• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy komunikacji chcą większych podwyżek. Będzie spotkanie ze związkowcami

Maciej Korolczuk
3 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (483)
Plakaty informujące o spotkaniu pojawiły się kilka dni temu na terenie zajezdni. Plakaty informujące o spotkaniu pojawiły się kilka dni temu na terenie zajezdni.

O 12 proc. wzrosną z początkiem roku pensje kierowców autobusów i motorniczych w spółce GAiT. Część z nich chce jednak wyższych podwyżek, które mają sięgać nawet 25 proc. 7 listopada w tej sprawie organizowane jest specjalne zebranie załogi.



Ile wynoszą twoje zarobki (na rękę)?

Pensje motorniczych i kierowców autobusów w GAiT rosną rok do roku o wskaźnik inflacji podawany przez Główny Urząd Statystyczny (gwarantuje to umowa przewozowa zawarta przez GAiT z Zarządem Transportu Miejskiego).

W ostatnich dwóch latach, z racji wysokiej inflacji i równie wysokich podwyżek, które studziły zapał pracowników do walki o wyższe pensje, tematu podwyżek w zasadzie nie było.

Do teraz.



Spotkanie załogi ze związkowcami



Część załogi oczekuje od zarządu podwyżek wyższych od rekompensaty wynikającej ze wzrostu cen. Ta ostatnia ma wynieść w przyszłym roku 12 proc., co nie podoba się części kierowców i motorniczych. Nieoficjalnie mówi się, że oczekiwania mogą sięgnąć nawet 25 proc. podwyżki. W przyszłym tygodniu - konkretnie we wtorek, 7 listopada - w tej sprawie organizowane jest w tej sprawie spotkanie ze związkami zawodowymi.

- Tak, wiem o spotkaniu, zostaliśmy na nie - jako związek zawodowy - zaproszeni - potwierdza Marian Menczykowski, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Komunikacji Miejskiej. - Na tę chwilę nie umiem powiedzieć, z jakimi postulatami załoga chce wystąpić do zarządu spółki. Nie mogę też zagwarantować, że związki poprą te postulaty. Najpierw chcemy się spotkać i porozmawiać, dopiero potem będziemy mogli mówić o konkretach.
Plakaty informujące o spotkaniu ws. płac pojawiły się już na terenie zajezdni, a organizatorom spotkania zależy na wysokiej frekwencji.

- Pełna mobilizacja - informuje duży nagłówek plakatu. - Mamy dość płacowego impasu, dlatego na nasz wniosek w terminie 7 listopada o godz. 10:00 w sali konferencyjnej w siedzibie zarządu spółki na Jaśkowej Dolinie odbędzie się spotkanie z przewodniczącymi związków zawodowych GAiT, W związku z nadchodzącymi negocjacjami przyszłorocznych podwyżek. Jeśli - tak jak my - czujesz się niezadowolony ze swojej stawki, to czuj się w obowiązku przybyć na miejsce. Oczekujemy godnej płacy współmiernej do ponoszonego stresu i odpowiedzialności. Musimy przypomnieć związkom, kogo mają reprezentować, i przedstawić nasze oczekiwania. Potrzebujemy ciebie! Liczebność naszą siłą! - czytamy na plakacie.
Pracownicy chcą walczyć o wyższe pensje także z racji wakatów. Ich liczba, w zależności od pory roku, waha się od 30 do 40 osób. Fala odejść spodziewana jest na początku roku, gdy wielu kierowców nabędzie świadczenia emerytalne.



Ile obecnie zarabiają kierowcy i motorniczowie?



Obecnie stawka godzinowa w GAiT wynosi 24,50 zł. Nowi pracownicy przez pierwsze pół roku od zatrudnienia otrzymują o 70 gr. mniej. Na wysokość wynagrodzenia ma wpływ m.in. dodatek stażowy, nagrody jubileuszowe, premie miesięczne i półroczne.

Ponadto pracownicy GAiT mogą też liczyć na wsparcie socjalne. To m.in. wczasy pod gruszą, paczki świąteczne dla dzieci, kolonie i obozy dla dzieci, bilety pracownicze, a także ubezpieczenie grupowe, karta Multisport lub uczestnictwo w jednej z sekcji sportowych.

Niezależnie od zapisów umowy z ZTM godzinowe stawki muszą ulec zmianie z początkiem roku, gdy wzrośnie minimalna stawka godzinowa (reguluje to rozporządzenie w Dzienniku Ustaw).

Płaca minimalna w 2024 r. ma wzrosnąć dwukrotnie: od 1 stycznia do 27,70 zł za godzinę pracy i od 1 lipca do 28,10 zł.

Miejsca

Opinie (483) ponad 20 zablokowanych

  • "Dajdaje z ZKM/ZTM"

    Wyszły na żebry z miejskiej kasy

    • 2 2

  • Zamiast podwyżek dla kierowców (1)

    Proponuję remonty nawierzchni czyli więcej kasy na ZDIZ

    • 6 3

    • Dokładnie

      • 3 1

  • Kierowcy (1)

    To zbyt wygórowane określenie. Niektórzy w ogóle nie potrafią prowadzić pojazdów. Z pasażerami w dodatku.

    • 6 5

    • Cały problem w tym, że oni myślą że ich praca jest nie wiem jak ważna

      • 1 0

  • Poko wygrało to da wszystkim haha

    • 4 1

  • (2)

    Podwyżka za co? Za grzanie lub mega chłodzenie jak nie ma takiej potrzeby. A nie można na chwilę włączyć i za np 15 minut znów włączyć nawiewy chłodzenia lub grzania

    • 5 4

    • Łysicki za stan autobusów i tramwajów odpowiada to on jest prezesem tej firmy

      • 1 0

    • To stan autobusów

      50% to szrot , Nawet jak kierowca coś chciałby zrobić to często to nie działa, ciesz się że jedziesz, bo to truchło ledwo się toczy

      • 1 0

  • Zapewnienie ubrania roboczego dla kierowcy

    Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie ubrania niezbędnego do wykonywania pracy przykład (Poznań 5 koszul letnich ,5 koszulz dłógim rękawem,spodnie 5 szt lub kobiety 2 spudnice 3 pary spodni, 2 kamizelki 2 swetry,polar, kurtka softell pieniądze na buty oraz raz na 6 misięcy za pranie raz na 3 lata ) (Warszawa 3 koszule letnie 3 z długim , 2 kamizelki, 2 swetry, polar, 3 spodnie ekwiwalent za pranie i kasa na buty) (Kraków 3 koszule kurtki 3 długi , spodnie 3 szt kobiety 1 spudnica 2 pary spodni kamizelki ,kurtka Softshell buty , ekwiwalent za pranie) i w innych miastach podobnie w Gdańsku 5 koszul na 5 lat i odmowa wydania Polara, jak mi dziś powiedział znajomy z ZTM w Warszawie dlatego bo koszula nie jest traktowana jako ubiór służbowy i pracodawca nie musi dawać ekwiwalentu za pranie nawet jeśli w czasie kontroli ZTM w Gdańsku ktoś powie że masz nie właściwy ubiór to się możesz od tego owałać bo koszula nie jest ubiorem tylko jego częścią, ubiór składa się z paru części np spodnie koszula itd. Z racji prawa żaden pracodawca nie może ci nakazać jak masz się ubrać możesz przyjść w szortach bo ci nie wydał spodni więc czy to długie czy krótkie to twoja sprawa, jeżeli dostaniesz mandat lub pouczenie możeż go podać do sądu o dyskryminację bo koszulę masz ale jeśli nie wydał odpowiedniej odzieży nie ma prawa tego wymagać . Ogólnie jak to on powiedział że tym powinien zająć się PIH zewzględu za nie zapewnienie odpowiedniej odzieży i obuwia do pracy, bo przecież kierowca czy motorniczy wychodzą na zewnątrz na śnieg i deszcz, jak to on powiedział wszystko jest do czasu. Już nie chodzi o ten jeden polar co go chcieli dostać kierowcy w Gdańsku ale o bezpieczeństwo i higienę pracy, w GAiT tego nie ma . Tylko my nie mamy takiej świadomości a w GAiT o tym wiedzą. Dlatego nic więcej nie dostaniecie bo jak będzie polar to GAiT ustawowo będzie musiał się wywiązać z obowiązku i dlatego mówią że niema kasy na to ,bo musieli zapewnić by odzież jaka się należy kierowcom,to nie łaska

    • 1 4

  • Generalnie dziennikarz piszący ten artykuł popełnił jeden kardynalny błąd. Nie napisał nigdy nic czy chodzi o stawki netto czy brutto. To, Szanowny Panie, jest gigantyczna różnica. Co do zasady wszyscy zrozumieją czym jest 25% więcej, ale od czego? Zakładam, że stawki podawane są brutto. Nie trzeba tego ukrywać, po prostu trzeba napisać wprost - nawet jak dostaną 25% podwyżki TERAZ... w przyszłym roku (po drugiej podwyżce minimalnej) będą zarabiać 200-300 złotych ponad minimalną. W związku z tym faktem - dziwię się, że nie oczekują podwyżek rzędu 40-50%. Zawód, co do którego mamy oczekiwania ponad minimum będzie zarabiać minimum? Oczywiście, że tabunami nowych tam nie przybędzie...

    • 3 4

  • 24,20 zł brutto to są jakieś jaja ??? (2)

    Mój syn po szkole co jeszcze nic nie potrafi dostał 25 zł brutto a tu za taką odpowiedzialność taka stawka ??? To są niezłe jaja podziwiam że ktoś chce za takie śmieszne pieniądze narażać swoje życie i użerać z tą dziczą w zabiorkomach.

    • 8 4

    • Jaka odpowiedzialność. Odpowiedzialność to ma neurochirurg (1)

      Wy macie tylko smętnie wlec się przez miasto, nie hamować gwałtowanie gdy nie trzeba i wciskać przycisk na przystanku. Tyle. Za tyle minimalna krajowa i uścisk dłoni się należy. Nie wiecie co to to poważna praca, wymagania , stres, dopinanie umów, transakcji, handel, kreatywność, myślenie na miesiące, lata do przodu, nic nie wiecie. Usmiech dla pasażera i guziczek! Raz na ruski rok pomoc niepełnosprawnym

      • 0 1

      • abcdet

        Nie masz pojęcia o tej pracy, tyle w temacie.

        • 1 1

  • (3)

    Ciekawe który z urzędników chcialby zaczynać pracę o 3.30 rano albo kończyć o 1 w nocy to nie zapłacona harowa do tego niewdzięczni i chscy pasażerowie dobrze ze tylko przypadki

    • 11 3

    • Ktoś musi prowadzić autobus tak samo ktoś musi lepić hamburgery w Maku

      Ale osobiście nikt nikomu nie nakazuje. Zawsze znajdą się chętni.

      • 3 2

    • To robota dla młodych, na początku drogi zawodowej . 25-30 lat (1)

      Młode zdrowe konie mają energię i kondycję

      • 2 3

      • Ci mlodzi odchodza po miesiacu bo nie chca rano wstawac czy pracowac w weekend

        • 3 0

  • Stawki jak w innych miastach

    Fwstyd dla firmy że tak traktuje pracowników, ale co się dziwić widać po taboże w jakim jest stanie tylko widać co rusz nowe warstwy farby na starych gestach jak się lakier błyszczy ma się wrażenie że ta farba trzyma stare 18 letnie solarisy i mercedesy z Berlina choć coś ich ostatnio nie malują? ciekawe dla czego ? Bo parchy z rdzy z każdej strony widać, a w tych solarisach to smród stęchlizny rano taki że aż w nos gryzie. Widać zaniedbania choć Gdańsk zawsze słynoł z zaniedbanego taboru i farby jako spoiwa .Widać te autobusy Solaris i MAN do Pruszcza kupione z Norwegii są w lepszym stanie można je poznać po lepszych siedzeniach i w nich tak nie śmierdzi.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane