• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: tramwaj i szynobusy na wspólnym torze

Michał Brancewicz
8 lipca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Dwusystemowe tramwaje kursują m.in. w niemieckim Karlsruhe. Nz. tramwaj opuszcza torowisko miejskie i wjeżdża na łącznicę wprowadzającą na linię kolejową. Dwusystemowe tramwaje kursują m.in. w niemieckim Karlsruhe. Nz. tramwaj opuszcza torowisko miejskie i wjeżdża na łącznicę wprowadzającą na linię kolejową.

Gdańsk nie jest zadowolony z opracowanych już trzech wariantów Kolei Metropolitalnej. Dlatego na jego życzenie powstaje koncepcja wykorzystania części linii kolejowej także przez tramwaj. Prace nad tym wariantem opóźniają powstanie studium wykonalności.



Przebieg trasy oraz prawdopodobna lokalizacja przystanków kolejowych i tramwajowych Kolei Metropolitalnej. Przebieg trasy oraz prawdopodobna lokalizacja przystanków kolejowych i tramwajowych Kolei Metropolitalnej.
Władze Gdańska od pewnego czasu starają się przeforsować swój pomysł, by po torach, które powstaną w ramach budowy Kolei Metropolitalnej, mogły jeździć także tramwaje.

- Maj i czerwiec spędziliśmy na przekonywaniu twórców studium, by zaplanowali rozwiązanie przewidujące współistnienie tramwajów i pociągów - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska. - To dlatego studium powstaje z opóźnieniem.

Choć najnowsza, czwarta już koncepcja (która jest modyfikacją trzeciej koncepcji - patrz ramka na dole) dopiero powstaje, już dzisiaj wiadomo, że to właśnie ona zyska poprawcie wszystkich stron zaangażowanych w budowę KM (Gdańsk, Gdynia, Urząd Marszałkowski, PKP). Jej koszt szacuje się dzisiaj na 900 mln zł.

Tramwaj na trasie Kolei Metropolitalnej:


- Nie chcemy, by wybór koncepcji odbywał się w konfrontacji z którymś z podmiotów - przyznaje wicemarszałek woj. pomorskiego Mieczysław Struk. - A bez Gdańska tego nie zrobimy.

Jak wygląda forsowane przez Gdańsk rozwiązanie? Zakłada ono, że na odcinku od ul. Wita Stwosza w Oliwie do lotniska, po nowo wybudowanych torach będą jeździły zarówno tramwaje, jak i kolej. Dzięki temu na wysokości ul. Rakoczego, będzie mógł powstać węzeł komunikacyjny, do którego wpięta zostanie linia tramwajowa, jaką miasto już samodzielnie wybuduje z pętli na Siedlcach (przez ulicę Nowolipie). Dzięki temu ze śródmieścia Gdańska będzie można dojechać tramwajem nie tylko na Morenę, ale i do osiedli położonych za obwodnicą, m.in. do Matarni.

Choć na opisanym odcinku trasa będzie wspólna, to liczba i lokalizacja przystanków kolejowych i tramwajowych już nie. Przystanków tramwajowych będzie więcej. Nawet tam, gdzie przystanek kolejowy i tramwajowy będą obok siebie, trzeba będzie wybudować osobną infrastrukturę dla każdego z nich, z peronami o różnej wysokości - niższymi dla tramwajów, wyższymi dla kolei. Dokładne rozmieszczenie przystanków będzie znane dopiero po powstaniu studium - na prezentowanej mapie przedstawiamy jedynie ich prawdopodobne lokalizacje.

- Gdańsk ma się zdeklarować do 24 lipca, czy będzie go stać, by od razu finansować budowę infrastruktury tramwajowej na całej trasie, czy np. jedynie z lotniska do ulicy Rakoczego - mówi jeden z pracowników urzędu marszałkowskiego.

Wariant tramwajowo-kolejowy wymaga wprowadzenia albo dwusystemowej trakcji zasilania składów, gdyż tramwaj potrzebuje napięcia 600 V, a szynobus kolejowy 3000 V, albo też wysłania na trasę szynobusów spalinowych. Najprawdopodobniej to ten wariant zostanie zrealizowany na początku, zaś trakcja elektryczna dla kolei powstanie później.

- Studium wraz z rekomendowaną koncepcją powinno być gotowe w przeciągu dwóch miesięcy - mówi prezydent Bojanowski. - Zawarta w nim rekomendacja będzie praktycznie równała się podjęciu decyzji przez wszystkie strony.

Niezwykle kosztowna inwestycja powoduje, że podmioty w nią zaangażowane będą musiały poszukać poważnych pieniędzy w swoich budżetach. By ograniczyć wydatki do minimum, Urząd Marszałkowski wystąpił do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego i Ministerstwa Infrastruktury o wsparcie budowy KM w 75 proc. - Jest akceptacja dla tego pomysłu - przyznaje wicemarszałek Struk - Ale i tak będziemy musieli znaleźć wspólnie jeszcze około 250 mln zł.

Już teraz do Urzędu Marszałkowskiego wpływają skargi od mieszkańców tych dzielnic, przez które kolej będzie w przyszłości przebiegać. Ludzie obawiają się przede wszystkim hałasu. - Na trasie nie będą kursowały głośne kolejki, tylko ciche szynobusy, poza tym technika budowania torowisk zmieniła się znacznie w ciągu ostatnich 50 lat, kiedy budowano pierwszą linię SKM-ki - uspokaja jeden z urzędników.

Istniało zagrożenie, że powstanie Kolei Metropolitalnej może całkowicie zamknąć możliwość - mocno hipotetyczną - budowy tzw. ulicy Nowej Abrahama. Ta zaplanowana jeszcze w latach 70. ubiegłego wieku trasa miała połączyć okolice pętli tramwajowej na Zaspie z Moreną (ul. Rakoczego). Miała być poprowadzona dokładnie tak, jak KM, czyli po dawnym nasypie kolejowym.

Budowa wspólnych torów nie przekreśla jednak powstania w przyszłości także równoległej do nich jezdni. - Opracowywany właśnie wariant umożliwia powstanie dwupasmowej Nowej Abrahama w obu kierunkach - uspokaja marszałek Mieczysław Struk.

Budowa KM ma się rozpocząć przed Euro 2012.

Inne warianty, które znajdą się w studium wykonalności.

Frma IVV odpowiedzialna za powstanie studium wykonalności, czyli dokumentu który dokładnie opisze wszystkie aspekty funkcjonowania kolei w strukturze trójmiejskiej aglomeracji, stworzyła dotąd trzy koncepcje:

1. Najtańsza z nich, quasi tramwajowo - kolejowa przewiduje stworzenie węzła przesiadkowego z tramwaju na pociąg przy lotnisku w Rębiechowie. Tramwaj prowadziłby przez Gdańsk, a koleją dojeżdżałoby się do lotniska od strony Gdyni. Takie rozwiązanie poważnie wydłuża jednak czas przejazdu całej trasy, co znacznie obniża walory tej koncepcji.

2. Druga opcja mówi o poprowadzeniu samej kolei jednym torem w obie strony. To również ma swoje negatywne strony, gdyż uniemożliwia zwiększenie częstotliwości ruchu w przyszłości.

3. Trzecia, najdroższa opcja zakłada budowę dwóch torów i pełną elektryfikację. Niewykluczone jednak (a nawet bardzo prawdopodobne), że trakcja elektryczna dla kolei powstanie po jakimś czasie, a trasą najpierw będą jeździły szynobusy spalinowe.

Opinie (241) 9 zablokowanych

  • Widac ze niemcy..

    Patrząc na ten obrazek, nie moglem uwierzyc ze tak ladnie jest w gdansku (drogi i oznakowania) i juz sie ucieszylem do kiedy przeczytalem opis zdjęcia. Powinni się wziasc za drogi zamiast kombinowac z szynami. To nic nie zmieni. Zbędny wydatek i strata czasu.

    • 2 6

  • Znając nasze trajtki wystarczy 1 zepsuty na trasie i mamy meeeega korek

    • 5 0

  • Niech najpierw zbudują kolej metropolitalną, na dwusystemowy tramwaj przyjdzie jeszcze czas. Nie problem jest dostosować później infrastrukturę do trambahn-ów, o ile będą na to pieniądze :|

    • 2 1

  • Dajecie 1 MLN dla mnie to moze nie oprotestuje wam tych bohomazów.

    A swoja droga za robote sie brac to sie w koncu cholota przesiadzie moze na public transport i mi zwolni droge do pracy co bym nie musial ciagle lasem jezdzic bo zapomnam powoli jak asfalt wyglada.

    • 2 0

  • (1)

    POWINI ZROBIĆ WIĘCEJ AUTOSTRAD I NOWYCH ULIC

    • 2 4

    • Pewnie przez park Oliwski, albo Długą, co?

      • 1 0

  • Kolej Metropolitalna to kiepski pomysł (1)

    Nie rozwiąże niczego, bo i tak mieszkańcy będą woleli prywatne samochody. Wyda się krocie bez konkretnego efektu. Widać to po komunikacji w samym mieście. Wnioseki: pobudować sieć dróg łatwo dostepnych dla każdego kierowcy. Wybudować w końcu nową Słowackiego i rozładować korki. Od lotniska powinna biec droga obwodowa łacząca się z trasą lęborską. A na lotnisko powinien dojeżdżać szybki, nowoczesny tramwaj z Chełma - rozwiązanie optymalne i najtańsze. Ale lobby urzędniczo-kolejowe nie odpuści i bedzie mieszać ludziom w głowach. Coś wiem o tym, bo konsultowałem się z niezależnymi projektantami i architektami.

    • 2 7

    • tyle wiesz, ile zjesz...
      Twoja koncepcja nie przewiduje:
      A. Problemu zwiezienia do Gdańska ludzi z Żukowa czy Kartuz
      B. Problemu ograniczonej przestrzeni miasta. Gdzie chcesz te ulice budować?
      W parku Oliwskim? Na Głównym Mieście? Jak chcesz rozwiązać skrzyżowanie Okopowa - AK - Podwale Przedmiejskie?

      • 2 0

  • kolejne kłamstwo adamowicza (1)

    podniecacie się kolejnymprojektem na papierze, przejżyjcie sobie newsy na www.trojmiasto.pl z ostanich dwóch lat i spiszcie wszystkie obecane projekty dla gdańska przez Adamowicza i jego ludzi

    napiszę szczerze - gdańszczanie to kretyni że wierzą w obietnice urzędy miasta i jego prezydenta, facet robi nas równo w konia a my jak te ślepe cioty jestesmy na jego skinienie przy kazdych wyborach...

    jestem wyborcą PO ale prędzej sobie rękę utnę niż zagłosuję na adamowicza i jego wieczne kłamstwa

    • 6 1

    • To tak jak ja.

      Tyle, ze ja sibie ręki nie utne za bydynia :)

      • 1 0

  • Prezydent i Radni dawno stracili kontrolę.... (1)

    Zgadzam się z Panem Markiem/Gdańsk, że władze Gdańska dawno straciły kontrolę nad tym co się w tym mieście dzieje... To brak podejmowania decyzji, brak wyobraźni, totalny statyzm w "sprawowaniu"władzy!!! Prezydenta Budynia najbardziej interesuje twierdza Wisłoujście... Czy NIK nie może zrobić szerszej kontroli w Gdańdsku, bo problemy z drogami to tylko wierzchołek góry lodowej. Dlaczego nie ma w Polsce kar za złe rządzenie, a w tym przypadku brak rządzenia! Jakoś przy przekształcaniu spichlerzy nad Motławą w hotele nie było tak długich faz projektów...
    A te tramwaje niech sobie łaskawie zostawią na istniejących torach. Niby jak długo miałby jechać tramwaj z Osowej do Wrzeszcza??? a może przesiadki, poronione pomysły.... Wszędzie na świecie samorządy dopłacają do komunikacji publicznej!

    • 2 1

    • tramwaj przez Osowe ?Byl taki projekt?

      • 0 0

  • Moim zdaniem nie należy reaktywować dawnej linii kolejowej (1)

    Trasa ta może z powodzeniem służyć turystom, zwłaszcza posiadających rower. Inaczej co około 0,5 km należałoby budować wiadukt, aby mieszkańcy mogli swobodnie komunikować się z obszarami leżącymi po obu stronach torów. CY MIASTO POSIADA ŚRODKI NA BUDOWĘ TYCH WIADUKTÓW? Dlatego lepszym rozwiązaniem jest takie poprowadzenie linii tramwajowej, aby minimalizować ilość tych kosztownych obiektów.
    Jestem za rozwojem nowych tras rowerowych!!!

    • 3 6

    • rowerem na lotnisko,

      no gratuluję.

      • 2 0

  • Gdańskie spowalniacze... (1)

    Znowu nie dają się rozwijać 3miastu.
    Kiedy wreszcie zaczna patrzeć na 3maisto jakna całość a nie tylko garnąć pod siebie - mowa o magistracie a nie mieszkańcach oczywiście, któych serdecznie pozdrawaim. Znowu tramwaje muszą zarobić (najbardziej poroniony pomysł to tramwaje na lotnisko). A mnie interesuje, żeby SKM dojechało z Oksywia do Lotniska Imienia Lecha Walesy. Ale się nie doczekam - bo tramwaje trzeba podtrzymywać - a może zlikwidować i tą kasę na drogi w Gdańsku przeznaczyć. Zamiast szyn były by dodatkowe pasy ruchu i autobusów więcej?

    NIE BLOKOWAĆ KOLEJI METROPOLITALNEJ!!!

    PS. Czy rozstawy kół skm itramwaju są takei same?

    • 4 2

    • mniej więcej

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane