• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna ma pozwolenie na budowę

Maciej Naskręt
18 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 12:58 (18 grudnia 2012)
Tak będzie wyglądać stacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Jasieniu. Tak będzie wyglądać stacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Jasieniu.

Pozwolenie na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z Wrzeszcza do Osowej wydał dziś wojewoda pomorski. Prace przy budowie ok. 20-kilometrowej trasy rozpoczną się w styczniu od wyburzeń.



Aktualizacja: We wtorek o godz. 11 odbyła się uroczystość wręczenia pozwoleń na budowę dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wojewoda pomorski, Ryszard Stachurski, przekazał decyzję na ręce marszałka województwa pomorskiego, Mieczysława Struka, w obecności prezesa spółki PKM, Krzysztofa Rudzińskiego.

- Tych pozwoleń jest w sumie siedem. Dwa z nich dotyczą bezpośrednio budowy linii kolejowej, kolejne cztery pozwolenia dotyczą tzw. infrastruktury towarzyszącej dla przystanków Brętowo, Jasień, Kiełpinek i Banino. Jej wykonawcą będzie miasto Gdańsk, które otrzyma od PKM gotowy projekt budowlany wraz z pozwoleniami - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki samorządu województwa pomorskiego PKM.

Ostatnie z pozwoleń dotyczy odcinka, który będzie połączeniem nowej trasy kolejowej z istniejącą już linią z Gdyni do Kościerzyny. Dokument wraz z projektem budowlanym zostanie przekazany właścicielowi tej linii, czyli firmie PKP PLK. Tak samo będzie zresztą z uzyskanym przez PKM SA już w lipcu pozwoleniem na przebudowę stacji Wrzeszcz w zakresie umożliwiającym połączenie linii kolejowej E 65 (relacji Gdańsk - Gdynia) z linią PKM. Sprawę opisywaliśmy szerzej w osobnym artykule.

Wszystkie te dokumenty pozwolą inwestorowi Kolei Metropolitalnej, czyli należącej do samorządu województwa pomorskiego spółce PKM, drogę do wyburzeń obiektów, które stoją w świetle nowej linii kolejowej. Prawdopodobnie już w styczniu, za ok. 440 tys. zł wykona je firma z Gdańska.

Kolej Metropolitalna połączy Wrzeszcz z Osową dwutorową linią kolejową. Trasa rozpocznie swój bieg na linii E-65 relacji Gdańsk - Gdynia. Odbije na zachód za przystankiem Zaspa, a następnie pobiegnie przez dzielnice Strzyża, Brętowo, Jasień, Matarnia i pobiegnie przy lotnisku. W Rębiechowie (ale za portem lotniczym) powstanie stacja... Banino. O jej nazwie zdecydowali mieszkańcy. Tuż za tą stacją torowisko będzie się rozwidlać. Jeden tor pobiegnie w stronę istniejącej już stacji Rębiechowo, drugi natomiast do Osowej.

Zobacz film promujący budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Oba tory połączą się z linią kolejową relacji Kościerzyna - Gdynia, która od początku 2012 r. jest rewitalizowana. Trwa wymiana podbudowy, podkładów, a także naprawa szyn i infrastruktury towarzyszącej. Kolejarze ze spółki PKP PLK chcą w ten sposób podnieść dopuszczalną tu prędkość pociągów nawet do 120 km/h. Inwestycja pochłonie 86 mln zł.

Inwestycja spółki PKP PLK na linii z Gdyni do Kościerzyny nie zakłada jej elektryfikacji. Z tego też powodu spółka PKM, zlecając budowę 18-kilometrowej linii przecinającej dzielnice Gdańska, odstąpiła od wykonania sieci trakcyjnej, choć projekt budowlany opracowany przez firmę Transprojekt Gdański przewiduje jej wykonanie. Władze PKM podkreślają, że jeśli PKP PLK dociągnie elektryfikację z Gdyni do Osowej, podobne prace przeprowadzą na swojej linii.

Kto najbardziej skorzysta na otwarciu PKM?

Stąd przesądzone jest, że na początku na trasę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wjedzie 10 nowych szynobusów. Na początku przyszłego roku Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ogłosi przetarg na tabor, którym pojedziemy z centrum Gdańska na lotnisko. Ma on mieć niespotykane dotąd w Polsce parametry, bowiem będzie musiał na 18-kilometrowej linii wjechać ok. 130 metrów pod górę.

Możliwe, że w tym tygodniu rozpocznie się drugi etap przetargu ograniczonego na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przypomnijmy, że w listopadzie władze PKM odrzuciły cztery z 19 firm gotowych budować nową linię. Wyeliminowane firmy budziły wątpliwości co do pomyślności realizacji zadania. Dwie z nich odwołały się od decyzji władz PKM do Krajowej Izby Odwoławczej przy Urzędzie Zamówień Publicznych.

Właśnie we wtorek, gdy wojewoda i marszałek będą wymieniać dokumenty ma zapaść decyzja w KIO, czy obie spółki mogą być dopuszczone do drugiego etapu przetargu. Jeśli tak by się stało, to jeszcze w tym tygodniu PKM roześle do 17 firm zaproszenia do składania ofert. Wtedy miałyby one 40 dni na złożenie najkorzystniejszej cenowo propozycji.

Tymczasem w listopadzie zakończyła się procedura obejmowania przez samorządową spółkę gruntów i budynków, stojących na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W poniedziałek podpisano ostatnie umowy o przeniesieniu prawa własności tych nieruchomości na samorząd województwa. Wykupy 251 nieruchomości pochłoną prawie 85 mln zł. Zgodnie z prawem wywłaszczeń mieszkańcy będą czekać do końca grudnia na wypłatę rekompensaty za zajęte nieruchomości.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma kosztować ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w Rębiechowie w niecałe 25 minut.

Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.

Miejsca

Opinie (274) ponad 10 zablokowanych

  • Marszałek z PO musiał tak długo czekać na decyzje od kolegi partyjnego wojewody z PO.

    Myślałem, że oni na spotkaniach partyjnych sobie o tym porozmawiają i już jest załatwione, przecież są z jednej partii. Biedni twórcy ustaw samorządowych oddzielili władzę samorządową (w tym przypadku wojewódzką) od administracji państwowej, ale nie przewidzieli, że PO zgarnie jedno i drugie, więc ich idea poszła na marne.

    • 7 3

  • przystanki PKM

    Pomysł budowy PKM jest bardzo dobry i potrzebny, jednak konieczny byłby jeszcze jeden przystanek w południowej części Osowej - Barniewicach. Dzielnica Osowa bardzo intensywnie rozbudowuje się w kierunku południowym i za kilka lat połączy się z Klukowem. Mieszkańcy południowo - wschodniej części Osowej do przystanku PKM Osowa lub PKM Banino będą mieli do pokonania odległość niewiele krótszą jak do Oliwy.
    Trzeba brać pod uwagę, że Kolej Metropolitalna w podstawowej części ułatwi życie osobom niezmotoryzowanym a dopiero w mniejszej części tym którzy dojadą do przystanków samochodem i zostawią go na parkingu. Przynajmniej z prezentowanych projektów przebiegu trasy wynika, że odległość pomiędzy przystankami Banino i Osowa jest zdecydowanie za duża.

    • 14 3

  • to jest skandal (3)

    że kolej nie jest elektryczna. Juz wyobrażam sobie te szynobusy, które z wielkim hukiem ruszają z każdego przystanku. Kolej metropolitalna byłaby dorbym projektem , gdyby kończyla się w Gdyni i była elektryczna. Żaden szynobus po pierwsze nie zabierze tylu pasażerów co elektryczna jednostka trakcyjna i nie osiągnie takiej mocy na podjazdach jakie tam są charakterystyczne dla kolei górskiej. Optuję za tym, że pociągi będą głównei jeździły do Kartuz oi Kościerzyny co pół godziny lub co godzinę, bo nie będzie większego zapotrzebowania. Co innego gdyby kolej t ałączyła cały górny taras z Gdańskiem i Gdynią z wybudowaniem także stacji w Gdańsku na Osowej pod wiaduktem drogi wojewódzkiej 218, na Karwinach, Fikakowie i koło stadionu Arki. Wówczas byłaby to kolej miejska - druga linia SKM. W takiej wersji jak ją chcą zbudować będzie bardziej połączeniem Gdańska z Kaszubami niż koleją miejską i stanie się koleją regionalną. W ten sposób projekt został całkowicie wykoszlawiony i wyszło jak zwykle. Jak znam życie kolej będzie kursowała z Wrzeszcza a nie z Gdańska i to po torach dalekobieżnych nie skm, gdyż znowu dla głupiej oszczędności nie zrobią odgałęzienia z torów skm na Zaspie tylko z torów dalekobieżnych

    • 26 8

    • z jakim hukiem? - Ty szynobusem nie jechałeś

      są cichsze od tramwajów.

      • 2 0

    • Jeśli kolej ma przewozić względnie niewiele i względnie niedaleko, taniej jest by była na benzynę.

      Trochę więcej towaru, trochę dalsza odległość, taniej jest prądem. Granica kiedy opłaca się to pierwsze, a kiedy to drugie jest zatarta. Wymaga analiz, obliczeń. Pewne jest, że nie warte to będzie dziesięciocyfrowych kwot. Za co utrzymamy stadiony?

      • 1 1

    • Nie ma żadnego stadionu "arki"

      To stadion Bałtyku Gdynia.

      • 2 0

  • A zakończą sie płaczem podwykonawców...

    • 9 3

  • Ludzie czy wy jesteście normalni jakie nowe inwestycje to miasto tonie w długach (2)

    już niedługo będziecie płacić haracze tylko na odsetki od pożyczek Budynia.
    Takie kraje jak Grecja, POrtugalia i Hiszpnia też zaczynały od Euro footoblowej imprezy budowały stadiony przez długie lata mówiły że mają nadwyżki w budżecie aż czar prysnął są dzisiaj tak dorżnięte że nie ma dla nich ratunku. W Gdańsku zamykają szkoły, Przedszkola, Szpitale ludzie nie mają pieniędzy na POdstawowe lekarstwa oczekują ich nowe POdatki od śniegu, deszczu i katastralny. Nie udzwigniecie tego, POczkajcie aż spłacicie Budyniowy stadion. To jak sypanie piasku do silnika który już prawie jest zatarty.

    • 15 14

    • (1)

      a tabletki dzisiaj brałeś czy bredzisz na czczo?

      • 3 10

      • Znowu się odezwała młodzieżówka od Schetyny umiecie tylko obrażać

        Poznaliśmy sekret medialnego sukcesu Platformy Obywatelskiej. Stoi za nim tajna instrukcja firmowana nazwiskiem szefa MSWiA Grzegorza Schetyny. Wynika z niej, że polecił on działaczom młodzieżówki wpisywać na internetowych forach pozytywne komentarze o Platformie - czytamy w "Fakcie". Gazeta dotarła do informacji o tworzeniu przez Młodych Demokratów grup ds. monitoringu internetu. Dziennikarze podali się za młodych działaczy partii i zadzwonili do koordynującego akcję Dariusza Słodkowskiego. To zastępca sekretarza generalnego młodzieżówki Platformy. Szczegółowe informacje obiecał wysłać pocztą elektroniczną. I wysłał. "Młodzi Demokraci, sekretarz generalny PO Grzegorz Schetyna zwrócił się do nas z prośbą o utworzenie grupy ds. monitoringu sieci. Nie muszę chyba tłumaczyć jak wiele dla Stowarzyszenia znaczy prośba z tej strony czytamy w instrukcji, którą dostaliśmy. Dalej padają szczegóły: Praca grupy miałaby polegać na dodawaniu na kilkunastu największych polskich portalach (WP, Onet, Gazeta, Dziennik, Interia) komentarzy życzliwych PO. REKLAMACzytaj dalej Działacze mieliby na to poświęcić nie więcej niż 30 minut dziennie. A na koniec prośba o zachowanie najwyższego stopnia dyskrecji... Uczciwie przyznaję, że ten tekst jest podkoloryzowany. My nigdy nie podpieralibyśmy się postacią wicepremiera Schetyny przekonywał sam Słodkowski. Wiceminister Schetyna mówi zaś krótko: nigdy w życiu nie wydawałem takich dyspozycji. Jeśli ktoś użył mojego nazwiska, to wyciągnę wobec niego konsekwencje. Jakiś czas temu Polskę obiegła informacja, że posłowie PiS codziennie dostają SMS-y z oceną telewizyjnych materiałów. Potem wyszło na jaw, że parlamentarzyści PO dzień w dzień dostawali specjalne instrukcje opracowane z publicznych pieniędzy, co w rozmowach z dziennikarzami mają mówić. Instrukcja dla działaczy młodzieżówki jest więc kolejną odsłoną tego żenującego spektaklu.

        • 5 6

  • Najsmutniejsze jest to, że wy nawet nieznacie zadlużenia Gdańska. (8)

    Już Na koniec 2010 roku prezydent Adamowicz zaplanował w budżecie zadłużenie w wysokości około 1, 080 mld złotych, a poza nim 1, 222 mld złotych poprzez spółki miejskie. To razem daje 2, 302 mld złotych długu. Jeżeli podzielimy to na wszystkich mieszkańców w wieku produkcyjnym to wypadnie ok. 7600 zł na mieszkańca. Jeżeli podzielimy to na gospodarstwa domowe (ok. 180 tys.) to wypadnie 12 800 zł na każde gospodarstwo domowe. Musimy również liczyć że odsetki są na poziomie ok. 15 % i na pewno nie spadną. Dzisiaj zadłużenie na każdą głowę Budynio-Grodu wynosi pewnie około 13000 tysięcy złotych na mieszkańca. Kto to będzie spłacał UE się sypie zostaniecie sami, nawet jak Budyń sprzeda LOTOS to i tak to tylko POgorszy sprawę.

    • 18 17

    • gul lata co ? (2)

      chciałoby się do władzy, tyle, że problem jest w tym, że obecna władza coś robi i może się wam nierobą nie udać.

      • 3 5

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

      • A co niby robi? Przeciąga samolot sąsiada Bydynia przez lotnisko?

        Może szczegóły co robią POza zadłyżaniem i wprowadzaniem coraz to nowych absurdalnych POdatków.

        • 3 4

    • 7600 na mieszkańca to nie jest dużo (3)

      A odsetki 15% to kredyt komercyjny, a miasto zaciąga zupełnie na innych zasadach. Dlatego do nauki, a nie trolujesz po internecie psudo Australijczyku.

      • 3 6

      • Znowu nie czytasz ze zrozumieniem POdebilku to są dane z 2010 roku hallo my już (1)

        wkraczamy w 2013. Nie wiem na jakich zasadach dzikich miasto zaciąga długi ważne, że zaciąga te informacje wziołem z WP możesz sprawdzić. Przstań mi zazdrościć tego, że żyje POza dzikim krajem w Australii, ty też mógłbyś wyjechać nawet na zmywak do UK ale najpierw naucz się angielskiego POprzygłupie psie Adamowiczowa.

        • 3 6

        • Informacje wziołem z WP

          Gratuluje źródła, równie dobrze mogłeś sobie je wywróżyć.

          • 6 0

      • Powszechnie znanym faktem jest, że dla Waszej Ekscelencji Urzędniczki jest to kwota licha.

        Tyle płaci babci klozetowej. Niestety, dla szarych obywateli, notabene pracodawców Waszej Gwiaździstości jest to kwota którą trzeba zbierać 2-3 lata jedząc zupki chińskie bez dolania wody. A jeśli zaciągnąć kredyt, ryzykować wszystko. Więc dziękuję. Jasne że mając długi, chciałbym kupić se Bugatti. Ale nie jestem wariatem. Umiar. Superwózek poczekać może.

        • 2 2

    • "nawet nie znacie"

      Słownik w łapę. Bolą mnie oczy!

      • 3 0

  • Spalinowa !!!! (2)

    Spalinowa !!! Buahahahahahahahahha. XXI wiek

    • 9 7

    • W Wielkiej Brytanii nawet "interciti" mają spalinowe

      I co, zatkało "kakało"?

      • 6 2

    • Spalinowa zawsze dojedzie. A z linii nie ma co kraść. Mało?

      • 3 1

  • Jaki Jasiwn to Jest Morena (4)

    chore wladze na Morenie robia przystanek jasien byle luidzi w blad wprowadzic - takich smiesznosci nazewnictwa/bochomazow jest wiele w smiesznym miescie gdansk

    • 3 7

    • (1)

      "Kóp" sobie słownik, a potem "krytykój" "óżędnikuw" i innych "luidżi".

      • 4 1

      • aty jestes idiota

        masz slownik i piszesz glupoty

        • 1 4

    • (1)

      Morena to spółdzielnia mieszkaniowa... Chcesz żeby przystanek miał nazwę spółdzielni ?

      • 7 0

      • nie! nie znowu, dość, wszyscy wiemy, migowo ale ciii...

        • 1 0

  • ale smieszni ludzie

    przystanek na Morenie przy ul Mysliwskien Nazwa Jasien to jest juz kpina slepych urzedasow

    • 4 4

  • Obyście tylko nie wybirali najtańszych oferentów w przetargu,

    bo wiadomo, że nic z tego nie będzie i budowa przedłuży się o kilka lat. Zapamiętajcie sobie - nikt nikomu nie da nic za darmo1 ZAPAMIĘTAJ I WYBIERAJ Z GŁOWĄ, A NIE Z....

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane