• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wybrano wariant kolei na północ Gdyni

Patryk Szczerba
22 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Niewykluczone, że przewoźnikiem na linii na północ dzielnic Gdyni będzie Szybka Kolej Miejska. Niewykluczone, że przewoźnikiem na linii na północ dzielnic Gdyni będzie Szybka Kolej Miejska.

PKP PLK wybrała wariant kolei na północ Gdyni. Zakłada on budowę dwutorowej linii od stacji Gdynia Chylonia do stacji Mosty Zachód oraz rozbudowę istniejącej linii na odcinku Gdynia Pogórze - Gdynia Port Oksywie, łącznie z elektryfikacją wszystkich odcinków. Na trasie powstanie sześć przystanków i trzy stacje kolejowe.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Północna Kolej Aglomeracyjna ma odciążyć zakorkowaną dziś północ Gdyni. Tysiące mieszkańców dzielnic czekają na rozwiązanie, które pozwoli im zrezygnować z aut i przerzucić się na pociągi.

Inwestycja jest w planach od lat. Ma być finansowana z funduszy europejskich na lata 2021-2027.

PKP PLK właśnie wybrała wariant przebiegu trasy. Propozycji było sześć. Od końca 2020 roku były prowadzone konsultacje w tej sprawie.

6 wariantów przebiegu nowej linii przez Gdynię 6 wariantów przebiegu nowej linii przez Gdynię

Ostatecznie kolejarze ogłosili, że pociągi pojadą z Gdyni Chyloni do stacji Mosty Zachód.

Zakres planowanych prac:

  • budowa dwutorowej linii kolejowej od stacji Gdynia Chylonia aż do stacji Mosty Zachód
  • rozbudowa istniejącej linii na odcinku Gdynia Pogórze - Gdynia Port Oksywie
  • elektryfikacja wszystkich odcinków
  • budowa bezkolizyjnych przejść nad istniejącymi liniami kolejowymi

Na potrzeby Północnej Kolei Aglomeracyjnej powstaną też trzy zupełnie nowe stacje:

  • Gdynia Pogórze
  • Mosty Zachód
  • Gdynia Lotnisko

Oprócz tego powstaną nowe przystanki osobowe: Obłuże Leśne, Obłuże Górne, Kosakowo Szkoła, Kosakowo i Pierwoszyno. Stacja kolejowa przy oksywskim porcie doczeka się gruntownej przebudowy.


Zadowolone są władze Gdyni optujący za wybranym wariantem, roboczo nazwanym W2.

- Za wersją drugą, przy której obstawała Gdynia i Zarząd Morski Portu Gdynia, stały silne argumenty merytoryczne. Cieszę się, że zwyciężyły one nad innymi czynnikami - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Po wybraniu wariantu następnym krokiem będzie pozyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. Konkretnych terminów rozpoczęcia budowy nie ma.

- Przygotowanie dokumentacji projektowej oraz realizacja prac budowlanych w ramach projektu pn. "Włączenie północnych dzielnic Miasta Gdyni i Gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej na obszarze pomorskiej Metropolii" uzależniona jest od dostępności środków finansowych w unijnej perspektywie na lata 2021-2027 - informuje Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK.
Koszt inwestycji w planowanym wariancie może wynieść nawet 800 mln zł.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (398) 10 zablokowanych

  • ludzie obudźcie się

    Ten pomysł z tą koleją to większa mrzonka niż lotnisko w Kosakowie i to kolejny przykład mydlenia oczu ludziom. Dlaczego ??? Proszę bardzo . Istnieją tory które pewnie będą wykorzystane w tym pomyśle lecz jest jeden problem ,zarówno odcinek do Oksywia jak i na Babie Doły są jednotorowe więc puszczenie tam ruchu pasażerskiego żeby miało to sens jest mało realne a wręcz bezsensowne. Powie ktoś można zrobić tzw. mijanki lecz przy obecnym przebiegu jest mało możliwe. Następna sprawa tor na Babie Doły na granicy Obłuża i Pogórza Dolnego przekracza ulicę Unruga mostkiem kolejowym który to wystarczał dla transportu do lotniska wojskowego. Aby ta inwestycja miała sens i była przydatna mieszkańcom północnych dzielnic obawiam że pochłonęła by więcej kasy niż poszło na lotnisko. Przy obecnej infrastrukturze kursowanie pociągów na tej trasie jest bezzasadne a budowanie czegoś nowego to poroniony pomysł. Czy nie lepiej pomyśleć nad poprawą infrastruktury drogowej , kłania się cała ulica Pucka a w jej ciągu też tunel pod torami łaczący Chylońską z Hutniczą

    • 1 1

  • SKM do Letnicy!

    • 1 1

  • Oby realizacja nie była jak z basenem w Gdyni

    czyli nigdy. Znowu władze Gdyni udają ze coś robią. Te pociągi powinny jezdzic do Gdyni głównej a nie na Chylonie

    • 2 0

  • Pociagi wodorowe

    Po co elektryfikacja .Pociagi stają się powoli wodorowe .Zanim to powstanie ....

    • 0 0

  • Jednym

    z pomysłów był most nad zatoką do Oksywia. I co? Tak samo będzie z koleją.

    • 0 0

  • Plany, ściemy i bezterminowośc

    Już za 30 lat inwestycja ruszy

    • 0 0

  • Wiadukt/tunel - ul Hutnicza

    Planowana trasa przecina ul Hutniczą, jeśli pozostanie przejazd kolejowy to ulica Hutnicza stanie się całkowicie nieprzejezdna w godzinach pracy. Czy ta inwestycja zakłada bezkolizyjny przejazd przez ul Hutniczą ?

    • 0 0

  • koleją do Mostów

    Jestem ciekawy, gdzie te tysiące ludzi. którzy czakają na to "rozwiązanie".
    Raczej pieniądze wyrzucone w błoto.

    • 0 0

  • Na Oksywie PKM moze ruszyc nawet juz dzis

    Tory sa . perony tylko odchwascic i wyrownac. jednostki spalinowe sa .wiec co stoi na przeszkodzie? Mozna przedluzyc bieg pociagow z Wrzeszcza lub Koscierzyny

    • 0 0

  • Jest sens?

    Reklamowali się gdzieś, że z Portu Oksywie do Gdyni zajmie 17 minut.
    Autobusem z Oksywia Dolnego do Dworca jest 18 minut.

    Mówili również, że z Mostów Zachód do Gdyni Głównej 27 minut
    Autobusem z Mosty - Ogrodowa do Dworca jest 28 minut

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane