• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kłopoty z promami. Do kolizji dochodzi co kilka lat

Michał Sielski
18 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Stena Nordica wraca na linię Gdynia-Karlskrona
Stena Spirit w gdyńskim porcie tuż po zahaczeniu o suwnicę terminalu BCT. Stena Spirit w gdyńskim porcie tuż po zahaczeniu o suwnicę terminalu BCT.

W czwartek prom Stena Spirit uderzył w suwnicę na gdyńskim nabrzeżu BCT. Trzech pracowników portowych zostało rannych, jeden z nich ciężko. To nie pierwszy incydent z udziałem promów pływających między Gdynią a Karlskroną - wcześniej ocierały się już o falochron, nabrzeże, niszczyły rękawy pasażerskie.



A tak po kolizji wygląda suwnica. Nie wiadomo, kiedy jej szczątki znikną z nabrzeża terminalu. Najpierw musi je zbadać prokurator. A tak po kolizji wygląda suwnica. Nie wiadomo, kiedy jej szczątki znikną z nabrzeża terminalu. Najpierw musi je zbadać prokurator.
Czwartkowe zahaczenie przez prom Stena Spirit o suwnicę terminalu BCT w porcie w Gdyni było najgroźniejszym wypadkiem w historii połączenia promowego Gdynia-Karlskrona, ale zdarzały się też inne incydenty.

Dzień "Otarty"

Jeden z nich przeszedł bez echa, choć na samym statku było głośno.

Wszystko działo się w czerwcu 2009 roku. Stena Baltica płynęła na Open Ship, czyli Dzień Otwarty, kiedy każdy może zwiedzić prom stojący przy nabrzeżu.

- Usłyszeliśmy huk i zgrzyt. W pierwszej chwili pomyślałem, że coś się przewróciło, zawaliło na dolnym pokładzie. Ale po chwili wszystko się wyjaśniło - opowiada nam jeden z pracowników Steny Line.

Jaki środek transportu uznajesz za najbezpieczniejszy?

Okazało się, że jednostka otarła się o Nabrzeże Pomorskie. W efekcie na długości ok. 2 metrów powstało wgniecenie głębokie na ok. 20-30 cm. Zniszczone zostało też nabrzeże, ale tuż przed jego remontem, więc port nie zażądał od armatora odszkodowania. Co ciekawe, wgniecenie powstało ponad linią wody, więc przychodzący na dzień otwarty mogli je dokładnie obejrzeć. Nieliczni je jednak zauważyli, bo uwagę odwracały przygotowane przez organizatorów atrakcje. Są jednak świadkowie i zdjęcia z tego incydentu.

Uszkodzenie promu nie było jednak groźne. Stena Baltica pływała z nim jeszcze jakiś czas, nie została od razu odesłana do stoczni. Oficjalna przyczyna? Podmuch wiatru.

Biednemu zawsze wiatr w burtę

Największego pecha do wiatru ma kapitan Krzysztof Romowicz. To on sterował bowiem Steną Spirit, gdy w czwartek uderzyła w suwnicę stojącą na nabrzeżu BCT.

- Prom otrzymał gwałtowny podmuch wiatru z lewej burty. W efekcie zmienił kurs i, mimo niskiej prędkości, nie dało się go całkowicie wyhamować - mówi Agnieszka Zembrzycka-Kwiatkowska, rzecznik Steny Line.

Również wiatr pokonał kapitana Romowicza 30 lipca 2005 roku. Wtedy prom, którym sterował, uderzył w gdyński falochron. Sprawą zajmowała się Izba Morska, która orzekła winę kapitana. W orzeczeniu czytamy m.in., że przyczyną była "błędna nawigacja polegająca na prowadzeniu promu poza linię nabieżnika i braku ciągłej kontroli jego pozycji, przez co prom zszedł na południe od toru podejściowego do portu i zbliżał się do falochronu z dużą szybkością przy czym, za późno i za mało zdecydowanie podjęty został manewr "ostatniej chwili", w celu zatrzymania promu."

Po żadnym z tych "niegroźnych" otarć nie zawieszono kapitana. Stena Line zapowiada, że również teraz nie zostanie zawieszony - dopóki nie udowodni mu się winy. Na razie zabezpieczone zostały rejestratory rejsu, a sprawę bada prokuratura.

- W przypadku innych armatorów, z kapitanami tak często uczestniczącymi w kolizjach z innymi statkami lub nabrzeżami, nie podpisuje się kolejnych kontraktów, czyli z pracy są po prostu wyrzucani - mówi Jakub Bogucki, ekspert rynku promowego z Portalu Morskiego.

Na drugim brzegu też się zdarza

Nie tylko w Gdyni promy Steny Line miały kłopoty z wiatrem i wyhamowaniem. W połowie października 2009 roku Stena Baltica zaczepiła o rękaw, którym wychodzą pasażerowie. Stało się to podczas podchodzenia do nabrzeża terminalu w Karlskronie. W efekcie rękaw przewrócił się na stojącą poniżej cysternę z paliwem dla statków. 800 litrów paliwa wylało się na nabrzeże. Na pokładzie było 170 osób, na szczęście nikomu nic się nie stało.

Warto pamiętać, że promy Steny Line wypływają z Gdyni codziennie, więc te kilka kolizji to tylko niewielki procent wszystkich rejsów.

Miejsca

Opinie (236) ponad 20 zablokowanych

  • Stena

    Może już czas aby pan R.odpowiedział dlaczego ma takie problemy z wiatrem,a może trzeba poczekać aż ktoś straci życie ??? Myslle że wniosek jest prosty,w świnoujściu jest taniej i bezpieczniej,tam wiatrów bocznych nie ma

    • 6 2

  • Stena (1)

    BRAWO !!! NARESZCIE KTOŚ NAPISAŁ PRAWDE O KAPITANACH ZATRUDNIANYCH W STENA LINE, BRAWO !!!

    • 7 5

    • nareszcie....

      może ktoś otworzy oczy. Oby.

      • 0 1

  • Błędny kapitan walczący z podmuchami

    Krzysztof Romowicz jest na Stenie Spirit nie tylko kapitanem,ale też szefem kadr.Chyba nie myślicie ,że sam się zwolni.Przyszli pasażerowie Steny módlcie się przed podróżą o brak podmuchow.
    PA

    • 11 3

  • Pan Sielski pisze głupoty (1)

    bo nie potrafi dojść do setna problemu czyli " wojny " pomiędzy dyrekcją archaicznego porciku Gdynia a Stena Line. Kiedy pływały jeszcze małe promy
    to już wtenczas armator Steny stawiał problem cumowania promów przy
    kontenerowym - kiepskie warunki do manewrowania i obracania promu nawet
    w idealnych warunkach. Zarządał wręcz przeniesienia obsługi pasażerskiej na
    nabrzeże francuskie lub polskie. Portowi dygnitarze wybrali jednak tam
    węgiel i złom wiec Stena pozostała na kontenerowym, pewnie jednak nie
    na długo bo warunki do obsługi pasażerskiej w tym porciku są jak w Malawi
    czy Wyspach Tonga. Więc będzie Gdynio pa, pa....

    • 5 0

    • te...

      rodzina, kolega czy tylko znajomy z pracy????:)

      • 1 0

  • Oj Panie Romowicz (2)

    Nadchodzi zmierzch bogów !

    • 11 2

    • nadchodzi wielkimi krokami :) (1)

      • 0 0

      • :):):)

        • 0 0

  • Wszystko jasne.

    Tak to jest jak za duże statki wchodzą do małych porcików.

    • 2 0

  • wypadek Stena Baltica w Karlskronie to byla wina (4)

    osob, ktore nie zamknely rekawa -pomostu dla pieszych. kapitan nie zawinil. zreszta plywam promami do gdyni kilkanascie razy w roku i zawsze mile wsominam rejsy jak podrozuje promami, gdzie kapitanem jest Krzysztof Romowicz. znam go jeszcze z pracy z floty w Polsce i cenie go jako kapitana, czlowieka. Latwo jest oczerniac zclowieka jesli nie zna sie faktycznych przyczyn wypadkow. wina tez jest i sama gdynia, bo opoznia sie tez oddanie nowego terminalu promowego, w nowym miejscu, gzdie promy nie beda musialy manewrowac w polowie basenu.

    • 3 9

    • dostałeś za taką wypowiedź kasę czy co????

      • 0 1

    • (1)

      "wina tez jest i sama gdynia, bo opoznia sie tez oddanie nowego terminalu promowego, w nowym miejscu, gzdie promy nie beda musialy manewrowac w polowie basenu."

      Jesteś w stanie wskazać takie miejsce?

      • 0 1

      • zbiegi okoliczności

        no dobra wina jest wszystkiego, tyle ze to wszystko dobrze dzialalo zanim pojawil sie ten zblakony prom, wtedy nagle wszystko przestało dzialać? no bądzmy poważni

        • 0 1

    • chyba nikt ci nie uwierzyl ...

      • 0 1

  • :) (1)

    Wiersz przesłany przez pana kpt. ż. w. Krzysztofa Romowicza:
    Nie jestem już żaden smarkacz,
    Głowa pokryta siwizną.
    Nie zagłosuję na Bronka,
    Bo zbyt Cię kocham Ojczyzno.

    • 2 1

    • poezja Romowicza

      Widzę,że czeka nas nowe wcielenie kpt.Romowicza- POLITYK ! Już zaczynam się bać.

      • 2 1

  • nie macie o tym pojęcia!!!!

    • 0 3

  • na bazie poezji pana R.

    Znów wiatr powiał srogi
    z niewłaściwej strony
    lecz naprawdę tym razem
    nie masz nic do obrony

    W duszy twej zakamarkach
    odkryj prawdziwe sedno sprawy
    pokory do życia nabierz
    i płyń na kurs do Iławy

    Gdy spytasz mnie, niedowiarka
    Dlaczego? Wyznam ci szczerze
    nie mówmy o "białym szkwale"
    bo w twoje cuda już nie wierzę

    Wybaczcie drwinę i sarkazm
    pokora do życia z wiekiem narasta
    nie biały szkwał był przyczyną
    kolizji z połową miasta

    • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane