• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: pociągiem elektrycznym w 25 minut z lotniska do centrum Gdańska

Maciej Naskręt
17 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Węzeł przesiadkowy Strzyża przy ul.  Wita Stwosza . Budowa stacji wymusi częściowe rozebranie istniejącego nasypu. Węzeł przesiadkowy Strzyża przy ul.  Wita Stwosza . Budowa stacji wymusi częściowe rozebranie istniejącego nasypu.

To już prawie pewne: Kolej Metropolitalna powstanie w najbardziej korzystnym dla pasażerów wariancie. Będzie dwutorowa, w pełni zelektryfikowana i z bezkolizyjnym połączeniem z istniejącymi torami na Zaspie. Trasę z centrum Gdańska do Rębiechowa pokona w 25 minut.



Bezkolizyjne połączenie linii dalekobieżnej i Kolei Metropolitalnej. Bezkolizyjne połączenie linii dalekobieżnej i Kolei Metropolitalnej.
Przebieg i przystanki na trasie Kolei Metropolitalnej. Przebieg i przystanki na trasie Kolei Metropolitalnej.
Składy SKM-ki, nazywanej komunikacyjnym kręgosłupem Trójmiasta, poruszają się ze średnią prędkością ok. 37 km/h. Pociągi Kolei Metropolitalnej mają być sporo szybsze. - 55 km/h na godzinę to minimum, ale chcemy, aby pociągi jeździły jeszcze szybciej - zapowiada Krzysztof Rudziński, szef należącej do samorządu województwa spółki Pomorska Kolej Metropolitalna, która zbuduje i będzie zarządzać największą kolejową inwestycją na Pomorzu.

By jednak to osiągnąć, trzeba wydać więcej pieniędzy, niż pierwotnie zakładano: wariant najbardziej oszczędny KM miał kosztować ok. 440 mln zł, podczas gdy ten, który prawdopodobnie zostanie zrealizowany, ok. 720 mln.. Dzięki deklaracji minister rozwoju regionalnego Elżbiety Bieńkowskiej, że polski rząd zarekomenduje Komisji Europejskiej sfinansowanie 85 proc. kosztów budowy KM, wiemy już, że pieniądze na ten cel się znajdą.

Pociągi: tylko elektryczne

Wiadomo już, że cała trasa KM będzie zelektryfikowana. - Wyłącznie pociągi zasilane energią elektryczną są na tyle mocne, by w terenie pagórkowatym zapewnić przyspieszenie niezbędne do sprawnego funkcjonowania naszej linii. Tego nie można powiedzieć o pociągach spalinowych - mówi Rudziński.

Dwa tory kolejowe, osobne tory dla tramwaju

Na całej,18-kilometrowej trasie KM ułożone zostaną dwa tory kolejowe, dzięki czemu pociągi nie będą musiały czekać na siebie na stacjach, przy których musiałyby powstać mijanki. Niemal na pewno projektanci trasy zrezygnują ze wspólnych torów z tramwajami na odcinku między ul. Abrahama w Oliwie a Moreną. W tym miejscu linia tramwajowa pobiegnie obok nasypu, na którym ułożone zostaną tory kolejowe. Dzięki temu nie trzeba obawiać się utrudnień w ruchu, które wynikałyby z kursowania dwóch różnych środków transportu po jednym torze.

Wiadukt na Zaspie

Utrzymanie tak wysokiej prędkości będzie możliwe także m.in. dzięki bezkolizyjnemu włączenie torów Kolei Metropolitalnej do istniejących torów dalekobieżnych na wysokości stacji SKM Zaspa.

- W pierwszym etapie inwestycji powstanie jedna estakada nad torem dalekobieżnym, po której pojadą składy z Gdańska w kierunku lotniska. W drugim etapie, gdy liczba użytkowników KM jeszcze wzrośnie, wybudujemy dwie kolejne estakady, które pozwolą bezkolizyjnie połączyć się z torami SKM. W sumie więc powstaną aż trzy takie obiekty - zapowiada Krzysztof Rudziński.

By jednak wpiąć bezkolizyjnie tory KM w istniejący tor dalekobieżny, wymaga on przebudowy. - W przyszłym roku rozpocznie się remont linii E-65. Porozumieliśmy się już z Polskimi Liniami Kolejowymi, aby podczas prac poszerzyć torowisko i stworzyć rezerwę na estakady naszej kolei - mówi Rudziński.

Niewiadoma

Choć o trasie KM wiemy już niemal wszystko (zobacz dokument pdf zmieszczony w tekście) wciąż po znakiem zapytania stoi przebieg torowiska w Matarni. Rozważane są dwie koncepcje: pierwsza zakłada, że tory pobiegną na estakadzie na zachód od obwodnicy. Stacja wtedy powstałaby na wysokości parku handlowego "Matarnia". Druga koncepcja przewiduje odejście linii od obwodnicy i budowę stacji w tunelu pod ul. Budowlanych.

Prace ruszą za rok

Budowa Kolei Metropolitalnej ma ruszyć dokładnie za rok. Jako pierwszy, w 2012 r., powstanie odcinek między Osową a portem lotniczym w Rębiechowie. Dopiero wtedy rozpocznie się uzyskiwanie decyzji potrzebnych do budowy linii od Wrzeszcza do portu lotniczego. Ten odcinek będzie gotowy w 2015 r.

Inwestycja pochłonie prawdopodobnie ok. 720 mln zł. 85 proc tej kwoty dołoży Unia Europejska. Ok 13 proc. będzie pochodzić z kredytów bankowych. 2 proc., czyli ok. 14,5 mln zł stanowią środki z budżetu województwa pomorskiego.

Założenia rozwiązań projektowych pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (374) ponad 10 zablokowanych

  • a co ze stacjami w gdyni?

    Miało byc tak pięknie a jest jak zawsze...mialy byc stacje na karwinach wiczlinie oraz w chyloni...jakos na podanej mapie nie widze tych stacji...kolej gdanska a nie metropolitalna

    • 2 0

  • budujcie jak najszybciej....

    Budujcie jak najszybciej ,to nie będę jeździł samochodem za zakupy ,tylko ciuchcią z 5 letnia córką,dziecko będzie miało radość..

    • 5 0

  • Tylko do Osowej? A co z Karwinami (WLK. Kack) i Gdynią? Przecieź to tam jest największy problem

    z korkami!

    • 4 1

  • Co za marnowanie pieniędzy

    na co to komu?

    • 1 9

  • Cierpiarze już kombinują jak wysadzić tory......

    Wreszcie taxi badziewiaki stracą możliwość naciągania klientów , przynajmniej w obszarze kolejki metropolitalnej. Cokolwiek nazwa kwasiarska , może nazwać to przedsięwzięcie imieniem Antoniego Szczyta , albo Jamroża. Tradycja to podstawa , wg. Misia Bareji.

    • 5 0

  • Kiedy peron Gdańk-Śródmieście? (12)

    To jest najważniejsza inwestycja, centrum zakorkowane, nie ma jak dojechać do dworca z południa Gdańska!

    • 9 2

    • Gdańsk-Śródmieście (2)

      Gdańsk-Śródmieście to kompletna bzdura i zwycięstwo ambicji (Adamowicza?) nad zdrowym rozsądkiem.

      • 1 6

      • (1)

        sam jesteś bzdura, chyba nigdy tutaj nie byłeś.

        • 4 1

        • Więcej ruchu

          Znając SKM przejazd może zajmować więcej czasu niż przejście piechotą
          No cóż dla obecnej młodzieży przejście kilkuset metrów (taka chyba będzie odległość miedzy przystankami) to jak widać wielki problem. A brzuchy rosną ;)

          • 0 0

    • To tylko 200m od przystanku - dworzec główny - :)))) wystarczy mały spacer!!!!! (6)

      • 2 4

      • 500m które samochodem (5)

        pokonuje się w 2 godziny, a co z niepełnosprawnymi i osobami starszymi?

        • 3 1

        • Pchasz swojego rzęcha pod górę?

          • 0 3

        • (3)

          Ciekawe: zwykle aby przeforsować jakiś dziwny pomysł używa się dzieci i niepełnosprawnych jako uzasadnienie.

          • 0 4

          • Osoby niepełnosprawne są wykluczone społecznie (2)

            na dworcu nie mają możliwości po wyjściu z tramwaju, przesiąść się na kolejkę, bo nie ma windy na przystankach tramwajowych, są tylko schody!

            • 4 0

            • (1)

              Nie chodzi o wykluczenie osób niepełnosprawnych - po prostu dojechać z południa do Gd. Śródmieście będzie tak samo "łatwo" jak na Podwale Grodzkie. Mnie myślenie nie boli. Pozdrawiam.

              • 0 1

              • i gdzie zostawimy samochody?

                Przy dworcu nie ma parkingów i miejsca. Tam wszystko jest zabytkowe, nie do ruszenia.

                • 1 0

    • modl sie i czekaj czlowieku

      Na zebraniu Rady Zakladowej Unimoru ważny towarzysz z Prezydium MRN obiecal ...niebawem. To byl rok 1967.

      • 4 0

    • Dokładnie ile można czekać?

      • 2 0

  • Dlaczego kolej, a nie tramwaj? (1)

    • 2 11

    • Wyobraz sobie tlum ludzi wsiadajacy z 30 kg walizkami do tramwaju

      Gdzie je trzymac? na glowie? Jak sie pomiescic? ;)
      Wyobrazni troche...

      • 1 0

  • z tego wynika że konsultacje społeczne w Baninie to była kpina z ludzi

    z tego wynika że konsultacje społeczne w Baninie to była kpina z ludzi, mieszkańcy mówili że budowa przystanku w polu w Barniewicach mija się z celem , chcemy przystanku w Rębiechowie. Ale tak to u nas jest można powiedzieć Unii Europejskiej że konsultacje się odbyły ( i co z tego ) . Ale my się nie poddamy stworzymy listę obywatelską i wyślemy nawet do Komisji Europejskiej powiemy jak bieże się pod uwagę potrzeby mieszkańców

    • 3 2

  • kolej (1)

    www.mist-er.eu
    moze lepiej...cos takiego a nie inwestować grube miliony w infrastrukture ktora nie moze byc rozwijana powierzchniowo..

    • 1 1

    • kolej

      ale co tam inwestujmy miliardy w technologie ze sredniowiecza.. bo po co w system transportu na ktorym miasto mogłoby zarabiac? Lepiej dopłacac do kolei.

      • 0 1

  • NARESZCIE!

    NARESZCIE!

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane