• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy komunikacji chcą większych podwyżek. Będzie spotkanie ze związkowcami

Maciej Korolczuk
3 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (483)
Plakaty informujące o spotkaniu pojawiły się kilka dni temu na terenie zajezdni. Plakaty informujące o spotkaniu pojawiły się kilka dni temu na terenie zajezdni.

O 12 proc. wzrosną z początkiem roku pensje kierowców autobusów i motorniczych w spółce GAiT. Część z nich chce jednak wyższych podwyżek, które mają sięgać nawet 25 proc. 7 listopada w tej sprawie organizowane jest specjalne zebranie załogi.



Ile wynoszą twoje zarobki (na rękę)?

Pensje motorniczych i kierowców autobusów w GAiT rosną rok do roku o wskaźnik inflacji podawany przez Główny Urząd Statystyczny (gwarantuje to umowa przewozowa zawarta przez GAiT z Zarządem Transportu Miejskiego).

W ostatnich dwóch latach, z racji wysokiej inflacji i równie wysokich podwyżek, które studziły zapał pracowników do walki o wyższe pensje, tematu podwyżek w zasadzie nie było.

Do teraz.



Spotkanie załogi ze związkowcami



Część załogi oczekuje od zarządu podwyżek wyższych od rekompensaty wynikającej ze wzrostu cen. Ta ostatnia ma wynieść w przyszłym roku 12 proc., co nie podoba się części kierowców i motorniczych. Nieoficjalnie mówi się, że oczekiwania mogą sięgnąć nawet 25 proc. podwyżki. W przyszłym tygodniu - konkretnie we wtorek, 7 listopada - w tej sprawie organizowane jest w tej sprawie spotkanie ze związkami zawodowymi.

- Tak, wiem o spotkaniu, zostaliśmy na nie - jako związek zawodowy - zaproszeni - potwierdza Marian Menczykowski, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Komunikacji Miejskiej. - Na tę chwilę nie umiem powiedzieć, z jakimi postulatami załoga chce wystąpić do zarządu spółki. Nie mogę też zagwarantować, że związki poprą te postulaty. Najpierw chcemy się spotkać i porozmawiać, dopiero potem będziemy mogli mówić o konkretach.
Plakaty informujące o spotkaniu ws. płac pojawiły się już na terenie zajezdni, a organizatorom spotkania zależy na wysokiej frekwencji.

- Pełna mobilizacja - informuje duży nagłówek plakatu. - Mamy dość płacowego impasu, dlatego na nasz wniosek w terminie 7 listopada o godz. 10:00 w sali konferencyjnej w siedzibie zarządu spółki na Jaśkowej Dolinie odbędzie się spotkanie z przewodniczącymi związków zawodowych GAiT, W związku z nadchodzącymi negocjacjami przyszłorocznych podwyżek. Jeśli - tak jak my - czujesz się niezadowolony ze swojej stawki, to czuj się w obowiązku przybyć na miejsce. Oczekujemy godnej płacy współmiernej do ponoszonego stresu i odpowiedzialności. Musimy przypomnieć związkom, kogo mają reprezentować, i przedstawić nasze oczekiwania. Potrzebujemy ciebie! Liczebność naszą siłą! - czytamy na plakacie.
Pracownicy chcą walczyć o wyższe pensje także z racji wakatów. Ich liczba, w zależności od pory roku, waha się od 30 do 40 osób. Fala odejść spodziewana jest na początku roku, gdy wielu kierowców nabędzie świadczenia emerytalne.



Ile obecnie zarabiają kierowcy i motorniczowie?



Obecnie stawka godzinowa w GAiT wynosi 24,50 zł. Nowi pracownicy przez pierwsze pół roku od zatrudnienia otrzymują o 70 gr. mniej. Na wysokość wynagrodzenia ma wpływ m.in. dodatek stażowy, nagrody jubileuszowe, premie miesięczne i półroczne.

Ponadto pracownicy GAiT mogą też liczyć na wsparcie socjalne. To m.in. wczasy pod gruszą, paczki świąteczne dla dzieci, kolonie i obozy dla dzieci, bilety pracownicze, a także ubezpieczenie grupowe, karta Multisport lub uczestnictwo w jednej z sekcji sportowych.

Niezależnie od zapisów umowy z ZTM godzinowe stawki muszą ulec zmianie z początkiem roku, gdy wzrośnie minimalna stawka godzinowa (reguluje to rozporządzenie w Dzienniku Ustaw).

Płaca minimalna w 2024 r. ma wzrosnąć dwukrotnie: od 1 stycznia do 27,70 zł za godzinę pracy i od 1 lipca do 28,10 zł.

Miejsca

Opinie (483) ponad 20 zablokowanych

  • Kierowca

    Koszty życia poszły bardzo znacząco w tym dogoniliśmy zachód, ale kultura pracy i zarobki zostały wschodnie. Z drugiej strony w ciągu najbliższych lat zbliży się do afrykańskich. Co do bezpieczeństwa to będą musieli zamontować kierowcom szyby pancerne jak w Niemczech szczególnie kierowczyniom , wkońcu będą gdzieś odsyłać tych męszczyzn jeśli w samym Berlinie dziennie rejestruje się 400 a trzeba liczyć że przyjadą ich żony z dzieć mi jak otrzymają dokumęty, znając dobre serce Oli będzie zachęcać do osiedlenia u nas aby dostać się bliżej koszuli kolegi z Sopotu

    • 6 2

  • czemu w autobusie i tramwaju nie można kupić bilety? (4)

    W całej prawie Polsce można kupić u kierowcy bilet, poza Gdańskiem.

    • 3 7

    • Gdyby sprzedawali bilety to by więcej zarobili (1)

      był od tego procent

      • 2 4

      • Nikt tego procenta nigdy nie widzial

        • 2 1

    • Patrz. Bylem w Szczecinie i nie mozna kupis. We Wroclawiu tez nie. W Warszawie tez

      • 2 1

    • Fala

      Masz udogodnienia, a nie działa no nic się nie stało trudno .

      • 0 0

  • Zachód

    Wschodnie pęsje ,zachodnie koszty życia , a gdzie ta różnica tych pensji dzięki koalicji wejdziemy do Państw Europejskiego to wtedy Ola nam dołoży ale przyjaciół z Afryki hi hi

    • 3 1

  • Jak można się tak poniżać by w ZKM błagać o podwyżki, czy praca w ZKM to szczyt waszych marzeń? Kto was tam trzyma na siłę (3)

    Użerać się z pasażerami to chyba tylko ktoś kto lubi masochizm, chyba, że pogada się z kierownictwem ZKM by jeździć na spokojnej linii 100, 268, 269 to jeszcze. 512 nie wymieniam bo tam często bezdomni jeżdżą do noclegowni na Przegalinie.

    • 2 5

    • (2)

      ZKM w Gdansku? Zatrudniajacy kierowcow? Zmien leki

      • 2 1

      • Co tam gościu z Bartoszyc możesz wiedzieć

        • 1 1

      • Oczywiście, że ZKM zatrudnia bo ZTM jest tylko od rozkładów

        • 1 2

  • Niech włączają ogrzewanie najpierw. (3)

    • 2 8

    • (1)

      Niech najpierw bedzie sprawne to wlacza

      • 2 1

      • No i zapomniałam bilety muszą podrożeć bo to jest wpożądku dla przyszłych pokoleń chciałaś KO to ogrzewanie ci nie potrzebne

        • 1 1

    • Jest czas PO

      Ogrzewania niema i nie będzie hi hi trzeba oszczędzać

      • 2 1

  • Kierowca Zibi (3)

    Drodzy pasażerowie i podatnicy musicie wiedzieć że te podwyżki to kropla w morzu wyobraźcie sobie że kierowca lub motorniczy wyjeżdżając gratem z zajezdni jest odpowiedzialny za wszystko jak ktoś z nas zrobi kolizję lub wypadek nie daj boże z naszej winy to jesteśmy waleni z każdej miasto kupuje zabaweczki aby się lansować niestety to my odpowiadamy za was a nie tapani i ekipa co się tylko lansuję podam jeden przykład może nie dla was istotny ale dla tego kierowcy tak .Kolega miał kolizję z jego winy uszkodzony lekko narożnik dostał ugodę 24000 zł i jak tu pracować jak kierowcy i motorniczowie waleni są z każdej strony bo związki partnerskie są na usługach łysickiego taki to jest gait za wszystko walony jest kierowca dlatego jestem za tym aby marianków i jego knurów czas pogonić i ustawić ich w szeregu gdzie jest ich miejsce darmozjadom trzeba powiedzieć stop

    • 14 1

    • Kierowca zarabia więcej niż urzędnik w UMG który przynajmniej musi nauczyć się stosować jakieś ustawy (1)

      Który wcześniej poświęcał czas i pieniądze na studia, podyplomówki i kursy kosztem dobrze płatnej pracy, podczas gdy kierowca autobusu mógł sobie nabijać kieszeń za granicą. Teraz ten który nie potrafi nic poza kierowaniem pojazdem chce zarabiać dużo więcej od tego który musi w pracy myśleć, rozwiązywać problemy, działać pod presją, organizować robotę, ludzi, dbać o relacje... Śmiać mi się chce jak czytam żale kierowców. Chcecie lepiej zarabiać to zagranicą wita. Coś za coś. Ewentualna rozłąka z bliskimi ale lepsze pieniądze. Jak się nie chciało nosić teczki to teraz siedzieć cicho. W Polsce jest mnóstwo beznadziejnie opłacanych pracowników wykwalifikowanych przy których kierowca autobusu nawet nie stał.

      • 0 8

      • Kierowca

        To wykształcony dawaj za kierownicą odpoczniesz sobie od podejmowania decyzji i jeszcze zarobisz lepiej

        • 2 0

    • Kierowco Zibi może podaj numer boczny grata którym wyjeżdżasz z zajezdni ?

      Masz na myśli elektryki , lizingi czy jakieś konkretne autko ?

      • 1 0

  • Nie podoba się to na śmieciarkę (10)

    Kierowcy - najniższe kwalifikacje w całej budżetowce nie licząc straży miejskiej. Nie potrzebują żadnej wiedzy, wystarczy tylko średnia umiejętność prowadzenia autobusu bez zbytniego naduszania gazu.. Z czym do ludzi?! Wiele osób ma kwalifikacje zdobywane latami i nie mogą się doprosić niczego a tu najniższą grupa podskakuje

    • 3 14

    • Słaby jesteś (6)

      Jak porównujesz wykształcenie z umiejętnościami, jeden nadaje się na kierowcę inny na lekarza a jeszcze inny na pilota. Pisząc takie teksty raczej inteligętny nie jesteś , myślisz że kierowcami są tylko d**ile, Dziwisz się ale są też magistrowie, nauczyciele,prawnicy ,dentysta i wiele innych zawodów. Taką ocena ludzi stawia cię na marginesie, stereotypów, słabo ,bardzo, chyba jesteś sam .......

      • 6 1

      • Wykształcenie (1)

        Wykształcenie może posiadasz wyższe, jednak z zachowania to nawet nie posiadasz podstawowego. Gratuluję

        • 4 1

        • Kolejny delikatny albo kierowca się obruszył

          Pytanie kto nie chce dostać podwyżki. Chyba nie ma takiej grupy.

          • 0 0

      • Słabe to jest porównanie kierowcy autobusu do pilota czegokolwiek

        No chyba że pilota wycieczki

        • 0 0

      • Prawnicy i dentyści za kółkiem autobusu miejskiego, tego jeszcze nie grali

        • 0 1

      • Inteligętny nawet bym nie chciał być (1)

        Widzisz, sam wspomniałeś o deb..ach, nie ja. Ja tylko nie lubię gdy jakaś gruba zawodowa uważa, że jej praca jest trudniejsza niż praca innych. 95% ludzi ma bardziej wymagającą pracę od kierowcy takiego autobusu i nie ma się co obrażać. Samo wykształcenie nie ma znaczenia ale miałem na myśli kompetencje które owo potwierdza.

        • 0 1

        • 95% ludzi ma odpowiedzialniejszą pracę powiadasz?

          Odpowiedzialna praca to taka której złe wykonanie może spowodować jakieś straty. Największe straty to ludzkie życie. Porównaj sobie chociażby chirurga który przeprowadzi nieudaną operację (jeden trup) do kierowcy który wioząc nawet ponad setkę ludzi spowoduje wypadek

          • 1 0

    • Dokładnie - średnia umiejętność, nikt nie wymaga mistrzów kierownicy (2)

      Autobus przez większą część trasy jedzie bardzo wolno. To nie jest robota na tirze

      • 0 2

      • Tak ten co w wawie spadł z wiaduktu (1)

        To też tam robił byle jaką pracę tylko siedział na d. machał buźkami i rączkami. Przecież nic nie robił.
        To sobie gł.bie uświadom.

        • 0 0

        • Był wyjątkowym lebiegą

          Równie dobrze kierowca z Piłsudskiego mógłby wjechać do morza

          • 0 0

  • Skończyć z milionowymi dotacjami dla kopaczy (1)

    szmacianki. Przekazać pieniądze potrzebującym.

    • 2 0

    • Potrzebującym tak. Ale nie kierowcom

      • 1 0

  • Filip (1)

    Fakt jest taki że koszty nawet kolizji które często się zdażają w ruchu miejskim są astronomiczne od 5 do 30 tysięcy to standard , przy tych zarobkach te koszty są nie realne , jeśli zdaży mi się kolizja to pracuję za darmo 6 misięcy, praca nie jest łatwa i bardzo odpowiedzialna,mamy też rodziny, w koszty pracy powinno być doliczone ryzyko jakie ponosimy, nie wobrażalne jest dla mnie porównanie kierowcy autobusu ze sprzedawcą w dyskońcie który więcej otrzymuje za pracę przy wykładaniu towaru, inna żecz to brak ubrania do pracy, 5 koszul nie można nazwać podstawowym ubiorem ,tym bardziej że kierowca w różnych sytuacjach musi przebywać na zewnątrz. Czyli co w deszcz czy zimą ma wychodzić z autobusu w koszuli? życzę wszystkim spokoju i przemyślanych decyzji uważam że kierowcy nie oczekują niczego wielkiego 1 polara i 100 złoty ponad inflację.

    • 8 2

    • Spolka powinna wszystkim kierowcom opłacać OC tak jak się opłaca lekarzom.

      • 2 0

  • inflacja ma ten plus, że producenci stali się na prawdę kocurami

    Tak samo banki. Każdy jeden przynosi w pysku zysk większy niż najwięksi optymiści mogli się spodziewać. Ta inflacja była skonstruowana, żeby sfinansować pewne rzeczy: m.in wzrost gospodarczy, a później covid i wojnę. Na prawdę nie rozumiem o co k'mon, większość, szczególnie ci lepiej zarabiający, zyskali bardzo na takiej sytuacji. Tak czy inaczej kasa za prace się należy. Jeżeli mogę podpowiedzieć: należy wywalić zarzady czterech organzatorów transportu i zbudować jeden. Wtedy starczy i na 30pln/h. Serio. To zarzady, sekretarze doradcy i inni. To oni zarabiają w ztmach, gaitach i innych skmkach. Zaorać to wszystko i zintegrować u jednego organizatora.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane