• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wybrano wariant kolei na północ Gdyni

Patryk Szczerba
22 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Niewykluczone, że przewoźnikiem na linii na północ dzielnic Gdyni będzie Szybka Kolej Miejska. Niewykluczone, że przewoźnikiem na linii na północ dzielnic Gdyni będzie Szybka Kolej Miejska.

PKP PLK wybrała wariant kolei na północ Gdyni. Zakłada on budowę dwutorowej linii od stacji Gdynia Chylonia do stacji Mosty Zachód oraz rozbudowę istniejącej linii na odcinku Gdynia Pogórze - Gdynia Port Oksywie, łącznie z elektryfikacją wszystkich odcinków. Na trasie powstanie sześć przystanków i trzy stacje kolejowe.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Północna Kolej Aglomeracyjna ma odciążyć zakorkowaną dziś północ Gdyni. Tysiące mieszkańców dzielnic czekają na rozwiązanie, które pozwoli im zrezygnować z aut i przerzucić się na pociągi.

Inwestycja jest w planach od lat. Ma być finansowana z funduszy europejskich na lata 2021-2027.

PKP PLK właśnie wybrała wariant przebiegu trasy. Propozycji było sześć. Od końca 2020 roku były prowadzone konsultacje w tej sprawie.

6 wariantów przebiegu nowej linii przez Gdynię 6 wariantów przebiegu nowej linii przez Gdynię

Ostatecznie kolejarze ogłosili, że pociągi pojadą z Gdyni Chyloni do stacji Mosty Zachód.

Zakres planowanych prac:

  • budowa dwutorowej linii kolejowej od stacji Gdynia Chylonia aż do stacji Mosty Zachód
  • rozbudowa istniejącej linii na odcinku Gdynia Pogórze - Gdynia Port Oksywie
  • elektryfikacja wszystkich odcinków
  • budowa bezkolizyjnych przejść nad istniejącymi liniami kolejowymi

Na potrzeby Północnej Kolei Aglomeracyjnej powstaną też trzy zupełnie nowe stacje:

  • Gdynia Pogórze
  • Mosty Zachód
  • Gdynia Lotnisko

Oprócz tego powstaną nowe przystanki osobowe: Obłuże Leśne, Obłuże Górne, Kosakowo Szkoła, Kosakowo i Pierwoszyno. Stacja kolejowa przy oksywskim porcie doczeka się gruntownej przebudowy.


Zadowolone są władze Gdyni optujący za wybranym wariantem, roboczo nazwanym W2.

- Za wersją drugą, przy której obstawała Gdynia i Zarząd Morski Portu Gdynia, stały silne argumenty merytoryczne. Cieszę się, że zwyciężyły one nad innymi czynnikami - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Po wybraniu wariantu następnym krokiem będzie pozyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. Konkretnych terminów rozpoczęcia budowy nie ma.

- Przygotowanie dokumentacji projektowej oraz realizacja prac budowlanych w ramach projektu pn. "Włączenie północnych dzielnic Miasta Gdyni i Gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej na obszarze pomorskiej Metropolii" uzależniona jest od dostępności środków finansowych w unijnej perspektywie na lata 2021-2027 - informuje Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK.
Koszt inwestycji w planowanym wariancie może wynieść nawet 800 mln zł.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (398) 10 zablokowanych

  • 800 mln to było 2 lata temu (2)

    Teraz śmiało mogę rzec że zapewne będzie coś koło 2 mld zł

    • 4 4

    • Pukni się w gufke

      • 1 1

    • zbliżona kwota poszła

      na PKM.

      • 1 1

  • Wizualizacja jest

    Jeśli kasa już rozdysponowana to czas na szufladę.

    • 9 0

  • Kto jeszcze w to wierzy

    • 8 0

  • Jeżeli przejazd z pogórza

    Do centrum będzie trwał nie więcej jak 12 minut, to się zgadzam

    • 9 0

  • Filmik - 13 minut z Obłuża, to chyba dobry wynik (3)

    i chyba jednak szybciej niż autobusem, czy się mylę?

    • 8 4

    • bez obsługi przystanków (2)

      i przesiadek.

      • 3 1

      • a dlaczego miałyby być przesiadki? (1)

        linia kolejowa jest włączona w cały układ

        • 0 3

        • może i w techniczny układ

          Ale nie finansowy i właśnościowy.
          Poza tym, zarządzanie tak rozbudowaną siecią mocno skomplikuje kursowanie pociągów na głównej trasie. Dlatego "wahadła" i przesiadki są dobrym rozwiązaniem. Czyli przebudowa peronów i przejść na bardziej "dla ludzi"...

          • 3 0

  • Po co na Oksywie Dolne?

    Błędem było pozwolenie na budowę osiedla przy nasypowej. To tamtędy po nasypie powinien biec tor i "wbijać" się w Lasek aż do skrzyżowania Bosmańskiej z Zieloną. I tam powinien być dzielnicowy dwupoziomowy węzeł komunikacyjny. Na górze autobusy, a niżej kolej,w ten sposób wykorzystując różnice w wysokości. To tam przecież mieszkają ludzie, a nie na Oksywiu dolnym.
    Zmarnowano dobrą okazję i tyle. A to z powodu krotkowzroczności decydentów.

    • 20 0

  • Aga (1)

    Patrze optymistycznie..
    Jeszcze droga rowerowa obiecywana przez lata przez estakadę

    • 4 1

    • dobra analogia

      Bo ta droga przez estakadę jest. Tak samo jak tory na Oksywie i Pogórze.
      Brakuje "tylko" obsługi ślimaków.

      • 3 0

  • No dobra....załóżmy się!

    Zakładam, że w 2032 roku, cała ta linia, wszystko jeszcze nie będzie " hulać"...
    tak czy nie?
    Nie będzie...daję sobie minus ;)

    • 5 1

  • Jeżeli koncepcja zaklada

    Odkorkowanie północnych części miasta i ułatwienie ludziom życia to NIE przez chłonie tylko jak najszybciej w stronę Gdyni Głowynej

    • 10 1

  • Dlaczego nikt nie wpadl na pomysl promu Oksywie-Kapitanat???? (1)

    • 10 0

    • jak nie...przed wojną był prom ;)

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane