są zabronione, skoro na co dzień alkohol zabija dziesiątki osób czy to w wypadkach, awanturach lub w szpitalach. Mam 35 lat, I jak mamy wolne z żoną, również od opieki nad dziećmi to chętnie spalamy jointa.

      • 1 0

  • No to Bizon w trasę może nie wyjechać. Wiecie o kogo chodzi.

    • 1 0

  • Lepiej zacznijcie badać pasażerów... (1)

    Pijani, naćpani prawie w każdym autobusie. I żaden z trzeźwych pasażerów nie reaguje, dziwne.

    • 1 1

    • Nie opowiadaj Kwiatek, lepiej się przyznaj ile razy już żonę pijany pobiłeś.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane