• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejna dzielnica chce Strefy Płatnego Parkowania

Maciej Korolczuk
9 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (384)
W pierwszej kolejności parkometry na Strzyży miałyby się pojawić w rejonie ul. Szymanowskiego. W pierwszej kolejności parkometry na Strzyży miałyby się pojawić w rejonie ul. Szymanowskiego.

Na początku roku w trzech kolejnych dzielnicach Gdańska: na Dolnym Mieście, Starym Przedmieściu i we Wrzeszczu Dolnym, ma ruszyć pobór opłat w ramach Strefy Płatnego Parkowania. Kolejną dzielnicą, która "stoi i czeka w kolejce" o ustanowienie strefy jest Strzyża.



Czy chciałbyś, aby w twojej dzielnicy funkcjonowała Strefa Płatnego Parkowania?

Jeszcze kilka lat temu duża część mieszkańców dzielnicy położonej między Wrzeszczem a Oliwą poborowi opłat była przeciwna.

Sytuacja zmieniła się, gdy po sąsiedzku dynamicznie zaczęło rozrastać się osiedle na Garnizonie, z płatnymi miejscami postojowymi.

Gdy nowi mieszkańcy, nie chcąc płacić za parkowanie, zaczęli parkować na sąsiednich, bezpłatnych ulicach, problem zaczął narastać.

Kilka lat dialogu z miastem



Strzyża nie jest jednak wyjątkiem. Podobne zjawisko "wypychania" aut z miejsc płatnych w strefie na darmowe poza strefą, kilka lat temu można było zaobserwować wszędzie tam, gdzie stykały się dzielnice z poborem opłat i bez. Ostatnio najbardziej jaskrawym przykładem był Wrzeszcz. W Górnym za parkowanie trzeba płacić od dawna, w Dolnym parkowanie było i jeszcze przez chwilę pozostanie bezpłatne.



Opłat nie ma jeszcze na Strzyży. Ale niewykluczone, że wkrótce i tam staną parkometry. Dziś, aby zaparkować auto w pobliżu własnego domu czy mieszkania, trzeba się postarać i mieć trochę szczęścia.

- Tak jest mniej więcej od 2019 roku, gdy podjęliśmy pierwsze starania o powstanie strefy płatnego parkowania na Strzyży - mówi Andrzej Witkiewicz, przewodniczący zarządu rady dzielnicy Strzyża. - Pierwotna uchwała w tej sprawie zakładała dłuższe godziny funkcjonowania strefy oraz bezpłatny abonament dla mieszkańców na pierwsze auto w rodzinie. Na te pomysły miasto się nie zgodziło.
Była pętla z wyjątkowym przejazdem, dziś jest park Była pętla z wyjątkowym przejazdem, dziś jest park

Radnych Strzyży i urzędników podzielił też zaproponowany przez radnych podział dzielnicy na dwa odrębne sektory: ulicę Szymanowskiego jako pierwszy oraz pozostaną część dzielnicy jako drugi sektor. Jednak i ten pomysł nie spotkał się z aprobatą urzędników.

- Na wrześniowej sesji rady dzielnicy podjęliśmy więc uchwałę, w której w przypadku braku możliwości wyznaczenia dwóch sektorów, dopuszczamy możliwość utworzenia jednej strefy dla całej dzielnicy. W Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni usłyszeliśmy, że przygotowanie i podjęcie stosownej uchwały rady miasta jest możliwe jeszcze tej jesieni - dodaje Witkiewicz.
Najnowsza uchwała radnych Strzyży dotycząca ustanowienia w dzielnicy Strefy Płatnego Parkowania została podjęta na wrześniowej sesji rady dzielnicy. Najnowsza uchwała radnych Strzyży dotycząca ustanowienia w dzielnicy Strefy Płatnego Parkowania została podjęta na wrześniowej sesji rady dzielnicy.

GZDiZ: w kolejce czeka tylko Strzyża



Jak słyszymy w GZDiZ, w ostatnim czasie spośród wszystkich dzielnic, gdzie nie ma opłat za parkowanie, tylko na Strzyży została przyjęta stosowna uchwała.

- To jedyna na ten moment dzielnica zainteresowana utworzeniem Strefy Płatnego Parkowania. Jej wprowadzenie musi zostać uchwalone przez Radę Miasta Gdańska - zastrzega Patryk Rosiński, rzecznik prasowy GZDiZ.
Przed niechcianymi pojazdami spoza dzielnicy mieszkańcy ratują się np. wystawiając przed posesją pachołki. Przed niechcianymi pojazdami spoza dzielnicy mieszkańcy ratują się np. wystawiając przed posesją pachołki.

Będą konsultacje z mieszkańcami



Jak mówi nam przewodniczący zarządu rady dzielnicy Strzyża, droga do ustawienia parkometrów jest jeszcze daleka. Nawet jeśli uchwała zostałaby podjęta na jednej z dwóch ostatnich sesji rady miasta w tym roku, to w dzielnicy musiałyby się odbyć konsultacje z mieszkańcami, na których ulicach parkometry miałyby stanąć w pierwszej kolejności.

- Największy problem z dostępnością miejsc do parkowania występuje na ulicach położonych na granicy z Wrzeszczem, a więc na ul. Szymanowskiego i wszystkich ulicach prostopadłych do niej, a więc Karłowicza, Kisielewskiego i Zamenhofa. Kłopot z parkowaniem występuje też wokół skrzyżowania z Chrzanowskiego. Odkąd na rogu stanął biurowiec, wolne miejsca postojowe zaczęły znikać na sąsiednich ul. Hubala czy Kolberga - wymienia Witkiewicz.
Historia jednego zdjęcia. Zapomniane miejsce kąpieli i lodowisko przy Garnizonie Historia jednego zdjęcia. Zapomniane miejsce kąpieli i lodowisko przy Garnizonie

Do tego czasu mieszkańcy radzą sobie na własną rękę np. wystawiając przed domem pachołki. W blokowaniu miejsc postojowych przed osobami z zewnątrz przydają się też pojemniki na śmieci.

Mieszkańcy za wycieraczkami samochodów spoza dzielnicy zostawiają też kartki z prośbą o przeparkowanie samochodu. Bywa też, że kierowcom puszczają nerwy i na ulicy dochodzi do nieporozumień, a nawet niszczenia mienia.



Na początek potrzeba 10 parkometrów



Radny szacuje, że na początek dzielnica potrzebowałaby ok. 10 parkometrów. Problem w tym, że nawet tak małej liczby urządzeń może zabraknąć, bo wkrótce większość parkometrów zdemontowanych w centrum miasta (i zastąpionych nowymi parkometrami) zostanie przeniesiona do trzech dzielnic, które na uruchomienie opłat w SPP czeka od kilku lat.

Wyjściem z sytuacji mógłby się okazać... rozwój technologii i rosnąca z każdym rokiem liczba kierowców płacących za parkowanie w aplikacjach mobilnych. Wówczas parkometry na ulicach nie byłyby już tak bardzo potrzebne.

Miejsca

Opinie (384) ponad 10 zablokowanych

  • dlaczego ludzie uważają, że jak nie mają swojego miejsca, to należy im się za darmo od miasta? (3)

    dlaczego niektózy placa dziesiatki tysiecy za miejsca postojowe wlasne, garaże, a cześć oczekuje darmowych miejsc parkingowych na ulicy pod swoim blokiem?

    Nie powinni ci drudzy placic DUŻO wyższego podatku, za to że używają więcej infrastruktury publicznej?

    • 5 16

    • dlaczego ludzie uważają, że jak nie mają swojego chodnika, to należy im się za darmo od miasta?

      • 3 3

    • argument z cyklu kupiłem telewizor a somsiad ten sam dorwał w mega promocji to teraz niech dopłaci bo czuję siem oszukany. Co ma wspólnego miejsce wykupione na wyłączność w garażu z SPP ? Jak jest zbyt duża liczba aut na przypadające miejsca parkingowe to co byś nie czarował z opłatami zawsze będzie problem z parkowaniem.

      • 5 1

    • Wszystkie twoje żale wyrówna NWO choćbyś nie wiem kim był i ile zarabiał

      • 0 1

  • (9)

    Strefy płatnego parkowania to chyba jeden z najbardziej leniwych i kontrproduktywnych pomysłów na pozbycie się problemu obcych aut, które zostawiane są pod czyimiś domami. Znacznie łatwiej i bezproblemowo dla wszystkich byłoby ogarnięcie normalnych parkingów w kluczowych miejscach osiedli, gdzie tego miejsca brakuje. Raz zrobione i temat załatwiony. Mniejsze koszta dla każdego. Miasta też bo nie trzeba byłoby tych systemów latami utrzymywać.
    Ale po co? Przecież władza nie jest od tego, żeby problemy rozwiązywać, a po to żeby problemy tworzyć.
    Jak inaczej tysiące urzędników uzasadniłoby istnienie swoich śmiesznych posad.

    • 19 5

    • Ale po co? To kosztuje.
      A tak można postawić parkometr i pieniążki płyną.
      Im więcej parkometrów tym więcej wpływów, a im więcej wpływów tym więcej rydwanów można kupić.

      • 3 1

    • a ile kosztuje budowa i utrzymanie parkingu? (3)

      mniej, niż parkomatów? Chyba nie. Poza tym to by zachęcało do korzystania z aut, a nie o to chodzi, bo im więcej miejsca dla aut, tym więcej aut i to jest błędne koło.

      • 2 7

      • Uważasz, że jak będzie problem z zakupem mięsa jak za komuny to ludzie przestaną jeść mięso i staną się wegetarianami? Z fałszywych teorii snujesz fałszywe wnioski.

        • 5 2

      • (1)

        A co to znaczy, że nie o to chodzi? Kim ty jesteś żeby mówić komuś czego potrzebuje do szybkiego i sprawnego przemieszczania się po mieście? Kim są biurwy z UM'u, żeby o tym decydować? Wy się chyba towarzyszu wszyscy zbytnio zagalopowaliście w tej obecnej mądrości etapu z tym dyktowaniem co komu wolno.

        • 3 1

        • tak, mają prawo mówić biedakom, którzy nie mają swojego miejsca parkingowego, że nie będą od dziś parkować za darmo

          weż się za robotę i kup sobie garaż

          • 0 0

    • Zaorajmy trawniki bo jakiś korposzczur ma postawić samochód? (2)

      • 1 3

      • (1)

        Nie! Bo ludzie płacący ciężkie hajsy w przeróżnych podatkach i łożą na utrzymanie tego systemu i dróg. I coś im się za to należy zamiast kolejnego bata i traktowania kierowców jak ludzi gorszej kategorii. I dla Twojego zdziwienia dodam jeszcze - autem robię rocznie o wiele wiele mniej km niż rowerem. Ale to nie przeszkadza mi w zauważeniu pewnych oczywistych rzeczy. No ale to trzeba wyjść poza ramy swojej religii anty-samochodzizmu, żeby to zobaczyć. A walka z fanatyzmem nigdy nie jest łatwa.

        • 2 1

        • wydaje im się, że płacą dużo. Ile to tych podatków jest od zarobków 4-5 tys? Co większośc zarabia?

          chyba nie tak dużo, jak od ludzi zarabiajacych po 20-40 tys i więcej, którzy MAJĄ swoje miejsca parkingowe

          • 0 0

    • a niby gdzie jak nie ma miejsca, na dachu?

      • 0 0

  • i myślicie mieszkańcy że za free będziecie parkować na podstawie wjazdówki lub karty? (2)

    przygotujcie się na abonament 500-600 zł bo do tego to zmierza, tylko potem bez płaczu na forach...

    • 16 5

    • co to za brednie (1)

      opłata dla mieszkańców jest 120 zł rocznie. Jak ktoś będzie musiał płacić za kolejne auta, to już jego problem. Na razie chyba nawet nie ma takich ograniczeń.

      • 4 6

      • ... jeszcze 120 zł rocznie. Jak już ugotują żabę na miękko to podionsą do 1200 zł i możesz im skoczyć bo to...

        "dla dobra klimatu" i w walce z "katastrofą klimatyczną" - argumenty których nie przebijesz żadnym logicznym kontrargumentem.

        • 5 2

  • Rady dzielnic do likwidacji!!!

    • 9 4

  • Kiedy Brzeżno? (1)

    Szczególnie pas nadmorski. Opłata dla mieszkańców 10 zł miesięcznie.

    • 7 5

    • Oczywiście mieszkańców Brzeżna

      • 1 0

  • wsb ipn

    Dlaczego problemem na Strzyży jest tylko opisany problem Garnizonu!!! Strzyża jest większa niż tylko ta okolica. Cała ulica Chopina i okolica jest zastawiona przez Studentów WSB oraz Instytutu Pamięci Narodowej !!! Panie przewodniczący nie tylko okolice Pana Domu istnieją na Stzryży !!

    • 9 5

  • dlaczego pod domem za darmo?

    czy te miejsca należą do właściciela pojazdów? Ja bym wolał szerszy chodnik, zieleń i co tam jeszcze. Generalnie kilka rzeczy wolałbym, zamiast miejsc parkingowych.

    Np pod każdym blokiem jedno miejsce parkingowe zajęte przez box, w którym pomieściłoby się pewnie minimum 5 rowerów, ludzie by nie musieli ich trzymać w piwnicy czy na balkonie i chętniej by korzystali.

    Chyba, że ktoś wykupi teren, to nich sobie robi, co chce.

    Inna sprawa, że mieszkam w śródmieściu i i tak podobno 50% ludzi nie płaci, bo parkuje na dziko, albo obok wyznaczonych miejsc itp, a miasto nawet nie odmalowuje linii parkingowych. Ostatnio ponad dwa lata temu i widać już praktycznie tylko miejsca do parkowania dla inwalidów.

    • 8 11

  • Kolejna dzielnica chce Strefy Płatnego Parkowania-Taki UJ...kLAMCY!!!

    • 11 2

  • Nieźle w Gdyni nikt nie chce stref płatnego parkowania, ale za to Gdańsku mieszkańcy chcą ;D

    • 9 0

  • Przewodniczący zarządu rady dzielnicy Strzyża -Do odwolania.Ludzie zbierzcie sie w jakis dzien tygodnia pod jego biurem

    I powiedzcie szkodnikowi,ze rzadacie jego podania sie do dymisji natychmiast...nie za tydzien dwa ,nie kiedy przejdzie na emeryture....natychmiast!!!!!!Kto tu rzadzi ?Leon czy jego dzieci?

    • 16 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane