• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna w najlepszym wariancie

Maciej Naskręt
13 stycznia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Stacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Morenie - Rakoczego. Stacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Morenie - Rakoczego.

Zarząd Województwa Pomorskiego dał zielone światło do realizacji Kolei Metropolitalnej w wersji najlepszej dla mieszkańców. Powstaną dwa tory, po których pojadą pociągi elektryczne.



Przebieg ponad 18-kilometrowej linii kolejowej z Wrzeszcza do Osowej. Przebieg ponad 18-kilometrowej linii kolejowej z Wrzeszcza do Osowej.
Budowa Kolei Metropolitalnej będzie kosztować 719,1 mln zł, z czego 85 proc. - 611,2 mln zł - pochodzić będzie z Unii Europejskiej. To kwoty porównywalne z wydatkami na budowę drugiej nitki metra w Warszawie.

Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej w Gdańsku będzie realizowana według najbardziej dogodnego dla pasażerów wariantu. Oznacza to, że w połowie 2015 r. pojedziemy z Gdańska Głównego przed nowy terminal w Porcie Lotniczym w Rębiechowie pociągami o napędzie elektrycznym. Zajmie to nie dłużej niż 25 minut. Do dyspozycji będziemy mieli osiem nowych przystanków, w tym dworzec pod ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.

W czwartek Zarząd Województwa Pomorskiego dał zielone światło do realizacji przedsięwzięcia przez spółkę Pomorska Kolej Metropolitalna SA .

- Budując tę linię mamy nadzieję na wsparcie ze strony samorządów Gdańska i Gdyni, które chcąc spopularyzować Kolej Metropolitalną, powinny wybudować węzły integracyjne Strzyża, Rakoczego, Wróbla Staw, Matarnia, Osowa, Karwiny i Wielki Kack - mówi Mieczysław Struk, Marszałek Sejmiku Województwa Pomorskiego.

Inwestycja będzie podzielona na dwa zadania. Pierwsze to budowa linii dwutorowej od Portu Lotniczego w Gdańsku do linii kolejowej Kościerzyna-Gdynia i wykonanie tymczasowego przystanku Gdańsk Port Lotniczy z peronami. Na tym odcinku nie powstanie sieć trakcyjna, czyli będzie on na razie obsługiwany przez szynobusy. Budowa ruszy w październiku 2011 r. i ma być gotowa w maju 2012 r.

Druga, znacznie większa część inwestycji będzie polegać na budowie linii dwutorowej od stacji Gdańsk Wrzeszcz do Portu Lotniczego w Gdańsku wraz z przystankami. Wtedy wykonana zostanie też elektryfikacja linii na całej długości z Wrzeszcza do Osowej i wybudowana zostanie stacja w Barniewicach. Z tym zadaniem wykonawcy będą musieli uporać się do 2015 r.

Już w kwietniu tego roku PKM S.A. wyłoni wykonawcę projektu, a w maju złoży wniosek o dofinansowanie z Unii Europejskiej. Wtedy też powinien mieć w ręku decyzję środowiskową dla budowy kolei.

Miejsca

Opinie (282) 7 zablokowanych

  • KOREKTY NIEKTÓRYCH NAZWY PRZYSTANKÓW!!!! (2)

    Pierwszym do wymiany - Gdańsk Rakoczego na (tak jak czytałem tutaj w komentarzach u niektórych czytelników) albo Gdańsk Brętowo (jak będzie usytuowany przystanek na swoim historycznym miejscu, tam gdzie przez lata się znajdował) albo Gdańsk Dolne Migowo (jak będzie usytuowany za ulicą Rakoczego w kierunku Kiełpinka).
    Drugim do wymiany - Gdańsk Wróbla Staw na Gdańsk Jasień - faktycznie trafna propozycja.
    Trzecim do wymiany (jak będzie proponowany - bo raz jest uwidaczniany na mapach a raz nie) - Gdańsk Dolina Krzemowa na Gdańsk Firoga.

    • 9 0

    • Gdańsk Abrahama -> Gdańsk Strzyża (1)

      i tak wszystkie po kolei

      • 2 0

      • TAK - RACJA!!!

        Gdańsk Abrahama na Gdańsk Strzyża!!!

        • 1 0

  • Hej młody Junaku !

    Hej młody Junaku ! Smutek zwalcz i strach ! Przecież na tym piachu za trzydzieści lat ! Przebiegnie z pewnością ! Jasna, długa, prosta ! Szeroka jak morze ! Trasa Łazienkowska!

    • 2 2

  • ale przecież komunikacja jest super..!

    w końcu jakiś sensowny pomysł, jednak wnioskując po zaawansowaniu wizualizacji realizacja mocno wątpliwa.. pewnie znajdą się ważniejsze wydatki jak komunikacja miejska, w końcu to problem mieszkańców jak jeżdżą, nie urzędników. No, chyba że dzięki funduszom UE da się coś przytulić.

    • 0 4

  • przystanek AbraHama

    A może "przy okazji" bardziej zintegrować przystanek tramwajowy ze stacją KM ?
    Może jakieś bezpośrednie zejścia z peronów na przystanek tram. i przynajmniej zadaszenie tego ostatniego ?
    Inaczej trzeba będzie "skakać" z walizami przez ulicę i w czasie deszczu moknąć po drodze.
    MiM

    • 2 0

  • Kolejne pieprz....kotka weżcie się w końcu do roboty!!! Większość ludzi zaczyna myśleć!

    KOSZTY WASZEGO PLANOWANIA DOGANIAJĄ KOSZTÓW CAŁEJ INWESTYCJI !!!

    • 2 3

  • a kiedy w Gdyni ?? (1)

    • 2 2

    • nigdy

      • 1 0

  • Mieszkańcom Kokoszek nie buduje się przystanka za to buduje się Fabrykę celulozy. Tak duże osiedla mieszkaniowe jak Kokoszki i Karczemki zostały w tym planie pominięte w przystankach tego wymęczonego usprawnienia komunikacyjnego.

    • 2 3

  • Nową Bulońską róbcie a nie jakieś kolejarskie sny. (2)

    • 3 3

    • co jełop to jełop (1)

      • 1 1

      • witam w klubie

        • 1 0

  • w Gdyni też powinni zrobić kolej metropolitalną (1)

    w Gdyni też powinni zrobić kolej metropolitalną
    a pierwszy przystanek powinien być w małym kacku.

    • 3 1

    • przecież już jest

      ostatnio coś pisali w okolicach Syf Towers

      • 1 1

  • kolej metropolitalna (1)

    Kraj tonie w długach a my chcemy wyrzucać pieniądze w błoto ! Zaludnienie w tych pociągach będzie w granicach 10-25%. Kto z auta będzie chciał wsiadać do zasyfionych i zabazgranych wagoników ? , chyba tylko ten co przy okazji chce złapać guza ? Bo ja wolę nawet postać w korku i tego cudu marnotrawstwa nie oglądać. A może CI co widzą w tym kolejny INTERES ? Wątpię !!

    • 1 8

    • kraj tonie w negatywnych opiniach o byle g

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane