• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna w najlepszym wariancie

Maciej Naskręt
13 stycznia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Stacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Morenie - Rakoczego. Stacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Morenie - Rakoczego.

Zarząd Województwa Pomorskiego dał zielone światło do realizacji Kolei Metropolitalnej w wersji najlepszej dla mieszkańców. Powstaną dwa tory, po których pojadą pociągi elektryczne.



Przebieg ponad 18-kilometrowej linii kolejowej z Wrzeszcza do Osowej. Przebieg ponad 18-kilometrowej linii kolejowej z Wrzeszcza do Osowej.
Budowa Kolei Metropolitalnej będzie kosztować 719,1 mln zł, z czego 85 proc. - 611,2 mln zł - pochodzić będzie z Unii Europejskiej. To kwoty porównywalne z wydatkami na budowę drugiej nitki metra w Warszawie.

Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej w Gdańsku będzie realizowana według najbardziej dogodnego dla pasażerów wariantu. Oznacza to, że w połowie 2015 r. pojedziemy z Gdańska Głównego przed nowy terminal w Porcie Lotniczym w Rębiechowie pociągami o napędzie elektrycznym. Zajmie to nie dłużej niż 25 minut. Do dyspozycji będziemy mieli osiem nowych przystanków, w tym dworzec pod ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.

W czwartek Zarząd Województwa Pomorskiego dał zielone światło do realizacji przedsięwzięcia przez spółkę Pomorska Kolej Metropolitalna SA .

- Budując tę linię mamy nadzieję na wsparcie ze strony samorządów Gdańska i Gdyni, które chcąc spopularyzować Kolej Metropolitalną, powinny wybudować węzły integracyjne Strzyża, Rakoczego, Wróbla Staw, Matarnia, Osowa, Karwiny i Wielki Kack - mówi Mieczysław Struk, Marszałek Sejmiku Województwa Pomorskiego.

Inwestycja będzie podzielona na dwa zadania. Pierwsze to budowa linii dwutorowej od Portu Lotniczego w Gdańsku do linii kolejowej Kościerzyna-Gdynia i wykonanie tymczasowego przystanku Gdańsk Port Lotniczy z peronami. Na tym odcinku nie powstanie sieć trakcyjna, czyli będzie on na razie obsługiwany przez szynobusy. Budowa ruszy w październiku 2011 r. i ma być gotowa w maju 2012 r.

Druga, znacznie większa część inwestycji będzie polegać na budowie linii dwutorowej od stacji Gdańsk Wrzeszcz do Portu Lotniczego w Gdańsku wraz z przystankami. Wtedy wykonana zostanie też elektryfikacja linii na całej długości z Wrzeszcza do Osowej i wybudowana zostanie stacja w Barniewicach. Z tym zadaniem wykonawcy będą musieli uporać się do 2015 r.

Już w kwietniu tego roku PKM S.A. wyłoni wykonawcę projektu, a w maju złoży wniosek o dofinansowanie z Unii Europejskiej. Wtedy też powinien mieć w ręku decyzję środowiskową dla budowy kolei.

Miejsca

Opinie (282) 7 zablokowanych

  • po co ten przystanek w szczerym polu - Barniewice? jakie jest uzasadnienie prz (2)

    • 5 6

    • cd
      przeciez tam sa grunty rolne mozna np na zumi sprawdzić komu ten przystanek krowom? czyje to pole? albo kto juz je kupil?

      • 3 1

    • Dziś pole jutro betonowe sypialnie

      Osowy też nie było 20 lat temu. Jak mawiał pewien dyktator, któremu zawdzięczamy "berlinkę", autostradę A4, A6 i A18, "to nic że dziś nie ma ruchu, zbuduje się drogę, to zrobi się ruch". Zobaczcie ile wyrosło firm przy końcu naszej A1!

      • 3 0

  • a gdzie Kartuzy ? był heppening o kolei metropolitalna a z plnów nici (1)

    • 2 3

    • Spoko, będzie Rębiechowo-Wrzeszcz

      to będą i Kartuzy. Wdech, wydech, wdech, wydech ...

      • 3 0

  • Kataklizm dla Osowej (1)

    Bez przystanku KM przy Renku -jaki obiecywano -cała Osowa ruszy na Barniewicką i -efekt paraliżu Barniewickiej murowany

    • 2 6

    • ale pprzysz

      matolku

      • 1 0

  • Kochani jak ta kolej powstanie w tym terminie to ja stawiam Wam wszystki kiolejkę ( w barze )

    Do zobaczenie !

    • 7 0

  • kurczę...jak ktos w osowie ma domek 200 m kw (2)

    to ma też garaż a w garażu samochód. Więc nalezy zrobić spacerową 4 pasy za połowę tej ceny a resztę wpompowac w ecs oraz długi na stadion po klapie 2012...mam rację?

    • 5 11

    • a teraz wróć do swojej szarej rzeczywistości w kartuzach, bo nie masz o niczym zielonego pojęcia. Jesteś tak głupi, że aż nie chce mi się tłumaczycz, czemu NIE MASZ RACJI. POszerzanie pasów, to może i był sposób na korki, ale w latach 70-tych kiedy był samochodowy bum, a teraz każdy normalny człowiek wie (oprócz ciebie i osób które do sklepu 200 metrów dalej jeżdzą samochodem), że poszerzanie ulic jest rozwiązaniem chwilowym, ponieważ z racji swojej lepszej przejezdności spowoduje, że będzie nią chciało jechać więcej samochodów, aby nie stać korkach, więc po czasie korki będą się znowu tworzyć, a potem kolejne poszerzenie i tak dalej. Teraz wiesz czemu piszesz BEZEDURY?

      • 5 2

    • A tymi 4 pasami spacerowej dojedziesz do Oliwy i dalej....

      też tylko 4 pasy, a chętnych na zakorkowanie więcej niż osowiaków....

      • 3 0

  • a trakcja i tak sie zerwie ;o)) (2)

    • 2 2

    • na szczescie

      tej zrypanej komuszej firemki SKM tam nie bedzie.

      • 0 0

    • i to będzie właśnie Atrakcja

      • 0 0

  • usytuowanie przystanku Kełpinek to kpina

    rozumiem ze Auchan dorzucil sie do wezla to teraz miasto w podziece daje przystanek nie dla mieszkancow osiedla ale kupujac w hipermarkecie, bynajmniej z usytowania tak wskazuje !!!

    • 3 3

  • Mimo wszystko widać że rozwój Wrzeszcza tworzy się samoczynnie

    Być może za jakiś czas będzie to najważniejsza rozwijająca się dzielnica w Gdańsku. Tylko ten dworzec i wysepka ;/

    • 3 2

  • matarnia

    przydałby się przystanek na matarni blizej obwodnicy z kładką tak jak to miało być zrobione..

    • 0 3

  • Nasze wnuki doczekają?

    Tak się pytam, bo mam 22 lata i martwię się czy moje wnuki nadal będą skazane na wypasione wagony skmki?

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane