• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna ma pozwolenie na budowę

Maciej Naskręt
18 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 12:58 (18 grudnia 2012)
Tak będzie wyglądać stacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Jasieniu. Tak będzie wyglądać stacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Jasieniu.

Pozwolenie na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z Wrzeszcza do Osowej wydał dziś wojewoda pomorski. Prace przy budowie ok. 20-kilometrowej trasy rozpoczną się w styczniu od wyburzeń.



Aktualizacja: We wtorek o godz. 11 odbyła się uroczystość wręczenia pozwoleń na budowę dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wojewoda pomorski, Ryszard Stachurski, przekazał decyzję na ręce marszałka województwa pomorskiego, Mieczysława Struka, w obecności prezesa spółki PKM, Krzysztofa Rudzińskiego.

- Tych pozwoleń jest w sumie siedem. Dwa z nich dotyczą bezpośrednio budowy linii kolejowej, kolejne cztery pozwolenia dotyczą tzw. infrastruktury towarzyszącej dla przystanków Brętowo, Jasień, Kiełpinek i Banino. Jej wykonawcą będzie miasto Gdańsk, które otrzyma od PKM gotowy projekt budowlany wraz z pozwoleniami - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki samorządu województwa pomorskiego PKM.

Ostatnie z pozwoleń dotyczy odcinka, który będzie połączeniem nowej trasy kolejowej z istniejącą już linią z Gdyni do Kościerzyny. Dokument wraz z projektem budowlanym zostanie przekazany właścicielowi tej linii, czyli firmie PKP PLK. Tak samo będzie zresztą z uzyskanym przez PKM SA już w lipcu pozwoleniem na przebudowę stacji Wrzeszcz w zakresie umożliwiającym połączenie linii kolejowej E 65 (relacji Gdańsk - Gdynia) z linią PKM. Sprawę opisywaliśmy szerzej w osobnym artykule.

Wszystkie te dokumenty pozwolą inwestorowi Kolei Metropolitalnej, czyli należącej do samorządu województwa pomorskiego spółce PKM, drogę do wyburzeń obiektów, które stoją w świetle nowej linii kolejowej. Prawdopodobnie już w styczniu, za ok. 440 tys. zł wykona je firma z Gdańska.

Kolej Metropolitalna połączy Wrzeszcz z Osową dwutorową linią kolejową. Trasa rozpocznie swój bieg na linii E-65 relacji Gdańsk - Gdynia. Odbije na zachód za przystankiem Zaspa, a następnie pobiegnie przez dzielnice Strzyża, Brętowo, Jasień, Matarnia i pobiegnie przy lotnisku. W Rębiechowie (ale za portem lotniczym) powstanie stacja... Banino. O jej nazwie zdecydowali mieszkańcy. Tuż za tą stacją torowisko będzie się rozwidlać. Jeden tor pobiegnie w stronę istniejącej już stacji Rębiechowo, drugi natomiast do Osowej.

Zobacz film promujący budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Oba tory połączą się z linią kolejową relacji Kościerzyna - Gdynia, która od początku 2012 r. jest rewitalizowana. Trwa wymiana podbudowy, podkładów, a także naprawa szyn i infrastruktury towarzyszącej. Kolejarze ze spółki PKP PLK chcą w ten sposób podnieść dopuszczalną tu prędkość pociągów nawet do 120 km/h. Inwestycja pochłonie 86 mln zł.

Inwestycja spółki PKP PLK na linii z Gdyni do Kościerzyny nie zakłada jej elektryfikacji. Z tego też powodu spółka PKM, zlecając budowę 18-kilometrowej linii przecinającej dzielnice Gdańska, odstąpiła od wykonania sieci trakcyjnej, choć projekt budowlany opracowany przez firmę Transprojekt Gdański przewiduje jej wykonanie. Władze PKM podkreślają, że jeśli PKP PLK dociągnie elektryfikację z Gdyni do Osowej, podobne prace przeprowadzą na swojej linii.

Kto najbardziej skorzysta na otwarciu PKM?

Stąd przesądzone jest, że na początku na trasę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wjedzie 10 nowych szynobusów. Na początku przyszłego roku Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ogłosi przetarg na tabor, którym pojedziemy z centrum Gdańska na lotnisko. Ma on mieć niespotykane dotąd w Polsce parametry, bowiem będzie musiał na 18-kilometrowej linii wjechać ok. 130 metrów pod górę.

Możliwe, że w tym tygodniu rozpocznie się drugi etap przetargu ograniczonego na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przypomnijmy, że w listopadzie władze PKM odrzuciły cztery z 19 firm gotowych budować nową linię. Wyeliminowane firmy budziły wątpliwości co do pomyślności realizacji zadania. Dwie z nich odwołały się od decyzji władz PKM do Krajowej Izby Odwoławczej przy Urzędzie Zamówień Publicznych.

Właśnie we wtorek, gdy wojewoda i marszałek będą wymieniać dokumenty ma zapaść decyzja w KIO, czy obie spółki mogą być dopuszczone do drugiego etapu przetargu. Jeśli tak by się stało, to jeszcze w tym tygodniu PKM roześle do 17 firm zaproszenia do składania ofert. Wtedy miałyby one 40 dni na złożenie najkorzystniejszej cenowo propozycji.

Tymczasem w listopadzie zakończyła się procedura obejmowania przez samorządową spółkę gruntów i budynków, stojących na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W poniedziałek podpisano ostatnie umowy o przeniesieniu prawa własności tych nieruchomości na samorząd województwa. Wykupy 251 nieruchomości pochłoną prawie 85 mln zł. Zgodnie z prawem wywłaszczeń mieszkańcy będą czekać do końca grudnia na wypłatę rekompensaty za zajęte nieruchomości.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma kosztować ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w Rębiechowie w niecałe 25 minut.

Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.

Miejsca

Opinie (274) ponad 10 zablokowanych

  • dobra koniec tych bajek ! teraz czas w koncu po 100 latach na nowy BASEN ! ludziska CZEKAJA !

    NIECH ZYJE DZIURA WSTYDU !

    • 3 6

  • o niech mnie

    czytam, że wszyscy to super specjaliści od kolejnictwa, zarządzania spółkami, finansiści i planiści. Oraz wizjonerzy.

    Normalnie cud miód to czytać...

    PS idąc tymi wypowiedziami, to szkoda pieniążków - zapomnieliście wszakże o jednym: w piątek nastąpi koniec świata...

    • 7 1

  • a bilet na pkm?

    bedzie taki jak gdanski ZTM, czy jak gdynski ZKM czy taki jak na SKM czy jeszcze osobny i bede musial miec w portwelu jeszcze kolejny rodzaj biletow?

    • 5 2

  • JAK ...

    Będzie to będzie zanim to zbudują to ja będę dziadkiem a mam 28 lat.

    • 3 2

  • Kolej metropolitarna to głupi pomysł. (5)

    Przecież i tak wszyscy będą dalej jedźić samochodem bo to najwygodniejsza opcja przemieszczania się. Lepiej poszerzcie wąskie drogi i zbudujcie duże parkingi w centrum.

    • 10 18

    • To znajdź miejsce na parkingi (1)

      w mieście no i oczywiście na poszerzanie dróg. Trochę wyobraźni Dyziu.

      • 2 4

      • Wieżowce pną się w górę. Więc pewnie i to się da.

        Można też w dół. Trochę wyobraźni, Zyziu.

        • 5 1

    • Mylisz się (2)

      wcale nie będą jeździć samochodami, bo coraz więcej czasu się spędza w korkach i niedługo ludzie pójdą po rozum do głowy i łaskawie rozważą jazdę komunikacją. Poza tym na pewno Osowa, Nowy Świat i Banino już się cieszą. Tam też będą budować parkingi i ludzie dojeżdżający z Kaszub też będą się tam przesiadać z pewnością na SKM. Nie da się w kółko poszerzać dróg, bo to wtedy zamiast miasta będą głównie drogi i gdzie nie gdzie domy.

      • 2 6

      • taaaaa...

        Szczególnie ucieszą się Ci którzy beda kwitli na przejeżdzie kolejowym w Osowie bo debil dróżnik zamyka szlabany na dobre 5 minut przed przejazdem pociągu.Przy jego logice i sposobie obsługi szlabanów to na tym przejeździe będą one non stop zamkniete jak już ruszy kolej metropolitalna!! Aż któregoś razu jakiś wk....kierowca wywlecze pajaca z tej budy i zrobi mu z d...py jesień średniowiecza!!!

        • 4 1

      • Bzdury

        Problem korków jest o wiele mniejszy. Nie licząc beznadziejnego przypadku ulicy Spacerowej. Rzadko kiedy tkwienie przekracza 10 minut. Co mam z tego? Przestrzeń której jestem władcą. Twoja alternatywa ma poważną wadę: Jest przestrzenią, która mną rządzi. Nic tego nie zrekompensuje. Choćby szynobus miał być kopią Rolls-Royca.

        • 5 1

  • (1)

    Jak ukończycie budowę to porozmawiamy. Nie ma czym się podniecać za chwilę Gdańsk nie będzie miał skąd wziąść kasy na dokończenie inwestycji, zaczną się protesty ekologów, ludzie nie zgodzą się na wywłaszczenia, przy okazji parę budujących firm zbankrutuje. Wbicie pierwszej łopaty to dopiero początek problemów, wbicie ostatniej to sukces że byliśmy w stanie dokończyć tą budowę. A jak to się sprawdzi w praktyce czas pokaże.

    • 6 4

    • "wziąć kasę"

      Słownik w łapę, a potem pisać.

      • 4 0

  • A kiedy Budyń skończy Małzoleum Bolka przy trzech krzyżach.????????? (2)

    • 7 10

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Trochę to potrwa, bo Jarek się nie zgadza, aby przenieść ciało swego brata z Wawelu

      Bo jak każdy wie bolkiem był Jarek, ale jako, że Lechu K. był mu wierny do końca i wykonywał jego rozkazy do ostatniego dnia także powinien zostać przeniesiony do jego mauzoleum. A jarek jak każdy faraon zlecił budowę swej piramidy za życia :).

      • 1 5

  • wypowiadaja się chyba mieszkańcy centrum, ta kolej jest bardzo potrzebna, jakiekolwiek połączenia z Matarnią, Jasieniem, Kiełpnkiem, Kokoszkami...jesteśmy odcięci od swiata

    • 9 1

  • (4)

    kolej jest bardziej ekologiczna niż samochód, więcej osób w Polsce powinno się przemieszczać kolejami/autobusami

    • 9 5

    • (2)

      akurat kolej spalinowa wymagająca wycinki lasu i przerycia i przebudowy terenu jest szczególnie bardziej ekologiczna

      • 5 7

      • (1)

        Ciekawe, jakie zużycie paliwa na osobę jest dla szynobusu, a jakie dla samochodów przewożących tę samą liczbę osób(pamiętając, że 90% samochodów w szczycie wozi 1 osobę).

        • 3 3

        • tyle tylko że samochód jedzie jak musi jechac a ta śmiechu warta "kolejka" bedzie jeździć bez wzgledu na to czy ma 1 pasażera czy pół wagonu czy też full bo tak wychodzi z rozkładu.Po za tym samochody emituja coraz mniej szkodliwych substancji....

          • 5 6

    • Ziemia ma aktywne wulkany. Wiatry spowodują, że silniejszy wybuch zaniesie pył

      na cały glob. Wszystkie rury wydechowe i wszystkie kominy jakie istnieją są niczym przy wulkanach. Strach się bać jak bardzo limity CO2 przekroczył dwa i osiem miechów temu słynny wulkan Ejawamniedampolatać.

      A właśnie. Samoloty pasażerskie przy autach...

      • 3 1

  • Podobno ma to byc kolej spalinowa...

    to po co budowano na niedzwiedniku stacje trafo ?

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane