• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wybrano wariant kolei na północ Gdyni

Patryk Szczerba
22 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wiadukt na Puckiej: coraz bliżej końca prac
Niewykluczone, że przewoźnikiem na linii na północ dzielnic Gdyni będzie Szybka Kolej Miejska. Niewykluczone, że przewoźnikiem na linii na północ dzielnic Gdyni będzie Szybka Kolej Miejska.

PKP PLK wybrała wariant kolei na północ Gdyni. Zakłada on budowę dwutorowej linii od stacji Gdynia Chylonia do stacji Mosty Zachód oraz rozbudowę istniejącej linii na odcinku Gdynia Pogórze - Gdynia Port Oksywie, łącznie z elektryfikacją wszystkich odcinków. Na trasie powstanie sześć przystanków i trzy stacje kolejowe.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Północna Kolej Aglomeracyjna ma odciążyć zakorkowaną dziś północ Gdyni. Tysiące mieszkańców dzielnic czekają na rozwiązanie, które pozwoli im zrezygnować z aut i przerzucić się na pociągi.

Inwestycja jest w planach od lat. Ma być finansowana z funduszy europejskich na lata 2021-2027.

PKP PLK właśnie wybrała wariant przebiegu trasy. Propozycji było sześć. Od końca 2020 roku były prowadzone konsultacje w tej sprawie.

6 wariantów przebiegu nowej linii przez Gdynię 6 wariantów przebiegu nowej linii przez Gdynię

Ostatecznie kolejarze ogłosili, że pociągi pojadą z Gdyni Chyloni do stacji Mosty Zachód.

Zakres planowanych prac:

  • budowa dwutorowej linii kolejowej od stacji Gdynia Chylonia aż do stacji Mosty Zachód
  • rozbudowa istniejącej linii na odcinku Gdynia Pogórze - Gdynia Port Oksywie
  • elektryfikacja wszystkich odcinków
  • budowa bezkolizyjnych przejść nad istniejącymi liniami kolejowymi

Na potrzeby Północnej Kolei Aglomeracyjnej powstaną też trzy zupełnie nowe stacje:

  • Gdynia Pogórze
  • Mosty Zachód
  • Gdynia Lotnisko

Oprócz tego powstaną nowe przystanki osobowe: Obłuże Leśne, Obłuże Górne, Kosakowo Szkoła, Kosakowo i Pierwoszyno. Stacja kolejowa przy oksywskim porcie doczeka się gruntownej przebudowy.


Zadowolone są władze Gdyni optujący za wybranym wariantem, roboczo nazwanym W2.

- Za wersją drugą, przy której obstawała Gdynia i Zarząd Morski Portu Gdynia, stały silne argumenty merytoryczne. Cieszę się, że zwyciężyły one nad innymi czynnikami - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Po wybraniu wariantu następnym krokiem będzie pozyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. Konkretnych terminów rozpoczęcia budowy nie ma.

- Przygotowanie dokumentacji projektowej oraz realizacja prac budowlanych w ramach projektu pn. "Włączenie północnych dzielnic Miasta Gdyni i Gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej na obszarze pomorskiej Metropolii" uzależniona jest od dostępności środków finansowych w unijnej perspektywie na lata 2021-2027 - informuje Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK.
Koszt inwestycji w planowanym wariancie może wynieść nawet 800 mln zł.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (398) 10 zablokowanych

  • To żart? (1)

    Na Pogórze przez Chylonie.??

    • 8 5

    • Dobże że nie pszes wejcherowo

      • 2 1

  • Ale funduszy nie będzie

    Podobnie jak KPO. Ludzie wybrali tow. Naczelnika a on szykuje Polexit.
    Koniec pieśni.

    • 4 5

  • Plany, plany, plany a głupim radość....

    • 9 0

  • Dlaczego Chylonia? (1)

    Dlatego!

    "Chylonia - największa pod względem liczby mieszkańców dzielnica Gdyni - zamieszkuje ją ponad 20,7 tys. osób (2022)"

    • 1 6

    • i jeździ na Pogórze?!

      W Chyloni się śpi, a do roboty to jedzie się najbliżej do Redłowa...

      • 7 1

  • który to już

    "wariant ostateczny"?

    • 4 0

  • A jak tam Łucyk czuje się

    wybrany wariant obwodnicy Witomina?

    • 9 0

  • Dodatkowe korki

    Czyli teraz oprócz korków na przejazdach kolejowych Hutnicza-Chylonska dojdą dodatkowe zatory na zakorkowanej i tak Hutniczej. Jeśli nie powstaną do tej pory wiadukty/tunele przez torowisko to będzie niezły Sajgon

    • 5 2

  • Gdynia Śródmieście

    czy ostatecznie pomysł bezsensownego przystanku Gdynia Śródmieście upadł i będzie spokój?

    • 3 1

  • Jestem za. Zastanawiam się tylko na przjezdem przez ul. Hutniczą. Zamknięcie szlabanów będzie jeszcze bardziej

    potęgowało korki na tej ulicy. Wiadomka, że władze Gdyni nic nie zrobią aby puścić ruch w tunelu. No bo skoro nie zrobili przejazdu pod torami na ul. Północnej to tutaj też nic nie zrobią. Zamiast tego zorganizują jeszcze 10 pokazów lotniczych i inne tego typu kosztowne imprezy slużące... no właśnie czemu?

    • 6 2

  • Na Oksywe kolej dojeżdzała przez wiele lat.

    Proszę sobie wpisać w Google w cudzysłowiu:

    "SKM do północnych dzielnic Gdyni"

    Trzeci link do strony wrphoto.

    Zdjęcie i opis:
    "24-05-1994 | Gdynia Obłuże | Szlak Gdynia Port Oksywie - Gdynia Port GPO |
    SP42-219 z poc. osob. 90116 do Kościerzyny zbliża się do przystanku Gdynia Pogórze mijając zabudowania Obłuża oraz terminal kontenerowy BCT.
    Wierzę, że wobec renesansu kolei aglomeracyjnych w wielu miastach Polski, także i na tej linii za jakiś czas pojawią się pociągi SKM, bo nie mam wątpliwości, że są potrzebne i będą cieszyły się dobrą frekwencją."

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane