• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wybrano wariant kolei na północ Gdyni

Patryk Szczerba
22 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Niewykluczone, że przewoźnikiem na linii na północ dzielnic Gdyni będzie Szybka Kolej Miejska. Niewykluczone, że przewoźnikiem na linii na północ dzielnic Gdyni będzie Szybka Kolej Miejska.

PKP PLK wybrała wariant kolei na północ Gdyni. Zakłada on budowę dwutorowej linii od stacji Gdynia Chylonia do stacji Mosty Zachód oraz rozbudowę istniejącej linii na odcinku Gdynia Pogórze - Gdynia Port Oksywie, łącznie z elektryfikacją wszystkich odcinków. Na trasie powstanie sześć przystanków i trzy stacje kolejowe.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Północna Kolej Aglomeracyjna ma odciążyć zakorkowaną dziś północ Gdyni. Tysiące mieszkańców dzielnic czekają na rozwiązanie, które pozwoli im zrezygnować z aut i przerzucić się na pociągi.

Inwestycja jest w planach od lat. Ma być finansowana z funduszy europejskich na lata 2021-2027.

PKP PLK właśnie wybrała wariant przebiegu trasy. Propozycji było sześć. Od końca 2020 roku były prowadzone konsultacje w tej sprawie.

6 wariantów przebiegu nowej linii przez Gdynię 6 wariantów przebiegu nowej linii przez Gdynię

Ostatecznie kolejarze ogłosili, że pociągi pojadą z Gdyni Chyloni do stacji Mosty Zachód.

Zakres planowanych prac:

  • budowa dwutorowej linii kolejowej od stacji Gdynia Chylonia aż do stacji Mosty Zachód
  • rozbudowa istniejącej linii na odcinku Gdynia Pogórze - Gdynia Port Oksywie
  • elektryfikacja wszystkich odcinków
  • budowa bezkolizyjnych przejść nad istniejącymi liniami kolejowymi

Na potrzeby Północnej Kolei Aglomeracyjnej powstaną też trzy zupełnie nowe stacje:

  • Gdynia Pogórze
  • Mosty Zachód
  • Gdynia Lotnisko

Oprócz tego powstaną nowe przystanki osobowe: Obłuże Leśne, Obłuże Górne, Kosakowo Szkoła, Kosakowo i Pierwoszyno. Stacja kolejowa przy oksywskim porcie doczeka się gruntownej przebudowy.


Zadowolone są władze Gdyni optujący za wybranym wariantem, roboczo nazwanym W2.

- Za wersją drugą, przy której obstawała Gdynia i Zarząd Morski Portu Gdynia, stały silne argumenty merytoryczne. Cieszę się, że zwyciężyły one nad innymi czynnikami - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Po wybraniu wariantu następnym krokiem będzie pozyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. Konkretnych terminów rozpoczęcia budowy nie ma.

- Przygotowanie dokumentacji projektowej oraz realizacja prac budowlanych w ramach projektu pn. "Włączenie północnych dzielnic Miasta Gdyni i Gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej na obszarze pomorskiej Metropolii" uzależniona jest od dostępności środków finansowych w unijnej perspektywie na lata 2021-2027 - informuje Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK.
Koszt inwestycji w planowanym wariancie może wynieść nawet 800 mln zł.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (398) 10 zablokowanych

  • Niech w końcu zaczną to budować

    • 5 0

  • Kolej (1)

    Port i miasto zbudowano szybciej niż przymiarki do kolei do dzielnic płn. A na przełomie lat 40/50 ub.w.kursował prom,kilka minut i było się w centrum ,ale dzisiaj to niemożliwe (?)

    • 6 1

    • biorąc pod uwagę intensywność ruchu w kanale portowym

      to niezbyt możliwe.
      Drugi aspekt, to fakt, że tereny po drugiej stronie są wojskowe.
      Poza tym, traumy wypadków z gdańskimi promami nadal są aktywne.

      • 2 0

  • Nie ma się czym martwić; pozostanie na papierze na następne dwadzieścia co najmniej lat.

    • 7 0

  • To tylko plany. N8e ma daty rozpoczęcia (1)

    To miało powstać ramach pkm

    • 7 0

    • od tego zaczęła sie historia PKM

      Od kłótni o komunikacyjne połączenie dwóch lotnisk.

      • 3 0

  • Prawo i Złodziejstwo

    Podobno od grudnia Marcin Hójała z kolegą Meizą będą wywłaszczać pod kolej miejską.

    • 1 7

  • dlaczego elektryfikować za wielkie pieniądze...

    Przyszłość kolei jest oparta na wodorze - nie potrzeba budować drogiej infrastruktury (słupy, trafostacje itp.) - na składy zasilane wodorem będą duże dotacje ... patrzyć trzeba przyszłościowo a nie w perspektywie 5 lata i wydawać bez sensu pieniądze tym bardziej, że przy naszym tempie budowy przejedziemy się pierwszym pociągiem w 2030 roku?... (optymistycznie ;) )

    • 1 0

  • kolej

    trasa kolejowa nastepne mzonki wladz gdyni 50 lat nie potrafia zrobic tunelu pod torami ta nasza wladza gdyni liczy na fundusze europojskie ale nic nie bedzie przyjdzie jeszcze oddawac za lotnisko autobusy trolejbusy za ciecja lini polaczen a im sie mazy europa a zrobili wioske betonowa gdynia

    • 6 0

  • To od razu niech planują tunel na Hutniczej, bo obecny przejazd jak wykorzystają to paraliż hutniczej murowany.

    Chyba, że to będzie kolejny temat do obietnic na 30 lat

    • 7 0

  • wybory

    wybory coraz bliżej to wizje coraz śmielsze, dziękujemy panie Szczurku ukochany

    • 8 0

  • (1)

    Czy projekt zakłada tunel/most na ul. Hutniczej?

    • 8 0

    • nie

      ponieważ opisywana inwestycja to inicjatywa kolei, a drogi, to już inna instytucja.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane