- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (265 opinii)
- 2 Były senator PiS trafił do więzienia (328 opinii)
- 3 Dostał 5 mandatów naraz (71 opinii)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (206 opinii)
- 5 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (243 opinie)
- 6 Winda, która wygląda jak kapliczka (51 opinii)
Nieliczne perełki na kolejowych torach Trójmiasta
Większość pociągów obsługujących ruch kolejowy w Trójmieście to stare i wyeksploatowane składy, na których awarie czytelnicy Trojmiasto.pl narzekają niemal każdego dnia. Na szczęście co jakiś czas (choć zdecydowanie za rzadko) pojawiają się informacje o nowych pociągach, które pasażerom oferują znacznie wyższy standard. Które to składy?
1. Szynobusy spalinowe Pesy
Będą to jednocześnie jedne z najbezpieczniejszych autobusów szynowych w naszym kraju. Jako jedne z pierwszych produkowanych seryjnie pojazdów pasażerskich w Polsce wyposażone są w urządzenia systemu sterowania ruchem ERTMS poziomu 2.
Cena pojazdu dwuczłonowego to 10,701 mln zł, a trójczłonowego - 11,7 mln zł.
2. Elektryczne składy serii EN76 tzw. Elfy
Niestety składy nie należą do żadnego z przewoźników na Pomorzu. Dojeżdżają one do nas w ramach połączeń województwa kujawsko-pomorskiego z Pomorzem - jeżdżą w emblematach wspomnianego województwa.
3. Impulsy dla SKM
Pociągi, mogące osiągać prędkość do 160 km na godz., będą spełniać rygorystyczne europejskie normy zderzeniowe i wytrzymałościowe. Sęk w tym, że wspomnianą prędkość składy osiągną wyłącznie na trasie z Gdańska Głównego do Tczewa. Koszt zakupu jego takiego składu wynosi nieco ponad 17 mln zł.
4. Flirty z PKP Intercity
Jeden skład z 15-letnią gwarancją kosztuje nieco ponad 80 mln zł. Składem można podróżować m.in. z Trójmiasta do Katowic kupując bilet u przewoźnika PKP Intercity.
5. Pendolino z PKP Intercity
Pociąg Pendolino regularnie pojawia się w Trójmieście od grudnia 2014 r. Zakup jednego składu to wydatek nieco ponad 20 mln euro.
Dodatek. Najstarszy skład pasażerski w Trójmieście
By jednak nie było tak pięknie, przypominamy że województwo pomorskie ma najpoważniejsze opóźnienia w wymianie składów dla podróżnych na nowe. Przykład? Na trójmiejskich torach porusza się skład EN57 o numerze 838 wyprodukowana w 1971 r. To prawdziwy oldtimer na torach.
W tym składzie nie ma już prawie żadnych oryginalnych części więc ma się stosunkowo nieźle jak na wiek z metryki. Niedawno musiał przejść tzw. naprawę rewizyjną - przegląd podzespołów z częściowym ich demontażem z pojazdu trakcyjnego oraz naprawę lub wymianę elementów zużytych bądź uszkodzonych.
Jeszcze starsze jednostki kursują w gdyńskim oddziale Przewozów Regionalnych. Od wspomnianego składu EN57-838 w tej firmie jest aż 13 starszych pojazdów, o numerach niższych niż 838. Najstarszym z nich jest EN57-641 wyprodukowany w 1967 roku, zatem w tym roku mija 51 lat jego eksploatacji.
Opinie (245) 9 zablokowanych
-
2018-10-27 15:21
(1)
Super te artykuły piszesz Naskręcie!
- 11 3
-
2018-10-27 16:17
Na skręty tylko stare składy w pendolino przypau
- 3 0
-
2018-10-27 15:23
Wytłumaczcie mi, czemu one w większości mają tak małe szyby czołowe dla maszynisty (5)
i strasznie rozbudowane słupki boczne aż zachodzą na przód. Czy to nie ogranicza widoczności maszyniście?
- 12 1
-
2018-10-27 15:49
Szczególnie podczas manewru wyprzedzania... (2)
- 25 1
-
2018-10-27 15:55
(1)
jest duzo manewrow gdzie potrzeba widocznosci ... wyprzedzanie, wlaczanie sie do ruchu (np ze stacji benzynowej) , parkowanie, zawracanie na 3 ...
- 13 0
-
2018-10-28 09:11
A lusterka
ja sie pytam gdzie sa lusterka kto dopiscil taki bubel
- 2 0
-
2018-10-28 08:41
Głos rozsądku
Chodzi o sztywnosc kabiny w czasie zderzenia. Normy sa coraz ostrzejsze, mozna wiec wydluzac nos albo poszerzac slupki. Widocznosc na boki nie jest az tak istotna
- 4 0
-
2018-10-28 08:44
Jak pierd...
Bedzie slychac.
- 0 0
-
2018-10-27 15:28
Należy 0dodać (1)
Za kolej w wojewodztwie odpowiada
nie kto inny tylko marszałek Struk.
Więc pretensje o ten złom na torach kierujemy do urzędu marszalkowskiego.
Popatrzmy na koleje sasiednich województw: Zachodniopomorskie -same nowe pociagi, Kujawskie, Śląskie, Dolnośląskie -w większości nowe sklady.
Nawet Swiwtokrzyskie nie chce odstawać od reszty.
Wstyd na kolach Marszalku.- 37 3
-
2018-10-28 06:14
SKM nalezy do pissuarowego PKP i to nie tylko pociagi ale tory i stacje tez ...wiec to zalezy od pissuaru i warszawy
- 3 1
-
2018-10-27 15:30
tytuł ogłoszenia... (2)
"przypominamy że województwo pomorskie ma najpoważniejsze opóźnienia w wymianie składów dla podróżnych na nowe"
No ale czego wymagać, skoro województwem od lat rządzi PO.- 40 14
-
2018-10-27 15:40
samorząd bezskutecznie próbuje przejąć np skm ale działacze pisosolidarności wolą złom na torach niż utratę synekurek
- 9 5
-
2018-10-28 14:33
To piss a nie po
Czy piss ci płaci za te twoje wypociny!????
“Województwo pomorskie ma najpowazniejsze opóźnienia w wymianie składów dla podróżnych na nowe,no ale czego wymagac, skoro wojewodztwem od lat rzadzi PO” ...to ty masz najpoważniejsze opóźnienia stanu twojego umysłu, poniewaz kolej nawet ta regionalna jest w rękach piss-u, no i ten twoj msciwy piss stara sie jak moze zycie nam utrudnic! Bo nie moze pojac i strawic iz jeden z najbogatszych i rozwijajacych sie (wg. Mnie to pomorze z trojmiastem jest najlepsze, najpiekniejsze i najbardziej normalne w polsce ;-P ) nie wybrało jedynej slusznej partii z malym pseudo-dyktatorkiem na czele (co do dyktatorka, To by pasowal do korei polnocnej, niech tam buduje ten swoj kaczystan, chociaz, i nawet ta biedna korea polnocna zasługuke na coś lepszego), wiec sie mszcza jak moga. No ale czego od ciebie wymagać, skoro twoim “mozgiem” od lat rzadzi pisss...- 0 0
-
2018-10-27 15:31
Intercity
Pociągi z lokomotywą i wagonami IC i EIC (np. Mieszko, Sobieski) może nie robią takiego wrażenia jak Pendolino, ale też są wygodne, mają klimę i jeżdżą 160 km/h. Lepiej napisać o IC-kach niż o szynobusach Pesy, które totalnie nie dają rady na PKM-ce...
- 36 0
-
2018-10-27 15:35
(3)
To jakieś kłamstwo, jechałem SKM i tabliczka znamoniowa PaFaWag 1969. Więc bujda na resorach że 1971.
Wiele jednostek Przewozów Regionalnych też jest z lat 60-tych. Jak się pisze artykuł to się sprawdza, a nie wmawia kłamstwa, byle nabić wierszówkę.- 32 1
-
2018-10-27 18:34
Potwierdzam
Na linii SKM kursuje sklad wyprodukowany w 1969 r (wg tabliczki znamionowej). Ktos Redaktora wprawadzil w blad.
- 3 0
-
2018-10-27 18:53
To jest nieistotne
Projekt EN57 pochodzi z 1961 roku i to wystarczy. Nawet gdyby te pociągi były wyprodukowane w 1990 roku (a niektóre były! ponad 30 lat zerowego postępu!), nie zmienia to faktu, że są jednostkami muzealnymi.
- 5 0
-
2018-10-28 02:03
Oj, jeden z E57 jest nawet bodaj z 68'
A tabliczki znamionowe raczej nie kłamią... Zmodernizowane AKM-y, które nieźle wyglądają, też są ze wczesnych lat 70. XX wieku.
- 2 0
-
2018-10-27 15:48
a ja myślałem, że chodzi o PKM do Gdańska Głównego, to jest dopiero perełka i to jaka...
- 19 0
-
2018-10-27 15:51
Kolej do północnych dzielnic Gdyni to była kiedyś. (1)
"Do 1993 w godzinach szczytu linią kursowały 4 pary pociągów z Gdyni Chyloni do stacji Gdynia Port Oksywie. Pierwszy kurs pociągu na Oksywie przyjeżdżał z Kościerzyny i tam też wracał ostatni kurs z Oksywia. Pociągi te zestawione były przeważnie z wagonów piętrowych Bipa/Bhp ciągniętych lokomotywą spalinową SP42 lub SU42, a w sezonie zimowym - ze względu na trudny profil trasy - lokomotywą serii SU46. Przed wprowadzeniem trakcji spalinowej obsługę trakcyjną zapewniały parowozy. Pociągi te dowoziły pracowników na Oksywie na godziny siódmą i ósmą oraz odwożąc do domów po piętnastej i zwane były potocznie baną (kaszb. ban, bana = pociąg) lub - z uwagi na porę odjazdu z Oksywia - 15.10 do Jumy."
Gdynia Chylonia - Gdynia Rzeźnia - Gdynia Pogórze - Gdynia Obłuże Leśne - Gdynia Obłuże - Gdynia Port Oksywie- 24 5
-
2018-10-27 16:06
Mylisz się
Były dwie pary pociągów.
Pozatym,tory są i to w doskonałym stanie,
gorzej z peronami i dojaciem do nich.
Ta, tak potrzebna kolej nie wymaga jakiś nadzwyczajnych środków finansowych.
Tylko czym jeździć skoro marszałek nie inwestuje w nowy tabor?- 5 0
-
2018-10-27 16:05
Gdańsk Srodmiescie - kiedy bedzie mozna wsiasc w kierunku Tczewa? (1)
Panie Macieku, moze przy okazji oiszac o ladnych skladach kolejej napisze Pan o absurdzie przystanku Gdańsk- Srodmiescie. Ze jak go budowano,to wszystkie wladze cmokaly, ze rozwiaze problemy Gdanska Glownego, gdzie jest "waskie gardo" dla przesiadajacych sie z kolejki. W realiach okazalo sie,ze ten co pisal ten projekt, to nie zaplanowal mozliwosci zatrzymania sie dla kolejek z pruszcza i tczewa. pikanterii dodaje fakt,ze w budowie tego przystanku finansowo uczestczniczyly gminy( powiaty) na poludnie od Gdanska....
I dalej osoby jadace kolejka z Tczewa czy Pruszcza musza jechac do Gdanska Glownego i cofaja sie do srodmiescia gdzie pracuja lub ucza sie ( urzad wojewodzki, marszalek, banki urzad skarbowy, szkoly, itp.)
Jak dlugo jeszcze bedzie trwal ten absurd?????- 21 3
-
2018-10-28 06:30
Maszynista
Kolejkę możesz sobie w domu złożyć
- 0 1
-
2018-10-27 16:12
Nazywanie złomu perełkami powinno byc karane publicznym biczowaniem.Przypominam ze dzisiaj pociagi stoja czekajac na zmiane (3)
W tym buraczanym gnijącym PKP czas się zatrzymał w PRLu dlatego dzisiaj pociągi będą miały przymusowy postój godzinny w nocy by tego godzinne stracić i by podróż była 1 godzinę dłużej bo tylko dtak potrafią w 21wieku się dostosować do rozkładu.
A o tym bagnie jakim jest PKP a które jest jednocześnie dojną krową dla POlityków i ich kolesiów. Pseudolino i ten cały cyrk z brakiem internetu cyrk z brakiem wuzka od którego pochodzi nazwa składu ,oraz cyrk z tym jakie predkosci może osiągać !!- 16 7
-
2018-10-27 16:23
(2)
wózka
- 3 0
-
2018-10-27 20:45
ja (1)
Tak wózka wychylnego (pendolino to wahadełko). Po prostu kupiliśmy atrapę która znacząco różni się (delikatnie mówiąc) od Pendolino jeżdżących we Włoszech czy wspomnianych Chinach.
- 3 0
-
2018-10-28 06:41
Nie no pewnie. A najszybsze egzemplarze Pendolino z rekordem tego modelu to gdzie są?
W Polsce. Rekord 293km/h
Jak się ma proste tory to można nie płacić za dodatki.
Gdyby na odcinku Gdańsk-Warszawa byly same strzeżone przejazdy i mniej stacji to ponad 200km/h by mknął. A tak rozpędza się tylko na odcinku Warszawa - Wrocław.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.