• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wybrano wariant kolei na północ Gdyni

Patryk Szczerba
22 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Niewykluczone, że przewoźnikiem na linii na północ dzielnic Gdyni będzie Szybka Kolej Miejska. Niewykluczone, że przewoźnikiem na linii na północ dzielnic Gdyni będzie Szybka Kolej Miejska.

PKP PLK wybrała wariant kolei na północ Gdyni. Zakłada on budowę dwutorowej linii od stacji Gdynia Chylonia do stacji Mosty Zachód oraz rozbudowę istniejącej linii na odcinku Gdynia Pogórze - Gdynia Port Oksywie, łącznie z elektryfikacją wszystkich odcinków. Na trasie powstanie sześć przystanków i trzy stacje kolejowe.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Północna Kolej Aglomeracyjna ma odciążyć zakorkowaną dziś północ Gdyni. Tysiące mieszkańców dzielnic czekają na rozwiązanie, które pozwoli im zrezygnować z aut i przerzucić się na pociągi.

Inwestycja jest w planach od lat. Ma być finansowana z funduszy europejskich na lata 2021-2027.

PKP PLK właśnie wybrała wariant przebiegu trasy. Propozycji było sześć. Od końca 2020 roku były prowadzone konsultacje w tej sprawie.

6 wariantów przebiegu nowej linii przez Gdynię 6 wariantów przebiegu nowej linii przez Gdynię

Ostatecznie kolejarze ogłosili, że pociągi pojadą z Gdyni Chyloni do stacji Mosty Zachód.

Zakres planowanych prac:

  • budowa dwutorowej linii kolejowej od stacji Gdynia Chylonia aż do stacji Mosty Zachód
  • rozbudowa istniejącej linii na odcinku Gdynia Pogórze - Gdynia Port Oksywie
  • elektryfikacja wszystkich odcinków
  • budowa bezkolizyjnych przejść nad istniejącymi liniami kolejowymi

Na potrzeby Północnej Kolei Aglomeracyjnej powstaną też trzy zupełnie nowe stacje:

  • Gdynia Pogórze
  • Mosty Zachód
  • Gdynia Lotnisko

Oprócz tego powstaną nowe przystanki osobowe: Obłuże Leśne, Obłuże Górne, Kosakowo Szkoła, Kosakowo i Pierwoszyno. Stacja kolejowa przy oksywskim porcie doczeka się gruntownej przebudowy.


Zadowolone są władze Gdyni optujący za wybranym wariantem, roboczo nazwanym W2.

- Za wersją drugą, przy której obstawała Gdynia i Zarząd Morski Portu Gdynia, stały silne argumenty merytoryczne. Cieszę się, że zwyciężyły one nad innymi czynnikami - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Po wybraniu wariantu następnym krokiem będzie pozyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. Konkretnych terminów rozpoczęcia budowy nie ma.

- Przygotowanie dokumentacji projektowej oraz realizacja prac budowlanych w ramach projektu pn. "Włączenie północnych dzielnic Miasta Gdyni i Gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej na obszarze pomorskiej Metropolii" uzależniona jest od dostępności środków finansowych w unijnej perspektywie na lata 2021-2027 - informuje Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK.
Koszt inwestycji w planowanym wariancie może wynieść nawet 800 mln zł.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (398) 10 zablokowanych

  • Fajny był ten korek na Hutniczej...

    • 5 1

  • dodatkowa stacja skm? (1)

    Na tym schemacie powyżej jest zaznaczona stacja między Rumią Janowo, a Cisową? To ma być jeszcze jakaś dodatkowa stacja?

    • 1 0

    • to istniejący przystanek "służbowy"

      dla pracowników SKM.

      • 4 0

  • Prędzej zbudują

    elektrownie atomowe w Polsce niż ta kolej zacznie tu jeździć. Nie ma pieniędzy na przejścia dla pieszych, Gdynia wieczorem jest ciemna jak za okupacji itd. Szczurek farbą namaluje na piasku? Tylko to potrafi.

    • 9 1

  • Kto z tego skorzysta ?? (2)

    Już widzę jak osoby z Pogórza Górnego i Gminy Kosakowa będą chętni wsiadać aby dojechać do Centrum przez Chylonię , i osoby z Obłuża Górnego zbiegać na dól na peron Obłuże . Bo przecież i tak większość z nich pracuje w Centrum Gdyni.

    • 5 2

    • Odpowiedź

      Tak naprawdę te tory nie są dla mieszkańców, ale na potrzeby MW oraz pracowników wojska.

      • 0 1

    • To niech nie korzystają i stoją na estakadzie w korkach.
      W czym problem?

      • 0 1

  • A kiedy dojedzie kolej na Pustki Cisowskie? (1)

    A kiedy dojedzie kolej na Pustki Cisowskie?

    • 1 8

    • raczej nigdy

      Najbliżej będzie do Łężyc.
      Ale to raczej jako bocznica na wysypisko...

      • 6 0

  • Gdynia to Białoruś (1)

    Będzie to tak sprawnie działać jak port lotniczy w Kosakowie, mimo że tym razem Szczurek jest tylko lobbystą i nie pozwolono mu psuć tej inwestycji.

    Tak naprawdę decydują dwa czynniki:
    1. Wojsko,
    2. Port i deweloperzy.

    • 8 0

    • Byłeś na Białorusi ?

      • 1 0

  • Nie bardzo rozumiem jaki sens jest (1)

    cytować Gruszecką - Spychale. Niech szerzej rozwinie to uzasadnienie przedstawiciel inwestora- dlaczego powstał taki wariant- a nie złotousta która jak podejrzewam poza "opiniowaniem" niewiele ma wspólnego z tym przedsięwzięciem.

    • 5 0

    • inwestorem/sponsorem (dawcą kasy) jest samorząd

      a inwestorem zastępczym (spalaczem kasy) jest PLK.

      Sponsor nie wie nic o realiach tego zadania i jak pelikan łyka to, co zastępczy opowiada.
      A opowiada to co sponsor chce słyszeć "niedasię"...

      • 4 0

  • obiecanki macanki, a głupiemu stoi... (1)

    Samorząd powiela ściemę...
    Kasy nie ma, dochody marne, to i nie będzie kolei...
    Ani na Południu (Gdańska), ani na Północy (Gdyni), ani w interiorze województwa.
    Kasy ledwie wystarcza na podtrzymanie szczątkowej komunikacji na terenie województwa oraz zapłatę za usługę na terenie Trójmiasta dla SKM... Dlatego do Nowego Portu też nie będzie.
    Tramwajarze nie będą sie tortem dzielić...

    • 6 1

    • Bo też SKM do

      Nowego Portu nie ma sensu przy rozwiniętej linii tramwajowej. Kolejka "jak dawniej" byłaby jedynie gratką dla sentymentalnych fanów kolei, a nie skutecznym środkiem transportu.

      • 0 0

  • brak Pogórza Górnego (1)

    Masakra, cała trasa zwinnie omija Pogórze Górne, a tam tyle osób mieszka. Przecież to jedna z największjszych populacji osób mieszkających w dzielnicach północnych. Więc dla kogo ta kolej?
    Turyści też nie skorzystają, bo w Mostach od zachodniej strony przystanek, więc do morza daleko.
    Żal i rozczarowanie .....

    • 2 3

    • Dlatego najlepiej niech wogóle nie budują tej linii kolejowej - ku radości malkontentów!
      Zamiast torów niech deweloper wybuduje kolejne osiedla i niech mieszkańcy północnych dzielnic Gdyni oraz mieszkańcy okolicznych wiosek stoją i gniją w gigantycznych korkach.

      • 0 0

  • Najpierw tzw eurokołchoz musi dać fundusze a z tym

    krucho bo krzyżackie nasienia tylko chcą składki nic nie dając w zamian - olać składki i samemu finansować - wyjdziemy na tym lepiej

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane