- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (265 opinii)
- 2 Były senator PiS trafił do więzienia (328 opinii)
- 3 Dostał 5 mandatów naraz (71 opinii)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (206 opinii)
- 5 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (243 opinie)
- 6 Winda, która wygląda jak kapliczka (51 opinii)
Nieliczne perełki na kolejowych torach Trójmiasta
Większość pociągów obsługujących ruch kolejowy w Trójmieście to stare i wyeksploatowane składy, na których awarie czytelnicy Trojmiasto.pl narzekają niemal każdego dnia. Na szczęście co jakiś czas (choć zdecydowanie za rzadko) pojawiają się informacje o nowych pociągach, które pasażerom oferują znacznie wyższy standard. Które to składy?
1. Szynobusy spalinowe Pesy
Będą to jednocześnie jedne z najbezpieczniejszych autobusów szynowych w naszym kraju. Jako jedne z pierwszych produkowanych seryjnie pojazdów pasażerskich w Polsce wyposażone są w urządzenia systemu sterowania ruchem ERTMS poziomu 2.
Cena pojazdu dwuczłonowego to 10,701 mln zł, a trójczłonowego - 11,7 mln zł.
2. Elektryczne składy serii EN76 tzw. Elfy
Niestety składy nie należą do żadnego z przewoźników na Pomorzu. Dojeżdżają one do nas w ramach połączeń województwa kujawsko-pomorskiego z Pomorzem - jeżdżą w emblematach wspomnianego województwa.
3. Impulsy dla SKM
Pociągi, mogące osiągać prędkość do 160 km na godz., będą spełniać rygorystyczne europejskie normy zderzeniowe i wytrzymałościowe. Sęk w tym, że wspomnianą prędkość składy osiągną wyłącznie na trasie z Gdańska Głównego do Tczewa. Koszt zakupu jego takiego składu wynosi nieco ponad 17 mln zł.
4. Flirty z PKP Intercity
Jeden skład z 15-letnią gwarancją kosztuje nieco ponad 80 mln zł. Składem można podróżować m.in. z Trójmiasta do Katowic kupując bilet u przewoźnika PKP Intercity.
5. Pendolino z PKP Intercity
Pociąg Pendolino regularnie pojawia się w Trójmieście od grudnia 2014 r. Zakup jednego składu to wydatek nieco ponad 20 mln euro.
Dodatek. Najstarszy skład pasażerski w Trójmieście
By jednak nie było tak pięknie, przypominamy że województwo pomorskie ma najpoważniejsze opóźnienia w wymianie składów dla podróżnych na nowe. Przykład? Na trójmiejskich torach porusza się skład EN57 o numerze 838 wyprodukowana w 1971 r. To prawdziwy oldtimer na torach.
W tym składzie nie ma już prawie żadnych oryginalnych części więc ma się stosunkowo nieźle jak na wiek z metryki. Niedawno musiał przejść tzw. naprawę rewizyjną - przegląd podzespołów z częściowym ich demontażem z pojazdu trakcyjnego oraz naprawę lub wymianę elementów zużytych bądź uszkodzonych.
Jeszcze starsze jednostki kursują w gdyńskim oddziale Przewozów Regionalnych. Od wspomnianego składu EN57-838 w tej firmie jest aż 13 starszych pojazdów, o numerach niższych niż 838. Najstarszym z nich jest EN57-641 wyprodukowany w 1967 roku, zatem w tym roku mija 51 lat jego eksploatacji.
Opinie (245) 9 zablokowanych
-
2018-10-29 19:26
Ciekawe jaki przebieg mają najstarsze EN-y .
- 1 0
-
2018-10-30 08:57
37 lat w kolejkach SKM
Sprowadzając temat do skm. pociągi typu "metro Trójmiasta" powinny jeździć tak, jak je zaprojektowano czyli między Gdańskiem, a Gdynią. Podstawową ich rolą jest szybkie dostarczenie pasażerów z punktu A do B w związku z tym powinny mieć więcej drzwi w wagonach (jak stare z berlińskiego metra, EN 57 to dwudrzwiowa porażka, a czterodrzwiowe i najlepsze EW 60 nie dotrwały do dzisiaj) co spowoduje krótszy czas wymiany pasażerów i muszą mieć progi na wysokości peronów, a nie schody z dziurą. Składy optymalne to minimum 6-8 wagonów, a nie 4 wagony, które są po prostu za krótkie i ciasne (przykład to EN 71) z dobrym przyśpieszeniem. Dlatego też nie ma się czym zachwycać tylko przemyśleć starannie zakupy pociągów, bo żadne Flirty czy Darty do SKM się nie nadają I takie założenie powinno przyświecać prawdziwej SKM, która nie powinna jeździć na linii od Tczewa do Słupska. Do tego powinna być użyta kolej regionalna, sztuczne wydłużanie tras powoduje tylko opóźnienia i chaos w Trójmieście.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.