• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie bezpieczniej na przejściach dla pieszych w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
25 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Przejście przez ul. Obrońców Wybrzeża, gdzie wprowadzono już nową organizację ruchu. Przejście przez ul. Obrońców Wybrzeża, gdzie wprowadzono już nową organizację ruchu.

Gdańsk wprowadza nowe elementy organizacji ruchu, które mają wymusić na kierowcach ograniczenie prędkości w obrębie przejść dla pieszych. Słupki ustawione wzdłuż jezdni, progi zwalniające oraz separatory uniemożliwiające omijanie przejść dla pieszych torowiskiem tramwajowym pojawią się do końca września m.in. na ul. Obrońców Wybrzeża, Mickiewicza oraz górnym odcinku ul. Kartuskiej.



W jaki sposób zmusić kierowców, by zwalniali przed przejściami?

Ulica Obrońców Wybrzeża jest pierwszą, na której już wprowadzono nowe elementy organizacji ruchu. Przed pozbawionym sygnalizacji świetlnej przejściem dla pieszych, na wysokości centrum handlowego, ustawiono 53 elastyczne słupki - zarówno w jezdni, jak i na krawężnikach po obu stronach drogi, które mają zawęzić szerokość toru jazdy.

- Jednocześnie wykonano również oznakowanie poziome w postaci powierzchni wyłączonej z ruchu, która zawęża w obecnej organizacji pasy ruchu do szerokości 2,75 m [zamiast standardowych 3-3,5 m - dop. red.] - dodaje Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Jak przekonują urzędnicy, takie rozwiązania pozwolą wymusić na kierowcach znaczne obniżenie prędkości jazdy. Jest to o tyle ważne, że ul. Obrońców Wybrzeża pokonuje ok. 22 tys. pojazdów w ciągu doby, a jednocześnie w jej bezpośrednim sąsiedztwie zamieszkuje kilka tysięcy gdańszczan - w tym w najdłuższym, ponad 800-metrowym falowcu.

Historia narodzin blokowisk i falowców


Słupki z lampami LED na Kartuskiej



Dodatkowe słupki zaplanowano także na ul. Kartuskiej w rejonie skrzyżowania z ul. Inżynierską. Dotychczas wybudowano tam azyl dla pieszych oraz wykonano nowe oznakowanie poziome. Teraz do tego wyposażenia dojdzie pięć słupków z solarnymi lampami LED, które mają zwrócić uwagę kierowców na istniejący azyl.

- Słupki będą posiadały osiem punktów świetlnych, a do ich pełnego naładowania wystarczą trzy godziny. Pozwolą one na 72 godziny pracy - wylicza Kiljan.

Progi zwalniające i separatory na Mickiewicza



Zupełnie inne rozwiązanie będzie wdrażane na ul. Mickiewicza. Tutaj przed przejściami dla pieszych na wysokości ul. Zbyszka z Bogdańca oraz Dubois i Mierosławskiego zostaną zamontowane wyspowe progi zwalniające.

Aby uniemożliwić ich omijanie torowiskiem tramwajowym, przewidziano podłużne separatory. Korekcie zostanie poddane też oznakowanie poziome.

Zniszczone separatory blokujące przed wjazdem na chodnik na ul. Klonowej. Zniszczone separatory blokujące przed wjazdem na chodnik na ul. Klonowej.

Dodatkowe progi zwalniające i separatory parkingowe



Ponadto - jak informują urzędnicy - progi zwalniające w najbliższych dniach będą montowane lub naprawiane na ulicach: Trakt św. Wojciecha, Czajkowskiego, Dmowskiego, Czermińskiego, Leszczynowa, Łódzka, Platynowa, Kampinoska, Smęgorzyńska, Bysewska, Jeleniogórska, Na Szańcach, Radarowa. Odtworzone mają być też separatory parkingowe na ul. Klonowej i Paganiniego.

Czytaj też:

Aktywiści chcą radykalnych zmian w prawie. Chodzi o pieszych



Miejsca

Opinie (229) 7 zablokowanych

  • piesi

    Moim zdaniem zamiast robić kolejne spowalniacze, które niszczą zawieszenie samochodu powinno się umieścić światła z pomiarem prędkości wyhamowujące piratów drogowych. A na wszystkich przejściach przez jezdnię z dwoma pasami ruchu w jednym kierunku powinny być światła na życzenie. Na Elbląskiej w okresie zimowym kilkukrotnie byłem świadkiem ostrego hamowania pojazdów ponieważ jest tak ciemno z rana, że trudno zauważyć pieszego.

    • 4 2

  • słupki ledowe niewidoczne

    słupki na kartuskiej przy inżynierskiej w ogóle nie są widoczne jadac od żukowa to widac dopiero jak sie je mija pomysł poroniony a przescie dla pieszych ciemne brak oswietlenia

    • 4 0

  • Śmiech na Obrońców (1)

    Postawili słupki dzięki którym piesi jeszcze mniej są widoczni. Tam by wystarczyło oświetlić dojście do pasów, bo w tej chwili to jak ktoś się zbliża o pasów to prawie go nie widać. Zwłaszcza od strony falowca.

    • 14 0

    • Jest tylko gorzej

      Zdjęcie z nagłówka artykułu powinno zostać wykonane z perspektywy kierowcy - wtedy widać byłoby jak słupki są gęsto umieszczone, widoczność pieszych znacznie się pogorszyła, trzeba wypatrywać czy ktoś się nie przemyka, jak przechodzą niskie osoby jest jeszcze gorzej.

      • 0 0

  • Mieszkałem tam ponad dwa lata. WIdziałem setki razy wine pieszego nie rozgladajacego sie oraz kierowcy ktory jechał tam 70+. Uderzaja w znaki , wyprzedzaja drugim pasem - tragedia. Strach przechodzic tamtedy , dodatkowo ludzie uwielbiaja przechodzic tam nie na pasach zatem słupki powinny pomóc jednym i drugim w zachowaniu rozwagi.

    • 2 7

  • Montuje się badziewne separatory

    i zdziwienie że są zniszczone.
    Robicie po taniości to macie efekt.

    • 4 1

  • Jak zwykle od tyłka strony

    tutaj trzeba radykalnie jak przed ambasadą juesej- progi zwalniające są dobre - ale dla warsztatów samochodowych - potrzeba elementu zaskoczenia - zapala się czerwone światło i wysuwają się stalowe bele (blokady) z jezdni, a to że nie wyhamowałeś jest już tylko twoim problemem.

    • 4 1

  • A gdzie zniknęły przejścia w strefie 30?

    Ograniczenie prędkości to fikcja, nikt niemal nie zwalnia, a zdiz usuwa przejścia dając przez to w całej strefie pierwszeństwo samochodom.

    • 3 7

  • Może niech Policja wystawia mandaty? (1)

    Ostatnio wysłałem kilku piratów drogowych - same "ciężkie" wykroczenia drogowe jak przejazd na czerwonym, wyprzedzanie na przejściu czy wymuszanie pierwszeństwa gdy cwaniak skręca w lewo z pasa do prawoskrętu.

    Policja zamiast wystawiać mandaty to wystawia tylko pouczenia.
    Piraci drogowi zamiast się poprawić to tylko mogą wpaść w śmiech przy takich działaniach Policji.

    Wiec może poprawić bezpieczeństwo na naszych drogach poprzez akcje edukacyjne dla Policjantów - kiedy wystawiać surowe mandaty a kiedy poprzestać tylko na pouczeniu?

    • 5 2

    • może tym geniuszom z urzędu.

      • 0 0

  • Super

    Fajny plan taki.. nie za bardzo długofalowy i robiący wiele innych problemów, ale powierzchownie działa..
    A co z przejściamy nad ziemnymi i pod ziemnymi? W Toruniu np takie montowali w pewnym momencie na zatłoczonych miejscach. A tutaj? Tutaj je usuwają..
    Więcej spalin przez to, troszkę bezpieczniej zamiast podniesienia bezpieczeństwa kilkukrotnego. No i tanie rozwiązanie, ale zamiast doinwestować to robimy .. eh, szkoda gadać.

    • 7 1

  • Słupki genialne! Ma się wrażenie że droga jest węższa co powoduje zdjęcie nogi z gazu :)

    • 5 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane