• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: pociągiem elektrycznym w 25 minut z lotniska do centrum Gdańska

Maciej Naskręt
17 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Węzeł przesiadkowy Strzyża przy ul.  Wita Stwosza . Budowa stacji wymusi częściowe rozebranie istniejącego nasypu. Węzeł przesiadkowy Strzyża przy ul.  Wita Stwosza . Budowa stacji wymusi częściowe rozebranie istniejącego nasypu.

To już prawie pewne: Kolej Metropolitalna powstanie w najbardziej korzystnym dla pasażerów wariancie. Będzie dwutorowa, w pełni zelektryfikowana i z bezkolizyjnym połączeniem z istniejącymi torami na Zaspie. Trasę z centrum Gdańska do Rębiechowa pokona w 25 minut.



Bezkolizyjne połączenie linii dalekobieżnej i Kolei Metropolitalnej. Bezkolizyjne połączenie linii dalekobieżnej i Kolei Metropolitalnej.
Przebieg i przystanki na trasie Kolei Metropolitalnej. Przebieg i przystanki na trasie Kolei Metropolitalnej.
Składy SKM-ki, nazywanej komunikacyjnym kręgosłupem Trójmiasta, poruszają się ze średnią prędkością ok. 37 km/h. Pociągi Kolei Metropolitalnej mają być sporo szybsze. - 55 km/h na godzinę to minimum, ale chcemy, aby pociągi jeździły jeszcze szybciej - zapowiada Krzysztof Rudziński, szef należącej do samorządu województwa spółki Pomorska Kolej Metropolitalna, która zbuduje i będzie zarządzać największą kolejową inwestycją na Pomorzu.

By jednak to osiągnąć, trzeba wydać więcej pieniędzy, niż pierwotnie zakładano: wariant najbardziej oszczędny KM miał kosztować ok. 440 mln zł, podczas gdy ten, który prawdopodobnie zostanie zrealizowany, ok. 720 mln.. Dzięki deklaracji minister rozwoju regionalnego Elżbiety Bieńkowskiej, że polski rząd zarekomenduje Komisji Europejskiej sfinansowanie 85 proc. kosztów budowy KM, wiemy już, że pieniądze na ten cel się znajdą.

Pociągi: tylko elektryczne

Wiadomo już, że cała trasa KM będzie zelektryfikowana. - Wyłącznie pociągi zasilane energią elektryczną są na tyle mocne, by w terenie pagórkowatym zapewnić przyspieszenie niezbędne do sprawnego funkcjonowania naszej linii. Tego nie można powiedzieć o pociągach spalinowych - mówi Rudziński.

Dwa tory kolejowe, osobne tory dla tramwaju

Na całej,18-kilometrowej trasie KM ułożone zostaną dwa tory kolejowe, dzięki czemu pociągi nie będą musiały czekać na siebie na stacjach, przy których musiałyby powstać mijanki. Niemal na pewno projektanci trasy zrezygnują ze wspólnych torów z tramwajami na odcinku między ul. Abrahama w Oliwie a Moreną. W tym miejscu linia tramwajowa pobiegnie obok nasypu, na którym ułożone zostaną tory kolejowe. Dzięki temu nie trzeba obawiać się utrudnień w ruchu, które wynikałyby z kursowania dwóch różnych środków transportu po jednym torze.

Wiadukt na Zaspie

Utrzymanie tak wysokiej prędkości będzie możliwe także m.in. dzięki bezkolizyjnemu włączenie torów Kolei Metropolitalnej do istniejących torów dalekobieżnych na wysokości stacji SKM Zaspa.

- W pierwszym etapie inwestycji powstanie jedna estakada nad torem dalekobieżnym, po której pojadą składy z Gdańska w kierunku lotniska. W drugim etapie, gdy liczba użytkowników KM jeszcze wzrośnie, wybudujemy dwie kolejne estakady, które pozwolą bezkolizyjnie połączyć się z torami SKM. W sumie więc powstaną aż trzy takie obiekty - zapowiada Krzysztof Rudziński.

By jednak wpiąć bezkolizyjnie tory KM w istniejący tor dalekobieżny, wymaga on przebudowy. - W przyszłym roku rozpocznie się remont linii E-65. Porozumieliśmy się już z Polskimi Liniami Kolejowymi, aby podczas prac poszerzyć torowisko i stworzyć rezerwę na estakady naszej kolei - mówi Rudziński.

Niewiadoma

Choć o trasie KM wiemy już niemal wszystko (zobacz dokument pdf zmieszczony w tekście) wciąż po znakiem zapytania stoi przebieg torowiska w Matarni. Rozważane są dwie koncepcje: pierwsza zakłada, że tory pobiegną na estakadzie na zachód od obwodnicy. Stacja wtedy powstałaby na wysokości parku handlowego "Matarnia". Druga koncepcja przewiduje odejście linii od obwodnicy i budowę stacji w tunelu pod ul. Budowlanych.

Prace ruszą za rok

Budowa Kolei Metropolitalnej ma ruszyć dokładnie za rok. Jako pierwszy, w 2012 r., powstanie odcinek między Osową a portem lotniczym w Rębiechowie. Dopiero wtedy rozpocznie się uzyskiwanie decyzji potrzebnych do budowy linii od Wrzeszcza do portu lotniczego. Ten odcinek będzie gotowy w 2015 r.

Inwestycja pochłonie prawdopodobnie ok. 720 mln zł. 85 proc tej kwoty dołoży Unia Europejska. Ok 13 proc. będzie pochodzić z kredytów bankowych. 2 proc., czyli ok. 14,5 mln zł stanowią środki z budżetu województwa pomorskiego.

Założenia rozwiązań projektowych pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (374) ponad 10 zablokowanych

  • wszystko ok tylko, że unia MA dać tzn, że jeszcze NIE DAŁA. (1)

    kiedy ma być decyzja?

    • 7 0

    • w grudniu po południu lub na świętego nigdy:-)

      • 0 1

  • No, nie spier....cie tylko teraz tego!

    • 3 1

  • o przenikliwości i konsekwencji rządzących od 12 lat gdańskiem ludzi możnaby pisać elegie, eseje i dramaty w kilku aktach lub (6)

    nakręciś urbanistyczno-futurystyczną wersję "neverending story" pamiętam jak przy okazji budowy odcinka słowackiego rozebrano resztki wiaduktu po dawnej kolei średnicowej
    teraz na mapce (ostatniej od góry) widzę tam planowaną linie kolei metropolitarnej:-)

    i pamietam jak zamykano "nierentowną" linię eskaem do nowego portu
    teraz, po wizycie platiniego, linia do nowego portu ma odżyć:-) był już nawet "próbny przejazd", nieważne że po torach dla pociągów towarowych, ważne że "coś się robi"
    gdyby opisać te wszystkie działania gdańska, te pozorowane i te rzeczywiste, gdyby zebrać do kupy te wszystkie wizualizacje i obietnice, to wyszedłby z tego niezły komediodramat pt.: "pasztet z budyniu"
    lub "opera za 3 grosze czyli strach i neNdza trzeciej rzeszy"
    a co najbardziej mnie dziwi u gdańszczan, to ta wyjątkowa, stadna skleroza i naiwność posunięta głeboko w opary absurdu
    nie ma kasy na odśnieżenie paru przystanków, ludzie brną w śniegu po pas, a ci dyrdymały i krotochwile se robioM
    pożyjemy, zobaczymy....

    • 21 5

    • glusiu przestań pieprzyć (4)

      Resztki wiaduktu przy Słowackiego sypały się ludziom na głowy. Musieliby go rozebrać i tak, bo się do niczego nie nadawał, co najwyżej parę osób chodziłoby z nabitym guzem.

      Tory SKM do Nowego Portu zamknęła PKP, bo to oni są właścicielem infrastruktury i póki co mają większościowe udziały w SKM. Gdańskowi PKP zaśpiewała taką kwotę za utrzymywanie tego połączenia, że przy ówczesnym popycie zdecydowanie taniej wyszło obsłużenie tej relacji autobusami i tramwajami. Teraz się sytuacja zmieni w związku z tym, że powstał stadion, który jest dużym źródłem ruchu. Tak już się glusiu na tym świecie dzieje, że co parę lat sytuacja może się zmieniać diametralnie.

      Chcesz dowalić budyniowi - proszę uprzejmie - byle celnie i z głową.

      • 6 2

      • (3)

        zasadnicze pytanie:
        czy nowy port obsługiwała SKM i czy trójmiejska SKM jest dofinansowywana przez poszczególne gminy??

        poza tym, jeżeli chcesz dyskutować merytorycznie, to nie zaczynaj od glusiu przestań pieprzyć
        te resztki wiaduktu miałyby się całkiem nieźle gdyby wAdza wykazała się przenikliwością i konsekwencją w rozwoju komunikacji miejskiej
        zakładam, że wiesz czym się różni strategia od taktyki:-)

        • 0 3

        • o nie podba sie gluś!

          a widzisz! tylko panu można ludzi lemingami nazywać i używać innych podobnych lub jeszcze gorszych określeń? jakiś patent masz na to?
          Chamstwo - złośliwość - głupota = g@lluks = 12 letni chłopczyk neostrady

          • 2 0

        • te resztki wiaduktu miałyby się całkiem nieźle :)))

          65 lat po wojnie ???!!!
          konserwować zburzony wiadukt przez 60 lat , bo może uda się kiedyś odnowić połączenie hahaha
          idea odbudowy tej linii jest starsza nawet ode mnie ;)

          • 1 0

        • Torchę po czasie ale odpowiem

          Jesteś starym cymbałem - żeby zacząć merytorycznie
          SKM jest dofinansowywana z budżetu urzędu marszałkowskiego. Gdańsk ma tam jakieś 4% udziałów w związku z budową przystanku Śródmieście.

          Ten wiadukt był w takim stanie jak twoja marynara w kratę, więc sobie daruj i nie bałwaniej do kwadratu.

          • 0 0

    • Do Nowego Poru nie ożyje nigdy,panie mądra głowo,

      przejazd po torach towarowych był w ramach wycieczki,
      ta linia będzie kończyła bieg na stacji Gdańsk Kolonia a do tego miejsca istnieje infrastruktura dawnej skm.
      Jak nie wiesz to nie zabieraj głosu dziadku leśny.

      • 2 2

  • Pod warunkiem, że: (1)

    faktycznie jeszcze pożyjemy...

    • 2 1

    • warto jest POczekać na te piękne czasy i na własne oczy cuda te zobaczyć

      • 1 0

  • TAK, brzmi super! ale zapomnieliście napisać, że zgodnie z nowymi standardami SKM-ki będzie ona jeździła raz na godzinę i będzie to tylko jeden wagonik!!!!!

    • 1 2

  • a Kokoszki??? (3)

    A co z kokoszkami??? czemu wszystko omija tą dzielnicę??? Beznadziejna trasa... wystarczyloby troszke przesunąc linię trasy i juz by bylo ok, a tak? Z kokoszek nadal bedzie ciężko sie dostac do wrzeszcza...czy gda-głównego.

    • 2 1

    • dojedziesz autobusem do stacji Matarnia lub Budowlanych i stamtąd pojedziesz SKMką (1)

      Trasa omija Kokoszki po to, aby zahaczyć o port lotniczy

      • 1 0

      • zahaczyć, to można nosem o sufit

        • 0 3

    • Jestem za

      • 0 0

  • nazwy stacji (2)

    szanujmy hisoryczne nazwy dzielnic Gdańska. Dlatego zamiast
    Rakoczego = Gd Brętowo
    Myśliwska= Gd Migowo
    Krzemowa Dolina(co za kicz!)= Gd Firoga
    Port Lotniczy im Bolesława = Port Lotniczy Rębiechowo

    • 19 2

    • Strzyża, Brętowo, Migowo

      Zgadzam się w pełni. Nazwy przystanków: Strzyża, Brętowo, Migowo !

      • 0 0

    • Wszystko poza Firoga

      co to za glupia nazwa.

      • 0 2

  • Same dobre wiadomości!!!

    Bardzo dobrze przemyślane. Nareszcie. Niech zaczną budować. Prezentacja robi wrażenie (oprócz tyś. zamiast tys.). Na planach niepokoi obecność ulicy Nowa Abrahama (po co kolejna ulica, w dodatku przez park krajobrazowy, kiedy będzie tam kolej). Ale ogólnie: fantastycznie!

    • 0 0

  • VII Dwór (1)

    przystanek VII Dwór nie znajduje się w opracowaniu PKM, jest on możliwy w przypadku realizacji przez miasto tramwaju na odcinku Abrahama - Rakoczego. Do materiałów poglądowych przygotowanych przez grafika portalu trojmiasto.pl wkradł się błąd.

    • 0 1

    • Odcinek Strzyża-Rakoczego

      Co do odcinka Strzyża-Rakoczego decyzje jeszcze chyba nie zapadły /odnośnie przystanku/.

      • 0 0

  • dlaczego wyrzucamy na darmo unijne pieniądze? (12)

    "ten, który prawdopodobnie zostanie zrealizowany, ok. 720 mln.."
    No OK. niech kosztuje nawet miliard tylko niech to będzie dla ludzi a nie przewożeniu powietrza. Gdy tymczasem zamiast zacząć od budowy nowoczesnego WĘZŁA PRZESIADKOWEGO na Zaspie - a przypomnę, że sama dzielnica ta liczy już 40 tysięcy mieszkańców i ciągle się będzie rozbudowywała, to projektanci zastanawiają się nad jakimiś Barniewicami czy Bojanami?

    Panowie czy my chcemy budować coś naprawdę użytecznego logistycznie, czy następny POMNIK w Gdańsku?

    • 7 18

    • (9)

      Barniewice też ludzie

      • 1 1

      • no oczywiście, że tak (8)

        tylko PAS Nadmorski (Żabianka, Przymorze, Zaspa,..)to ca 200 tys. ludzi, a ile tam masz? Chodzi abyśmy do niej nie dokładali. Bo wybudowanie to jedno a wykorzystanie to drugie a trzecie utrzymanie.

        • 4 1

        • nie rób scen miły:-) na razie to planujemy wyrzucić na darmo (7)

          z jednym zastrzeżeniem: ja w tym planowaniu udzialu nie biorę:-)
          ja, w odróżnieniu do większości gdańszczan, stąpam twardo po ziemi i wiem, że dziś w UE nie ma krajów bogatych i biednych, dziś są kraje silne i słabe, te które dyktują warunki i chronią swój rynek i przemysł vide stocznie i te które swoje stocznie likwidują bez walki z rukami pa szwam
          do której zalicza się Polska, to pozostawiam twojej inteligencji (tej wrodzonej)

          • 0 4

          • Zebyś ty stary dziadu wiedział ile stoczni padło w Niemczech to byś inaczej miałczał (5)

            Najlepiej klepać, niewiadomo o czym aby klepać, stara babo.

            • 0 3

            • no ile? chętnie poczytam, bo to jest ekscytujące (4)

              proszę o przykłady odkąd Polska weszła do UE:-) upadek III rzeszy mnie nie interere

              • 1 1

              • rostock, wismar, warnemunde (3)

                • 0 0

              • miasto i port rostock, oraz stocznia warnemunde (przedmieście rostocku), to była NRD (2)

                podaj jeszcze rok padnięcia
                nie pamietam, która, ale wiem na pewno, że niemiecka buduje serie liniowców oceanicznych w liczbie 5 jednostek, jednych z najwiekszych tego typu statków wycieczkowych na świecie
                w byłej NRD, podobnie jak w Polsce, padało wiele firm i zakładów, ale mimo tego niemiecki przemysł stoczniowy ma się dobrze

                • 0 1

              • 2009 ogłoszenie upadłośći -2700 osób na bruk, podobnie w Bremen (1)

                "padało wiele firm i zakładów, ale mimo tego niemiecki przemysł stoczniowy ma się dobrze"
                Kto ci to powiedział, sklepowa?!?
                Te 5 liniowców to tylko 2 i nie byłe NRD tylko Papenburg, i nie bede juz Ci odpowiadał lemingu bo szkoda czasu, wiec kalesonu na gasie i pod ...

                • 0 0

              • napisz coś jeszcze o katarskich inwestorach, to pośmiejemy się razem

                dwa wybudowano, trzy będą
                jeżeli dla ciebie niemiecki przemysł stoczniowy to dwie stocznie, no to o czym my bedziemy dyskutować?
                na bruk, to poszli polscy stoczniowcy, do tych niemieckich RFN wydała na dobry początek 200 mld marek

                • 1 1

          • "na razie to planujemy wyrzucić na darmo"

            Widzisz i to jest całe polakowstwo i chciejstwo bez zastanowienia. A spłacać unijne srebrniki będą już nie tylko nasze dzieci, ale wnuczki i prawnuczki. Co do stoczni to przytoczę tylko słowa żydowskich armatorów, którzy w tym akurat kontekście nie są stronniczy i mówili "jak głupie muszą być nasze władze":)) Na ale za to Tusk się cieszy, że w tym miejscu budujemy KADŁUBY, ale jeśli ktoś część życia oglądał stocznie ze swojego okna trudno mu nie przyznać mu racji jak i z Twoimi tu piszącymi interlokutorami. Tak jest ze wszystkim a KOLEJ METROPOLITALNA to nie mądre podejście do naszych potrzeb tylko jak wyciągnąć kasę a najlepiej przed wyborami co by ugrać dalsze cztery lata posłowania.
            To samo, tylko w przeciwnym kierunku, jak za wszelką cenę udupić projekt wykorzystania istniejącego lotniska. Nie ważni są Ludzie! To, że tyle terenu się marnuje, ważna jest złośliwość i niszczenie. A przecież są tory kolejowe, które splotom KM z Gdańskiem. Do tego sa już od strony Chyloni stopniowo wymieniane,i ma być budowana stacja, estakada od kościoła do Plk.Dąbka będzie poszerzona, przebudują całą krzyżówkę na kolejne rondo a dalej do Rumi a przed Nomi puszczą nowa nitkę drogi do Kosakowa, gdzie będzie wjazd na lotnisko. Więc będziesz miał wariant koleją metropolitalną lub samochodową. Droga przy torach ta do działek i Zielona jako drogi zaopatrzeniowe i ewakuacyjne. Gdynia ma ambitne i logiczne plany, które mam nadzieje już wiosną mają ruszyć na maksa. Tylko Urząd Marszałkowski nie może działać pod presją partyjniactwa, lecz mądrej GOSPODARKI dla CAŁEGO Trójmiasta i Pomorza.
            Pozdrawiam.

            • 2 3

    • Te bezstr... wracaj do roboty, pisz komentarze na temat Guru moreny czołowej

      Prezydenta doktora habilitowanego i jak u was jest SUPER.

      • 2 1

    • Zaspiarze nie lataja samolotami glupku bo nie maja pieniedzy

      Co za bezmyslny czlowiek.

      Wrzeszcz jest podstawa, a nie jakas sypialnia z blokami!
      Egoisto

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane