• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna ma pozwolenie na budowę

Maciej Naskręt
18 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 12:58 (18 grudnia 2012)
Tak będzie wyglądać stacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Jasieniu. Tak będzie wyglądać stacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Jasieniu.

Pozwolenie na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z Wrzeszcza do Osowej wydał dziś wojewoda pomorski. Prace przy budowie ok. 20-kilometrowej trasy rozpoczną się w styczniu od wyburzeń.



Aktualizacja: We wtorek o godz. 11 odbyła się uroczystość wręczenia pozwoleń na budowę dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wojewoda pomorski, Ryszard Stachurski, przekazał decyzję na ręce marszałka województwa pomorskiego, Mieczysława Struka, w obecności prezesa spółki PKM, Krzysztofa Rudzińskiego.

- Tych pozwoleń jest w sumie siedem. Dwa z nich dotyczą bezpośrednio budowy linii kolejowej, kolejne cztery pozwolenia dotyczą tzw. infrastruktury towarzyszącej dla przystanków Brętowo, Jasień, Kiełpinek i Banino. Jej wykonawcą będzie miasto Gdańsk, które otrzyma od PKM gotowy projekt budowlany wraz z pozwoleniami - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki samorządu województwa pomorskiego PKM.

Ostatnie z pozwoleń dotyczy odcinka, który będzie połączeniem nowej trasy kolejowej z istniejącą już linią z Gdyni do Kościerzyny. Dokument wraz z projektem budowlanym zostanie przekazany właścicielowi tej linii, czyli firmie PKP PLK. Tak samo będzie zresztą z uzyskanym przez PKM SA już w lipcu pozwoleniem na przebudowę stacji Wrzeszcz w zakresie umożliwiającym połączenie linii kolejowej E 65 (relacji Gdańsk - Gdynia) z linią PKM. Sprawę opisywaliśmy szerzej w osobnym artykule.

Wszystkie te dokumenty pozwolą inwestorowi Kolei Metropolitalnej, czyli należącej do samorządu województwa pomorskiego spółce PKM, drogę do wyburzeń obiektów, które stoją w świetle nowej linii kolejowej. Prawdopodobnie już w styczniu, za ok. 440 tys. zł wykona je firma z Gdańska.

Kolej Metropolitalna połączy Wrzeszcz z Osową dwutorową linią kolejową. Trasa rozpocznie swój bieg na linii E-65 relacji Gdańsk - Gdynia. Odbije na zachód za przystankiem Zaspa, a następnie pobiegnie przez dzielnice Strzyża, Brętowo, Jasień, Matarnia i pobiegnie przy lotnisku. W Rębiechowie (ale za portem lotniczym) powstanie stacja... Banino. O jej nazwie zdecydowali mieszkańcy. Tuż za tą stacją torowisko będzie się rozwidlać. Jeden tor pobiegnie w stronę istniejącej już stacji Rębiechowo, drugi natomiast do Osowej.

Zobacz film promujący budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Oba tory połączą się z linią kolejową relacji Kościerzyna - Gdynia, która od początku 2012 r. jest rewitalizowana. Trwa wymiana podbudowy, podkładów, a także naprawa szyn i infrastruktury towarzyszącej. Kolejarze ze spółki PKP PLK chcą w ten sposób podnieść dopuszczalną tu prędkość pociągów nawet do 120 km/h. Inwestycja pochłonie 86 mln zł.

Inwestycja spółki PKP PLK na linii z Gdyni do Kościerzyny nie zakłada jej elektryfikacji. Z tego też powodu spółka PKM, zlecając budowę 18-kilometrowej linii przecinającej dzielnice Gdańska, odstąpiła od wykonania sieci trakcyjnej, choć projekt budowlany opracowany przez firmę Transprojekt Gdański przewiduje jej wykonanie. Władze PKM podkreślają, że jeśli PKP PLK dociągnie elektryfikację z Gdyni do Osowej, podobne prace przeprowadzą na swojej linii.

Kto najbardziej skorzysta na otwarciu PKM?

Stąd przesądzone jest, że na początku na trasę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wjedzie 10 nowych szynobusów. Na początku przyszłego roku Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ogłosi przetarg na tabor, którym pojedziemy z centrum Gdańska na lotnisko. Ma on mieć niespotykane dotąd w Polsce parametry, bowiem będzie musiał na 18-kilometrowej linii wjechać ok. 130 metrów pod górę.

Możliwe, że w tym tygodniu rozpocznie się drugi etap przetargu ograniczonego na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przypomnijmy, że w listopadzie władze PKM odrzuciły cztery z 19 firm gotowych budować nową linię. Wyeliminowane firmy budziły wątpliwości co do pomyślności realizacji zadania. Dwie z nich odwołały się od decyzji władz PKM do Krajowej Izby Odwoławczej przy Urzędzie Zamówień Publicznych.

Właśnie we wtorek, gdy wojewoda i marszałek będą wymieniać dokumenty ma zapaść decyzja w KIO, czy obie spółki mogą być dopuszczone do drugiego etapu przetargu. Jeśli tak by się stało, to jeszcze w tym tygodniu PKM roześle do 17 firm zaproszenia do składania ofert. Wtedy miałyby one 40 dni na złożenie najkorzystniejszej cenowo propozycji.

Tymczasem w listopadzie zakończyła się procedura obejmowania przez samorządową spółkę gruntów i budynków, stojących na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W poniedziałek podpisano ostatnie umowy o przeniesieniu prawa własności tych nieruchomości na samorząd województwa. Wykupy 251 nieruchomości pochłoną prawie 85 mln zł. Zgodnie z prawem wywłaszczeń mieszkańcy będą czekać do końca grudnia na wypłatę rekompensaty za zajęte nieruchomości.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma kosztować ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w Rębiechowie w niecałe 25 minut.

Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.

Miejsca

Opinie (274) ponad 10 zablokowanych

  • Moim zdaniem (6)

    lepiej byłoby ruszyć z PKM oszczędnościowo a połowę z przyznanej kwoty z UE wykorzystać na sprawdzoną już SKM. Tym bardziej, że takie Banino, Brentowo itd ile wygeneruje pasażerów ? PO prostu ta kolej będzie woziła powietrze. Zwłaszcza, że nie planowany jest przystanek Gda.Zaspa jednej z większych dzielnic i dobrze skomunikowanych z Przymorzem i innymi.

    No i pytanie zasadnicze Panie Wojewodo. Dlaczego nie uwzględnił Pan remontu odcinaka pomiędzy Gdynią Gł. a Terminala Gdynią-Kosakowo(Oksywie)?

    • 5 14

    • Bo Gdynia o to nie zabiega. (5)

      Ciekawie prawisz. Jeszcze rok temu mówiłeś jaki Gdańsk zapóźniony w PKM, a Gdynia już gotowa do rozpoczęcia budowy PKM. Teraz zaś rączki idą ku Wojewodzie, bo Gdynia tak naprawdę nie ma kasy i szuka jej wszędzie. Jedyny przystanek jaki powstanie w Gdyni to ten co ma wybudować Centrum Wzgórze.

      Jeżeli chodzi o to ile wygeneruje Brentowo i Banino, to widzę, że Gdańsk znasz tylko z mapy. Przystanek Zaspa nie powstanie, bo zjazd jest na jego wysokości i aby powstał musiałaby się PKM zatrzymać tak naprawdę 100M dalej, czyli tak naprawdę 300m przed Wrzeszczem. Dzięki czemu miałbyś peron od Zaspy po Wrzeszcz. Po drugie rzeczywiście Zaspa jest skomunikowana dobrze nie tylko z Przymorzem, ale właśnie z Wrzeszczem, gdzie większość lini ma swój węzeł. Po drugie Zaspa i Przymorze mają Tramwaj i SKM, więc nie ma co podwajać lini.

      A PKM jedzie po dzielnicach nie mających lini Tramwajowych, ani SKM.
      Banino - mieszkańców może i mało, ale spełni funkcję węzła przy Świętokrzyskiej, więc sporo ludzi będzie korzystać.
      Matarnia - czyli węzeł Kokoszki, który przy pomocy SKM rozwiezie wszystkich do pracy :).
      Kiełpinek i Jasień - osiedla, które mają bardzo słabą komunikację miejską, a obecnie mocno się rozbudowuje.
      Brętowo - węzeł który tam powstanie obsługiwał będzie całą "Morenę" i sporo więcej, a obecnie jest to jeden z bardziej zaludnionych terenów w Gdańsku.
      Niedźwiednik i Strzyża - są bo są choć ten pierwszy i tak ma dużo mieszkańców.

      • 6 1

      • Nie"Bo Gdynia o to nie zabiega", tylko Gdyni NIKT prezentów POlitycznych nie robi (4)

        jesli Gdynia wyszła z TYM projektem, Gdańsk był przeciw, następnie szukał sposobów, aby "uwalić" cały program. Następnie pewnie chce w białych rękawiczkach udowodnić, że projekt od początku był niopłacalny dlatego m.in. nie ma Zaspy a nie żadne ple, ple z "PKM zatrzymać tak naprawdę 100M dalej, czyli tak naprawdę 300m" a wystarczyłoby dokonać lustracji i nawet krokami odmierzyć, że to co piszesz to TOTALNA bzdura. Podobna do tej jaką "delegat do chin" przedstawiał i uczył kolejarzy jak powinni .....

        • 0 7

        • Ok czyli bawimy się miarką :)

          Do zabawy mi posłużyło Google Earth :).
          Odległość między stacją Zaspa i Wrzeszcz to 900m. Długość stacji Wrzeszcz to ok 400m, a stacji Zaspa 260m. Zgodnie z planami zjazd jest na wysokości stacji i kończy się za nią. Dokładamy 100m aby po zjeździe kolej wyhamowała i dodajemy 260m peronu, czyli od tych 900m odejmujemy łącznie 360m i zostaje 540m do stacji Wrzeszcz.

          Dlatego powiedz mi jaki to ma sens robić stację co 500m. Przypominam, że wielu kwestionuje sens ekonomiczny istnienia samego przystanku Zaspa w SKM, który jest za blisko stacji Wrzeszcz.

          • 3 1

        • A co do projektu (2)

          Jak widać Gdańsk nie uwalił projektu, ale w końcu przejął sanie i sam je prowadzi do mety. Gdynia zaś wsiadła na wóz i czeka, aż ktoś jej zasponsoruje stację i rozbudowę do lotniska kosakowo.

          • 5 1

          • widać te 500 baniek z UE i reszta z Urzędu Marszałkowkiego

            uważasz za GDAŃSKIE??

            • 3 4

          • Widać podobne działania Gdańska jak w latach 20-stych

            może jeszcze wprowadzą dla Gdyni oprócz blokady finansowej, restrykcji cło i myto?

            Zamiast rozwijać pomorskie i dzielić dla wszystkich - nie tylko dla siebie, innych traktując tylko jako wypełniacz danych statystycznych, a kiedy trzeba udowodnić wielkość gdańskiej metropolii? Ot mamy Gdańską OBYWATELSKOŚĆ!!

            • 0 1

  • Do Banina (3)

    Ciekawe że stacja Banino będzie oddalona od tej miejscowości o ładny kawałek...ale cóż...wszystkim się nie do godzi....

    • 3 2

    • Ja bym się akurat cieszył, bo jest tam jakaś niebieska droga

      Która się kończy pod nową słowaka. Może wreszcie Banino połączą z Nową Słowaka i będziecie mieli swoją upragnioną drogę.

      • 1 0

    • ja słyszałam że przez Kokoszki tylko po co??tam mało ludzi i nic sie nie dzieje (1)

      • 0 2

      • Kolejny co Kokoszki widział na mapa.

        A pracownicy tych firm jak mają dojechać. Tych i tych co się tam własnie budują. Jasno widać, że powstaje tam jedno z największych "zagłębi pracy" w trójmieście. Więc pomysł stacji jest trafny, bo nie każdy ma auto aby tam dojechać.

        • 3 0

  • A tymczasem Polska jest jednym z najbiedniejszych krajów EU ...

    za nami są Rumunia i Bułgaria.

    Nie stać nas na załatanie dziur w chodnikach, ale stać nas na wydumki takie jak PKM, ECS, PGE Arena, Ergo Arena...

    Budujemy szkoły za 30mln, ale nie ma kasy na papier do ksero w tych szkołach.

    To się nazywa DZIADOSTWO !!!

    • 14 4

  • tylko czy na euro zdarza? (1)

    Śmiechu warte te wasze wizualizacje i ciagla propaganda. Kolej z planami, kolej z przetargiem na kolor przystanków, plan budowy, nowy plan, zmiana trasy itd itd a kiedy pojedziemy uuuuu za 55lat

    • 5 4

    • " zdarza?" E-e. Nie ma szans, bo takiego słowa nie ma.

      Słownik w łapę i uczyć się.

      • 3 0

  • mnie zastanawia jedno, że w POlsce nie opłaca się utrzymywać mnóstwa połączeń które się likiwduje

    /oszczędnośći i takie tam/ a tu budują..

    • 3 3

  • dobra zabawa - kosztem Północy i OPAT (8)

    W chwili gdy wszelkie inwestycje przysiadają i ogólnie brak kasy - Gdańsk bawi się w kolejne udogodnienia dla siebie. A co z zapchaną Północą - Rumia, Reda i W-wo kiszą się w korkach na jedynej dwupasmówce i od wielu lat słuchają wymówek w sprawie przedłużenia Obwodnicy do Redy czyli OPAT !!! Zapraszam na Półwysep latem :)))) (i nie pokażę objazdu - bo takiego nie ma)

    • 6 12

    • Wam budują TK, które trochę ruchu zabierze (3)

      Sam OPAT, heh niech Gdynia trochę obetnie kosztów tej inwestycji, bo są olbrzmie a takiego rozmachu nie potrzeba. Koszt PKM to pikuś przy OPAT. Noi niech przestanie szukać wszędzie kasy tylko niech sama coś wysupła i poszuka reszty w UE. Noi niech reszta Nordy się dołoży i problem rozwiązany.

      • 6 4

      • Liczba klientów PKM to pikuś, Pan Pikuś, przy liczbie korzystających z OPAT. (1)

        Rumia i Reda ocalone. Byłyby.

        • 4 4

        • kłóciłbym się

          Jak wybudują wam TK i odejdzie wam ruch na Słupsk to pogadamy. A pewnie okarze się, że aż takiego ruchu u was już nie ma.

          • 4 3

      • właśnie - trochę ruchu

        Rzecz w tym, że budowanie drogi żeby zabrała "trochę ruchu" nie ma sensu. Odbiją tylko tranzytowcy na Szczecin a co z całym codziennym ruchem ponad 100 tys ludzi z MTK, i kolejnymi tysiącami z Północy?

        • 0 0

    • A co przepraszam, Gdańsk ma wam drogi budować?
      Zresztą będziecie mieć lotnisko w Gdyni, po co wam drogi.

      • 7 4

    • Sorry ale co ma Gdańsk wspólnego z Rumią (1)

      Przecież to sypialnia Gdyni, więc niech Gdynia się tym zajmie, skoro już tak wszystko lubi robić sama nie w ramach Trójmiasta.

      • 8 5

      • Metropolia tylko kiedy trzeba czegoś dla Gdańska?

        Ano Reda i Rumia mają tyle wspólnego, że to część ponad milionowej aglomeracji - nic tego nie zmieni. To ok. 70 tys. ludzi. Stolicą jest Gdańsk i Gdynia nie ma swojego województwa, którym mogłaby "się zająć". Zatem centrala musi myśleć i dzielić dla wszystkich a nie tylko dla siebie, traktując resztę tylko jako wypełniacz statystyk kiedy trzeba udowodnić wielkość metropolii ...

        • 2 1

    • na półwysep latem najlepiej wodą

      jeśli zostanie utrzymany tramwaj wodny nie będzie sprawy. Dojazdy samochodami w lecie na Hel fascynują tylko matematyka, do tego kierowcę

      • 1 3

  • doszło do wyłudzenia (2)

    i poświadczenia nieprawdy. Inwestycja jest realizowana na podstawie przepisów specustawy Euro 2012, a przecież żaden element inwestycji do Euro 2o12 nie został wykonany, wiec korzystanie z przepisów specustawy jest nieuprawnione.

    • 5 8

    • ta specustawa powinna być na wszystko (1)

      bo u nas nic nie można wybudować w rozsądnym czasie z powodu protestów.

      • 3 1

      • wystarczą plany zagosodarowania

        ale wtedy urzędnicy stracili by swą BOSKĄ MOC wydawania warunków zabudowy

        • 2 1

  • Ciekawy byłem po przeczytaniu artykułu, co też nam malkontenci napiszą (2)

    i się nie zawiodłem. Zawsze czujni i gotowi.

    • 11 2

    • Każdy chce być hejterem. To łatwiejsze, niż robić coś sensownego. (1)

      • 3 0

      • wielu chce, nie każdy

        można dawać im odpór

        • 0 0

  • jest super

    przystanki z lotu ptaka super ,a jak będą wyglądać z pozycji pasażera? bo Zaspa z lotu ptaka też jest super z bliska to już nie

    • 4 2

  • gdzie jest kolej "metropolitalna" na tych mapach?

    bo ja tylko Gdańsk widzę

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane