• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna odkorkuje Osowę? Problemem jest stacja

Maciej Naskręt
17 czerwca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Zobacz stację Gdańsk Osowa.


Do końca XX w. miejsce to tętniło życiem, teraz hula tam tylko wiatr, a w poczekalni słychać wyłącznie tykanie zegara. To stacja Gdańsk Osowa zobacz na mapie Gdańska, na której zatrzymują się nieliczne pociągi. Sprawdziliśmy, czy budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przywróci jej świetność, a także kiedy stanie się ona ważnym węzłem przesiadkowym dzielnicy, do której dojazd samochodem to drogowy koszmar, głównie z powodu korków.



Na 28 czerwca zaplanowano oficjalne rozpoczęcie budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Ma ona rozpocząć się wmurowaniem kamienia węgielnego przy terminalu T2 zobacz na mapie Gdańska na gdańskim lotnisku. Inwestycja obejmuje budowę 18-kilometrowej linii, która połączy dwoma torami Wrzeszcz i Osowę. Koszt to 716 mln zł. Inwestorem jest spółka samorządu województwa PKM, a wykonawcą konsorcjum firm Budimex i Ferrovial.

W Gdańsku powstanie ponadto osiem nowych stacji między Rębiechowem a Wrzeszczem. Natomiast w Gdyni, do czasu uruchomienia linii, ma zostać otwarty węzeł przesiadkowy Gdynia Karwiny. W późniejszym okresie ma być zrealizowany też przystanek Gdynia Stadion i peron Gdynia Wzg. św. Maksymiliana.

Budowa linii kolejowej PKM nie obejmuje jednak prac w rejonie stacji Gdańsk Osowa. Powód? Obiekt należy do spółek Skarbu Państwa. Torowisko, które jest częścią linii relacji Gdynia - Kościerzyna, to własność spółki PKP PLK. Natomiast 80-letnim dworcem zarządza spółka PKP Nieruchomości.

Czy budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przywróci świetność stacji Gdańsk Osowa i kiedy stanie się ona ważnym węzłem przesiadkowym dzielnicy?

Czy mieszkańcy Osowy skorzystają tłumnie z pociągów po uruchomieniu Kolei Metropolitalnej?

Nic nie zachęca mieszkańców Osowy do korzystania z kolei

Infrastruktura kolejowa na stacji Gdańsk Osowa pamięta lata 80. Brakuje m.in. parkingów, kasy biletowej, stojaków rowerowych, monitoringu, systemu sterowania ruchem, oświetlenia i toalety. Docierają tam dwa autobusy miejskie ZKM Gdańsk: linii 169 i 210.

- Największy ruch jest rano, gdy wozimy dzieci ze stacji do szkoły na ul. Wodnika. Jednak uczniowie schodzą się z okolicznych domów, a nie wysiadają z pociągów. Zresztą nawet chyba autobusy nie są skomunikowane z przyjeżdżającymi od strony Kaszub składami - powiedział nam kierowca autobusu, którego spotkaliśmy na pętli przed osowskim dworcem.

To tylko część powodów, dla których mieszkańcy Osowy, ale też miejscowości przyległych do granicy Gdańska, omijają stację szerokim łukiem. Wolą kupić samochód, albo po prostu korzystają z autobusowej komunikacji miejskiej.

Oferta przewozowa również nie jest bogata. Na stacji zatrzymuje się w ciągu dnia kilka pociągów w relacji do Gdyni, z których teoretycznie mogliby skorzystać mieszkańcy północno-zachodniej dzielnicy Gdańska.

Kolejarze na Osowej wyremontują torowisko

To pierwszy krok do poprawy infrastruktury na stacji w Osowej. Jest to część inwestycji, której głównym założeniem jest uzyskanie w wyniku przebudowy prędkości maksymalnej od 100 do 120 km/h na odcinku Kościerzyna - Gdańsk Osowa i do 100 km/h na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia. Tym samym, czas jazdy pociągów powinien ulec skróceniu o ok. 20-30 minut w zależności od taboru. Inwestor przewiduje, że dzięki inwestycji nastąpi poprawa stanu technicznego infrastruktury, jak również zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania.

Inwestycja kolejowa na Kaszubach zakłada kompleksową wymianę nawierzchni kolejowej na długości 16,5 km, a także naprawę bieżącą z całkowitą wymianą podkładów - 1,6 km toru. Ponadto kolejarze przebudowują trasę na długości 60,3 km toru i lokalne wzmocnienie podtorza. Koszt sięga 86 mln zł.

Inwestycja ruszyła jesienią 2011 r. i ma zakończyć się pod koniec tego roku.

Uruchomienie PKM nie odkorkuje dojazdu z i do Osowy

Mieszkańcy Osowy nie powinni więc spodziewać się "cudu komunikacyjnego" po uruchomieniu PKM-ki w wakacje 2015 r. Do tego czasu nie zostaną poczynione żadne prace, które poprawiałyby dostęp do kolejowego szlaku i zachęciłyby mieszkańców do pozostawienia pojazdu przed domem.

Osowa liczy ok. 14 tys. mieszkańców, a ich liczba wciąż rośnie. Do osiedlania się w tej części Gdańska zachęcają, według naszego barometru, o ok. 1 tys. zł tańsze kwoty za m kw. mieszkania niż w takich dzielnicach jak: Przymorze lub Żabianka.

Zmiany na osowskiej stacji w latach 2014-2020?

Władze Gdańska planują zmienić krajobraz stacji w Osowej. Nie wiadomo dokładnie kiedy miałoby to nastąpić. Wszystko jest melodią przyszłości. Najpierw miejscy urzędnicy, wraz z PKM i PKP, mają zająć się przebudową samej stacji - czyli peronów i dojść.

Urzędnicy chcą ponadto zakupić teren od PKP w okolicach dworca i z kasy unijnej na lata 2014-2020 stworzyć tam węzeł komunikacyjny - parking z pętlą autobusową. Zarząd Transportu Miejskiego ma przeanalizować jak się w tej okolicy będą kształtować potrzeby transportowe po stworzeniu PKM.

Władze miasta nie wykluczają poprawy stanu niektórych okolicznych ulic lub też ich przebudowy.

Miejsca

Opinie (317) 7 zablokowanych

  • opinia

    To są wyrzucone pieniądze.
    Sami to zobaczycie za 2-3 lata, jak przyjdzie spłacać gigantyczny dług i utrzymać linię, po której jeżdżą dotowane przez Was, puste, motorowe (XIX wiek?) pojazdy...

    • 2 3

  • Ani szybko ani tanio! (16)

    Czas dojazdu:
    1.10 minut autusem (z dojściem: 15)
    2.30 minut PKM do Wrzeszcza
    3.20 minut SMK na Przymorze (z przesiadką, czekaniem,itp)
    4.20 minut autobusem z Przymorza(z przesiadką, czekaniem,itp)

    Łącznie:85minut, prawie 1.5 godziny!

    Koszty dojazdu:
    1.Bilet miesięczny na autobus (85 PLN)
    2.Bilet miesięczny na PKM (??? pewnie około 100-150)
    3.Bilet miesięczny na SKM (około 80 PLN)

    Razem:300 PLN
    ------------------------------------------
    Dojazd samochodem: 30 minut. Koszt: około 400 PLN.

    Dzienny zysk na czasie: 1.5-2 godziny

    Innymi słowy : D.U.P.A
    (Dziekuję Uprzejmie Pojadę Autem)

    P.S.
    W cywilizowanych krajach ludzie dlatego wybierają KM,bo mogą dojechać szybciej, taniej i wygodniej.
    Który warunek spełnia koncepja łączona PKM+SKM+KM?

    Wszystko w temacie

    • 30 3

    • bilet miesięczny (7)

      na kolej (pr+skm)w całej szeroko rozumianej aglomeracji + ZTM Gdańsk to 186 zł. To jest różnica do 400. Przymorze ze względu na przebieg linii to nie najlepsza opcja (to kolej-nigdy nie będzie pasować we wszystkich relacjach) ale na uniwerek to możesz wysiąść na Strzyży. Wrzeszcz, Politechnika, Główny - czas nie taki zły

      • 2 0

      • Bilet aglomeracji - na razie brak informacji (5)

        Ale jeszcze nikt nie potwierdził, że w tej cenie biletu bedzie również PKM. Dodatkowo, na spotkaniach z Admowiczem, ten po odpowiedź na te pytania odsyła do Marszałka, któremu podlega projekt PKM.
        Tak więc nie wiadomo, czy te 186 to cena finalna.....

        • 3 0

        • A kto Ci potwierdził cenę 100-150 zł za bilet PKM? (2)

          Wiadomo, że Adamowicz Ci nie potwierdzi ceny aglomeracyjnego bo to bilety marszałkowskie.

          • 0 0

          • Jeśli marszałkowskie, tym bardziej będzie trudno z integracją. (1)

            • 0 0

            • No ale taraz bilty metropolitalne jakoś funkcjonują

              • 0 0

        • Lepiej, aby PKM dołączył do klubu MZKZG bez wzrostu cen. (1)

          Bo inaczej, pasażerów jak na lekarstwo. Jak nie ma szmalu, zawsze można zmienić ustrój na szwajcarski: Urzędnicy pensji nie dostają. Jeśli chcą jeść, dalej wykonują taką pracę jaką przed objęciem urzędu. Bo urząd jest zapłatą samą w sobie.

          • 0 0

          • nie wierzę, że urzędnicy w Szwajcarii nie zarabiają

            wierzę natomiast że zarabiają jawnie, jak w Szwecji, gdzie szczegółowy PIT urzędasa jest w internecie dostępny dla każdego.

            • 0 0

      • Łaczony bilet owszem na 1 osobę

        w porównaniu z 1 osobą w aucie wychodzi taniej ale już dwie, trzy itd., nie przebiją auta.

        • 0 0

    • Tak - bo taką alternatywę stworzył U.P.A.

      Czyli Urzędnik Państwowej Administracji .
      A nawet jak będzie D.U.P.A.
      Czyli Dyplomowany Urzędnik Państwowej Administracji - mało co się zmieni.
      Fachowców od transportu o komunikacji nie ma.
      Vide Slavko Zegarek.

      • 0 0

    • Ktoś (5)

      Jest jeszcze świadomość ekologiczna. Na pewno stwierdzenie: co ja z tego będę miał? do tego nie należy.

      • 0 6

      • Ekolodzy z wyboru czy z przymusu? (4)

        Mieszkaniec Berlina czy Amsterdamu wcale nie wybiera KM, myśląc głównie o ekologii. Tam szybka, zintegrowana komunikacja miejsca jest po prostu wygodniejsza do codziennego dojazdu do pracy, bez korków i szukania płatnego miejsca na parking. Z wyraźnym podkreśleniem tego pierszego słowa: SZYBKA.
        U nas, projekty zapewniające przejechanie w czasie powyżej 1 godziny odcinka 10-15 kilometrów nadają się dla emerytów, dojeżdżających na działki, a nie dla pracujących albo uczniów.
        Miło jechać ze świadomością, że jestem EKO, ale jeszcze przyjemniej mieć 2 godziny czasu dziennie więcej (np. na pobieganie lub jazdę rowerem PO pracy, a nie do,gdyż nie każdy ma możliwość umycia i przebrania się w pracy; pomijam już ze z osiedli przy obwodnicy dróg rowerowych BRAK -takich normalnych, utwardzonych, nie leśnych dla pasjonatów).

        • 4 3

        • bo samochodem masz utrudnienia w centrum

          chcesz tego u nas?

          • 1 1

        • Ekologia jest kwestią świadomości,

          a nie rachunku ekonomicznego. Od tego jest inne eko, mianowicie ekonomia. Jeżeli ktoś narzeka, że ma daleko, że musi odwieźć dziecko samochodem do szkoły, że nie ma prysznica w pracy itd. itp., niech nie mieni się EKO-. Powtarzam: Stwierdzenie "co ja z tego będę miał?" nie ma nic wspólnego z ekologią, ale z ekonomią. Nie mylić tych dwóch terminów.
          Oczywiście termin ekologia jest dziś marketingowo i medialnie gwałcony jak zresztą cała przyrody. Jest modny, ale jest to tylko jedna wielka ekościema, jak to w reklamie bywa.
          Nikt nikomu nie zabrania jeździć samochodami, stać w korkach, ale niech nikt nie nazywa się wtedy ekologiem, bo to sprzeczność.

          • 0 3

        • jak z Osowej utwardzoną drogą rowerową w dół (1)

          1.
          w stronę Sopotu asfalcikiem po Reja, można jechać nawet szosówką, a nawet rowerem torowym, takim na tartan.

          2.
          w stronę Oliwy: ulicą Owczarnia do Gliniastej Drogi a potem Drogą Marnych Mostów w dół, wyjedziesz koło Dworu Oliwskiego, ani metra po nieutwardzonym, cała droga po twardym szutrze, a nie takim stolcu jak szczurkościeżka ze schodami w Kolibkach

          3.
          dla rowerzystów tolerujących samochody wciąż jest Spacerowa, im gorszy korek tym dla rowerzystów bezpieczniej i wygodniej

          4.
          zaczynając Słowackiego, można do końca z samochodami, można odbić w lewo na gruntową, ale porządną drogę już w "Zomowicach", można też potem w lewo asfaltem do Doliny Radości. W prawo nie jeżdżę rowerem, jakoś nie po drodze mi, ale sądząc po jakości dróg którymi biegam na biegówkach, tam też poutwardzali.

          A ja i tak wolę Kościerską, choć błotnista i śmierdzi. Te hopki u góry (nie próbuj bez SPDów), ten pęd zjazdu, te ptaki śpiewające jak głupie na podjeździe! Tamtędy niewielu lamerów jeździ, więc mam całą drogę tylko dla siebie. A jak kto jedzie, to zwykle dobry rowerzysta, złych tam wciąga amba.

          Ekologię (ekofilię) - tak jak religię katolicką, trzeba absorbować z krytycznym nastawieniem, wybierać rzeczy mające sens, omijać dogmaty jawnie sensu pozbawione. Tu wolno - nie grozi ekskomunika i piekło tak od razu. Zemsta sknoconej przyrody dopadnie raczej następne pokolenia. Nie niszczmy bez sensu, ale i nie rezygnujmy z używania.

          (Byłem na Rospudzie, nim się stała słynna.)

          • 1 0

          • tx

            Termin ekologia został ostatnio bardzo zużyty i zdeprawowany. I to nie przez fanatycznych, politycznych ekożerców, porównujących ekologię do lewactwa, ale głównie przez media, marketing i celebrytów, którzy wspaniałą ideę ekologi wykorzystali jak prostytutkę do własnych celów, nazywając eko- wszelkie przedsięwzięcia mające na celu własny interes, np. deweloperyzm, motoryzację, itd. itp. Rządzi ekościema.
            Prawdziwa ekologia zdycha jak i przyroda.

            • 0 0

    • Ładna ta D U ...

      Wywaliłbym tylko SKM z obliczeń, bo to będzie dotyczyć marginalnej liczby pasażerów PKM. Jak ktoś dojedzie do Gdańska lub Gdyni PKM, to raczej będzie korzystał tylko z autobusów lub tramwajów. Zobaczymy jak wpiszą PKM w bilet metropolitalny

      • 0 0

  • Stacja Kielnienska (2)

    Na temat stacji Kielnienska wszyscy nabrali wody w usta i udaja, ze tematu nie ma. Miejsce pod wiaduktem jest idealne do takiej budowy i cala Osowa mialaby blisko. No ale lepiej tyle samo wydac na remont peronow na stacji na koncu swiata.

    • 14 1

    • (1)

      Racja, było by wygodnie. Ale czy przeżył byś gdyby w celu remontu zamknęli na np rok Kielnieńską?

      • 3 0

      • Narzekań samochodziarzy

        nie byłoby końca

        • 5 1

  • Korki są na skutek polityki miasta w zakresie prowadzonej zabudowy. Do czasu, gdy miasto czasowo nie wstrzyma (4)

    wydawania pozwoleń na budowę domów wielorodzinnych na terenie Osowej problem z korkami będzie narastał coraz bardziej. Kolej tu nie pomoże. Problemem jest brak dwu pasmowej drogi łączącej Osowę z Oliwą. Tak więc do czasu uzupełnienia infrastruktury osiedla jak i jego dróg dojazdowych zabudowa wielorodzinna powinna być wstrzymana. A tak na marginesie 14 tysięcy mieszkańców to są ci, którzy mieszkają oficjalinie (są tu zameldowani). W Gdańsku Osowej mieszka ok. 40.000 mieszkańców. W samych szkołach i okolicznych przedszkolach jest prawie 2500 dzieci. Jestem ciekawy jaką wiedzę na temat tej dzielnicy mają miejscy urzędnicy.

    • 5 1

    • Jak się zameldują i ich podatki będą iść na miasto to pomyślimy. (3)

      • 2 0

      • (2)

        co ma meldunek do PITu?

        • 1 1

        • Meldunek nic,ale już miejsce składania zeznania sporo. (1)

          Ok. 50% PITu idzie na gminę. (Tak z pamieci)

          • 0 0

          • Wiesz, ja składam przez edeklaracje.gov.pl. Mógłbym se wybrać urząd w Ujsołach, albo losowo wybrany, przecież adres ma się prawnie nijak do meldunku, póki nie masz firmy.

            Może nawet lepiej wybrać losowo US, w razie pomyłki trudniej dorwą ;-)

            • 0 0

  • Jeżeli przy stacji w Osowej powstanie Park&Ride (12)

    Pociągi pojadą w jakimś rozsądnym cyklu /nie co godzinę lub pół/, to inwestycja ma jeszcze jakąś szansę.
    Fakt - inną sprawą jest dotychczasowa komunikacja z Osowej do Gdańska.
    2 żałosne linie autobusowe co pół godziny każda.
    I tu rodzi się kółko zamknięte.
    Dlaczego co pół godziny?
    Abo nie ma frekwencji.
    A czemu nie ma frekwencji?
    Abo co pół godziny.

    • 19 1

    • a wiesz, że są plany aby 210 kończył bieg "na lotnisku"... (4)

      to będzie dopiero coś fantastycznego. Szkoda, że nie ma już Planetobusu.

      • 5 1

      • Moim zdaniem wynika to z czystego rachunku ekonomicznego traktowanego (1)

        w sposób dosłowny; nie przynosi zysku - zamykamy. Trochę to dziwne, bo samorządy, a co za tym idzie, komunikacja miejska, działają na innych zasadach niż spółki kolejowe, które zostały stworzone po to, by zlikwidować transport kolejowy w Polsce. W przypadku linii miejskich myśli się zawsze trochę szerzej.

        • 2 1

        • cel kolei

          no i do zakupu zegarków...

          • 0 1

      • a wynika to z małej popularności... jakdojade.pl (1)

        Z Oliwy najszybciej mi się dostać na lotnisko jakimkolwiek autobusem spod Domu Bramnego za obwodnicę i przesiadka na 210. Czekam króciutko, bo połączenie zestawia portal. Gdy jechać przez Wrzesz kosztuje to więcej czasu i jedzie się w tłoku. Ewentualnie w trakcie korków jadę wcześniejszym busem z Oliwy. Jeszcze nigdy nie było problemów by zdążyć...

        210 dla mnie to trasa z Osowej do lotniska. Może by dla mnie specjalnie zlikwidowali jej drugi koniec?! ;-)

        • 2 0

        • Jestem ciekaw, czy gdzieś jeszcze w europejskim mieście jest takie cudo

          Autobus "na lotnisko" zamiast jeździć Centrum (dworzec kolejowy) - Lotnisko z niewielką ilością przystanków w kluczowych miejscach i jeszcze może zahaczając o jakiś większy parking koło trasy szybkiego ruchu (tak mogło by być przy Złotej Karczmie) jeździ dalej na peryferyjne osiedla,a z drugiej strony na ulicę Gościnną na Oruni przy monopolowym,gdzie zima podejmuje VIPów z sinym nosem i biletem "rocznym-niewidocznym). Przy okazji tłukąc się zakorkowanymi drogami przez trzecie osiedle. Oj,dobrze,że jak zagraniczni goście do nas przyjeżdżają,to nawet nie wiedzą,że takie cudo jest i od razu wsiadają do taryfy,bo ich stać... inaczej byłby obciach....

          Nie,żebym Oruni czy Osowej odmawiał połączeń autobusowych,ale to jest jednak przesada, próbować to wszystko opędzllować jedną linią. Na Orunię powinny jeździć często linie 151, 189 itp. a na Osową osobna linia przez Suchanino, Piecki i Migowo, Niedźwiednik i Klukowo, skomunikowana z linią 110. Wówczas byłby sens...

          • 3 0

    • Alternatywą dla kolei na lotnisko jest szybki autobus (6)

      Gdańsk Centrum - Opera - Wrzeszcz PKP - Potokowa - Port Lotniczy z częstotliwością nie mniej niż 20 min.
      A nie wsiowy 210 czy 110 kucający co chwilę i jeżdżący po opłotkach /Złota Karczma/.
      Ale busiarze z wiejskimi rejestracjami GSL, GMB, GKA, EB, coś coś tam, coś tam i tak będą stanowili i tak połowę dowożących na lotnisko.

      • 1 3

      • szczególnie teraz np. z Kartuz autobusem 210 do lotniska dojadę, super! (3)

        Wujek Dobra Rada się znalazł.
        Doradź o Medrcze jak to zrobić, jasne - pociągiem do Gdańska, z Gdańska autobusem do Lotniska - super, czas dojazdu porównywalny z dolotem na skraj Europy! Do tego koszt jak bilet lotniczy na Ryanair'a czy inne tanie latawidło

        • 2 1

        • Wszyscy i tak jeżdżą samochodami (2)

          To jest jeden z powodów upadku transportu publicznego na świecie.

          • 1 1

          • (1)

            no nie wiem. nie wszyscy jeżdżą po Manhattanie (tym nowojorskim, nie tym we Wrzeszczu) samochodami
            ani po Amsterdamie
            ani po Berlinie
            ani po Moskwie
            ani po Oslo (choć to pipidówa)

            • 4 0

            • To są punkciki na mapie świata.

              Śmiem twierdzić, że nic nie znaczące. Gdy w USA dwoje ludzi dziennie przestaje używać samochodu, w Polsce przybywa ich 20, Meksyku 200, a w Chinach 20.000

              • 1 2

      • Opcją jest wodolot po Strzyży, z Wrzeszcza okolice GB do LW Airport

        wzgl. Portal przy Klifie do teleportacji na lotnisko.

        • 5 0

      • a Ty dalej o rejestracjach, ech aluminiowy fetyszysta

        • 3 1

  • pytanie zasadnicze (1)

    jak będzie wyglądal rozkład jazdy . Na mój gust to co 15 min. będa jeździc pociągi tylko do stacji Banino, gdzie przewidziano parking na 1.000 samochodów w systemie park and ride. Dalej będa się rozjeżdżać jedne na KOścierzynę drugie do Osowej. Ponieważ stacja w Osowej nie zostanie przebudowana i będzie miała zrk jak sprzed wojny to min. do Osowej będzie mógl dojeżdżać pociąg co pół godziny i odjężdżac w strone Gdańska. W stronę Gdyni co najmniej co godzinę. po starej linii. Podziękujcie tylko Szczurokowi za brak koordynacji dwóch projektów - odbudowy kolei kokoszkowskiej i modernizacji odcinak Gdynai Osowa. Robi to specjalnie, gdyż, gdyby było inaczej radykalnie polepszyłby się dojazd z Gdyni na lotnisko w Rebiechowie. On zaś ma swoej idde fix budowy lotniska w Kosakowie. Wykorzystanei linii Gdynai Osowa przy budowie dodoatkowych przystanków dałoby mieszkańcom Gdyni dodoatkowy środek komunikacji także do i z centrum Gdyni na Karwiny, Fikakowo . Docelowo jest to przewoidziane.

    • 6 1

    • Szczurek ma lotnisko i infobox

      Reszta go nie interere.
      Są koncepcje budowy metra z UM Gdynia na Chwarzno via Karwiny.

      • 2 0

  • nie chcieli drogi, to teraz nie żal mi ich. Po prostu głupki mieszkają na Osowej. I tyle w temacie

    • 4 4

  • Czy mieszkańcy Osowy skorzystają tłumnie z pociągów po uruchomieniu Kolei Metropolitalnej?

    To pytanie dla wrozki ?
    Kto takie głupie pytania zadaje ? Do tego ludzie odpowiadają jak by znali odpowiedz

    • 2 0

  • dla kogo więc PKM - co z Baninem, Osową (5)

    jeśli wydaje się TAKIE pieniądze, dlaczego nikt nie pomyśli jak one mogłyby posłużyć ludziom? Zapraszam decydentów w teren! Niech uzmysłowią sobie jak rośnie w oczach np. Banino, co z developerami niech dzielą się zyskiem! Niech też inwestują w drogi. A projektantów wysłać na oględziny terenu, dlaczego stacje są na odludziu? POLSKO OBUDŹ SIĘ!

    • 8 0

    • anielatte (3)

      Stacje są w polu, bo za kilka lat będzie tu ogromne miasto. Biorąc pod uwagę fakt przeprowadzania się ludzi na obrzeża miast oraz muzułmańskiego przyrostu naturalnego na Kaszubach, wszędzie będzie pełno domów, bloków, marketów, deweloperki itd. itp.

      • 1 1

      • (2)

        Kaszubkę poznam pilnie
        musi mieć szerokie biodra i jeździć na rowerze
        proszę przesłać zdjęcie roweru :-)

        • 1 0

        • I urodzić dużo dzieci, co najmniej 8. (1)

          jak na Kaszubach

          • 1 1

          • lubię dzieci
            mam podejście, leczę je w pracy
            ale sam se nie zrobię, moja ex "żona" też nie

            zarabiam tyle, że utrzymał bym 8 spoko

            a wszystko to na kij

            • 0 0

    • Były konsultacje w Baninie i Osowej

      • 3 1

  • Należy połaczyć jeszcze Chwaszczyno z Osową i Oliwą !!!!!!!!!!! (1)

    I to rozwiązałoby problem korków na Spacerowej. A stacje z parkingami powinny być w Chwaszczynie koło ronda, w Osowie bliżej osiedla i istniejąca stacja w Oliwie.

    • 0 0

    • Inga

      Korków nigdy dość. Tak jest na całym świecie, gdzie wzrasta ilość korków, pomimo rosnącej w postępie geometrycznym infrastruktury drogowej

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane