• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejna dzielnica chce Strefy Płatnego Parkowania

Maciej Korolczuk
9 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (384)
W pierwszej kolejności parkometry na Strzyży miałyby się pojawić w rejonie ul. Szymanowskiego. W pierwszej kolejności parkometry na Strzyży miałyby się pojawić w rejonie ul. Szymanowskiego.

Na początku roku w trzech kolejnych dzielnicach Gdańska: na Dolnym Mieście, Starym Przedmieściu i we Wrzeszczu Dolnym, ma ruszyć pobór opłat w ramach Strefy Płatnego Parkowania. Kolejną dzielnicą, która "stoi i czeka w kolejce" o ustanowienie strefy jest Strzyża.



Czy chciałbyś, aby w twojej dzielnicy funkcjonowała Strefa Płatnego Parkowania?

Jeszcze kilka lat temu duża część mieszkańców dzielnicy położonej między Wrzeszczem a Oliwą poborowi opłat była przeciwna.

Sytuacja zmieniła się, gdy po sąsiedzku dynamicznie zaczęło rozrastać się osiedle na Garnizonie, z płatnymi miejscami postojowymi.

Gdy nowi mieszkańcy, nie chcąc płacić za parkowanie, zaczęli parkować na sąsiednich, bezpłatnych ulicach, problem zaczął narastać.

Kilka lat dialogu z miastem



Strzyża nie jest jednak wyjątkiem. Podobne zjawisko "wypychania" aut z miejsc płatnych w strefie na darmowe poza strefą, kilka lat temu można było zaobserwować wszędzie tam, gdzie stykały się dzielnice z poborem opłat i bez. Ostatnio najbardziej jaskrawym przykładem był Wrzeszcz. W Górnym za parkowanie trzeba płacić od dawna, w Dolnym parkowanie było i jeszcze przez chwilę pozostanie bezpłatne.



Opłat nie ma jeszcze na Strzyży. Ale niewykluczone, że wkrótce i tam staną parkometry. Dziś, aby zaparkować auto w pobliżu własnego domu czy mieszkania, trzeba się postarać i mieć trochę szczęścia.

- Tak jest mniej więcej od 2019 roku, gdy podjęliśmy pierwsze starania o powstanie strefy płatnego parkowania na Strzyży - mówi Andrzej Witkiewicz, przewodniczący zarządu rady dzielnicy Strzyża. - Pierwotna uchwała w tej sprawie zakładała dłuższe godziny funkcjonowania strefy oraz bezpłatny abonament dla mieszkańców na pierwsze auto w rodzinie. Na te pomysły miasto się nie zgodziło.
Była pętla z wyjątkowym przejazdem, dziś jest park Była pętla z wyjątkowym przejazdem, dziś jest park

Radnych Strzyży i urzędników podzielił też zaproponowany przez radnych podział dzielnicy na dwa odrębne sektory: ulicę Szymanowskiego jako pierwszy oraz pozostaną część dzielnicy jako drugi sektor. Jednak i ten pomysł nie spotkał się z aprobatą urzędników.

- Na wrześniowej sesji rady dzielnicy podjęliśmy więc uchwałę, w której w przypadku braku możliwości wyznaczenia dwóch sektorów, dopuszczamy możliwość utworzenia jednej strefy dla całej dzielnicy. W Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni usłyszeliśmy, że przygotowanie i podjęcie stosownej uchwały rady miasta jest możliwe jeszcze tej jesieni - dodaje Witkiewicz.
Najnowsza uchwała radnych Strzyży dotycząca ustanowienia w dzielnicy Strefy Płatnego Parkowania została podjęta na wrześniowej sesji rady dzielnicy. Najnowsza uchwała radnych Strzyży dotycząca ustanowienia w dzielnicy Strefy Płatnego Parkowania została podjęta na wrześniowej sesji rady dzielnicy.

GZDiZ: w kolejce czeka tylko Strzyża



Jak słyszymy w GZDiZ, w ostatnim czasie spośród wszystkich dzielnic, gdzie nie ma opłat za parkowanie, tylko na Strzyży została przyjęta stosowna uchwała.

- To jedyna na ten moment dzielnica zainteresowana utworzeniem Strefy Płatnego Parkowania. Jej wprowadzenie musi zostać uchwalone przez Radę Miasta Gdańska - zastrzega Patryk Rosiński, rzecznik prasowy GZDiZ.
Przed niechcianymi pojazdami spoza dzielnicy mieszkańcy ratują się np. wystawiając przed posesją pachołki. Przed niechcianymi pojazdami spoza dzielnicy mieszkańcy ratują się np. wystawiając przed posesją pachołki.

Będą konsultacje z mieszkańcami



Jak mówi nam przewodniczący zarządu rady dzielnicy Strzyża, droga do ustawienia parkometrów jest jeszcze daleka. Nawet jeśli uchwała zostałaby podjęta na jednej z dwóch ostatnich sesji rady miasta w tym roku, to w dzielnicy musiałyby się odbyć konsultacje z mieszkańcami, na których ulicach parkometry miałyby stanąć w pierwszej kolejności.

- Największy problem z dostępnością miejsc do parkowania występuje na ulicach położonych na granicy z Wrzeszczem, a więc na ul. Szymanowskiego i wszystkich ulicach prostopadłych do niej, a więc Karłowicza, Kisielewskiego i Zamenhofa. Kłopot z parkowaniem występuje też wokół skrzyżowania z Chrzanowskiego. Odkąd na rogu stanął biurowiec, wolne miejsca postojowe zaczęły znikać na sąsiednich ul. Hubala czy Kolberga - wymienia Witkiewicz.
Historia jednego zdjęcia. Zapomniane miejsce kąpieli i lodowisko przy Garnizonie Historia jednego zdjęcia. Zapomniane miejsce kąpieli i lodowisko przy Garnizonie

Do tego czasu mieszkańcy radzą sobie na własną rękę np. wystawiając przed domem pachołki. W blokowaniu miejsc postojowych przed osobami z zewnątrz przydają się też pojemniki na śmieci.

Mieszkańcy za wycieraczkami samochodów spoza dzielnicy zostawiają też kartki z prośbą o przeparkowanie samochodu. Bywa też, że kierowcom puszczają nerwy i na ulicy dochodzi do nieporozumień, a nawet niszczenia mienia.



Na początek potrzeba 10 parkometrów



Radny szacuje, że na początek dzielnica potrzebowałaby ok. 10 parkometrów. Problem w tym, że nawet tak małej liczby urządzeń może zabraknąć, bo wkrótce większość parkometrów zdemontowanych w centrum miasta (i zastąpionych nowymi parkometrami) zostanie przeniesiona do trzech dzielnic, które na uruchomienie opłat w SPP czeka od kilku lat.

Wyjściem z sytuacji mógłby się okazać... rozwój technologii i rosnąca z każdym rokiem liczba kierowców płacących za parkowanie w aplikacjach mobilnych. Wówczas parkometry na ulicach nie byłyby już tak bardzo potrzebne.

Miejsca

Opinie (384) ponad 10 zablokowanych

  • Mieszkańcy chcą? (1)

    Co za bzdury ! Wynocha z osiedli , jakiś niewolników z nas chcą zrobić

    • 31 3

    • Ty już jesteś niewolnikiem ale nie dociera to do Ciebie. Zobacz o ile Twoje życie zmieniło się na przestrzeni lat

      jesteś ogniwem które ma tyrać i płacić na każdym kroku 'władzy' która jest Twoim pracownikiem a robi z Tobą co chce

      • 0 0

  • Nie dajcie sobie dokrecac sruby

    I wciskać kitu o rotacji pod domem czy o konsultacjach społecznych. Rozliczcie ich na wyborach. Sprawdzie listę radnych głosujących za i im to wypomnijcie.

    Pd. stop ULEZ

    • 28 3

  • W Brzeźnie prosimy, przynajmniej w sezonie letnim! (1)

    • 6 18

    • Oj tak

      Skończy się parkowanie ludziom pod domami

      • 1 2

  • Tam nie było problemów do czasu zbudowania okolicznego kołchozu.

    Problemem są przyjezdne dzbany którym miejsca parkingowego nie zapewnia pracodawca lub administrator budynku.

    • 20 5

  • (1)

    w całym gdańsku zróbcie strefe, tylko co potem? opłata za oddychanie w innym miejscu niz mieszkasz?

    • 21 1

    • to się 'klimatyczna' nazywa ;)

      • 0 0

  • Efekt domina.

    Wprowadzenie opłat w jednej strefie przerzuca większą ilośc aut do następnych. I tak dalej i dalej.... W koncu będą opłaty od Białegostoku po Szczecin i od Zakopanego po Hel. Dopiero wtedy problem zniknie. Wszyscy będą płacić a problem z postojem wróci do punktu wyjściowego. Takie tam filozoficzne rozważanie...

    • 29 0

  • Chyba logiczne że płaci się (2)

    Jak parkuje się nie na własnym parkingu lub we własnym garażu. Chyba że ktoś jest miłośnikiem socjalu i wszystko mu daj daj daj

    • 10 13

    • (1)

      Chyba logiczne jest, że za chodzenie (albo co gorsza stanie) na nie własnym chodniku się płaci. Chyba, że ktoś jest miłośnikiem socjalu i wszystko mu daj daj daj.

      • 6 1

      • Naczelnymi przedstawicielami socjalu w Trójmieście są rowerzyści. Kompletnie nic nie płacą za montaż urządzeń, użytkowanie dróg, parkowanie, konserwację dróg itd, zaś zawsze jest im mało. Dostają wszystko za darmo i nadal narzekają.
        Nie okazują nawet wdzięczności jeżdżąc zgodnie z przepisami. Ba, rowerzyści to w 90% przestępcy łamiący przepisy, zaś rowerzyści jadący po chodniku to w 100% przestępcy, gdyż zawsze ale to zawsze łamią art. 33 ust. 6.

        • 5 1

  • Opłaty są nieuczciwe (4)

    Problem w tym, że mieszkańcy, którzy parkują na drodze publicznej mają zbyt duże zniżki na abonamenty. Stawki rzędu 10 zł/mc są po prostu śmiesznie niskie. W efekcie mamy sytuacje, że mieszkańcy stref PP mogą sobie na drodze publicznej (należącej do miasta) w innej dzielnicy postawić swoje auto za dramo, ale mieszkańcy dzielnic, gdzie strefy takiej nie ma płacą już nieporównywalnie więcej od mieszkańców danej dzielnicy, gdzie ta strefa istnieje. Opłaty za pierwszy samochód powinny być moim zdaniem przynajmniej takie jak za trzeci, czyli 600 zł rocznie a nie 120 zł. Nie jestem przeciwny strefom PP, ale uważam, że opłaty dla mieszkańców, którzy korzystają z miejsc na drogach należących do miasta - powinni płacić znacznie więcej. Za chwilę to całe miasto będzie strefą płatnego parkowania i przynajmniej będzie wówczas jakaś sprawiedliwość.

    • 6 21

    • (3)

      Opłata dla mieszkańców 10 zł/mc upoważnia do postoju tylko na terenie danej strefy/dzielnicy. W innej strefie trzeba płacić jak obcy.

      • 7 2

      • (2)

        Zgadza się, ale chodzi o to, że ktoś za 10 zł/mc może parkować na drodze publicznej, podczas gdy inna osoba takich uprawnień nie posiada. Gdyby te drogi były prywatne - nie byłoby problemu. Problem jednak w tym, że na utrzymanie tych dróg składają się wszyscy, a tylko nieliczni z tego korzystają. Ja np. ponoszę koszt utrzymania drogi, która jest prywatna i ten koszt miesięcznie jest wyższy niż 10 zł. A oprócz tego płacę jeszcze podatki, tak jak wszyscy.

        • 1 1

        • (1)

          Podatki trzeba płacić aby wyżywić pasożytów których wybieramy - taki system. Jest wiele dziedzin życia gdzie jest niesprawiedliwość i musisz się z tym pogodzić czy chcesz czy nie. Jak nie, świat stoi otworem...

          • 0 1

          • Dlatego swoje zdanie wyrażam. Abonamenty dla mieszkańców owszem, ale kwoty płacone za ten abonament powinny być znacznie wyższe.

            • 1 1

  • Możesz obok swojego domu (1)

    Zaparkować w swoim garażu lub na swoim miejscu parkingowym. Korzyść podwójna. Będzie więcej miejsca dla innych a sam nie będziesz musiał płacić miastu.

    • 11 2

    • ale brame bedzie musiał otwierać

      • 3 0

  • I oczywiście pas awaryjny wzdłuż obwodnicy

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane