• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna ma pozwolenie na budowę

Maciej Naskręt
18 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 12:58 (18 grudnia 2012)
Tak będzie wyglądać stacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Jasieniu. Tak będzie wyglądać stacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Jasieniu.

Pozwolenie na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z Wrzeszcza do Osowej wydał dziś wojewoda pomorski. Prace przy budowie ok. 20-kilometrowej trasy rozpoczną się w styczniu od wyburzeń.



Aktualizacja: We wtorek o godz. 11 odbyła się uroczystość wręczenia pozwoleń na budowę dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wojewoda pomorski, Ryszard Stachurski, przekazał decyzję na ręce marszałka województwa pomorskiego, Mieczysława Struka, w obecności prezesa spółki PKM, Krzysztofa Rudzińskiego.

- Tych pozwoleń jest w sumie siedem. Dwa z nich dotyczą bezpośrednio budowy linii kolejowej, kolejne cztery pozwolenia dotyczą tzw. infrastruktury towarzyszącej dla przystanków Brętowo, Jasień, Kiełpinek i Banino. Jej wykonawcą będzie miasto Gdańsk, które otrzyma od PKM gotowy projekt budowlany wraz z pozwoleniami - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki samorządu województwa pomorskiego PKM.

Ostatnie z pozwoleń dotyczy odcinka, który będzie połączeniem nowej trasy kolejowej z istniejącą już linią z Gdyni do Kościerzyny. Dokument wraz z projektem budowlanym zostanie przekazany właścicielowi tej linii, czyli firmie PKP PLK. Tak samo będzie zresztą z uzyskanym przez PKM SA już w lipcu pozwoleniem na przebudowę stacji Wrzeszcz w zakresie umożliwiającym połączenie linii kolejowej E 65 (relacji Gdańsk - Gdynia) z linią PKM. Sprawę opisywaliśmy szerzej w osobnym artykule.

Wszystkie te dokumenty pozwolą inwestorowi Kolei Metropolitalnej, czyli należącej do samorządu województwa pomorskiego spółce PKM, drogę do wyburzeń obiektów, które stoją w świetle nowej linii kolejowej. Prawdopodobnie już w styczniu, za ok. 440 tys. zł wykona je firma z Gdańska.

Kolej Metropolitalna połączy Wrzeszcz z Osową dwutorową linią kolejową. Trasa rozpocznie swój bieg na linii E-65 relacji Gdańsk - Gdynia. Odbije na zachód za przystankiem Zaspa, a następnie pobiegnie przez dzielnice Strzyża, Brętowo, Jasień, Matarnia i pobiegnie przy lotnisku. W Rębiechowie (ale za portem lotniczym) powstanie stacja... Banino. O jej nazwie zdecydowali mieszkańcy. Tuż za tą stacją torowisko będzie się rozwidlać. Jeden tor pobiegnie w stronę istniejącej już stacji Rębiechowo, drugi natomiast do Osowej.

Zobacz film promujący budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Oba tory połączą się z linią kolejową relacji Kościerzyna - Gdynia, która od początku 2012 r. jest rewitalizowana. Trwa wymiana podbudowy, podkładów, a także naprawa szyn i infrastruktury towarzyszącej. Kolejarze ze spółki PKP PLK chcą w ten sposób podnieść dopuszczalną tu prędkość pociągów nawet do 120 km/h. Inwestycja pochłonie 86 mln zł.

Inwestycja spółki PKP PLK na linii z Gdyni do Kościerzyny nie zakłada jej elektryfikacji. Z tego też powodu spółka PKM, zlecając budowę 18-kilometrowej linii przecinającej dzielnice Gdańska, odstąpiła od wykonania sieci trakcyjnej, choć projekt budowlany opracowany przez firmę Transprojekt Gdański przewiduje jej wykonanie. Władze PKM podkreślają, że jeśli PKP PLK dociągnie elektryfikację z Gdyni do Osowej, podobne prace przeprowadzą na swojej linii.

Kto najbardziej skorzysta na otwarciu PKM?

Stąd przesądzone jest, że na początku na trasę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wjedzie 10 nowych szynobusów. Na początku przyszłego roku Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ogłosi przetarg na tabor, którym pojedziemy z centrum Gdańska na lotnisko. Ma on mieć niespotykane dotąd w Polsce parametry, bowiem będzie musiał na 18-kilometrowej linii wjechać ok. 130 metrów pod górę.

Możliwe, że w tym tygodniu rozpocznie się drugi etap przetargu ograniczonego na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przypomnijmy, że w listopadzie władze PKM odrzuciły cztery z 19 firm gotowych budować nową linię. Wyeliminowane firmy budziły wątpliwości co do pomyślności realizacji zadania. Dwie z nich odwołały się od decyzji władz PKM do Krajowej Izby Odwoławczej przy Urzędzie Zamówień Publicznych.

Właśnie we wtorek, gdy wojewoda i marszałek będą wymieniać dokumenty ma zapaść decyzja w KIO, czy obie spółki mogą być dopuszczone do drugiego etapu przetargu. Jeśli tak by się stało, to jeszcze w tym tygodniu PKM roześle do 17 firm zaproszenia do składania ofert. Wtedy miałyby one 40 dni na złożenie najkorzystniejszej cenowo propozycji.

Tymczasem w listopadzie zakończyła się procedura obejmowania przez samorządową spółkę gruntów i budynków, stojących na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W poniedziałek podpisano ostatnie umowy o przeniesieniu prawa własności tych nieruchomości na samorząd województwa. Wykupy 251 nieruchomości pochłoną prawie 85 mln zł. Zgodnie z prawem wywłaszczeń mieszkańcy będą czekać do końca grudnia na wypłatę rekompensaty za zajęte nieruchomości.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma kosztować ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w Rębiechowie w niecałe 25 minut.

Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.

Miejsca

Opinie (274) ponad 10 zablokowanych

  • tzw wiaty na przystankach... (2)

    dla kogo takie dziwne wiaty na przystankach? jak będzie padał deszcz lub zimą śnieg to oczekujący na przystankach pasażerowie będą bez żadnej ochrony od deszczu czy zimna.
    oglądałem niedawno w telewizji perony na przystankach szybkiej kolei w Dubaju - całe są bardzo ładnie obudowane. a tam przecież warunki pogodowe są nieporównywalnie lepsze, niż u nas.

    • 3 5

    • Ty oglądałeś,ja tam byłem.

      Wszystkie wiaty nawet autobusowe na przystankach są "szczelne" -bo poprostu są klimatyzowane....

      • 5 0

    • Wiesz, tam są też stoki narciarskie na środku pustyni i inne rzeczy niespotykane u nas. Jest tylko jeden problem, nie leżymy na ropie tak jak oni.

      • 3 1

  • niema sie czym podniecac , jeszcze nie zaczeli budowac , nawet wszyskich pozwolen nie maja

    - zostawili http://www.troj.....oooo ooo sposobność do napisania jeszcze jednego artykułu o niewielkim znaczeniu

    • 2 4

  • A reszta województwa ? (4)

    szkoda że włodarze województwa myślą tylko o Trójmieście, w reszcie województwa likwiduje się połączenia bo są nierentowne, natomiast konieczna jest kolej dla pasażerów lotniska. Ciekawe jak inni ludzie jadący do pracy a nie na wczasy do Egiptu mają dojechać do pracy? Połączenia na Kaszuby oczywiście tak, na Kociewie, Powiśle, Bory Tucholskie i inne części województwa chyba na piechotę? Była linia z Tczewa do Kościerzyny - uległa likwidacji bo niby nierentowna? dziś mnóstwo kasy pakuje się w linię która ma być tak naprawdę transportem na lotnisko ( chyba dla premiera i jego świty). Szkoda że zapomniano o utrzymaniu linii kolejowych które istniały, mniej pojazdów było by na ulicach Trójmiasta, mniejszy ruch, mniej wypadków , więcej powietrza zamiast spalin. No ale czego się nie robi dla kolejnego otwarcia

    • 4 4

    • nierentowne = niepotrzebne

      Garstka pasażerów, która zmieściłaby się na jednym taborecie zasili autobusy regionalne, albo wlasne auta. Dla dróg to żadna trauma, bo niemal zadna roznica. Już dawno odebrały kolei niemal wszystkich klientów. Prawo ewolucji: Lepsza oferta spycha na margines gorszą. Nie przewozi się jednego człowieka w pojeżdzie dla stu. Inaczej byś gadał, gdyby to było za Twoje pieniądze. Kolej jest taka kosztowna w utrzymaniu...

      Obwiniaj tych, co uparli się nie jeździć koleją.

      • 1 1

    • Panie pragmatyk to nie kolej na lotnisko

      To kolej która skomunikuje w głównej mierze osiedla z centrum.
      Ilość pasażerów pomiędzy Tczewem, a Kościerzyną zapewne mieści się w małym busie i taki powinien kursować na tej trasie.

      Przyszłość kolei to likwidacja nie rentownych połączeń pomiędzy małymi miastami, które będą obsługiwane przez linie busowe i autobusowe. Kolej tak jak na zachodzie musi się skupić na połączeniach do dużych miast. Czyli docelowo, aby pojechać twoją trasą będziesz musiał się przesiąść w okolicach 3miasta. Droga dłuższa, ale coś za coś.

      • 0 2

    • (1)

      A w jaki to niby magiczny sposób linia z Tczewa do Kościerzyny (tak a propos to ona była z Pszczółek, z Tczewa jeździ do Chojnic) miałaby odciążyć ruch kołowy na ulicach Trójmiasta?
      Poza tym tą linia naprawdę jeździła garstka ludzi, a dzięki budowie PKM między innymi do Kościerzyny będzie wygodniejszy dojazd z Gdańska.

      • 0 1

      • Linia prowadziła z Tczewa przez Pszczółki Skarszewy do Kościerzyny to po primo. Secundo liczba pasażerów była tak duża że wagony były w pełni zapchane a miejsca i to stojące jedynie w toalecie, tercio do postu poniżej: zobacz rano trakt św. Wojciecha od strony Pruszcza to zrozumiesz ile to pasażerów z taboretu dojeżdża samochodami i dlaczego stoisz w korkach. Brak połączeń komunikacji publicznej z miast spoza trójmiasta powoduje że miasta się korkują. Tylko niektórzy tego nie rozumieją bo widzą czubek własnego nosa i jada ze sklepu do sklepu samochodem chociaż mają 200 metrów.

        • 0 0

  • a już łudziłam się, że Zaspa w końcu zyska jakieś sensowne połączenie (3)

    z górnym Wrzeszczem i Moreną :( a nie tylko autobusowe, jak do tej pory, jedna linia przez Jaśkówkę, druga przez Słowaka, co prędzej czy później zawsze równa się korki. nie ma tramwaju, liczyłam na PKM. a tu znowu lipa :( jest to wg mnie ogromne niedopatrzenie, pominięcie kilkudziesięciu tysięcy mieszkańców tej części miasta. nie wszyscy pracują w Śródmieściu, pracujemy też na górnym tarasie i chcemy tam w końcu dojeżdżać w ludzkich warunkach. powinniście się cieszyć, że to w przeciwnym kierunku, niż Wy.

    • 7 4

    • Zawsze możesz się przesiąść na węźle Strzyża. (2)

      • 2 2

      • ale z czego na co?? przecież z Zaspy na węzeł Strzyża właśnie nic nie jeździ! (1)

        na tym polega cały problem! właśnie o to mi chodzi, że skoro nie jeździ ani autobus, ani nie ma linii tramwajowej na tym odcinku, to miałam nadzieję, że przynajmniej PKM tę lukę wypełni.

        • 2 0

        • A węzeł strzyża już jest ???

          Moim zdaniem jeszcze nie powstał, więc nie można twierdzić, że nic tam nie jeździ. Jak widać na przykładzie Petli przy Świętokrzyskiej po powstaniu której zmieniony ruch ZKM został diametralnie.

          • 1 0

  • NO I GITARA!

    NIECH sie Gdansk rozwija..po drogach ,stadionie,rozpoczetego tunelu,czas zaczac budowe koleji Metropolitalnej,bo dobry dojad ,to podstawa..

    • 2 2

  • Kundle szczekają,karawana idzie dalej.....

    przybłędo, patrz się i ucz, tak się rozwija aglomeracja,nie przysiółek....

    • 3 3

  • Całość nowego odcinka powinna zostać zelektryfikowana

    Całość nowego odcinka powinna zostać zelektryfikowana.
    Wtedy mogłyby takie jezdzić takie same składy po wszystkich odcinkach SKM i nowej częsci. Z tego co napisano wynika, ze nowa linia bedzie bez pradu i będą szynobusy spalinowe. Czyli inny tabor na SKM a inny na nowej częsci - nielogiczne, i kosztowne.

    • 2 1

  • :)))

    super juz nie moge sie doczekać,,,extra!

    • 3 1

  • super albo nie super dkuhgkrtdhgkrnhouihg

    • 0 1

  • nie rozumiem dlaczego przystanek na Morenie ma się nazywać Jasień???

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane