• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: pociągiem elektrycznym w 25 minut z lotniska do centrum Gdańska

Maciej Naskręt
17 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Węzeł przesiadkowy Strzyża przy ul.  Wita Stwosza . Budowa stacji wymusi częściowe rozebranie istniejącego nasypu. Węzeł przesiadkowy Strzyża przy ul.  Wita Stwosza . Budowa stacji wymusi częściowe rozebranie istniejącego nasypu.

To już prawie pewne: Kolej Metropolitalna powstanie w najbardziej korzystnym dla pasażerów wariancie. Będzie dwutorowa, w pełni zelektryfikowana i z bezkolizyjnym połączeniem z istniejącymi torami na Zaspie. Trasę z centrum Gdańska do Rębiechowa pokona w 25 minut.



Bezkolizyjne połączenie linii dalekobieżnej i Kolei Metropolitalnej. Bezkolizyjne połączenie linii dalekobieżnej i Kolei Metropolitalnej.
Przebieg i przystanki na trasie Kolei Metropolitalnej. Przebieg i przystanki na trasie Kolei Metropolitalnej.
Składy SKM-ki, nazywanej komunikacyjnym kręgosłupem Trójmiasta, poruszają się ze średnią prędkością ok. 37 km/h. Pociągi Kolei Metropolitalnej mają być sporo szybsze. - 55 km/h na godzinę to minimum, ale chcemy, aby pociągi jeździły jeszcze szybciej - zapowiada Krzysztof Rudziński, szef należącej do samorządu województwa spółki Pomorska Kolej Metropolitalna, która zbuduje i będzie zarządzać największą kolejową inwestycją na Pomorzu.

By jednak to osiągnąć, trzeba wydać więcej pieniędzy, niż pierwotnie zakładano: wariant najbardziej oszczędny KM miał kosztować ok. 440 mln zł, podczas gdy ten, który prawdopodobnie zostanie zrealizowany, ok. 720 mln.. Dzięki deklaracji minister rozwoju regionalnego Elżbiety Bieńkowskiej, że polski rząd zarekomenduje Komisji Europejskiej sfinansowanie 85 proc. kosztów budowy KM, wiemy już, że pieniądze na ten cel się znajdą.

Pociągi: tylko elektryczne

Wiadomo już, że cała trasa KM będzie zelektryfikowana. - Wyłącznie pociągi zasilane energią elektryczną są na tyle mocne, by w terenie pagórkowatym zapewnić przyspieszenie niezbędne do sprawnego funkcjonowania naszej linii. Tego nie można powiedzieć o pociągach spalinowych - mówi Rudziński.

Dwa tory kolejowe, osobne tory dla tramwaju

Na całej,18-kilometrowej trasie KM ułożone zostaną dwa tory kolejowe, dzięki czemu pociągi nie będą musiały czekać na siebie na stacjach, przy których musiałyby powstać mijanki. Niemal na pewno projektanci trasy zrezygnują ze wspólnych torów z tramwajami na odcinku między ul. Abrahama w Oliwie a Moreną. W tym miejscu linia tramwajowa pobiegnie obok nasypu, na którym ułożone zostaną tory kolejowe. Dzięki temu nie trzeba obawiać się utrudnień w ruchu, które wynikałyby z kursowania dwóch różnych środków transportu po jednym torze.

Wiadukt na Zaspie

Utrzymanie tak wysokiej prędkości będzie możliwe także m.in. dzięki bezkolizyjnemu włączenie torów Kolei Metropolitalnej do istniejących torów dalekobieżnych na wysokości stacji SKM Zaspa.

- W pierwszym etapie inwestycji powstanie jedna estakada nad torem dalekobieżnym, po której pojadą składy z Gdańska w kierunku lotniska. W drugim etapie, gdy liczba użytkowników KM jeszcze wzrośnie, wybudujemy dwie kolejne estakady, które pozwolą bezkolizyjnie połączyć się z torami SKM. W sumie więc powstaną aż trzy takie obiekty - zapowiada Krzysztof Rudziński.

By jednak wpiąć bezkolizyjnie tory KM w istniejący tor dalekobieżny, wymaga on przebudowy. - W przyszłym roku rozpocznie się remont linii E-65. Porozumieliśmy się już z Polskimi Liniami Kolejowymi, aby podczas prac poszerzyć torowisko i stworzyć rezerwę na estakady naszej kolei - mówi Rudziński.

Niewiadoma

Choć o trasie KM wiemy już niemal wszystko (zobacz dokument pdf zmieszczony w tekście) wciąż po znakiem zapytania stoi przebieg torowiska w Matarni. Rozważane są dwie koncepcje: pierwsza zakłada, że tory pobiegną na estakadzie na zachód od obwodnicy. Stacja wtedy powstałaby na wysokości parku handlowego "Matarnia". Druga koncepcja przewiduje odejście linii od obwodnicy i budowę stacji w tunelu pod ul. Budowlanych.

Prace ruszą za rok

Budowa Kolei Metropolitalnej ma ruszyć dokładnie za rok. Jako pierwszy, w 2012 r., powstanie odcinek między Osową a portem lotniczym w Rębiechowie. Dopiero wtedy rozpocznie się uzyskiwanie decyzji potrzebnych do budowy linii od Wrzeszcza do portu lotniczego. Ten odcinek będzie gotowy w 2015 r.

Inwestycja pochłonie prawdopodobnie ok. 720 mln zł. 85 proc tej kwoty dołoży Unia Europejska. Ok 13 proc. będzie pochodzić z kredytów bankowych. 2 proc., czyli ok. 14,5 mln zł stanowią środki z budżetu województwa pomorskiego.

Założenia rozwiązań projektowych pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (374) ponad 10 zablokowanych

  • Pachnie mi tu Grecją ...

    i sporymi kłopotami ze spłaceniem pożyczek branych na to wszystko ...

    • 2 2

  • no własnie taka kasa za tak krótki odcinek?

    no jak już budujecie to zbudujcie tak, żeby zahaczyc o jakies inne dzielnice Gdańska?
    Na szadółki nie ma połączeń od strony obwodnicy, w ogóle obwodnica i Osowa jest totalnie nieskomunikowana, trzeba też jechać przez cały Gdańsk i stać w korkach żeby sie dostać na Matarnie.
    chyba powinno zależeć wszystkim zeby trochę odciążyć centrum i ludzie którzy pracują w marketach i kończą prace o późnej porze mogli szybko się dostać na swoje osiedla.
    podobno im więcej materiałow tym taniej, to zamówcie wiecej i zbudujcie wiecej i taniej.

    • 1 1

  • Po wykonaniu prac zamowic Elfa od Pesy

    A najlepiej cos Siemensa.

    • 1 0

  • Podoba mi sie nazwa stacji (1)

    GDAŃSK - DOLINA KRZEMOWA :)

    • 5 0

    • Krzemowa, niech tam. Ale gdzie tam dolina?

      • 3 0

  • czy ktoś może mi wyjaśnić po co kolej i tramwaj na 1 trasie?

    nie wystarczyłoby albo jedno, albo drugie?
    W tekście nie ma nic o trasach, może nie są identyczne, ale jeśli są, to jest to marnowanie kasy i miejsca.

    • 3 0

  • OK. , ale gdzie inwestycje komunikacyjne na południu Gdańska ... czyli tam gdzie (1)

    powstaje najwiecej nowych osiedli w Gdansku !!!???? Juz teraz jest tragedia a co bedzie ?? Lepiej nie mowic .... calkowicie zapomniana czesc przez wladze ( pewnie teraz po wyborach tym bardziej ) , gdzie rzadza sie developerzy jak chca .... swoja droga ciekawe dlaczego ( a wlasciwie za co ? )

    • 6 2

    • Równoległa Swietokrzyska wzdloz nowych osiedli jest KONIECZNA !!!!!

      • 4 0

  • Pierwszy odcinek... (2)

    "Jako pierwszy, w 2012 r., powstanie odcinek między Osową a portem lotniczym w Rębiechowie" - ciekawe, kto będzie jeździł tym odcinkiem. Ale widocznie to taka nowa świecka tradycja: most wantowy nad Martwą Wisłą bez dróg dojazdowych, górny (leśny) odcinek Słowackiego bez dolnego, gdzie właśnie tworzą się korki. Teraz kolej na kolej.... Tak najłatwiej, bo przy budowie "w polu" nie trzeba kombinować z wyburzaniem domów i wykwaterowaniem lokatorów, a sukces mozna odtrąbić... i premię skasować.

    • 2 3

    • Dobre pytanie! Może wiatr będą przewozić.

      .

      • 0 2

    • z lotniska do gdyni glownej przez osowe. bez sensu?

      • 1 0

  • A to ci prędkość... Możemy być dumni. (1)

    Dla porownania w Malezji ok 75km odcinek z Lotniska do centrum Kuala Lumpur to tylko 28 minut!

    "The KLIA Ekspres is a premium non-stop high-speed train service that connects KLIA and the Kuala Lumpur city center. Cruising at a top speed of 160km/h, the journey takes just 28 minutes, operating at 15-minute intervals during peak hours and 20 minutes during off-peak.."

    • 4 0

    • Jak często się zatrzymuje?

      Tam jest kolej dedykowana z lotniska do miasta. U nas miejska kolejka przy okazji zahacza o lotnisko.

      • 1 0

  • Tak mi Was żal.... (2)

    Problemy,problemy - wiecznie problemy !
    A my w Sopoćkowie przykryci śnieżną kołderką mamy święty spokój.

    • 2 0

    • a jakie macie natezenie halasu w pasie nadmorskim

      buahhahahaha

      • 3 0

    • Z pięknym dojazdem do obwodnicy, wiecznymi korkami i utraconymi szansami ...

      plus- twarz z listu gończego na sztandarze...

      • 4 0

  • a co z koleją z gdyni do lotniska??

    Ja się pytam co ?? Miała by i pewnie jak zawsze wszystko z gdańska paranoja

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane