- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (419 opinii)
- 2 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (46 opinii)
- 3 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (255 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (158 opinii)
- 5 Piłeś? Nie włamuj się do auta (55 opinii)
- 6 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (59 opinii)
Kolejna dzielnica chce Strefy Płatnego Parkowania
Na początku roku w trzech kolejnych dzielnicach Gdańska: na Dolnym Mieście, Starym Przedmieściu i we Wrzeszczu Dolnym, ma ruszyć pobór opłat w ramach Strefy Płatnego Parkowania. Kolejną dzielnicą, która "stoi i czeka w kolejce" o ustanowienie strefy jest Strzyża.
Sytuacja zmieniła się, gdy po sąsiedzku dynamicznie zaczęło rozrastać się osiedle na Garnizonie, z płatnymi miejscami postojowymi.
Gdy nowi mieszkańcy, nie chcąc płacić za parkowanie, zaczęli parkować na sąsiednich, bezpłatnych ulicach, problem zaczął narastać.
Kilka lat dialogu z miastem
Strzyża nie jest jednak wyjątkiem. Podobne zjawisko "wypychania" aut z miejsc płatnych w strefie na darmowe poza strefą, kilka lat temu można było zaobserwować wszędzie tam, gdzie stykały się dzielnice z poborem opłat i bez. Ostatnio najbardziej jaskrawym przykładem był Wrzeszcz. W Górnym za parkowanie trzeba płacić od dawna, w Dolnym parkowanie było i jeszcze przez chwilę pozostanie bezpłatne.
Opłat nie ma jeszcze na Strzyży. Ale niewykluczone, że wkrótce i tam staną parkometry. Dziś, aby zaparkować auto w pobliżu własnego domu czy mieszkania, trzeba się postarać i mieć trochę szczęścia.
- Tak jest mniej więcej od 2019 roku, gdy podjęliśmy pierwsze starania o powstanie strefy płatnego parkowania na Strzyży - mówi Andrzej Witkiewicz, przewodniczący zarządu rady dzielnicy Strzyża. - Pierwotna uchwała w tej sprawie zakładała dłuższe godziny funkcjonowania strefy oraz bezpłatny abonament dla mieszkańców na pierwsze auto w rodzinie. Na te pomysły miasto się nie zgodziło.
![Była pętla z wyjątkowym przejazdem, dziś jest park](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3354/150x100/3354593__kr.webp)
Radnych Strzyży i urzędników podzielił też zaproponowany przez radnych podział dzielnicy na dwa odrębne sektory: ulicę Szymanowskiego jako pierwszy oraz pozostaną część dzielnicy jako drugi sektor. Jednak i ten pomysł nie spotkał się z aprobatą urzędników.
- Na wrześniowej sesji rady dzielnicy podjęliśmy więc uchwałę, w której w przypadku braku możliwości wyznaczenia dwóch sektorów, dopuszczamy możliwość utworzenia jednej strefy dla całej dzielnicy. W Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni usłyszeliśmy, że przygotowanie i podjęcie stosownej uchwały rady miasta jest możliwe jeszcze tej jesieni - dodaje Witkiewicz.
GZDiZ: w kolejce czeka tylko Strzyża
Jak słyszymy w GZDiZ, w ostatnim czasie spośród wszystkich dzielnic, gdzie nie ma opłat za parkowanie, tylko na Strzyży została przyjęta stosowna uchwała.
- To jedyna na ten moment dzielnica zainteresowana utworzeniem Strefy Płatnego Parkowania. Jej wprowadzenie musi zostać uchwalone przez Radę Miasta Gdańska - zastrzega Patryk Rosiński, rzecznik prasowy GZDiZ.
Będą konsultacje z mieszkańcami
Jak mówi nam przewodniczący zarządu rady dzielnicy Strzyża, droga do ustawienia parkometrów jest jeszcze daleka. Nawet jeśli uchwała zostałaby podjęta na jednej z dwóch ostatnich sesji rady miasta w tym roku, to w dzielnicy musiałyby się odbyć konsultacje z mieszkańcami, na których ulicach parkometry miałyby stanąć w pierwszej kolejności.
- Największy problem z dostępnością miejsc do parkowania występuje na ulicach położonych na granicy z Wrzeszczem, a więc na ul. Szymanowskiego i wszystkich ulicach prostopadłych do niej, a więc Karłowicza, Kisielewskiego i Zamenhofa. Kłopot z parkowaniem występuje też wokół skrzyżowania z Chrzanowskiego. Odkąd na rogu stanął biurowiec, wolne miejsca postojowe zaczęły znikać na sąsiednich ul. Hubala czy Kolberga - wymienia Witkiewicz.
![Historia jednego zdjęcia. Zapomniane miejsce kąpieli i lodowisko przy Garnizonie](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3526/150x100/3526116__c_21_131_1137_796__kr.webp)
Do tego czasu mieszkańcy radzą sobie na własną rękę np. wystawiając przed domem pachołki. W blokowaniu miejsc postojowych przed osobami z zewnątrz przydają się też pojemniki na śmieci.
Mieszkańcy za wycieraczkami samochodów spoza dzielnicy zostawiają też kartki z prośbą o przeparkowanie samochodu. Bywa też, że kierowcom puszczają nerwy i na ulicy dochodzi do nieporozumień, a nawet niszczenia mienia.
Na początek potrzeba 10 parkometrów
Radny szacuje, że na początek dzielnica potrzebowałaby ok. 10 parkometrów. Problem w tym, że nawet tak małej liczby urządzeń może zabraknąć, bo wkrótce większość parkometrów zdemontowanych w centrum miasta (i zastąpionych nowymi parkometrami) zostanie przeniesiona do trzech dzielnic, które na uruchomienie opłat w SPP czeka od kilku lat.
Wyjściem z sytuacji mógłby się okazać... rozwój technologii i rosnąca z każdym rokiem liczba kierowców płacących za parkowanie w aplikacjach mobilnych. Wówczas parkometry na ulicach nie byłyby już tak bardzo potrzebne.
Miejsca
Opinie (384) ponad 10 zablokowanych
-
2023-11-09 08:42
dlaczego ludzie uważają, że jak nie mają swojego miejsca, to należy im się za darmo od miasta? (3)
dlaczego niektózy placa dziesiatki tysiecy za miejsca postojowe wlasne, garaże, a cześć oczekuje darmowych miejsc parkingowych na ulicy pod swoim blokiem?
Nie powinni ci drudzy placic DUŻO wyższego podatku, za to że używają więcej infrastruktury publicznej?- 5 16
-
2023-11-09 08:56
dlaczego ludzie uważają, że jak nie mają swojego chodnika, to należy im się za darmo od miasta?
- 3 3
-
2023-11-09 09:00
argument z cyklu kupiłem telewizor a somsiad ten sam dorwał w mega promocji to teraz niech dopłaci bo czuję siem oszukany. Co ma wspólnego miejsce wykupione na wyłączność w garażu z SPP ? Jak jest zbyt duża liczba aut na przypadające miejsca parkingowe to co byś nie czarował z opłatami zawsze będzie problem z parkowaniem.
- 5 1
-
2023-11-09 10:29
Wszystkie twoje żale wyrówna NWO choćbyś nie wiem kim był i ile zarabiał
- 0 1
-
2023-11-09 08:50
(9)
Strefy płatnego parkowania to chyba jeden z najbardziej leniwych i kontrproduktywnych pomysłów na pozbycie się problemu obcych aut, które zostawiane są pod czyimiś domami. Znacznie łatwiej i bezproblemowo dla wszystkich byłoby ogarnięcie normalnych parkingów w kluczowych miejscach osiedli, gdzie tego miejsca brakuje. Raz zrobione i temat załatwiony. Mniejsze koszta dla każdego. Miasta też bo nie trzeba byłoby tych systemów latami utrzymywać.
Ale po co? Przecież władza nie jest od tego, żeby problemy rozwiązywać, a po to żeby problemy tworzyć.
Jak inaczej tysiące urzędników uzasadniłoby istnienie swoich śmiesznych posad.- 19 5
-
2023-11-09 08:55
Ale po co? To kosztuje.
A tak można postawić parkometr i pieniążki płyną.
Im więcej parkometrów tym więcej wpływów, a im więcej wpływów tym więcej rydwanów można kupić.- 3 1
-
2023-11-09 09:15
a ile kosztuje budowa i utrzymanie parkingu? (3)
mniej, niż parkomatów? Chyba nie. Poza tym to by zachęcało do korzystania z aut, a nie o to chodzi, bo im więcej miejsca dla aut, tym więcej aut i to jest błędne koło.
- 2 7
-
2023-11-09 09:40
Uważasz, że jak będzie problem z zakupem mięsa jak za komuny to ludzie przestaną jeść mięso i staną się wegetarianami? Z fałszywych teorii snujesz fałszywe wnioski.
- 5 2
-
2023-11-09 10:01
(1)
A co to znaczy, że nie o to chodzi? Kim ty jesteś żeby mówić komuś czego potrzebuje do szybkiego i sprawnego przemieszczania się po mieście? Kim są biurwy z UM'u, żeby o tym decydować? Wy się chyba towarzyszu wszyscy zbytnio zagalopowaliście w tej obecnej mądrości etapu z tym dyktowaniem co komu wolno.
- 3 1
-
2023-11-10 07:29
tak, mają prawo mówić biedakom, którzy nie mają swojego miejsca parkingowego, że nie będą od dziś parkować za darmo
weż się za robotę i kup sobie garaż
- 0 0
-
2023-11-09 09:29
Zaorajmy trawniki bo jakiś korposzczur ma postawić samochód? (2)
- 1 3
-
2023-11-09 10:03
(1)
Nie! Bo ludzie płacący ciężkie hajsy w przeróżnych podatkach i łożą na utrzymanie tego systemu i dróg. I coś im się za to należy zamiast kolejnego bata i traktowania kierowców jak ludzi gorszej kategorii. I dla Twojego zdziwienia dodam jeszcze - autem robię rocznie o wiele wiele mniej km niż rowerem. Ale to nie przeszkadza mi w zauważeniu pewnych oczywistych rzeczy. No ale to trzeba wyjść poza ramy swojej religii anty-samochodzizmu, żeby to zobaczyć. A walka z fanatyzmem nigdy nie jest łatwa.
- 2 1
-
2023-11-10 07:30
wydaje im się, że płacą dużo. Ile to tych podatków jest od zarobków 4-5 tys? Co większośc zarabia?
chyba nie tak dużo, jak od ludzi zarabiajacych po 20-40 tys i więcej, którzy MAJĄ swoje miejsca parkingowe
- 0 0
-
2023-11-10 10:10
a niby gdzie jak nie ma miejsca, na dachu?
- 0 0
-
2023-11-09 08:53
i myślicie mieszkańcy że za free będziecie parkować na podstawie wjazdówki lub karty? (2)
przygotujcie się na abonament 500-600 zł bo do tego to zmierza, tylko potem bez płaczu na forach...
- 16 5
-
2023-11-09 09:16
co to za brednie (1)
opłata dla mieszkańców jest 120 zł rocznie. Jak ktoś będzie musiał płacić za kolejne auta, to już jego problem. Na razie chyba nawet nie ma takich ograniczeń.
- 4 6
-
2023-11-09 09:31
... jeszcze 120 zł rocznie. Jak już ugotują żabę na miękko to podionsą do 1200 zł i możesz im skoczyć bo to...
"dla dobra klimatu" i w walce z "katastrofą klimatyczną" - argumenty których nie przebijesz żadnym logicznym kontrargumentem.
- 5 2
-
2023-11-09 08:55
Rady dzielnic do likwidacji!!!
- 9 4
-
2023-11-09 09:01
Kiedy Brzeżno? (1)
Szczególnie pas nadmorski. Opłata dla mieszkańców 10 zł miesięcznie.
- 7 5
-
2023-11-09 09:02
Oczywiście mieszkańców Brzeżna
- 1 0
-
2023-11-09 09:10
wsb ipn
Dlaczego problemem na Strzyży jest tylko opisany problem Garnizonu!!! Strzyża jest większa niż tylko ta okolica. Cała ulica Chopina i okolica jest zastawiona przez Studentów WSB oraz Instytutu Pamięci Narodowej !!! Panie przewodniczący nie tylko okolice Pana Domu istnieją na Stzryży !!
- 9 5
-
2023-11-09 09:13
dlaczego pod domem za darmo?
czy te miejsca należą do właściciela pojazdów? Ja bym wolał szerszy chodnik, zieleń i co tam jeszcze. Generalnie kilka rzeczy wolałbym, zamiast miejsc parkingowych.
Np pod każdym blokiem jedno miejsce parkingowe zajęte przez box, w którym pomieściłoby się pewnie minimum 5 rowerów, ludzie by nie musieli ich trzymać w piwnicy czy na balkonie i chętniej by korzystali.
Chyba, że ktoś wykupi teren, to nich sobie robi, co chce.
Inna sprawa, że mieszkam w śródmieściu i i tak podobno 50% ludzi nie płaci, bo parkuje na dziko, albo obok wyznaczonych miejsc itp, a miasto nawet nie odmalowuje linii parkingowych. Ostatnio ponad dwa lata temu i widać już praktycznie tylko miejsca do parkowania dla inwalidów.- 8 11
-
2023-11-09 09:19
Kolejna dzielnica chce Strefy Płatnego Parkowania-Taki UJ...kLAMCY!!!
- 11 2
-
2023-11-09 09:20
Nieźle w Gdyni nikt nie chce stref płatnego parkowania, ale za to Gdańsku mieszkańcy chcą ;D
- 9 0
-
2023-11-09 09:25
Przewodniczący zarządu rady dzielnicy Strzyża -Do odwolania.Ludzie zbierzcie sie w jakis dzien tygodnia pod jego biurem
I powiedzcie szkodnikowi,ze rzadacie jego podania sie do dymisji natychmiast...nie za tydzien dwa ,nie kiedy przejdzie na emeryture....natychmiast!!!!!!Kto tu rzadzi ?Leon czy jego dzieci?
- 16 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.