- 1 Będzie pył, nie będzie premii? (166 opinii)
- 2 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (316 opinii)
- 3 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (196 opinii)
- 4 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (76 opinii)
- 5 Okradała drogerie, zmieniając peruki (28 opinii)
- 6 Podwodne progi w Orłowie uchronią klif? (59 opinii)
Kłopoty z promami. Do kolizji dochodzi co kilka lat
W czwartek prom Stena Spirit uderzył w suwnicę na gdyńskim nabrzeżu BCT. Trzech pracowników portowych zostało rannych, jeden z nich ciężko. To nie pierwszy incydent z udziałem promów pływających między Gdynią a Karlskroną - wcześniej ocierały się już o falochron, nabrzeże, niszczyły rękawy pasażerskie.
Czwartkowe zahaczenie przez prom Stena Spirit o suwnicę terminalu BCT w porcie w Gdyni było najgroźniejszym wypadkiem w historii połączenia promowego Gdynia-Karlskrona, ale zdarzały się też inne incydenty.
Dzień "Otarty"
Jeden z nich przeszedł bez echa, choć na samym statku było głośno.
Wszystko działo się w czerwcu 2009 roku. Stena Baltica płynęła na Open Ship, czyli Dzień Otwarty, kiedy każdy może zwiedzić prom stojący przy nabrzeżu.
- Usłyszeliśmy huk i zgrzyt. W pierwszej chwili pomyślałem, że coś się przewróciło, zawaliło na dolnym pokładzie. Ale po chwili wszystko się wyjaśniło - opowiada nam jeden z pracowników Steny Line.
Uszkodzenie promu nie było jednak groźne. Stena Baltica pływała z nim jeszcze jakiś czas, nie została od razu odesłana do stoczni. Oficjalna przyczyna? Podmuch wiatru.
Biednemu zawsze wiatr w burtę
Największego pecha do wiatru ma kapitan Krzysztof Romowicz. To on sterował bowiem Steną Spirit, gdy w czwartek uderzyła w suwnicę stojącą na nabrzeżu BCT.
- Prom otrzymał gwałtowny podmuch wiatru z lewej burty. W efekcie zmienił kurs i, mimo niskiej prędkości, nie dało się go całkowicie wyhamować - mówi Agnieszka Zembrzycka-Kwiatkowska, rzecznik Steny Line.
Również wiatr pokonał kapitana Romowicza 30 lipca 2005 roku. Wtedy prom, którym sterował, uderzył w gdyński falochron. Sprawą zajmowała się Izba Morska, która orzekła winę kapitana. W orzeczeniu czytamy m.in., że przyczyną była "błędna nawigacja polegająca na prowadzeniu promu poza linię nabieżnika i braku ciągłej kontroli jego pozycji, przez co prom zszedł na południe od toru podejściowego do portu i zbliżał się do falochronu z dużą szybkością przy czym, za późno i za mało zdecydowanie podjęty został manewr "ostatniej chwili", w celu zatrzymania promu."
Po żadnym z tych "niegroźnych" otarć nie zawieszono kapitana. Stena Line zapowiada, że również teraz nie zostanie zawieszony - dopóki nie udowodni mu się winy. Na razie zabezpieczone zostały rejestratory rejsu, a sprawę bada prokuratura.
- W przypadku innych armatorów, z kapitanami tak często uczestniczącymi w kolizjach z innymi statkami lub nabrzeżami, nie podpisuje się kolejnych kontraktów, czyli z pracy są po prostu wyrzucani - mówi Jakub Bogucki, ekspert rynku promowego z Portalu Morskiego.
Na drugim brzegu też się zdarza
Nie tylko w Gdyni promy Steny Line miały kłopoty z wiatrem i wyhamowaniem. W połowie października 2009 roku Stena Baltica zaczepiła o rękaw, którym wychodzą pasażerowie. Stało się to podczas podchodzenia do nabrzeża terminalu w Karlskronie. W efekcie rękaw przewrócił się na stojącą poniżej cysternę z paliwem dla statków. 800 litrów paliwa wylało się na nabrzeże. Na pokładzie było 170 osób, na szczęście nikomu nic się nie stało.
Warto pamiętać, że promy Steny Line wypływają z Gdyni codziennie, więc te kilka kolizji to tylko niewielki procent wszystkich rejsów.
Miejsca
Opinie (236) ponad 20 zablokowanych
-
2012-05-18 12:38
Dla ciekawych jak to sie stało, warto obejrzec:
tnij.org/qqe8
- 0 2
-
2012-05-18 12:38
niech kajakiem tunia wozi
- 1 3
-
2012-05-18 12:41
Wiatr
Zobaczcie jak sobie "radzi" z wiatrem z asystą holownika cruise wpiszcie w youutubie:
Island Cruise in trouble: bye bye holiday
może to przybliży temat laikom- 1 0
-
2012-05-18 12:45
Ostatnie zdanie artykułu (3)
jest właściwą pointą. Wypadki się zdarzają, kapitan to nie kierowca, a statek to nie punto. Trochę wyważenia w opiniach moi Państwo.
- 6 10
-
2012-05-18 14:06
Ten facet odpowiada ze bezpieczenstwo kilkuset osob, wiec nie chrzan mi tu o wywazeniu.
- 5 2
-
2012-05-18 15:02
DOKŁADNIE!!
- 0 0
-
2012-05-18 15:50
wszyscy znają się oczywiście na prowadzeniu promu :)
każdy ma swoją jedynie słuszną teorie na temat wypadku, a ciekawe ilu z was nigdy nie obtarło swojego ukochanego samochodu :) w ciągu kilku lat codziennej jazdy
- 0 3
-
2012-05-18 12:48
To nie łlopoty z promami...
to kłopoty z jednym kapitanem. Za każdym razem był to ten sam kapitan.
Teraz są ranni, czy ten facet musi kogoś zabić, żeby go zdjąć ze stanowiska.- 11 3
-
2012-05-18 13:08
skoro ten "kapitan" zaliczył już tyle wpadek (3)
to ja się pytam czemu jeszcze nadal tam pracuje??????? i do tego jeszcze ranne osoby, które mam nadzieje nie pozwalają mu mieć czystego i spokojnego sumienia
- 7 5
-
2012-05-18 15:00
pytanie (1)
Ja mam do ciebie pytanie.Czy na milion rejsów i kilkanacie lat na jednej lini 3 wypadki to jest dużo???? Czy ty pracując sie nigdy nie mylisz?
- 2 2
-
2012-05-18 15:01
karol
NO WŁAŚNIE.tez jestem ciekawy tego pytania?
- 0 1
-
2012-05-18 21:35
sumienie....
...najpierw trzeba takowe posiadać!!!!!!
- 0 1
-
2012-05-18 13:19
"DOBRY" KAPITAN !!!
Skoro Stena nie chce zwolnić takiego "dobrego" Kapitana to może wreszcie prokuratura coś z nim zrobi
- 8 5
-
2012-05-18 13:21
ZWOLNIĆ GO WRESZCIE!!
Jest takie bezrobocie że nie trzeba zatrudniać nieudaczników
- 6 5
-
2012-05-18 13:42
Szwedzcy oficerowie jakoś z wiatrem pecha nie mają
Ciekawe że wypadki z wiatrem przytrafiają się tylko na polskim mostku. Statki Steny pływające na linii pod szwedzką banderą (szwedzka załoga) z parkowaniem przy wietrze problemów nie mają.
- 5 5
-
2012-05-18 13:47
a ten kapitanek ciągle ma problemy a jego podstawowym problemem jest brak umiejętności i tyle (1)
- 5 5
-
2012-05-18 14:53
ODPOWIEDŹ
ale z ciebie buc.pewnie pochodzisz z miejscowości Bucewo i wykształcenie zakończone na etapie przedszkola.Widać,widać.Gratuluje odwagi!:)Biedaku mało wiesz o życiu a "kapitanek" to jest mały chłopiec chcący być kimś w przyszłości ale co Ty mozesz o tym wiedzieć:)POZDRO UŁOMKU HEHEH
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.