• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna w najlepszym wariancie

Maciej Naskręt
13 stycznia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Stacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Morenie - Rakoczego. Stacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Morenie - Rakoczego.

Zarząd Województwa Pomorskiego dał zielone światło do realizacji Kolei Metropolitalnej w wersji najlepszej dla mieszkańców. Powstaną dwa tory, po których pojadą pociągi elektryczne.



Przebieg ponad 18-kilometrowej linii kolejowej z Wrzeszcza do Osowej. Przebieg ponad 18-kilometrowej linii kolejowej z Wrzeszcza do Osowej.
Budowa Kolei Metropolitalnej będzie kosztować 719,1 mln zł, z czego 85 proc. - 611,2 mln zł - pochodzić będzie z Unii Europejskiej. To kwoty porównywalne z wydatkami na budowę drugiej nitki metra w Warszawie.

Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej w Gdańsku będzie realizowana według najbardziej dogodnego dla pasażerów wariantu. Oznacza to, że w połowie 2015 r. pojedziemy z Gdańska Głównego przed nowy terminal w Porcie Lotniczym w Rębiechowie pociągami o napędzie elektrycznym. Zajmie to nie dłużej niż 25 minut. Do dyspozycji będziemy mieli osiem nowych przystanków, w tym dworzec pod ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.

W czwartek Zarząd Województwa Pomorskiego dał zielone światło do realizacji przedsięwzięcia przez spółkę Pomorska Kolej Metropolitalna SA .

- Budując tę linię mamy nadzieję na wsparcie ze strony samorządów Gdańska i Gdyni, które chcąc spopularyzować Kolej Metropolitalną, powinny wybudować węzły integracyjne Strzyża, Rakoczego, Wróbla Staw, Matarnia, Osowa, Karwiny i Wielki Kack - mówi Mieczysław Struk, Marszałek Sejmiku Województwa Pomorskiego.

Inwestycja będzie podzielona na dwa zadania. Pierwsze to budowa linii dwutorowej od Portu Lotniczego w Gdańsku do linii kolejowej Kościerzyna-Gdynia i wykonanie tymczasowego przystanku Gdańsk Port Lotniczy z peronami. Na tym odcinku nie powstanie sieć trakcyjna, czyli będzie on na razie obsługiwany przez szynobusy. Budowa ruszy w październiku 2011 r. i ma być gotowa w maju 2012 r.

Druga, znacznie większa część inwestycji będzie polegać na budowie linii dwutorowej od stacji Gdańsk Wrzeszcz do Portu Lotniczego w Gdańsku wraz z przystankami. Wtedy wykonana zostanie też elektryfikacja linii na całej długości z Wrzeszcza do Osowej i wybudowana zostanie stacja w Barniewicach. Z tym zadaniem wykonawcy będą musieli uporać się do 2015 r.

Już w kwietniu tego roku PKM S.A. wyłoni wykonawcę projektu, a w maju złoży wniosek o dofinansowanie z Unii Europejskiej. Wtedy też powinien mieć w ręku decyzję środowiskową dla budowy kolei.

Miejsca

Opinie (282) 7 zablokowanych

  • wstydźcie się!

    zamiast powątpiewać w realizację rozbudowy Metropoli moglibyście pomóc w realizacji projektu i poprawę komfortu w komunikacji w Trójmieście.
    Pozdrawiam

    • 2 1

  • A jak to bedzie wpiete do SKM?

    1. Czy projektuje sie bezkolizyjne wpiecie tej sieci z torami kolejki SKM ?
    To bardzo wazne aby tak to zrobic a nic o tym sie nie mowi i jest niebezpieczenstwo ze tego nie bedzie. ! A jak sie tego nie zrobi, to w przyszlosci za to trzeba bedzie zaplacic 100% a nie 15% jak teraz.
    2. Nie ma co plakac ze to drogie. 15% z 700mln ktore ma Gdansk zaplacic za to wygospodarowal z oszczednosci za inne kontrakty , ktore okazaly sie tansze niz byl na nie budzet.
    3. Niektore stacje beda w "polu" , ale nie ma co sie bac. Zaraz obok powstana osiedla mieszkaniowe. :)

    • 2 0

  • RZECZYWISTOŚĆ

    Rzeczywistość jest taka; dworzec we Wrzeszczu – jak zawsze brud i smród, pod dworcem na chodniku samochody i śmieci, gdzieniegdzie żulik – trudno przejść. Obok przy dużym misiu policja zajada zapiekanki. Slalomem przez CHODNIK OMIJAM SAMOCHODY ..... Nawet w Birmie jest większy porządek, GDAŃSK to nie trzeci świat, to BRAK GOSPODARZA, który zadba o miasto. JEST BARDZO ŻLE. Na pana Adamowicza głosowało 16% ogółu mieszkańców, i wygrał, i nic nie zrobi !

    • 3 0

  • Już widac ze ciągną tą kolej pod deweloperów. Z jednej strony moze to lepiej.

    Najpierw komunikacja a potem osiedla. Ja się ciesze bo mam klika hektarów tu i tam :-)

    • 3 0

  • Brawo Marszałek Struk

    jest ok. Będzie jeszcze lepiej bo szefem kolei metropolitalnej jest wizjoner. Takich pistoletów nam trzeba, wtedy nie będzie żadnych problemów z komunikacją kolejową.

    • 3 0

  • zmieniłbym nazwy przystanków: (1)

    zamiast rakoczego: Gdańsk Brętowo
    a zamiast Wróbla Staw: Gdańsk Migowo
    Powody:
    1.Zwyczajem jest nazywanie nazwami dzielnic a nie ulic - to nie jest metro
    2.Rakoczego jest długą ulicą i nazawa nie lokaoizuje stacji
    3. Z całym szcunkiem ale "Wróbla Staw" nikomu nic nie mówi dzielnica nazywa się Migowo

    • 3 0

    • Pomysł niezły :-) Tyle że miesce przystanku Wróbla Staw jest kawał świata od Migowa :-) Bardziej co do tego miejsca pasowałby

      Jasień :-) Ze zmianą Rakoczego na na przykład Brętowo (i to jeszcze też zależne od miejsca jego usytuowania) też się z Tobą zgadzam :-)

      Abrahama zmieniłbym na Strzyża, Rakoczego albo na Brętowo (jak byłby usytuowany na historycznym miejscu) albo na Dolne Migowo (jak byłby usytuowany na nowym miejscu, zaraz za ulicą Rakoczego w kierunku Kiełpinka, Wróbla Staw na Jasień (bo owe osiedle jest usytuowane wręcz w bardzo bliskim sąsiedztwie nie dość że stawu o tej nazwie, przyszłościowego osiedla które będzie tam wybudowane za jakieś 5-7 lat, oraz planowanego przystanku) i Gdańsk Krzemowa Dolina na Gdańsk Firoga :-)

      • 1 0

  • Gadac gadać gadac tylko to potraficiew

    • 1 1

  • przystanek zaspa (1)

    Od początku było wiadomo, że takiego przystanku nie będzie. To, że radny Skiba zbierał podpisy było podyktowane chęcią zmazania opinii lenia, nie realną możliwością realizacji pomysłu. Linia PKM nawet nie biegnie przez Zaspę, nie ma więc co biadolić, że istnieje jakiś spisek mający na celu marginalizację tej dzielnicy. Nic nie stoi na przeszkodzie żeby dojechać stacji Wrzeszcz albo Niedźwiednik i tam wsiąść do pociągu. Zaspa i tak jest świetnie skomunikowana więc nie ma sensu popadać w kompleksy niczym Strzyża i prezentować bojowy rewizjonizm co do nazewnictwa...

    I najważniejsze: mało stacji = krótki czas przejazdu.

    • 2 3

    • Nie ważne jest teraz, czy miał być ten przystanek czy też nie. Ważne że jest :-) Dlatego w innych obecnych przypadkach

      teżpowinno to być ważne co się robi i jak :-)

      • 1 0

  • WSPANIALE!!!!!!!!!!!!!!!!

    SUPER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 3 3

  • WSZYSTKO JEST..........DROGIE

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane