• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: pociągiem elektrycznym w 25 minut z lotniska do centrum Gdańska

Maciej Naskręt
17 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Węzeł przesiadkowy Strzyża przy ul.  Wita Stwosza . Budowa stacji wymusi częściowe rozebranie istniejącego nasypu. Węzeł przesiadkowy Strzyża przy ul.  Wita Stwosza . Budowa stacji wymusi częściowe rozebranie istniejącego nasypu.

To już prawie pewne: Kolej Metropolitalna powstanie w najbardziej korzystnym dla pasażerów wariancie. Będzie dwutorowa, w pełni zelektryfikowana i z bezkolizyjnym połączeniem z istniejącymi torami na Zaspie. Trasę z centrum Gdańska do Rębiechowa pokona w 25 minut.



Bezkolizyjne połączenie linii dalekobieżnej i Kolei Metropolitalnej. Bezkolizyjne połączenie linii dalekobieżnej i Kolei Metropolitalnej.
Przebieg i przystanki na trasie Kolei Metropolitalnej. Przebieg i przystanki na trasie Kolei Metropolitalnej.
Składy SKM-ki, nazywanej komunikacyjnym kręgosłupem Trójmiasta, poruszają się ze średnią prędkością ok. 37 km/h. Pociągi Kolei Metropolitalnej mają być sporo szybsze. - 55 km/h na godzinę to minimum, ale chcemy, aby pociągi jeździły jeszcze szybciej - zapowiada Krzysztof Rudziński, szef należącej do samorządu województwa spółki Pomorska Kolej Metropolitalna, która zbuduje i będzie zarządzać największą kolejową inwestycją na Pomorzu.

By jednak to osiągnąć, trzeba wydać więcej pieniędzy, niż pierwotnie zakładano: wariant najbardziej oszczędny KM miał kosztować ok. 440 mln zł, podczas gdy ten, który prawdopodobnie zostanie zrealizowany, ok. 720 mln.. Dzięki deklaracji minister rozwoju regionalnego Elżbiety Bieńkowskiej, że polski rząd zarekomenduje Komisji Europejskiej sfinansowanie 85 proc. kosztów budowy KM, wiemy już, że pieniądze na ten cel się znajdą.

Pociągi: tylko elektryczne

Wiadomo już, że cała trasa KM będzie zelektryfikowana. - Wyłącznie pociągi zasilane energią elektryczną są na tyle mocne, by w terenie pagórkowatym zapewnić przyspieszenie niezbędne do sprawnego funkcjonowania naszej linii. Tego nie można powiedzieć o pociągach spalinowych - mówi Rudziński.

Dwa tory kolejowe, osobne tory dla tramwaju

Na całej,18-kilometrowej trasie KM ułożone zostaną dwa tory kolejowe, dzięki czemu pociągi nie będą musiały czekać na siebie na stacjach, przy których musiałyby powstać mijanki. Niemal na pewno projektanci trasy zrezygnują ze wspólnych torów z tramwajami na odcinku między ul. Abrahama w Oliwie a Moreną. W tym miejscu linia tramwajowa pobiegnie obok nasypu, na którym ułożone zostaną tory kolejowe. Dzięki temu nie trzeba obawiać się utrudnień w ruchu, które wynikałyby z kursowania dwóch różnych środków transportu po jednym torze.

Wiadukt na Zaspie

Utrzymanie tak wysokiej prędkości będzie możliwe także m.in. dzięki bezkolizyjnemu włączenie torów Kolei Metropolitalnej do istniejących torów dalekobieżnych na wysokości stacji SKM Zaspa.

- W pierwszym etapie inwestycji powstanie jedna estakada nad torem dalekobieżnym, po której pojadą składy z Gdańska w kierunku lotniska. W drugim etapie, gdy liczba użytkowników KM jeszcze wzrośnie, wybudujemy dwie kolejne estakady, które pozwolą bezkolizyjnie połączyć się z torami SKM. W sumie więc powstaną aż trzy takie obiekty - zapowiada Krzysztof Rudziński.

By jednak wpiąć bezkolizyjnie tory KM w istniejący tor dalekobieżny, wymaga on przebudowy. - W przyszłym roku rozpocznie się remont linii E-65. Porozumieliśmy się już z Polskimi Liniami Kolejowymi, aby podczas prac poszerzyć torowisko i stworzyć rezerwę na estakady naszej kolei - mówi Rudziński.

Niewiadoma

Choć o trasie KM wiemy już niemal wszystko (zobacz dokument pdf zmieszczony w tekście) wciąż po znakiem zapytania stoi przebieg torowiska w Matarni. Rozważane są dwie koncepcje: pierwsza zakłada, że tory pobiegną na estakadzie na zachód od obwodnicy. Stacja wtedy powstałaby na wysokości parku handlowego "Matarnia". Druga koncepcja przewiduje odejście linii od obwodnicy i budowę stacji w tunelu pod ul. Budowlanych.

Prace ruszą za rok

Budowa Kolei Metropolitalnej ma ruszyć dokładnie za rok. Jako pierwszy, w 2012 r., powstanie odcinek między Osową a portem lotniczym w Rębiechowie. Dopiero wtedy rozpocznie się uzyskiwanie decyzji potrzebnych do budowy linii od Wrzeszcza do portu lotniczego. Ten odcinek będzie gotowy w 2015 r.

Inwestycja pochłonie prawdopodobnie ok. 720 mln zł. 85 proc tej kwoty dołoży Unia Europejska. Ok 13 proc. będzie pochodzić z kredytów bankowych. 2 proc., czyli ok. 14,5 mln zł stanowią środki z budżetu województwa pomorskiego.

Założenia rozwiązań projektowych pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (374) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Baranowo

    SKM-ki jeżdżą jak chcą albo nie przyjeżdżają, patrz sprinter. coraz mniej pociągów, zatłoczone. ludzie marzną na kość - kto na to pozwala, nikt nic w tym kierunku nie robi- niedługo ludzie będą wyciągać konduktora za fraki na mróz by się wyżyć, by znaleźć jakiegoś winnego tego bajzlu. Pociągi stoją z otwartymi drzwiami na mrozie po 10 minut nie wiadomo po co - jak na sybir by się ich wiozło. brak ładu i składu, Ba rany. Zero informacji z głośników. Nie można na niej polegać. I garną się do kolejnej trasy, super, tylko, że na razie tego co jest nie potrafią utrzymać i zarządzić. Gdyby to co jest teraz jeździło punktualnie, nie stało w polu, i z normalną prędkością to czasy przejazdów byłyby na prawdę krótkie - jak to sporadycznie ale się zdarza. A gdzie są władze rządzący by cokolwiek z tym zrobić? oblepiają się ładnymi wizualizacjami ?

    • 6 0

  • Osowa

    Co to za przystanek Barniewicka, przecież stacja PKP Osowa obecnie jest na Barniewickiej, a Barniewice to co innego. A co z parkingami, czy bedą tak odsnieżane jak tej zimy lub ubiegłej np. w Osowej. No to gratulacje!!!

    • 1 1

  • A gdzie Zaspa?

    Bez przystanku PKM Gdańsk- Zaspa ta kolej ma mały sens

    • 5 1

  • a czemu w "centrum" zaspa/wrzeszcz robić nasypy, nie lepiej puśicić długa estakadą?

    nasypy to marnotrawstwo przestrzeni i dodatkowe problemy komunikacyjne. estakada będzie droższa ale bardziej funkcjonalna na przyszłość. Tory pod ziemię albo nad ziemię!

    • 3 2

  • design rodem z lat 80-tych...ehhhh. żal pupe ściska jak widze jak w polsce się buduje taki syf..

    • 3 4

  • ile się będą spóźniać? (1)

    Bardzo fajnie, ciekawe czy już wyliczono ile średnio będą się spoźniać skmki do portu lotniczego. Dzis spozniają się z różnym interwałem =) Odstane kiladziesiat minut w oczekiwaniu na sprintera (SKM do Bydgoszyczy opózniony o 40 minut) nie nastraja pozytywnie do tych pomysłow.

    • 1 2

    • Mysl troche

      Tego zlomu w ksztalcie kwadratu tam nie zobaczysz, tylko zapewne nowe Elfy z Pesy.

      • 0 0

  • za rok ruszą z budową... a kiedy będzie można korzystać z dobrodziejstw?

    • 0 0

  • pytam się grzecznie gdzie ?

    A gdzie przystanek Owczarnia, Klukowo ? - tam są tory ! A gdzie drugi przystanek w Osowie przy Kielnieńśkiej ?
    pozdr

    • 3 2

  • PKM

    w koncu cos ruszylo, brawo Gdansk!! tylko nie dajcie sie otumanic tym idiotom od ekologii , bo jak znam zycie zaraz wyciagna swoje brudne lapy po szmal,oczywiscie , bo tylko po to beda sie drzec ze jakis np. ptaszek ma gniazdo i juz budowa wstrzymana, a jak dostana forse to juz wszystko ok,tak to dziala. pogonic to cale towarzystwo!

    • 3 2

  • Gdańsk-Osowa-Kartuzy (2)

    Czemu nie pamięta się o połączeniach z Kartuzami i Kościerzyną

    • 3 3

    • żartujesz prawda?

      • 3 0

    • a po co? żeby nam na wybory łatwiej eksportowali krewniaków??

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane