• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: tramwaj i szynobusy na wspólnym torze

Michał Brancewicz
8 lipca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Dwusystemowe tramwaje kursują m.in. w niemieckim Karlsruhe. Nz. tramwaj opuszcza torowisko miejskie i wjeżdża na łącznicę wprowadzającą na linię kolejową. Dwusystemowe tramwaje kursują m.in. w niemieckim Karlsruhe. Nz. tramwaj opuszcza torowisko miejskie i wjeżdża na łącznicę wprowadzającą na linię kolejową.

Gdańsk nie jest zadowolony z opracowanych już trzech wariantów Kolei Metropolitalnej. Dlatego na jego życzenie powstaje koncepcja wykorzystania części linii kolejowej także przez tramwaj. Prace nad tym wariantem opóźniają powstanie studium wykonalności.



Przebieg trasy oraz prawdopodobna lokalizacja przystanków kolejowych i tramwajowych Kolei Metropolitalnej. Przebieg trasy oraz prawdopodobna lokalizacja przystanków kolejowych i tramwajowych Kolei Metropolitalnej.
Władze Gdańska od pewnego czasu starają się przeforsować swój pomysł, by po torach, które powstaną w ramach budowy Kolei Metropolitalnej, mogły jeździć także tramwaje.

- Maj i czerwiec spędziliśmy na przekonywaniu twórców studium, by zaplanowali rozwiązanie przewidujące współistnienie tramwajów i pociągów - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska. - To dlatego studium powstaje z opóźnieniem.

Choć najnowsza, czwarta już koncepcja (która jest modyfikacją trzeciej koncepcji - patrz ramka na dole) dopiero powstaje, już dzisiaj wiadomo, że to właśnie ona zyska poprawcie wszystkich stron zaangażowanych w budowę KM (Gdańsk, Gdynia, Urząd Marszałkowski, PKP). Jej koszt szacuje się dzisiaj na 900 mln zł.

Tramwaj na trasie Kolei Metropolitalnej:


- Nie chcemy, by wybór koncepcji odbywał się w konfrontacji z którymś z podmiotów - przyznaje wicemarszałek woj. pomorskiego Mieczysław Struk. - A bez Gdańska tego nie zrobimy.

Jak wygląda forsowane przez Gdańsk rozwiązanie? Zakłada ono, że na odcinku od ul. Wita Stwosza w Oliwie do lotniska, po nowo wybudowanych torach będą jeździły zarówno tramwaje, jak i kolej. Dzięki temu na wysokości ul. Rakoczego, będzie mógł powstać węzeł komunikacyjny, do którego wpięta zostanie linia tramwajowa, jaką miasto już samodzielnie wybuduje z pętli na Siedlcach (przez ulicę Nowolipie). Dzięki temu ze śródmieścia Gdańska będzie można dojechać tramwajem nie tylko na Morenę, ale i do osiedli położonych za obwodnicą, m.in. do Matarni.

Choć na opisanym odcinku trasa będzie wspólna, to liczba i lokalizacja przystanków kolejowych i tramwajowych już nie. Przystanków tramwajowych będzie więcej. Nawet tam, gdzie przystanek kolejowy i tramwajowy będą obok siebie, trzeba będzie wybudować osobną infrastrukturę dla każdego z nich, z peronami o różnej wysokości - niższymi dla tramwajów, wyższymi dla kolei. Dokładne rozmieszczenie przystanków będzie znane dopiero po powstaniu studium - na prezentowanej mapie przedstawiamy jedynie ich prawdopodobne lokalizacje.

- Gdańsk ma się zdeklarować do 24 lipca, czy będzie go stać, by od razu finansować budowę infrastruktury tramwajowej na całej trasie, czy np. jedynie z lotniska do ulicy Rakoczego - mówi jeden z pracowników urzędu marszałkowskiego.

Wariant tramwajowo-kolejowy wymaga wprowadzenia albo dwusystemowej trakcji zasilania składów, gdyż tramwaj potrzebuje napięcia 600 V, a szynobus kolejowy 3000 V, albo też wysłania na trasę szynobusów spalinowych. Najprawdopodobniej to ten wariant zostanie zrealizowany na początku, zaś trakcja elektryczna dla kolei powstanie później.

- Studium wraz z rekomendowaną koncepcją powinno być gotowe w przeciągu dwóch miesięcy - mówi prezydent Bojanowski. - Zawarta w nim rekomendacja będzie praktycznie równała się podjęciu decyzji przez wszystkie strony.

Niezwykle kosztowna inwestycja powoduje, że podmioty w nią zaangażowane będą musiały poszukać poważnych pieniędzy w swoich budżetach. By ograniczyć wydatki do minimum, Urząd Marszałkowski wystąpił do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego i Ministerstwa Infrastruktury o wsparcie budowy KM w 75 proc. - Jest akceptacja dla tego pomysłu - przyznaje wicemarszałek Struk - Ale i tak będziemy musieli znaleźć wspólnie jeszcze około 250 mln zł.

Już teraz do Urzędu Marszałkowskiego wpływają skargi od mieszkańców tych dzielnic, przez które kolej będzie w przyszłości przebiegać. Ludzie obawiają się przede wszystkim hałasu. - Na trasie nie będą kursowały głośne kolejki, tylko ciche szynobusy, poza tym technika budowania torowisk zmieniła się znacznie w ciągu ostatnich 50 lat, kiedy budowano pierwszą linię SKM-ki - uspokaja jeden z urzędników.

Istniało zagrożenie, że powstanie Kolei Metropolitalnej może całkowicie zamknąć możliwość - mocno hipotetyczną - budowy tzw. ulicy Nowej Abrahama. Ta zaplanowana jeszcze w latach 70. ubiegłego wieku trasa miała połączyć okolice pętli tramwajowej na Zaspie z Moreną (ul. Rakoczego). Miała być poprowadzona dokładnie tak, jak KM, czyli po dawnym nasypie kolejowym.

Budowa wspólnych torów nie przekreśla jednak powstania w przyszłości także równoległej do nich jezdni. - Opracowywany właśnie wariant umożliwia powstanie dwupasmowej Nowej Abrahama w obu kierunkach - uspokaja marszałek Mieczysław Struk.

Budowa KM ma się rozpocząć przed Euro 2012.

Inne warianty, które znajdą się w studium wykonalności.

Frma IVV odpowiedzialna za powstanie studium wykonalności, czyli dokumentu który dokładnie opisze wszystkie aspekty funkcjonowania kolei w strukturze trójmiejskiej aglomeracji, stworzyła dotąd trzy koncepcje:

1. Najtańsza z nich, quasi tramwajowo - kolejowa przewiduje stworzenie węzła przesiadkowego z tramwaju na pociąg przy lotnisku w Rębiechowie. Tramwaj prowadziłby przez Gdańsk, a koleją dojeżdżałoby się do lotniska od strony Gdyni. Takie rozwiązanie poważnie wydłuża jednak czas przejazdu całej trasy, co znacznie obniża walory tej koncepcji.

2. Druga opcja mówi o poprowadzeniu samej kolei jednym torem w obie strony. To również ma swoje negatywne strony, gdyż uniemożliwia zwiększenie częstotliwości ruchu w przyszłości.

3. Trzecia, najdroższa opcja zakłada budowę dwóch torów i pełną elektryfikację. Niewykluczone jednak (a nawet bardzo prawdopodobne), że trakcja elektryczna dla kolei powstanie po jakimś czasie, a trasą najpierw będą jeździły szynobusy spalinowe.

Opinie (241) 9 zablokowanych

  • Wszystko za późno (2)

    Chciałbym się mylić ale wydaje mi się że na gadaniu o budowie Kolei Metropolitalnej się skończy. Była już o tym mowa w 1995 i 97 na konferencji zorganizowanej w NOT przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji. Ze strony władz Gdańska nie było wówczas większego zaangażowania problemami komunikacyjnymi naszego miasta i efekt jest widoczny gołym okiem. Zaniechanie rozwiązań które wówczas proponowano i nie wprowadzenie ich po części do realizacji ( jak choćby dalszą rozbudowę ulicy Słowackiego, czy Spacerowej ) spowodowało totalny komunikacyjny paraliż który teraz mamy. Władze miasta powoli tracą kontrole nad tym co się dzieje, dlatego co i rusz wprowadzane są nowe pomysły ( pociąg i tramwaj razem ) jak rozwiązać ten problem. A czas ucieka i będzie niebawem tak jak w miniony weekend.Dla mnie, powtarzam to już enty raz, najważniejszą drogą-wręcz być albo nie być Gdańska jest jak najszybsza budowa ulicy Słowackiego.
    Ostatnio przejechałem Polskę wzdłuż i wszerz i proszą mi wierzyć ale nie widziałem gorszej drogi w mieście powyżej 100 tys mieszkanców od Słowackiego.A to przecież droga na świat-do lotniska. Za te zaniechania przez te 10-15 lat przez władze miasta, tak jak pisał ktoś wcześniej powinna się zainteresować prokuratura. Tak samo dotyczy to innych inwestycji. Być może było by lepiej gdyby były dyrektor ZDiZ a obecnie BIEG 2012 nie był przez Adamowicza trzymany na smyczy a miał wolną rękę tak jak teraz, ale straconych 15 lat nie da się nadgonić w 2 lata aby nie było wstydu na Euro.

    • 28 0

    • Adamowicz MUSI ODEJŚĆ!!

      Gdańsk jako jedyne miasto staje okoniem przeciw Kolei Metropolitalnej, mimo tego, że finansowaniem inwestycji zajmuje się Unia Europejska, Sejmik Samorządowy i Wojwewództwo Pomorskie. Taka postawa władz Gdańska TO SKANDAL!!
      Opóźniająć - p sują dobry projekt, utrudniają rozwój infrastruktury przed Euro 2012, narażają Trójmiasto i Pomorze na ośmieszenie i poważne problemy komunikacyjne.
      ADAMOWICZ I JEGO EKIPA MUSI ODEJŚĆ!! I to jak najszybciej!!

      • 7 1

    • obciach i żenada

      dokładnie. nic dodać, nic ująć. Zwalają wszystko na "komunę", ale komuny od 20 lat już NIE MA!! I podejrzewam, że przed tymi 20 latami więcej się działo, niż teraz. Jakie to szczęście, że Obwodnicy Trójmiasta nie budowała ekipa Adamowicza, bo mielibyśmy cały czas "studium wykonalności"... Ten zarząd miasta to TRAGEDIA...

      • 4 1

  • Bez sensu !! (1)

    Po co robić studium wykonalności za parę milionów, skoro p. Bojanowski i tak wie lepiej - trzeba było nie robić studium i od razu tworzyć projekt budowlany i wykonawczy dla wariantu z tramwajem i koleją spalinową. Oszczędzilibyśmy rok i na Euro 2012 już byśmy jeździli Koleją Metropolitalną.

    • 15 1

    • no bo widzisz, nie dali Bojanowskiemu tych paru milionów

      i są problemy.

      • 3 0

  • co za głupi pomysł (1)

    Czy nikt w końcu nie może wybić włodarzom Gdańska z głowy tego tramwaju? Istotą takiego połączenia jest szybkość, której tramwaj, niestety, nie zapewnia na tak długiej trasie. Obsługę większej ilości mieszkańców zapewniać powinny przystanki kolei - węzły integracyjne, do których pasażerów z okolicznych osiedli dowoziłyby często kursujące autobusy, zintegrowane z rozkładem jazdy pociągów. Trasa kolei przebiega w oddaleniu od terenów gęsto zaludnionych, i tym samym potencjalnych pasażerów tramwaju. Poza tym, jakie to koszty budować w jednym miejscu osobne, podwójne przystanki, nie mówiąc o tym, że wyglądałoby to co najmniej głupio.

    • 19 2

    • jacy tam z nich włodarze... To największa tragedia dla Gdańska w czasach powojennych. Gdyby tacy jak oni rządzili "za komuny", nie byłoby żadnej Obwodnicy Trójmiasta, żadnej Słowackiego czy Spacerowej (nawet takiej, jak obecna), żadnej SKM-ki, ani nawet żadnej Grunwaldzkiej czy Hallera... Mielibyśmy cały czas obietnice, bajki, studia wykonalności i ciągłe spory o to, która koncepcja jest lepsza...
      Widać, że nawet PZPR-owscy "komuniści" miewali lepsze pomysły i podejście do inwestycji. Partia przykazała - budowano.

      • 4 2

  • A ja się pytam, GDZIE SĄ RADNI?? (2)

    mogę uwierzyć w brak odpowiedzialności takiego czy innego prezyd. m.Gdańska, ale do cholery, po co jest to gremium. Czy tylko do adoracji? Odbierania diet i przepychanki wewnętrzne?

    Ludzie, obudźcie się, co powiedzą pokolenia, które po nas przyjdą? Zmarnowaliśmy kolejną szansę na eko.komunikację.
    No już nie mogę ze złości pisać, bo nie widzę własnej klawiatury.
    Sorki.

    • 15 1

    • Radni obiecują, nic nie robią... (1)

      * gdzie jest Nowa Wałowa?
      co z chodnikami na Starówce (okolice Pańskiej, Lawendowej, itp)?
      * gdzie jest zabudowa Wyspy Spichrzów?
      * gdzie jest rewitalizacja Dolnego Miasta?
      * gdzie są ścieżki rowerowe na Wyspę Sobieszewską i inne inwestycje związane z tym miejscem?
      * gdzie jest odnowienie pozostałej części Długiego Pobrzeża, czyli Końca Świata Za Ostatnią Latarnią, gdzie tylko ciemność, kocie łby, tłuczone szkło i chwasty??
      * gdzie jest zabudowa "wielkiej dziury przy NOT-cie"?
      * gdzie jest tani hostel, też w okolicach NOT-u (kolejna dziura)??
      * gdzie jest kładka dla pieszych nad obwodnicą na Słowackiego (może zrobili?? nie byłem tam od dawna)

      • 5 1

      • oni dużo obiecuja przed wyborami

        a teraz można by za nieróbstwo odwołać.

        • 3 0

  • Po kij niby ta Nowa Abrahama skoro Slowackiego ma byc 2 jezdniowa??

    Poza tym szynobusy spalinowe??? Czy u nas wszystko musi byc robione na opak? Zrobicie raz i porzadnie a pierdzielic sie ze wszystkim osiem razy a potem jeszcze dziesiec poprawiac. Do roboty nieroby z urzedow!!

    • 9 0

  • Wynocha z tramwajami (1)

    Tramwaj jeździ wolniej niż kolejka, to jak będą jeździć po tych samych torach to wszystko będzie jeździć wolno. Głupota...

    • 11 2

    • dokładnie. Jeszcze trasę dla hulajnóg i rolkarzy niech tam zrobią:) Albo drezyny ręczne :) I wszystko będzie jechało w radosnym tempie 5 km/h...

      • 4 0

  • Protesty

    A ludzie i tak dla zasady będą protestować...

    • 1 3

  • Budować ,ale za co ?

    Stadion i hala wypompowały z kasy Gdańska kasę do 2025. Zadłużać się łatwo , dopóki nie trzeba spłacać !
    A Adamek-Budyń przy okazji każdej inwestycji będzie miał o 5 mieszkań więcej .

    • 9 1

  • kolej przeszkadza mieszkańcom?

    A droga Nowa Abrahama nie będzie przeszkadzać? Stały smród i hałas od samochodów jest lepszy niż stukot kół zelektryfikowanego pociągu?
    Czy też po prostu mieszkańcy tamtych osiedli jeżdżą wyłącznier samochodami i wydziwiają, aby nie było kolei, tylko droga, bo tak im wygodniej, a rzekomy hałas to tylko pretekst?
    Przy okazji, budowa Nowej Abrahama z góry odpada, bo oznaczałoby to niszczenie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. To, że biegnie przez niego kilka szos, nie znaczy, że można dodać kolejną. Wiem, że ciężko jest się przepchać przez obecne ulice, ale wyjścia są dwa:
    1. omijanie TPK "górą" albo raczej "dołem"
    2. poszerzanie obecnych dróg (i tak jest tam ruch i hałas, więc jeden- dwa pasy z każdej strony tragedii nie zrobią)

    Poza tym, może najpierw zbudujcie Nową Wałową, Obiecywacze Adamowicza? Co wyście dobrego zrobili dla Gdańska w ostatnich latach? Tylko gadacie i gadacie...

    • 9 2

  • Czołg rozwiąże problem (3)

    Należy tylko wyremontować czołg T-34 (ten z vis a vis AM) i szturmem na Dortmund lub Karlsruhe zdobyć potrzebny tabor tramwajowy lat 50-tych.
    ku chwale kolejnej RP,6-ej lub 7-ej.

    • 12 1

    • (1)

      hehe
      "Deszcze niespokojne
      Potargały sad.
      Czekamy na kolej
      Ładnych parę lat..." ;)

      • 4 2

      • "do domu wrócimy,
        ekipę wygonimy,
        Ada-mowi-cza...

        Przed półwieczem zdążymy,
        Tylko zwyciężymy!"
        ;)))

        • 1 1

    • brawo dla Jacka za mocny wystrzał z armaty satyry, genialnie podsumowałeś temat

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane