• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wybrano wariant kolei na północ Gdyni

Patryk Szczerba
22 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Niewykluczone, że przewoźnikiem na linii na północ dzielnic Gdyni będzie Szybka Kolej Miejska. Niewykluczone, że przewoźnikiem na linii na północ dzielnic Gdyni będzie Szybka Kolej Miejska.

PKP PLK wybrała wariant kolei na północ Gdyni. Zakłada on budowę dwutorowej linii od stacji Gdynia Chylonia do stacji Mosty Zachód oraz rozbudowę istniejącej linii na odcinku Gdynia Pogórze - Gdynia Port Oksywie, łącznie z elektryfikacją wszystkich odcinków. Na trasie powstanie sześć przystanków i trzy stacje kolejowe.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Północna Kolej Aglomeracyjna ma odciążyć zakorkowaną dziś północ Gdyni. Tysiące mieszkańców dzielnic czekają na rozwiązanie, które pozwoli im zrezygnować z aut i przerzucić się na pociągi.

Inwestycja jest w planach od lat. Ma być finansowana z funduszy europejskich na lata 2021-2027.

PKP PLK właśnie wybrała wariant przebiegu trasy. Propozycji było sześć. Od końca 2020 roku były prowadzone konsultacje w tej sprawie.

6 wariantów przebiegu nowej linii przez Gdynię 6 wariantów przebiegu nowej linii przez Gdynię

Ostatecznie kolejarze ogłosili, że pociągi pojadą z Gdyni Chyloni do stacji Mosty Zachód.

Zakres planowanych prac:

  • budowa dwutorowej linii kolejowej od stacji Gdynia Chylonia aż do stacji Mosty Zachód
  • rozbudowa istniejącej linii na odcinku Gdynia Pogórze - Gdynia Port Oksywie
  • elektryfikacja wszystkich odcinków
  • budowa bezkolizyjnych przejść nad istniejącymi liniami kolejowymi

Na potrzeby Północnej Kolei Aglomeracyjnej powstaną też trzy zupełnie nowe stacje:

  • Gdynia Pogórze
  • Mosty Zachód
  • Gdynia Lotnisko

Oprócz tego powstaną nowe przystanki osobowe: Obłuże Leśne, Obłuże Górne, Kosakowo Szkoła, Kosakowo i Pierwoszyno. Stacja kolejowa przy oksywskim porcie doczeka się gruntownej przebudowy.


Zadowolone są władze Gdyni optujący za wybranym wariantem, roboczo nazwanym W2.

- Za wersją drugą, przy której obstawała Gdynia i Zarząd Morski Portu Gdynia, stały silne argumenty merytoryczne. Cieszę się, że zwyciężyły one nad innymi czynnikami - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Po wybraniu wariantu następnym krokiem będzie pozyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. Konkretnych terminów rozpoczęcia budowy nie ma.

- Przygotowanie dokumentacji projektowej oraz realizacja prac budowlanych w ramach projektu pn. "Włączenie północnych dzielnic Miasta Gdyni i Gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej na obszarze pomorskiej Metropolii" uzależniona jest od dostępności środków finansowych w unijnej perspektywie na lata 2021-2027 - informuje Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK.
Koszt inwestycji w planowanym wariancie może wynieść nawet 800 mln zł.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (398) 10 zablokowanych

  • Na durny przekop mierzei wydano 2 mld złotych! (5)

    Kilka nowych odcinków skm w Gdyni i Gdańsku by wybudowano.

    • 14 14

    • Sam jesteś

      Durny

      • 6 5

    • no widzisz...

      nawet Elbląg jest skuteczniejszy...

      • 8 2

    • co to jest 2mld na płyciutki kanał kontra 200 mln na lotnisko....

      • 2 5

    • A kolejne 2 mld na zjawiskowe TVPis :) (1)

      Polecam. Dla fanów. Jak tam bajera leci...

      • 5 6

      • Telewizja Polska to nie tylko wiadomości, za coś musi działać.

        I fakt można się pośmiać przez łzy co wygadują politycy totalnej opozycji poza Polską na własny kraj. Niestety w TVN pokazują tylko jacy to są dobrzy i opiekuńczy i jak kochają Polskę. To jest dopiero totalna propaganda....dwulicowość i zakłamanie tych POlitykow nie ma granic a ich wypowiedzi pokazywane w telewizji publicznej są prawdziwe, nie ma tam hologramów jak twierdzą ci z TVNazi. Jeszcze nie widziałem polityka PiS który by obrażał Polskę i Polaków i na nią nadawał...

        • 6 2

  • sloiki nie znajo...

    • 4 1

  • Prędzej

    mi włosy na piętach wyrosną

    • 3 0

  • proces projektowo-decyzyjny to w PL droga przez mękę

    2 lata samych konsultacji ws. trasy? to ile lat na wykonanie? finansowanie jest do 2027. znając realia i ten termin jest zagadką

    • 3 1

  • Pociag (1)

    Taki pociąg bez sensu. Dużo lepsza jest linia tramwajowa z Centrum, pod Estakada na Obłuże i dalej do ustalenia. Szybciej i częściej kursuje i staje, więcej ludzi przewiezie.

    • 7 9

    • Tramwaj to taka wycieczkowa forma. Jedziesz pół dnia.

      Na odcinku 4-5 przystanków okej.
      Ale jak masz parę kilometrów przejechać..... to jest to słabe.

      • 3 1

  • Nowy Miś! (1)

    Spokojnie,to nowy Miś,obok lotniska czy lodowiska.Miasto wyda kasę na opracowania,konsultacje i badania a po kilku latach się okaże że pociągi na tej trasie będą jeździły puste.Kto o zdrowych zmysłach pojedzie z Obłuża do centrum z przesiadką,dłużej i rzadziej niż zkm..Chociaż kto wie...im głupszy pomysł i droższy tym w Gdyni większe szanse na realizacje..

    • 20 3

    • Ty się lepiej zainteresuj co się dzieje w sprawie solidarności baranów.

      • 0 0

  • To Szczurek będzie sobie kolejką z mostów do pracy jeździł

    • 8 1

  • Horała na coś się przydał.

    • 9 8

  • Opinia wyróżniona

    Gdyby chociaż odcinek na Oksywie (8)

    Powstał do 2025 to byłoby super, ale pewnie nawet do 2030 nie powstanie.

    • 163 6

    • Nie żartuj, w nieco ponad dwa lata? :)

      Nie ma szans, dokumentacja dwa lata, budowa dwa lata to byłoby bardzo szybko. Zakładam że przy dobrych wiatrach ok. 5 lat od dzisiaj

      • 13 1

    • Odcinek na Oksywie jest od dawna! (4)

      Gdynia Port Oksywie - nieczynna stacja PKP znajdująca się w Gdyni, w południowej części dzielnicy Oksywie. Do roku 1994 funkcjonowała jako stacja końcowa dla pociągów osobowych z Kościerzyny, obecnie kursują po niej tylko pociągi towarowe.

      Do 1993 w godzinach szczytu linią kursowały 4 pary pociągów z Gdyni Chyloni. Pierwszy kurs pociągu na Oksywie przyjeżdżał z Kościerzyny i tam też wracał ostatni kurs w kierunku Chyloni. Pociągi te zestawione były przeważnie z wagonów piętrowych ciągniętych lokomotywą spalinową SP42 lub SU42, a w sezonie zimowym - ze względu na trudny profil trasy - lokomotywą serii SU46. Przed wprowadzeniem trakcji spalinowej obsługę trakcyjną zapewniały parowozy. Pociągi te dowoziły pracowników na Oksywie na godziny siódmą i ósmą oraz odwoziły do domów po piętnastej i zwane były potocznie baną (kaszb. ban, bana = pociąg) lub - z uwagi na porę odjazdu z Oksywia - 15.10 do Jumy.

      Data otwarcia: 1937
      Data zamknięcia: 1993

      • 26 0

      • Tak! Cudowne wspomnienia

        Jeździłam baną z Oksywia do Chyloni wracając od babci. Stacja znajdowała się tuż na przeciwko domu. Jeszcze dojadałyśmy obiad, jak mama wolała nas na pociąg

        • 9 0

      • ale wtedy nie było korków (2)

        na Hutniczej.

        W tym połączniu nie są problemem tory, a konieczność zamykania Hutniczej co 10-20 minut.

        • 8 6

        • Nie ma problemu Hutniczej bo ulica ma pójść tunelem (1)

          pod koleją.
          Ja bym tam dodał przystanek dla pracujących na Hutniczej.

          • 4 5

          • a kto ten tunel zbuduje?

            Zarzadca drogi, czyli miasto?!
            Taaa, tak jak i wiadukty na Karwinach...
            Oj, ma z ta Gdynia marszalek...

            • 2 1

    • Będzie jak z lotniskiem.

      • 5 2

    • Jeśli za to będzie odpowiadać główny gryzoń/przekrętas

      to z tego nic nie będzie - jak z lotniska - 90 baniek umoczone - kumple obłowieni i fajnie jest

      • 6 2

  • Kiedyś taki gość z którego się wszyscy śmiali

    powiedział " nie będzie niczego" i co? i miał rację.

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane