• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kłopoty sąsiadów budowy Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
3 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Zabłocona i rozjeżdżona przez sprzęt budowlany ul. Szybowcowa w Gdańsku. Zabłocona i rozjeżdżona przez sprzęt budowlany ul. Szybowcowa w Gdańsku.

Po naszej interwencji wykonawca Pomorskiej Kolei Metropolitalnej usunął z dróg zwały błota, które utrudniały mieszkańcom ul. Sąsiedzkiej zobacz na mapie Gdańska i ul. Szybowcowej zobacz na mapie Gdańska dotarcie do swoich domów.



Nie mają nic przeciwko budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, ale z powodu jej realizacji mocno skomplikowały się ich powroty i wyjścia z domów. Mowa o mieszkańcach budynków stojących przy ul. Szybowcowej i ul. Sąsiedzkiej. Nieopodal przebiega budowa nowej linii kolejowej.

- Na całej szerokości ul. Sąsiedzkiej na odcinku kilometra droga jest pokryta kilkunastocentymetrową warstwą błota - opowiada Wojciech Heyke, mieszkaniec ul. Sąsiedzkiej. - Apogeum nastąpiło w ostatnią sobotę. Wtedy nie dało się nią bezpiecznie przejechać, gdyż znosiło pojazd na boki. Na nic się zdało zgłoszenie tej sytuacji do kierownika budowy, dyżurnego inżyniera miasta w Zarządzie Dróg i Zieleni oraz straży miejskiej. Co prawda na koniec dnia przejechał wspomnianą drogą spychacz, który pewnie w zamyśle miał uporządkować teren, ale jego wizyta tylko pogorszyła wszystko.

Podobna sytuacja ma miejsce także kilkaset metrów dalej w kierunku centrum Gdańska.

- Znosimy pracę maszyn utwardzających grunt, które drganiami naruszają fundamenty budynków. Znosimy pompy pracujące bez przerwy, które wypompowują wodę zalewającą powstający tu tunel. Znosimy samochody parkujące przy lesie i robotników załatwiających swoje potrzeby w lesie, do którego chodzimy na spacery. Ale na naszej ulicy nie ma chodnika, wszyscy korzystają z jezdni, która w wyniku prac zrobiła się jednokierunkowa i często jest zatarasowana przez maszyny budowlane. Mieszkają tu starsi ludzie, są dzieci i niepełnosprawni, jak mają się tędy poruszać? Odpowiedzią najczęściej jest tłumaczenie, że to inwestycja ważna dla Trójmiasta, więc powinniśmy wszystko znosić - mówi Izabela Jarzyńska, mieszkanka domu przy ul. Szybowcowej.

O komentarz poprosiliśmy inwestora, czyli władze samorządowej spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.

- Przede wszystkim przepraszamy mieszkańców za wszelkie utrudnienia spowodowane naszą budową. Niestety, przy tak ogromnej inwestycji nie da się ich całkowicie uniknąć, ale staramy się, by były one jak najmniejsze. Nasza inwestycja jest rozciągnięta na przestrzeni blisko 20 km, więc naturalne jest, że w którymś miejscu zdarzyć się może taka sytuacja, jak na ul. Sąsiedzkiej lub ul. Szybowcowej i wówczas, po zgłoszeniu nam sprawy przez mieszkańców, możemy interweniować u wykonawcy, aby poprawił przejazd - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.

Po otrzymaniu zgłoszenia od mieszkańców ul. Sąsiedzkiej władze spółki PKM poprosiły wykonawcę prac budowlanych o zajęcie się sprawą. Dzięki temu w środę zaczęto utwardzać nawierzchnię ul. Sąsiedzkiej tłuczniem, przez co w ciągu kilku dni ulica będzie przejezdna.

Wizualizacja linii PKM.

W pierwszej kolejności wykonawca budowy utwardza tłuczniem metrowy pas wzdłuż ul. Sąsiedzkiej, tak aby jak najszybciej ułatwić przejście pieszym. Niezależnie od tego prowadzone są prace nad przygotowaniem pasa kolejowego biegnącego niemal równolegle do ul. Sąsiedzkiej. Jak tylko będzie on gotowy, ciężki sprzęt budowlany będzie poruszał się po jego terenie, a nie po drodze, tak aby jak najmniej przeszkadzać okolicznym mieszkańcom.

- Co do ul. Szybowcowej, tutaj również niezwłocznie po zgłoszeniu nam problemu przez mieszkańców interweniowaliśmy u wykonawcy, który obiecał częściej niż do tej pory czyścić ją z błota nawożonego przez ciężki sprzęt budowlany. Czasem jednak, kiedy sprzęt czyszczący będzie pracować akurat na innym odcinku naszej aż 20-kilometrowej budowy, może się zdarzyć, że na ściągnięcie tego sprzętu i oczyszczenie danej drogi trzeba będzie chwilę poczekać. Dlatego również mieszkańców prosimy w takim przypadku o wyrozumiałość i cierpliwość - mówi Tomasz Konopacki.

Jak zapewniają władze PKM, pojazdy budowy, które należą do wykonawcy, starają się wykorzystywać drogi znajdujące się w pasie przyszłej linii, przy których zazwyczaj nie ma budynków mieszkalnych. Niestety, w przypadku dróg na Matarni nie można było inaczej podjechać do placu budowy.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Miejsca

Opinie (145) 2 zablokowane

  • A to nie można (4)

    ... Wziąć Karchera czy innego sprzętu i oplukac wszystkie koła z błota zanim pojazd wyjedzie z budowy? Przecież tak sie robi na świecie, i prostsze to chyba niż oranie spychaczami po fakcie. Ludzie!:)

    • 16 6

    • A może weź i sobie zwoje przepłukaj Karcherem, co? (1)

      • 5 9

      • wygląda na to,

        że taki właśnie proces potrzebny jest raczej Tobie, trollu.

        • 0 0

    • Masz racje (1)

      W jednym z zachodnich miast widzialem taka budowe w centrum. Wszyskie ciezarowki wyjezdziajace w placu budowy byly myte woda

      • 1 1

      • daleko nie trzeba szukać

        wystarczy dobry inwestor i masz to na miejscu, ale w większości przypadków u nas to oszczędności na 2 ludziach i sprzęcie by tego dokonać.
        TSN(Tanio,Szybko,NIEsolidnie)
        lub Byle do Końca Gwarancji
        POlskie motto budowlane

        • 1 1

  • na zdjęciu 3 z 73 chyba opis się nie zgadza, to jak dla mnie nie jest ulica sąsiedzka a szybowcowa (1)

    • 1 1

    • ten kto zminusował niech napisze w którym miejscu zostało zrobione to zdjęcie

      widać, słoik

      • 0 0

  • bantustan Polandia (1)

    W cywilizowanych krajach, przy tego typu inwestycjach, na każdym wyjeździe z takiego placu budowy na drogi publiczne jest specjalna 2-etapowa myjka kół samochodów ciężarowych. Najpierw dwa koryta z wodą a potem podjazd wykonany z bardo grubych prętów, na którym czyści się woda pod ciśnieniem finalnie koła i podwozia ciężarówek. Robi to od dwóch do czterech osób non -stop. Nie ma problemu z błotem na drogach !U nas Straż Miejska rozkłada ręce , no bo co oni mogą ?

    • 17 2

    • kasa misiu

      • 0 0

  • Jestem pod wrażeniem (2)

    Ilu tu fachowców znających budowę PKM od podszewki! Jak to możliwe, że jeszcze nie zajmujecie ważnych stanowisk, skoro znacie przyczyny wszystkiego?

    • 5 5

    • Nie trzeba być inżynierem, by wiedzieć, żekilka płyt ustanowi dogodny przejazd lub przejscie dla dzieci i matek z wózkami, i (1)

      • 4 1

      • chyba nigdy nie byłeś na budowie
        ale cóż wiesz najlepiej

        • 1 1

  • Jaki Prezydent takie miasto

    Bo w Gdańsku się budyniuje
    Budowa miasta na peryferiach. Ecs to jest to

    • 4 5

  • Słychać tu "głosy" ... trzeba sie przemęczyć

    ale dlaczego ??? wykonawcy nie zabezpieczą terenów pod inwestycje ? nie przygotują otoczenia do wykonywania tak uciążliwych robót??? Można było nawieść tłucznia czy innego materiału tymczasowo utwardzającego. Jeśli prowadzisz prywatną inwestycje musisz mieć na placu budowy PORZĄDEK i masz na głowie wszystkich urzędników , którzy takiej jednostce wymyślają jak utrudnić prace inwestycyjne, a utrudnić życie jednostce jest łatwe i proste , bo jednostka jest słaba, bezbronna, nie ma możliwości przebicia!!! więc dlaczego mają być uprzywilejowani ?

    • 15 1

  • kolesie trzymaja się równo. Juz zarobili i dalej zarabiają

    wiec co im tam jakies kłopoty mieszkancow

    • 6 1

  • te 30% kasy budyniwej to pewnie na kredyt...

    • 2 1

  • Bilety (4)

    A ja nie wiem, być może gdzieś to napisano, tylko nie zauważyłem. Jakie bilety będą obowiązywały w pociągach PKM? Te same, jakie są w SKM, czy ZTM Gdańsk, czy w ogóle jeszcze całkiem inne?

    • 5 1

    • Nie wiadomo jeszcze. (3)

      Dopiero jak skończą trasę wyłoniony zostanie operator, i to od niego zależeć będzie czy pojedziemy na biletach SKM, MZKZG (metropolitarnych) czy innych. ZTM Gdańsk raczej odpada.

      • 1 1

      • paranoia, smutek i żal d ściska (2)

        ale... ZTM jeździ też na metropolitalnych
        w każdym razie ja jeżdżę tramwajem tylko na takich
        bo taniej i łatwiej...

        • 0 0

        • (1)

          haha ludzie kolej metropolitalna na biletach SKM ? :D co wy myslicie, ze ceny za przejazdy beda podobne ? w KRakowie jest cos podobnego, przejazd w jedna strone kosztuje 13 zl :) reszte dopowiedzcie sobie sami.

          • 0 3

          • A w Hun Lao 0,50$ I co z tego?

            W Krakowie jest coś zupełnie innego, tam linia służy tylko do dojazdów na lotnisko, tutaj służy do tego przy okazji.

            • 0 0

  • niecała duża bańka (1)

    taniocha i pryszcz

    to ma być przekręt? to jest drobnica! tyci pikuś!
    w Oliwie chcą dwa miliardy z hakiem za dziurkę pod górką, bo nie potrafią się dogadać z Sopotem i górkę ominąć

    • 2 0

    • co to jest 2 miliardy na tak krótki odcinek
      w zakopcu za 1 miliard będą 2 x dłuży tunel budować
      ale wiadomo u nas wszystko droższe bo MO(Ż)RZE mamy a tam tylko jakieś skały i górki w porównaniu do pachołka toć to pikuś

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane